تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797687903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا دور جدید جلسه تفسیر قرآن آیت‌الله خامنه‌ای با سوره مجادله آغاز شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
چرا دور جدید جلسه تفسیر قرآن آیت‌الله خامنه‌ای با سوره مجادله آغاز شد؟
روایتی از جلسات درس تفسیر قرآن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دوران ریاست جمهوری
چرا دور جدید جلسه تفسیر قرآن آیت‌الله خامنه‌ای با سوره مجادله آغاز شد؟ وقتى ذهن غنى شد از معارف قرآنى، اثر خودش را در زبان، در عمل، در تصمیم‌گیرى، در تصمیم‌گیرى‌‌هاى کلان، در رفتار نشان خواهد داد.


به گزارش فرهنگ نیوز، «قرآن کتاب‌ نور، کتاب معرفت، کتاب نجات، کتاب سلامت، کتاب رشد و تعالى و کتاب قرب به خداست... باید در قرآن تدبّر کرد». رهبر انقلاب اسلامی از گذشته‌های دور معتقد بودند که «جوانان ما باید با قرآن‌ آشنا بشوند، انس با قرآن را زیاد کنند. وقتى این ذهن، ظرف معارف قرآن شد، آن‌وقت «از کوزه، برون همان تراود که در اوست». وقتى ذهن غنى شد از معارف قرآنى، اثر خودش را در زبان، در عمل، در تصمیم‌گیرى، در تصمیم‌گیرى‌‌هاى کلان، در رفتار نشان خواهد داد».

*جلسات تفسیر قرآن چگونه آغاز شد
چند سالی می‌شد که به خاطر تبعید و شرایط سال 57 و حوادث پس از انقلاب و در آخر سپری شدنِ دوران نقاهت جراحات ترور تیرماه سال 60 از تدریس تفسیر قرآن، دور مانده بودند. امّا شرایط امنیّتی سال 61 اجازه نمیداد که مثل گذشته به جمع جوانان بیایند. مسئولیّت ریاست جمهوری آن هم در دوران جنگ نیز بر این مسئله افزوده بود.این بار حضور جوانان پاسدار که چون پروانه بر گرد شمع بودند زمینه‌ای برای ادامه‌ی جلسات تفسیر شد. پیشنهاد تشکیل جلسات تفسیر قرآن با استقبال مواجه گردید. قرار شد که جمعه‌ها این درس شروع شود؛ و اوّلین جلسه در 1361/3/17 تشکیل شد.
ابتدای جلسه چند آیه‌ی اوّل سوره‌ی مجادله توسّط یکی از جوانان خوش‌صدا تلاوت شد. و استاد با شوق زائدالوصفی در ابتدای جلسه دو سوال مفروض و مقدر را پاسخ گفت.


*سوال اوّل: چرا سوره‌ی مجادله؟
«علّت اینکه اینجا را انتخاب کردیم این است که سوره‌‌هاى جزء بیست‌‌وهفتم و بیست‌‌وهشتم و این حدود، غالباً سوره‌‌هاى مدنى است و از سوره‌‌هایى است که در مدینه‌‌ى طیّبه بر پیغمبر اکرم نازل شده و مربوط است به بعد از تشکیل حکومت اسلامى، یعنى مثل وضع کنونى ما.نوع مطالب و مسائلى که بعد از تشکیل حکومت براى یک جامعه لازم است با نوع مطالب و مسائلى که [مربوط به] حین مبارزه‌‌ى مردم براى تشکیل حکومت اسلامى است فرق میکند؛ کمااینکه شما در جامعه‌‌ى خودمان هم این را مشاهده میکنید. امروز شما یک مسائلى دارید که این مسائل قبل از بهمن 57 براى شما وجود نداشت، مطرح نبود؛ آن روز مسائلى داشتید که امروز براى شما مطرح نیست. مثلاً مسئله‌‌ى منافقین و مسئله‌‌ى نفاق، مسئله‌‌ى عدالت اجتماعى، مسئله‌‌ى حکومت، مسئله‌‌ى جهاد در جبهه‌‌هاى جنگ و ده‌‌ها مسئله از این قبیل، مسائل عمده‌‌ى بعد از تشکیل حکومت است و این مسائل همان مسائلى است که در آیات مدنى بیشتر به آنها پرداخته شده.»

*سؤال دوّم: کیفیّت تدریس؟
«روش ما در تفسیر این است که یک بیان اجمالى از آیات مورد بحثمان ارائه میدهیم، بعد سعى میکنیم آیات را تبیین کنیم؛ یعنى فقط معنا کنیم، خیلى طول و تفصیل نمیدهیم، میخواهیم که شما برادرها یک مرور اجمالى به این آیات کرده باشید؛ منظورمان تفصیلات و بحث‌هاى فلسفى و بحث‌هاى فقهى و مانند اینها نیست، [بلکه] میخواهیم معناى این آیات را دانسته باشید. یعنى اگر بخواهم یک خُرده درست‌تر بگویم یک ترجمه‌اى است که در کنارش یک مقدار توضیح هم وجود دارد؛ ترجمه و توضیح است؛ این روش ما در این تفسیر است.»

*ویژگی‌های تفسیر
از ویژگی‌های این تفسیر، بیان روان و قابل فهم و درعین‌حال علمی آن بود. ایشان بدون اطناب و درگیر کردن مخاطب با بحث‌های تخصّصی و یا بیان اقوال علمای مختلف در مباحث تفسیری، لبّ مطلب و نظر صحیح را به مخاطب منتقل میکردند.از دیگر خصوصیّات این تفسیر، تطبیقات و مثال‌های بِروز برای مباحث قرآنی است. ایشان با تطبیق مباحث آیات به حوادث روز و جریانات سیاسی، استفاده‌ی مخاطب را دوچندان میکنند. یکی دیگر از مزیّت‌های این تفسیر هم بیان ارتباط آیات با هم است که باعث می‌شود یکپارچگی آیات این سوره برای خواننده‌ی اثر، اثبات گردد.با توجّه به اینکه مخاطب این جلسات، جوانان غیر حوزوی بوده‌اند نوع بیان مثالها با در نظر گرفتن ایشان انتخاب شده است و لذا این مباحث میتواند برای همه‌ی اقشار بویژه جوانان عزیز مفید باشد.

*بعضی از سرفصل‌های مطرح‌شده در این تفسیر
مبارزه‌ی اسلام با سنّت‌های غلط جاهلی، نحوه‌‌ی برخورد در برابر سنّت‌های پیشینیان، نگاه معقول اسلام به طلاق، تغییر فکر، عمل و ارزش‌ها؛ از اهداف انقلاب پیامبران (علیهم‌السّلام)، عاقبت معارضان با انقلاب پیامبران (علیهم‌السّلام)، اطاعت از رسول، امام و ولیّ‌فقیه؛ اطاعت خدا، ارتباط ادب فردی و اجتماعی در اسلام، نقش نیّت در ارزشگذاری اعمال، پیوند بین احکام کلّی و جزئی در اسلام، معنای ولایت، رابطه‌ی مستحکم منافقان با یهود، گستره‌ی مصادیق نفاق، روز قیامت؛ روز بُروز ملکات، ضرر کردن «حزب الشیطان» در دنیا و آخرت، نیاز همگانی به مراقبت از خود برای مبتلا نشدن به نفاق، تدبیر الهی برای خشکاندن انگیزه‌های نفاق، معنای غلبه‌ی خداوند و پیامبران (علیهم‌السّلام)، لزوم ترجیح پیوندهای ایمانی بر علاقه‌مندی‌های خانوادگی.

در پایان باید اعتراف کنیم که «ما هنوز از قرآن خیلى دوریم و خیلى فاصله داریم. دل‌هاى ما باید قرآنى بشود. جان ما باید با قرآن‌ انس بگیرد. اگر بتوانیم با قرآن انس بگیریم، معارف قرآن را در دل و جان خودمان نفوذ بدهیم، زندگى ما و جامعه‌‌ى ما قرآنى خواهد شد؛ احتیاج به فعالیت و فشار و سیاست‌گذارى ندارد. اصل این است که دلمان، جانمان و معرفتمان حقیقتاً قرآنى باشد.»

منبع: پایگاه‌اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری




96/4/4 - 09:37 - 2017-6-25 09:37:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن