تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797531799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جزییات حمله ناو آمریکایی به ایرباس ایرانی/دلخراش‌ترین صحنه مربوط به مسافر ۸ ساله بود/تکه‌های بدن مسافران بی‌گناه به بدن غواصان می‌چسبید


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: جزییات حمله ناو آمریکایی به ایرباس ایرانی/دلخراش‌ترین صحنه مربوط به مسافر ۸ ساله بود/تکه‌های بدن مسافران بی‌گناه به بدن غواصان می‌چسبید
فرمانده عملیات نجات و جمع‌آوری اجساد شهدا و بقایای ایرباس ۶۵۵ تاکید کرد: هواپیمای مسافربری ایرباس ۶۵۵ ایران توسط دو موشک استاندارد زمین به هوا از ناو یواس‌اس وینسنس مورد هدف قرار گرفته بود. قدرت تخریبی این موشک به گونه‌ای بود که برای متلاشی کردن و از بین بردن یک هواپیمای بزرگ یا جنگنده تنها یک موشک کافی است. همین مسئله موجب می‌شود تا بگویم آمریکایی‌ها عمداً این دو موشک را شلیک کردند تا هیچ اثری از هواپیما باقی نماند.
آفتاب‌‌نیوز : امیر دریادار ناصر سرنوشت، با اشاره به سالگرد حمله ناو آمریکایی به ایرباس ایران در دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ گفت: من امیر دریادار جانباز ناصر سرنوشت از بازماندگان عملیات همیشه جاویدان مروارید هستم که آخرین فرماندهی‌ من در دوران دفاع مقدس مربوط به عملیات نجات و جمع‌آوری اجساد و بقایای پیکر ایرباس پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بود که در دوازدهم تیر ۱۳۶۷ مورد اصابت دو موشک توسط ناو آمریکایی یواس‌اس وینسنس قرار گرفت.


ساعت ۱۰:۳۰ هواپیمای ایرباس مورد اصابت دو موشک قرار گرفت


او با بیان اینکه هواپیمای مسافربری ایرباس ۶۵۵ ساعت ۱۰:۳۰ صبح مورد اصابت دو موشک آمریکایی قرار گرفت، اظهار داشت: پس از وقوع این حادثه، ماموریت انجام عملیات نجات و جمع‌آوری اجساد شهدا و بقایای هواپیما به سرعت به بنده ابلاغ شد و من به همراه تیم ویژه‌ای از غواصان نیروی دریایی ارتش با هواپیما از تهران به بندرعباس رفتم و ساعت ۱۲ همان روز در منطقه یکم دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور یافته و عملیات را آغاز کردیم.


هدف اول‌ جمع‌آوری اجساد شهدا از روی آب بود


فرمانده عملیات نجات و جمع‌آوری اجساد شهدا و بقایای ایرباس ۶۵۵ ادامه داد: پیش از رسیدن ما در منطقه، تیم جست‌وجو و غواصی در محل حضور یافته بود و همین استقرار موجب شد تا عملیات با سرعت بیشتر و بهتری آغاز شود. هنگامی که من در محل سقوط حضور یافتم با تعداد بسیار زیادی از پیکرهای متلاشی شده روبه‌رو شدیم. هدف ما هم در وهله اول، جمع‌آوری اجساد شهدا از روی آب و سپس جمع‌آوری بقایای ایرباس ۶۵۵ بود که مورد اصابت دو موشک قرار گرفته بود.


آمریکایی‌ها عمداً به هواپیمای ایران شلیک کردند


امیر سرنوشت با بیان اینکه چندین هلی‌کوپتر، هاورکرافت و شناور و ناو نیروبر در این ماموریت ما را همراهی می‌کردند، تصریح کرد: هواپیمای مسافربری ایرباس ۶۵۵ ایران توسط دو موشک استاندارد زمین به هوا از ناو «یواس‌اس وینسنس» مورد هدف قرار گرفته بود. قدرت تخریبی این موشک به گونه‌ای بود که برای متلاشی کردن و از بین بردن یک هواپیمای بزرگ یا جنگنده تنها یک موشک آن کافی است اما مشاهده می‌کنیم که دو موشک به طرف این هواپیما شلیک شده بود که یکی از آن‌ها به بال و دیگری به دم هواپیما اصابت کرد. همین مساله موجب می‌شود تا بگویم آمریکایی‌ها عمداً این دو موشک را شلیک کردند تا هیچ اثری از هواپیما باقی نماند.


اجساد شهدای هواپیمای ایرباس متلاشی و تکه‌تکه شده بود


او با بیان اینکه کلیه سرنشینان و مسافران ایرباس ایران شهید شده و اجساد آنها متلاشی شده بود، خاطرنشان کرد: تعداد سرنشینان این هواپیما ۲۹۰ نفر بودند. وضعیت اجساد آنها به گونه‌ای بود که پیکر آنها، متلاشی شده و بدن اکثر آنها نیز تکه‌تکه شده و در سطح وسیعی از دریا شناور شده بود.


تکه‌های بدن مسافران بی‌گناه به بدن غواصان می‌چسبید


فرمانده عملیات نجات و جمع‌آوری اجساد شهدا و بقایای ایرباس ۶۵۵ افزود: حاضران در عملیات هم، با صحنه‌های بسیار دل‌خراش و تکان‌دهنده‌ای روبرو می‌شدند. مثلاً، تکه‌های بدن مسافران بی‌گناه به دست و بدن غواصان می‌چسبید.


۱۷۸ پیکر از ۲۹۰ سرنشین را جمع‌آوری کردیم


امیر سرنوشت با یادآوری وضعیت وخیم و بد منطقه در هنگام انجام عملیات ابراز داشت: جمع‌آوری بقایا و اجساد ایرباس ایران ۵۲ روز طول کشید و این در حالی است که درجه حرارت در آن ایام بیش از ۵۲ درجه بود اما واحدهای جست‌وجو و عملیات ایران به صورت شبانه‌روز و پیوسته به کار خود ادامه می‌دادند. با این حال ما توانستیم ۱۷۸ جسد را جمع‌آوری کرده و جعبه سیاه و برخی دیگر از قسمت‌های هواپیما را پیدا کرده و جمع‌آ‌وری کنیم.


ناو آمریکایی هیچ اخطاری به هواپیمای ایران نداده بود


او با اشاره به بررسی جعبه سیاه ایرباس ۶۵۵ بیان کرد: با پیدا کردن جعبه سیاه و بررسی آن مشخص شد که ناو آمریکایی هیچ اخطاری به هواپیمای ایران نداده بود و ناو آمریکایی بدون اخطار به سوی هواپیمای ایرباس ایران دو موشک پرتاب کرده بود. در بررسی‌هایی هم که توسط برج کنترل و مراقبت انجام گرفت، مشخص شد که هیچ مکالمه‌ای میان هواپیمای ایران و ناو آمریکایی صورت نگرفته بود.


چرا حمله به هواپیمای ایران عمدی بود؟


فرمانده عملیات نجات و جمع‌آوری اجساد شهدا و بقایای ایرباس ۶۵۵ اضافه کرد: تشخیص یک هواپیمای مسافربری از هواپیمای نظامی برای یک ناو پیشرفته آمریکایی کار ساده‌ای بود. زیرا رادار ناوشکن‌های موشک‌انداز، به سامانه I.F.F (Interrogating Friend and Foe) که توانایی تشخیص نوع هواپیمای درحال پرواز، اعم از خودی یا غیرخودی و جنگی یا غیر جنگی را دارند، مجهز هستند. بر روی هواپیماهای مسافری و تجاری کدهایی وجود دارد که موجب شناسایی آن هواپیماها از جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی می‌شود و این نشان می‌دهد که ناو آمریکایی بررسی لازم برای شناسایی این هواپیما را انجام نداده بود و فقط می‌خواست هواپیمای ایرانی را سرنگون کند. ضمن اینکه هواپیماهای جنگی، حین پرواز از رادار استفاده می‌کنند و از نوع رادار کنترل آتش هواپیما، می‌توان جنگی یا غیرجنگی بودن هواپیما را تشخیص داد.


بدترین صحنه دلخراش عملیات نجات و جمع‌آوری ایرباس ۶۵۵ چه بود؟


سردار سرنوشت بدترین صحنه دلخراش آن واقعه را مشاهده جسد بر روی آب یک دختربچه هشت ساله دانست و بیان کرد: در کنار جسد آن دختربچه عروسکی قرار داشت و ماهی‌ها در صدد خوردن جسد او بودند که من پس از دیدن این صحنه تلاش کردم تا پیکر او را نجات داده و دستور سرعت بخشیدن به عملیات را صادر کردم.


هواپیمای ایرباس در زمان اوج گرفتن مورد هدف قرار گرفت


او با بیان اینکه هواپیمای ایرباس ایران فقط دقایقی قبل از مورد اصابت قرار گرفتن ، از بندرعباس پرواز کرده بود، عنوان کرد: فاصله بندرعباس تا دوبی حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه است و هواپیمای ایرباس ایران در آن زمان در حال اوج گرفتن بود. فاصله کوتاه مسیر به گونه‌ای است که وقتی هواپیما به ارتفاع ۱۱ هزار پایی می‌رسد، باید ارتفاع خود را کم کند. هواپیمای ایران هم در حال اوج گرفتن بود و هیچ فرصتی را برای تغییر مسیر نداشت.


نمی‌توانستیم بقایای اجساد را در تابوت و کفن قرار بدهیم


فرمانده عملیات نجات و جمع‌آوری اجساد شهدا و بقایای ایرباس ۶۵۵ با یادآوری اینکه ۱۸۷ جسد از ۲۹۰ سرنشین هواپیمای ایرباس ایران مورد شناسایی و جمع‌آوری قرار گرفت، گفت: جمع‌آوری اجساد در آن فضا و شرایط بسیار سخت بود چراکه ما نمی‌توانستیم بقایای اجساد را در تابوت و کفن قرار بدهیم. اجساد به دلیل شدت حرارت ملتهب و به‌خاطر باقی ماندن در آب ورم کرده بودند و حتی در تابوت جا نمی‌شدند و مسئولان ناچار شدند تا برای انتقال آنها، از برانکاردهای توری استفاده کنند و در نهایت، از طریق هلی‌کوپتر و هاورکرافت‌هایمان آنها را منتقل می‌کردیم. درجه حرارت بیش از ۵۰ درجه نیز کار را برای ما بسیار سخت کرده بود.


آمریکایی‌ها پس از مدتی اعتراف به اشتباه کردند


امیر سرنوشت در رابطه با واکنش آمریکایی‌ها در این باره هم اظهار داشت: آمریکایی‌ها پس از مدتی اعتراف به اشتباه کردند، هرچند که آنها گفتند فکر می‌کردند که یک هواپیمای جنگی به آنها نزدیک شده است. آنها دلایل غیرمستند و غیرقابل قبولی را بیان می‌کردند اما همه آن دلایل غیرواقعی بود.


آمریکا در زمان انجام عملیات نجات و جمع‌آوری اجساد و بقایا سکوت کرد


او با بیان اینکه در زمان انجام عملیات نجات و جمع‌آوری اجساد شهدا و بقایای ایرباس ۶۵۵، آمریکایی‌ها سکوت کرده بودند، تصریح کرد: ناوهای آمریکایی در آن زمان در جنوب خلیج فارس مستقر شده بودند و هیچ تحرکی را از خود نشان نمی‌دادند چراکه می‌دانستند کوچکترین تحرک آنها با برخورد شدید ایران روبرو خواهد شد. نیروی دریایی ایران در آمادگی کامل قرار داشت و حرکت ناوچه موشک‌انداز جوشن نشان داد که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در خط سالار شهیدان و شهدای دفاع مقدس حرکت می‌کنند. 




۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن