تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797849888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهکاری برای پیشگیری از عوارض انتشار گردوغبار


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: راهکاری برای پیشگیری از عوارض انتشار گردوغبار
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهترین راه پیشگیری از تاثیرات منفی گردوغبار بر سلامتی را شست و شوی مرتب بینی و سینوس ها با آب معمولی دانست و گفت: استفاده از ماسک نیز می تواند تا حدودی در این زمینه کمک کننده باشد.
آفتاب‌‌نیوز : پدیده گردوغبار و وزش گاه و بیگاه بادها و توفان های شدید معضلی برای برخی مناطق در شرق، غرب و جنوب کشور شده است. علاوه بر این بادهای 120 روزه سیستان نیز که هر ساله از نیمه دوم خرداد ماه آغاز و تا اوایل مهر ماه ادامه دارد، ساکنان بومی را با مشکلات زیادی به ویژه عوارض تنفسی و آلرژیک روبه رو کرده است. به گفته کارشناسان هواشناسی، سرعت وزش باد همراه با گردوغبار روز گذشته (دوشنبه) در منطقه سیستان به 90 کیلومتر بر ساعت رسید و سبب کاهش شعاع دید تا 700 متر در این منطقه شد.


به گفته غلامرضا اربابی مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، با توجه به تشدید توفان گرد و خاک، 6 هزار و 200 عدد ماسک تنفسی از روز گذشته تاکنون بین ساکنان شهرستان های شمال استان سیستان توزیع شده است. با این حال، در این مدت 96 نفر به دلیل مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی، ریوی و چشمی ناشی از توفان گردوغبار به مراکز درمانی و بیمارستان های منطقه سیستان مراجعه کرده اند. 


دکتر دل آرا بابایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص راهکارهای ساده و موثر برای پیشگیری از عوارض ناشی از گردوغبار به ویژه در مورد مبتلایان به برخی بیماری ها، اظهار کرد: وقتی پدیده ای به این شکل به وجود می آید و همه گیر می شود، افراد به تنهایی نمی توانند کار زیادی برای حفظ سلامت خود انجام دهند، اما اقداماتی مانند شست و شوی مجاری تنفسی تا حدودی شدت عوارض این قبیل پدیده ها را کاهش می دهد. 


وی افزود: به واقع، اولین کاری که افراد باید هر روز انجام دهند، این است که پس از ورود به منزل حمام کنند تا آلودگی ها از سطح پوست آنان پاک شود. 


بابایی گفت: افرادی که به دلایل مختلف مانند مشغله های کاری، طولانی مدت در خارج از منزل هستند و امکان حمام کردن در بین روز را ندارند، باید دست و صورت خود را مکرر با آب شست و شو دهند و اگر میزان آلودگی زیاد است، للازم است از صابون یا شامپو نیز استفاده شود و نیازی به مواد شوینده خاص نیست. 


فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و عضو انجمن ایمونولوژی، آسم و آلرژی ایران ادامه داد: مرحله بعدی این است که از وسایل شست و شوی بینی و سینوس استفاده کنند؛ آب معمولی بهترین ماده برای شست و شو است و در این مورد نیز نیازی به مواد خاص نیست؛ این کار باید در طول روز چندین بار انجام شود تا گردوغبار در مجاری تنفسی رسوب نکنند. 


بابایی به جابه جایی موادی که ایجاد آلودگی یا حساسیت می کنند، مانند گرده گیاهان از طریق گردوغبار هم اشاره کرد و گفت: این مواد همراه با گردوغبار روی مخاط بینی می نشینند و باعث تشدید علائم آلرژی در افراد مبتلا به آلرژی می شوند؛ بنابراین شست و شو علاوه بر پاک کردن گردوغبار می تواند آلودگی مجاری تنفسی به این مواد را نیز برطرف کند. 


وی بهترین ماده پاک کننده مجاری تنفسی را آب معمولی عنوان کرد و افزود: با این حال افرادی که تمایل داشته باشند می توانند از وسایل شست و شوی بینی یا سرم فیزیولوژیک برای شست و شوی چشم ها و بینی نیز استفاده کنند. 


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اولین توصیه به افرادی که در مناطق مواجه با پدیده گردوغبار زندگی می کنند و جزء جمعیت های پرخطر هستند، شامل مبتلایان به بیماری های قلبی، تنفسی، آلرژی های تنفسی فوقانی و تنفسی تحتانی، آلرژی های چشمی و پوستی و کودکانی که دچار اگزمای شیرخوارگی و آلرژیک هستند، این است که تا حد امکان از منزل خارج نشوند و در معرض گردوغبار قرار نگیرند. 


بابایی ادامه داد: اگر به هر دلیلی این افراد مجبور هستند که از منزل خارج شوند و در معرض گردوغبار قرار گیرند، باید شست و شوی مجاری تنفسی خود را به طور مرتب انجام دهند تا گردوغبار در مجاری تنفسی باقی نماند و مشکلات بعدی ایجاد نکند.


وی استفاده از ماسک، دستکش و کلاه را نیز تاحدودی در این زمینه موثر دانست و گفت: واقعیت این است که اگر میزان گردوغبار زیاد باشد، به دلیل اینکه قابلیت محافظت این وسایل اندک است، نمی توانند محافظت خوبی داشته باشند و بهترین راه پرهیز از قرارگرفتن در معرض گردوغبار مستقیم است. 


بابایی ادامه داد: همچنین افرادی که تحت درمان دارویی هستند، به هیچ وجه نباید درمان دارویی خود را قطع کنند یا دوز داروها را تغییر دهند و داروهایی را که پزشک برای آنان تجویز کرده است، باید به هنگام خروج از منزل به همراه داشته باشند. 


** تهویه هوای منازل و محل کار 


عضو انجمن ایمونولوژی، آسم و آلرژی ایران همچنین گفت: دستگاه های تهویه هوا در شرایط مواجهه با آلودگی و گردوغبار شدید نمی توانند چندان کمک کننده باشند؛ با این حال اگر محیط خیلی کوچک باشد و از چند دستگاه تصفیه هوا استفاده شود، می تواند تاحدی موثر باشد. افرادی که وسایل تهویه هوا در اختیار دارند، می توانند از آنها استفاده کنند اما توصیه ای برای خرید این وسایل نمی کنیم.


بابایی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار در محیط های سربسته، جلوگیری از ورود گردوغبار است که می توان با پوشاندن منافذ ورودی مانند مجاری کولر و در و پنجره ها، تاحدودی مانع از ورود آلودگی ها شد. 








۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن