تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797046509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادامه سیاسی‌بازی از تریبون‌های مقدس


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


سیاسیون، اهالی فرهنگ و فعالان مجازی ادامه توهین به رئیس جمهور را محکوم کردند
ادامه سیاسی‌بازی از تریبون‌های مقدس
تنها به فاصله دو روز پس از توهین برخی از تندروها در راهپیمایی روز قدس به برخی رئیس جمهور، معاون اول و علی مطهری که واکنش عمومی را برانگیخت، در نماز عبادی عید فطر و در حضور رئیس جمهور، تریبون به دست مداح جوانی سپرده شد که رو در روی مردم تهران، با برخی اشعار سخیف رئیس جمهور را مورد اهانت قرار دهد و دستاورد مهم برجام را زیر سوال ببرد.
روز نو :  تنها به فاصله دو روز پس از توهین برخی از تندروها در راهپیمایی روز قدس به برخی رئیس جمهور، معاون اول و علی مطهری که واکنش عمومی را برانگیخت، در نماز عبادی عید فطر و در حضور رئیس جمهور، تریبون به دست مداح جوانی سپرده شد که رو در روی مردم تهران، با برخی اشعار سخیف رئیس جمهور را مورد اهانت قرار دهد و دستاورد مهم برجام را زیر سوال ببرد.
به گزارش روز نو :میثم مطیعی مداح جوانی که در سال‌های اخیر با برخی اشعار سیاسی مهمان محافل مخالف دولت بوده است، روز عید سعید فطر در جایگاه خطیب قرار گرفت با این اشعار جنجال برانگیز، در حالی که رئیس جمهور در اول صف نشسته بود، مداحی خود را آغاز کرد: ای نشسته صف اول ! نکنی خود را گم/ پی اقدام تو هستند هنوز این مردم/ چند روزی تو مقامی به امانت داری/ منصبت را نکند طعمه خود پنداری/ راه می‌جویی اگر، شیوه مولاست دلیل/ قصه آهن تفتیده و دستان عقیل / حرف تبعیض در آیین علی هرگز نیست/ آهن سرخ گواه است خط قرمز نیست/ پلک بر هم مگذارید که فرصت رفته ست / پلک بر هم زدنی فرصت خدمت رفته ست/ ما نه آنیم که آموخته غرب شویم/ پی هر وسوسه‌ای سوخته غرب شویم/ سیلی از کوخ نشین، کاخ نشین خواهد خورد/ و زمین‌خوار سرانجام زمین خواهد خورد /«بیست سی» چیست که تعلیم جهان، از دل ماست/ هان که جمهوری اسلامی ایران اینجاست / اگر از غرب رسد نسخه، خودش بیماری ست/ قرص خواب است ولی چاره ما بیداری ست / تا ابد تربیت از مهر ولی می‌گیریم/ مشق از غیرت ابروی علی می‌گیریم / ما بر آنیم که در مکتب او دیده شویم /با علی اصغر و قاسم همه فهمیده شویم. پخش اشعار جنجالی این مداح جوان از رسانه ملی، سبب بروز واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مردم و چهره‌های سیاسی شد.
واکنش چهره‌های سیاسی 
ابتدا رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از این موضوع انتقاد کرد. محمدرضا عارف در واکنش به مداحی وحدت‌شکن قبل از خطبه‌های عید فطر تهران، در توئیتر خود نوشت: سپردن تریبون‌های رسمی و ارزشی نظام که باید وحدت‌آفرین باشند به افراد وحدت‌شکن اوج بدسلیقگی است.
آذر منصوری هم در صفحه توییتر خود نوشت: این دیگر خودسرى نیست، از تریبونى مقدس چشم درچشم مردم، تقابل مستقیم با ٢۴میلیون راى و جمهوریت نظام، می‌خواهند روحانى را خسته و عصبانى کنند.
شهیندخت ملاوردی معاون رییس جمهور هم در صفحه شخصی خود در توییتر اینطور واکنش نشان داد: در عید بازگشت به فطرت پاک انسانی دعا کنیم «مطیع» نفس نباشیم.
مصطفی ‌تاج‌زاده نیز در این ارتباط در توئیتر خود نوشت: «هتاکان به رئیس جمهور عضو ستاد انتخاباتی کدام جناحند؟ چرا جلیلی، رئیسی و قالیباف اقدام شرم‌آور فحاشان را صریح و قاطع محکوم نمی‌کنند؟»
مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات نیز در این ارتباط در اینستاگرام خود نوشت:‌ «مداحان قدرت و سیاست گروهی حزبی و سیاسی - سراسری و سازمان یافته - بدون مجوز قانونی - در پوشش مروجان دین و محبان اهل بیت ع - ولی در عمل: مداحان قدرت و دلواپسان دنیا و خشونت‌گرایان و هتاکان به مسئولان و خدمتگزاران مردم!؟» 
واکنش چهره‌های فرهنگی و هنری
برخی از چهره‌های فرهنگی، هنری وادبی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند. عبدالجبار کاکایی با پستی تازه صفحه اینستاگرام خود نوشت: «آنچه در نماز عید به عنوان شعر خوانده شد نمایش سلیقه به انحطاط رفته جریان مزدبگیر و مبلغی ست که از هر تریبون پر جمعیتی برای نشان دادن خود بهره می‌برد، شعری که با سزارین زاده شد و جبر ماموریت اداری پشت آن بود از تریبونی خوانده شد که باید محل نزول برکت قدسی سخن اقبال و مولانا باشد، از سیاستمداران بی سلیقه‌ای که پشت عرضه این سخنان سخیف بودند بیش از این انتظاری نبود. حتی کورسویی از حقیقت شعر انقلاب، در این کلمات شتاب زده، سست، کینه‌توزانه و تفرقه‌افکن دیده نشد.»
الهام کردا؛ بازیگر سینما، تئاتر وتلویزیون که انتشار ویدیویی از سخنان او در جمع هواداران روحانی خبرساز شده بود، در تازه ترین توئیت خود به این واکنش نشان داد. او در پیام توئیتری خود نوشت: «شعر و شاعر حرمت دارد. به هر واگویه‌ای نمی‌شود گفت شعر. عیدتون مبارک. عید صبر و نزدیک شدن دلها. عید فطر، عید اتحاد.» برخی دیگر از چهره‌های هنری نیز با انتشار تصاویری از رئیس جمهور به حمایت از او پرداختند.
پاسخ شاعرانه سخنان مداح عید فطر
در این میان برخی از کسانی که ذوق ادبی و شاعری داشتند، نیز تصمیم گرفتند که با زبانی که مداح تریبون نماز عید فطر استفاده کرد، پاسخ او را بدهند. از همین رو صفحه‌های مجازی در روزهای گذشته مملو از تعریض‌،کنایه و گاه پاسخ‌های تند شاعرانه‌ای بود که به مداحی این مداح جوان داده شد.
یک شاعر جنوبی در پاسخ به این شعر نوشت:آن نشسته به صف اول‌تان یک شیر است/گرچه از عربده همچو شما دلگیر است /نور لبخند از آن روی چو ماهش نرود/ خاک‌بازی تو در چشم سیاهش نرود/ .../آن نشسته به صف اول‌تان یک شاه است/پیرو واقعی حضرت روح‌الله است/.../به ‌خدا این همه بدگویی برجام بد است/ بشکند حرمت برجام،سرانجام بد است/... / آن تریبون نماز است خجالت بکشید / قلمی بر سر افکار جهالت بکشید...
یک شاعر دیگر نیز در این باره به شان و منزلت مداحان واقعی اهل بیت پرداخت و نوشت: یادش به خیر آن روزها ماه محرم/ هفت آسمان غم بود دریا غم، زمین غم/ هرشب در آبادی عزاداری به پا بود/ جمعیتی تا صبح مهمان خدا بود/ مداح می‌آمد از اول روضه می‌خواند/ از رفتن مولا به مقتل روزه می‌خواند/ در عمق چشمان نجیبش موج غم بود/ مداح خیلی مهربان و محترم بود/ سوز صدایش اشک‌مان را در می‌آورد/ از روضه ی شاه شهیدان نان نمی‌خورد/.../ تا یاد دارم او دلش شهرت نمی‌خواست/ مداح پول از صاحب هیات نمی‌خواست/.../ در روضه هر حرفی نمی‌باید، نمی‌گفت/ پشت سر «روحانی» ده بد نمی‌گفت/ .../ مداح دربند و غلام این وآن نیست/ عشقش حسین است و«مطیع» دیگران نیست...
یک مثنوی که در فضای مجازی تکرار شد این مثنوی بود: آی ای مدعی مدح، ادب باید داشت/ سخن از وحدت و امید به لب باید داشت/ قدرت واژه «تکرار» حواست باشد /دو خرداد دگر بار، حواست باشد/ انتخابات نشان داد چه کس گم شده است/ چه کسی منتخب قاطع مردم شده است
دو بیت دیگر نیز که البته جفت و بست و وزن و قافیه درست و حسابی ندارد، نیز در این فضا تکرار شده بود: مطیعی امروز بار دگر وحدت شکستی/ در دفتر ننگ تاریخ اسمت نوشتی/ به خدا بدان و آگاه باش ای پسرک/ بر لبه کشتی طوفان زده دلواپسان نشستی ...
شاعری دیگر در این باره سرود و البته با سلام به مداح جنجالی آغاز کرد: سلام ای شاعر و مداح گمنام/ سلام ای کاسب تحریم، ای خام/ .../ حصار حجب را از هم گسستی/ به جای روزه، حرمت را شکستی/ عجب جان بر کف و بی‌باک هستی/ تو شاعر نیستی، هتاک هستی/ .../ چه شد؟ در آستینت مار دیدی؟/ صف اول به چشمت خار دیدی؟/ .../ سخن از حکمت برجام گفتی/ عجب بی‌مایه و گردن کلفتی/ اگر ملت دوباره خام می‌ماند/ اگر برجام، نا فرجام می‌ماند/ یقین ایران مصاف جنگ می‌شد/ برای خواندنت جا تنگ می‌شد/ عزیز فتنه‌گر، فرماندهت کیست؟/ سیاست عرصه مداح‌ها نیست/ ...
برخی از این کنایه‌ها گاه زبان تندی نیز پیدا می‌کرد. یک نفر سرود: لوزه‌ات سخت ورم کرده ز بس زور زدی/ شعر گفتی و سپس بر هدف کور زدی/ گشته آزاد فضا، نطق تو هم باز شده/ نقد برجام کنی، جوجه کنون غاز شده/ ... / تو معاشت به عداوت متصل گشته و حال/ نقد برجام کنی، راه بیندازی قال/ کور بودی و ندیدی که همه اهل وطن/ گشته‌اند ما و گذشتند ز هر فرد و من/ دل به تدبیر ببستند و به جنگ نه گفتند/ به تو و هرچه تو گویی همگی نه گفتند/ .../ .../تو زبرجام، عجب کینه‌ مطلق داری/ بسته دکان تو را، جان دلم، حق داری/ مَرد سوداگر اگر بسته شود دکانش/ دق کند از غم ایّام و در آید جانش/ ...
واکنش گسترده به این موضوع و انتقاد از متولیان مراسم عید فطر سبب شد تا مسئولان ستاد نمازجمعه در این باره توضیحاتی ارائه کنند که البته چندان مناسبتی با انتقادات نداشت. محمدباقر پیشنمازی رئیس ستاد اقامه نمازجمعه تهران در واکنش به حواشی ایجاد شده توسط مداح مراسم نماز عید فطر به ایسنا گفت: مسئولیت برگزاری این مراسم با ستاد اقامه نماز جمعه تهران بوده است و ما از آقای میثم مطیعی که سال گذشته هم به عنوان مداح در این مراسم حضور داشت و اجرایش با استقبال حاضران مواجه شده بود، دعوت به حضور کرده بودیم.
او در پاسخ به این پرسش که از مضمون اشعار مداح این مراسم اطلاع داشتید یا نه، گفت: ما همانطور که از دانشجویانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کنند یا از سایر سخنرانان پیش‌ از خطبه‌ها، درخواست ارائه متن سخنان‌شان را نداریم از مداح امروز هم چنین درخواستی نداشته‌ایم و اساساً طرح چنین تقاضایی از مدعوان و سخنرانان مراسم‌های خودمان را بی‌احترامی به آنان تلقی می‌کنیم؛ بنابراین در مراسم امروز هم چنین درخواستی را از مداح مراسم نکرده بودیم و پیش از قرائت این اشعار اطلاعی از مضمون آن نداشتیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح مواردی چون آنچه که در اشعار مداح مراسم عید فطر وجود داشت، انسجام و وحدت ملی را خدشه‌دار نمی‌کند، اظهار داشت: تریبون‌های نماز جمعه و نماز عید فطر محلی برای ارائه نظرات کسانی است که به این مراسم‌ها دعوت می‌شوند که البته این دعوت از تمامی طیف‌های داخل نظام صورت می‌گیرد و همه نیروهای داخل نظام از این تریبون‌ها استفاده می‌کنند و کسی هم متن سخنان آنان را پیش از ارائه، مورد بررسی قرار نمی‌دهد. حال ممکن است برخی‌ها از آنچه که شخصی از این تریبون‌ها مطرح می‌کند، ناراحت شوند و برخی هم ناراحت نشوند.
در این میان برخی از همفکران میثم مطیعی نیز به دفاع از این شعر پرداختند و عجیب این که این اهانت‌ها را نیز در راستای توضیح اخیر مقام معظمی درباره فرمان آتش به اختیار می‌دانستند. وحید یامین پور، مجری جنجالی برنامه‌های سیاسی تلویزیون با یادداشتی به حمایت از میثم مطیعی پرداخت. نویسنده رجانیوز و عضو جبهه پایداری مدعی شد که شعر میثم مطیعی یک اقدام «تمیز از نوع آتش به اختیار» بود. که اشاره آن به سخنان بعدی رهبر انقلاب از همین تریبون بود که گفته بودند: «آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است.»


روزنامه همدلي




تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن