تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797845773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انظباط دولت؛ کابوس شبکه های افراطی


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: انظباط دولت؛ کابوس شبکه های افراطی
دولت اگر مي خواهد گرفتار شبکه های افراطي گري نشود، بايد مكانيسم انضباط خود را در سراسر جامعه پخش كند.
سجادبهزادی دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه ازاد تهران


به زودی فصل جدیدی از زمامداری دولت تدبیر و امید آغاز خواهد شد. به باور بسیاری از صاحبنظران؛ اخلاق و مسئوليت پذيری، احترام به قانون، احترام به حقوق شهروندان، عشق به كار سیتمی و نظم ‌پذيری این دولت نسبت به دولت قبل از خود بسیار متفاوت، عمق محور و به دور از هیجان های کاذب پوپولیستی بود.


 دولت در حقیقت طی چهار ساله گذشته برخلاف هشت سال دولت قبلي،راه پیشرفت وتوسعه کشور را تلفیقی از درون گرایی و توجه به منابع انسانی و توانایی های داخلی و برون گرایی و الگو قرار دادن کشورهای توسعه یافته می دانست. بهتر بگویم ؛به باور نویسنده "الگوی ارایه شده درمکتب وابستگی" و "الگوی ارایه شده در مکتب نوسازی"در شکل گیری بسیاری از تصمیمات دولت تدبیر و امید کارکردی توامان پیدا کرده بودند.مصداق های زیادی وجود دارد که دولت ضمن نگاه به داخل، علاقه زیادی نیز به الگوی های خارجی و تعامل با دنیای غرب از خود نشان داد.


دولت در دوره ی اول خود تلاش می کرد بین این دو مقوله ، علیرغم فشارهای سیستمی و ایدوئولوژیکی ارکان توازن وانظباط برقرار کند. اما این سیاست دولت کارکردی چالش برانگیز نيز داشت و علیرغم موفقیت های نسبی؛ گرفتار شبکه های افراطی در نمونه هایی مانند "حمله به سفارت عربستان" نیز گردید و این شبکه ها موفق شدند در مواردی الگوها ونظم نوگرای دولت را بهم بریزند. تردیدی نیست دولت در آغاز دوره ی دوم زمامداری خود نيز راهی جز تقویت انظباط سيتمي در برنامه ها و سیاست هايش ندارد.


دولت تدبير و اميد در ادامه مسير خود براي تحقق برنامه ها و شعارهاي عقلاني كه داده است بايد منظبط تر،سيستمي تر و پويا تر عمل كند. اين ويژگي در حقيقت كابوس شبکه های افراطی محسوب ميشود. دولت اگر مي خواهد ساختارهاي افراطي گري ومزاحم، پويا و سيال نباشند و خود در اين شبكه ها گرفتار نشود بايد مكانيسم انضباط خود را در سراسر جامعه پخش كند. فوكو اعتقاد دارد "هر چقدر جامعه منظم تر باشد فرد در ابعاد بيشتري ساختار مي يابد وگسست اين ساختارها سخت تر ميشود". 


بر اين اساس رويكرد هاي برنامه هاي دولت جديد و كابينه آن بايد انسجام جامعه و عملكرد سيستمي آن را مشروعيت بخشي كند. انتقاد جدي كه برخي ازصاحبنظران بر فضاي كلي كابينه فعلي اين دولت دارند اينست كه در بسياري از موارد خرده نظام هايش با اهداف سيستم همراهي نمي كرد. يعني وقتي فراورده هاي اين خرده نظام ها به سيستم منتقل ميشد آهنگ سيستم را كند مي كرد و سبب اختلال در اهداف كلان سيستم ميشد. 


من برگزاري انتخابات ارديبهشت 96 را مصداق عيني اين موضوع مي دانم. سطحي از دولت در يك عملكردي انضباطي مردم را به حضوري موثر در انتخابات دعوت كردند و شبكه هاي افراطي گرفتار كابوس شدند. گرچه مشكل اصلي مرتفع شده بود اما مسئله و مشكل بعدي پاره اي از خرده نظام هاي درون دولت بودند كه وقتي عملكردشان به سيستم مي رسيد مشكلاتي را در انتخابات ايجاد كرد و اين گفته رئيس دولت كه "راي بالا كه نگراني ندارد" حاكي از اين اخلال بود.


نظام سياسي جديد و كابينه دوم روحاني؛اگر مي خواهد شبكه هاي افراطي را در دوره جدید كم اثر نگه دارد بايد انظباط را در انسجام سيستمي خود تقويت كند. انظباط سیاسی رهیافتی است که جامعه ایران نیز علیرغم توده ای بودنش بهتر با پارادایم آن خو می گیرد و از استیلای خشن افراد خودسر می کاهد.


دولت در کابینه جدید خود باید به دنبال آن تفکر سیستمی خودجوش باشد که انظباط را خودش بازتولید کند.انظباط داخلی و سرخوردگی های افراطی در حقیقت معادلات سیاست خارجی ما را نیز تقویت خواهد کرد.


تاریخ انتشار: ۲۳:۲۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - 25 July 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن