تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797778495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عربستان به دنبال ماجرا جویی جدید است ؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



عربستان به دنبال ماجرا جویی جدید است ؟
ماجرا جویی های عربستان چه در منطقه و چه در داخل کشور خودشان، آنقدر هست که بتوان آنها را غیر قابل پیش بینی توصیف کرد و هر اقدامی از سویشان را محتمل دانست. عربستان بعد از افتضاحی که در یمن با کشتار مردم به وجود آورد، با اقدام اخیر خود در تحریم کشور قطر و خط و نشان کشیدن برای ترکیه در ایجاد نامنی در منطقه سنگ تمام گذاشته ..
روز نو : ماجرا جویی های عربستان چه در منطقه و چه در داخل کشور خودشان، آنقدر هست که بتوان آنها را غیر قابل پیش بینی توصیف کرد و هر اقدامی از سویشان را محتمل دانست. عربستان بعد از افتضاحی که در یمن با کشتار مردم به وجود آورد، با اقدام اخیر خود در تحریم کشور قطر و خط و نشان کشیدن برای ترکیه در ایجاد نامنی در منطقه سنگ تمام گذاشته ..
به گزارش رو ز نو :در کنارهمه این ها ، اقدام چند روز پیش ملک سلمان پادشاه عربستان را هم بگذارید که در یک شبه کودتا ولیعهد خود بن نایف را عزل کرد و محمد بن سلمان پسرش را جانشین. 
و این به معنای آن است که وزیر جنگ خونریز سعودی اکنون تکیه بر جانشینی ملک سلمان زده و چه بسا که ، بن سلمان همین روزها بر جایگاه پدر به عنوان پادشاه تکیه زند ...
همان بن سلمان تندرو و جنگ طلبی که در باره صلح با ایران گفته بود ، هیچ راهی برای آشتی با ایران نیست و حتی از احتمال اقدامات گستاخانه علیه ایران سخن گفته بود . 
شرایط این روزها و رفتارهای عربستان در کنار روی کار آمدن بن سلمان ، این سوال را مطرح می‌کند که آیا اکنون تنش ها ی بین ایران و عربستان به اوج خود خواهد رسید ؟
***داد ترامپ هم در آمد (!)
کار به جایی رسیده که حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوریخواه و پرخاشگر آمریکا که دشمنی‌اش با ایران اظهر من الشمس است تنها باگذشت چند روز از روی کار آمدن بن سلمان مواضع شاهزاده جدید عربستان را در مورد ایران تند خواند و گفت این مواضع خطرات فراوانی را در پی خواهد داشت. حرف های دونالد ترامپ بسیار معنادار است . بخصوص اگر این حرف ها را در کنار توئیت محسن رضایی بگذارید؛ توئیتی که حتما شما نیز در شبکه های اجتماعی آن را دیده اید :"اقداماتی که در عربستان در حال شکل‌گیری است ، بسیار مشابه تحولات عراق قبل از حمله به ایران است . صدام قبل از حمله به ایران با کودتا حسن البکر را از قدرت کنار زد و پست او را اشغال کرد ، آیت‌الله صدر را به شهادت رساند و برژینسکی در اردن ملاقات کرد . محمد بن سلمان هم آیت الله نمر را به شهادت رسانده به ملاقات ترامپ در واشنگتن رفته و در حال کنار زدن مخالفان خود از دستگاه سلطنتی آل سعود است . قصد آنها یا تسلط برهمه شیخ نشین ها و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ، یعنی کویت ، بحرین ، قطر ، دوبی و شارجه است و یا آغاز ماجرا جویی جدید در خلیج فارس " 
آیا وزیر جنگ و ولیعهد عربستان در ادامه بلند پروازی های کوته فکرانه خود ، در حال بررسی یک احتمال به نام اقدام نظامی علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران است ؟ 
آیا اساسا عربستان در شرایطی هست که اجازه این کار را به خود بدهد ؟ و از طرفی باتوجه به اتفاقاتی که در قطر افتاده می توان آینده منطقه را در آشوبی بیش از پیش دانست . 
آیا در شرایطی که ایران یک تنه و صادقانه در برابر تروریسم در منطقه ایستادگی می کند ، چندصد کیلومتر آن طرف تر سران قریشی سعودی به فکر منازعات و جنجال سازی علیه کشورهای دیگرهستند ؟ 
***قربانگاهی برای ...
علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی در اینباره به آفتاب یزد گفت: "در سفری که ترامپ به عربستان سعودی داشت آمریکا یک معامله اغواگرایانه‌ برای سعودی‌ها رقم زد. اما حقیقت اینکه سعودی‌ها در یک مذاکره تجاری سیاسی، از طرف آمریکایی ها رودست خوردند، هر چند که آمریکایی‌ها در حال حاضر از لحاظ اقتصادی برنده هستند امابه لحاظ سیاسی هزینه سنگینی بر عربستان تحمیل شد."
وی درباره اظهار نظر ترامپ و اینکه او مواضع شاهزاده جدید سعودی علیه ایران را تند و خطرناک توصیف کرده است، گفت :" همان طور که گفتم آمریکایی‌ها هزینه تراشی فوق العاده‌ای برای سعودی‌ها کردند و این هزینه‌ها آن قدر برای عربستان بالاست که اکنون ترامپ نیز از این موضوع نگران است . ترامپ امروز معتقد است که عربستان نمی‌تواند چالش احتمالی در منطقه را مدیریت کند، آمریکایی‌ها در حال حاضر نگران این چالش احتمالی هستند و می‌دانند که سعودی‌ها توان اداره بحران را در صورت بغرنج شدن اوضاع ندارند. سعودی‌ها بحران رابطه با قطر را نه تنها مدیریت نکردند بلکه به مشکلات دامن هم زدند."
وی ادامه داد:" اما درباره این که بعضا گمانه‌زنی‌هایی از اقدام نظامی عربستان در منطقه و یا حتی علیه ایران می‌شود باید گفت که هر وجب از ایران برای سعودی‌ها به معنای قربانگاه خواهد بود. سعودی‌ها نیز می‌دانند به هر نقطه‌ای از ایران چشم داشته باشند آن جا قتلگاهی برای آنها ست ، ایران وضعیت و ظرفیت دفاعی خودش را مخصوصا در حمله‌های موشکی اخیر که به پایگاه‌های داعش در دیرالزور داشت نشان داد ،این موشک ها پیام بسیار روشنی در وهله اول برای سعودی‌ها داشت و بعد برای دیگران. "
وی درباره چرایی اظهارات محسن رضایی و اینکه آیا در کمیسیون امنیت ملی زمزمه‌هایی از اقدامات نظامی و حماقت‌های احتمالی طرف ‌سعودی نسبت به ایران شنیده می‌شود، پاسخ داد: "بعد از عملکرد عربستان و بحران آفرینی در قطر، نگرانی‌هایی درباره توسعه این بحران و تغییر مسیر دیپلماتیک به اقدامات نظامی به وجود آمد، سعودی‌ها سبک سری های زیادی از خودشان نشان دادند و خوی تجاوزگری خویش را در یمن نیز به منصه ظهور گذاشتند. نگرانی‌های کشورهای منطقه از افسار گسیختگی حکومت عربستان دوچندان شده است . از طرفی تغییر و تحولی که اکنون در هیئت حاکمه سعودی‌ها اتفاق افتاده است به این نگرانی‌ها دامن می‌زند."
وی افزود :" اما شرایط، شرایط اضطراری و وخیم نیست و اوضاع را فوق العاده نمی‌بینیم .با توجه به سوابقی که ایران در حوزه نظامی دارد کشور ما از آمادگی حداکثری برای هر شرایط غیرمترقبه‌ای برخوردار است ."
رحیمی با تایید اینکه اکنون زمزمه‌هایی درباره اقدامات بی‌خردانه عربستان در قبال ایران شنیده می شود ،درباره اتفاقات قطر و تاثیر آن در اقدام نظامی عربستان در منطقه گفت:" سعودی‌ها سناریویی نوشتند تا بحران قطر را به کل منطقه تسری بدهند و این امر هوشیاری کشورهای منطقه و همین طور قطری‌ها را می‌طلبد و شورای همکاری کشورهای خلیج فارس هم باید قاعدتا از اقدامات افراطی و شتابزده خودداری کند. کوچکترین آتش در منطقه، قبل از هر چیز دامن کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج را خواهدگرفت. "
***مخاطب رضایی کیست ؟ 
اما کاظم جلالی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز در اینباره به آفتاب یزد گفت:" ایران کشور با ثبات منطقه است و یک قدرت بزرگ ملی است که هیچ گاه قصد تعرض به هیچ کشوری را ندارد. از طرفی جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر است که اگر کشوردیگری بخواهد اندک نظر سویی نسبت به ایران داشته باشد حتما با پاسخ دندان شکن و پشیمان‌کننده‌ای روبه‌رو می‌شود."
این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد :" از طرفی من فکر نمی‌کنم عربستان توان تعرض به ایران را داشته باشد. چرا که عربستان از دو بعد در وضعیت نامناسبی قرار دارد، یکی در بعد داخلی که مشکلات فراوانی دارد و دوم در مشکلات منطقه‌ای و جهانی است . عربستان خودش را با همه کشورها(قطر، یمن، بحرین، سوریه و. . . ) درگیر کرده است ، از سویی در عرصه بین‌الملل نیز چون چهره دموکراتیکی نداشته و حکومت غیرمردمی دارد حمایت حقیقی ازسوی کشورهای بین الملل نیز از عربستان نمی شود بلکه همه حمایت‌هایی که از این کشور (عربستان) شده حمایت‌های غیرواقعی و برپایه پول‌های نفتی این کشور است. "
رئیس مرکز پژوهش های مجلس درباره موضع ترامپ و اینکه شاهزاده سعودی را تندرو و نگاهش به ایران را خطرناک توصیف کرده است، گفت: "ترامپ سعی دارد تا خودش را از شائباتی که در جریان سفر او به عربستان پیش آمده برهاند، سوالی که امروز در جریانات روشنفکر غربی و آمریکاست، این موضوع است که چه طور آمریکا از دموکراسی حرف می زنداما با خشن‌ترین حکومت منطقه اینچنین هم آغوش می شود ؟ ترامپ سعی دارد با اظهارنظر اخیر، این تناقض موجود را پاک کند و از همین رو چنین تغییر موضعی داده است. "
جلالی درباره چرایی اظهارنظر اخیر محسن رضایی و مقایسه اقدامات عربستان با اقدامات عراق پیش‌از جنگ با ایران گفت : "مخاطب رضایی در این موضوع تصمیم سازان و تصمیم‌گیرندگان است که باید همواره خودشان را آماده کنند اما با توجه به وضعیت اقتصادی موجود که نیازمند ثبات، اشتغال و تولید در داخل کشور هستیم نباید افکار عمومی را به سمت احتمال اقدامات نظامی ببریم و وزن اینگونه احتمالات را آن قدر زیاد کنیم که وضعیت اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار دهد."
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه من نمی‌گویم نباید تغییرات اخیر عربستان را جدی گرفت و یا نگرانش نبود، گفت: "حتما باید نهادهای داخلی ، اقدامات عربستان را رصد کنند تصمیم سازان و تصمیم‌گیران کشور با دقت نظر مسائل را پیگیری نمایند اما نباید این موضوع را در اذهان مردم آن قدر بزرگنمایی کرد که به رشد کشور و اهدافی که ما داریم آسیب رساند. "
جلالی با بیان اینکه هنوز در کمیسیون امنیت ملی صحبتی درباره احتمال وقوع تحرکات نظامی عربستان نشده است. پاسخ داد:" جمهوری اسلامی ایران یک کشور با ثبات است، انتخابات بسیار پرشوری را برگزار کردیم و بسیاری از جریان‌های روشنفکری منطقه، غبطه مناظرات و انتخابات ما را می‌خورند. ما متکی به آرای مردم هستیم پس باید به گونه‌ای عمل کنیم که در داخل کشور، دچار آسیب نشویم. "


روزنامه آفتاب




تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن