تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797855422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الگوسازی با ارائه تصویری صحیح از جایگاه زن ممکن است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد دانشگاه: الگوسازی با ارائه تصویری صحیح از جایگاه زن ممکن است تهران - ایرنا - استاد دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر ضرورت همانندسازی از زندگی معصومین(ع) گفت: الگوسازی با ارائه تصویری صحیح از جایگاه زن ممکن است.


منصوره شایسته روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت الگوگیری در زندگی افزود: انسان با توجه به هدف زندگی خود تلاش می کند تا به بهترین شکل در راستای آن حرکت کند و از این رو با الگو قرار دادن دیگران می تواند بهترین راه را برای رسیدن به این اهداف دنبال کند. وی افزود: انسان برای اینکه به مطلوبترین شکل به هدف برسد نیازمند الگوست و هر قدر الگو کاملتر باشد، اشتیاق انسان برای پیروی از آن الگو بیشتر است، از این رو این موضوع بهترین راه برای همانندسازی، الگوگیری و مناسب سازی است. رئیس کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت رسیدگی به امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: مجبوریم اولین قدمی را که برمی داریم باور به این موضوع باشد که زندگی در این دنیا یک مرحله از زندگی است که پیوندی با زندگی قبل از دنیا و زندگی بعد از دنیا دارد و زندگی پس از دنیا نیز مراحلی دارد. وی با تاکید بر نگاه جنینی که در روایات ائمه معصومین(ع) نیز آمده، اظهار داشت: اگر نگاه انسان به زندگی جنینی به عنوان یک زندگی مقدماتی نباشد، بنا بر این نمی تواند بر فرض اختیار و آگاهی زندگی جنینی خود را به خوبی ترسیم کند. این استاد دانشگاه افزود: در یک نگاه ممکن است برخی بگویند گوش و چشم و دهان در زندگی جنینی ارزشی ندارد ولی اگر نگاه مقدماتی داشته باشیم، آن زمان می بینیم که دین از ما می خواهد تا مطلوبترین زندگی را چه با نگاه فردی، خانوادگی و اجتماعی را در دنیا داشته باشیم از این رو خدا زیباترین، راحت ترین و پرلذت ترین نوع زندگی را از ما می خواهد ولی باید با این نگاه زندگی کنیم که حیات و زندگی ما یک زندگی مقدماتی بوده و هدف محسوب نمی شود. شایسته با بیان این مقدمات گفت: بر اساس این نگاه می توان گفت همانندسازی از زندگی حضرت زهرا(س) یک امر ضروری و نه استحبابی است و متاسفانه اندیشمندان و متفکران اسلامی اقدام به تحلیل و شاخص سازی در این زمینه نکرده اند تا این شاخص با زندگی امروزی تطبیق داده شود. وی یکی از موانع عدم شاخص سازی را نگاه استحبابی به زندگی فاطمه زهرا(س) دانست و گفت: نگاه ما به الگوگیری یک نگاه استحبابی است. یعنی برخی معتقدند که حضرت زهرا(س) از نظر مقامی و وجودی در نقطه ای قرار دارند که خوب است زندگی ما نیز شباهتی با زندگی آن حضرت داشته باشد. این پژوهشگر مذهبی با استناد به آیاتی از قرآن گفت: قرآن کریم در وصف زندگی آخرتی می فرماید زندگی و بهره مندی هر انسانی در دنیای آخرت بستگی به وزن اعمالش دارد و به هر اندازه وزن اعمالش بیشتر و سنگین تر باشد، از یک زندگی رضایتبخش برخوردار خواهد بود و اگر وزن اعمالش، سبک باشد، یک زندگی خواهد داشت که از هیچ منظری رضایتبخش نیست. وی به ملاک اندازه گیری و توزین اعمال در روز قیامت اشاره کرد و گفت: قرآن در آیه هشتم سوره اعراف «حق» را معیار توزین قرار می دهد و در جایی دیگر، شخصیت هایی را معرفی می کند که تمام وجوه وجودی آنان با حق انطباق دارد. این استاد دانشگاه با اشاره به آیات 118 سوره توبه و 119 مائده گفت: قرآن در برخی آیات از این شخصیت ها با عنوان «صدق» یاد می کند و می فرماید «یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» یا «یوم ینفع الصادقین صدقهم» و با توجه به این ملاک ها می توان گفت قرآن شخصیت هایی را معرفی می کند که اعمال و باورهای آنان مساوی با حق است و می توانند الگویی برای مسلمانان باشد. رئیس کارگروه تعمیق باورهای دینی نهاد ریاست جمهوری افزود: اگر همه ابعاد وجودی ما با این شخصیت ها انطباق داشته باشد، در نتیجه اعمال ما نیز دارای سنگینی و ثقل خواهد بود که مساوی با بهره وری و لذت از زندگی در تمام ابعاد است، از این رو این مساله ضروری است که به هرشکل ممکن این معادل سازی انجام شود. این کارشناس دینی ضمن بیان گوشه هایی از زندگی و سیره رسول خدا(ص) به ایرنا گفت: همواره در زندگی پیامبر اکرم(ص) پیامی را دریافت می کنیم مبنی بر اینکه آن حضرت همانگونه که رسالتی را برای معرفی حضرت علی(ع) به عنوان ولی خدا در جامعه به عهده داشت، رسالتی را نیز نسبت به حضرت فاطمه(س) احساس می کرد. وی افزود: پیامبر خدا(ص) چند فرزند داشت ولی دست حضرت زهرا(س) را می بوسید و اصرار داشتند که قبل و بعد از هر سفر به دیدن دختر خود بروند، از این رو پیام این سیره رسول خدا(ص) آن است که همانگونه که معصومی چون حضرت علی(ع) در تمام ابعاد زندگی الگویی برای همه مردم است، حضرت فاطمه(س) نیز همین مسوولیت را دارند به جز این که دیدگاه های زنانه در این مسوولیت پررنگ تر می شود. شایسته تاکید کرد: تفاوت رفتار سیاسی حضرت زهرا(س) با امیرمومنان(ع) در مطالبه حق نیست بلکه در شیوه های زنانه برخوردکردن است و حضرت فاطمه(س) در این راه شیوه های عقلانی را با جنبه های احساسی همراه می کنند. وی بر ضرورت حضور افرادی با نگاه سیستماتیک در این زمینه تاکید کرد و گفت: کسانی که می خواهند به معرفی فرهنگ فاطمی بپردازند، باید جهان را به خوبی بشناسند و به روش های علمی به عنوان کشف قانون الهی نگاه کنند. یعنی حوزه های معرفتی را از هم جدا نبینند. رئیس کارگروه تعمیق باورهای دینی نهاد ریاست جمهوری افزود: حوزه های استدلال، علم و معرفت دینی را نمی توان سه حوزه جدا از هم دانست، از این رو خدا به انسان سه منبع معرفتی داده تا بتواند معرفت خود را گسترش داده و تسهیل گر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد و ضمن تعامل با هم این نگاه سیستماتیک شکل بگیرد. وی همچنین گفت: اگر در جامعه شناسی یا روانشناسی مساله ای را کشف می کنیم، یعنی قانون الهی را کشف می کنیم که باید از این قانون در راستای مسوولیت اجتماعی بهره ببریم. ** نگاهی همه جانبه به زندگی حضرت زهرا(س) داشته باشیم شایسته یکی از مشکلات امروزی جامعه را نگاه تک بعدی به زندگی حضرت فاطمه(س) دانست و گفت: عدم نگاه همه جانبه به زندگی حضرت زهرا(س) به ویژه زندگی اجتماعی آن حضرت مورد تغافل واقع شده است. وی با بیان اینکه زندگی سیاسی آن حضرت تاحدودی بیان شده ولی سایر ابعاد زندگی آن حضرت به ویژه ابعاد اجتماعی کمتر بیان شده به ماجرای اصحاب صفه اشاره کرد. اصحاب صفه گروهی از یاران فقیر رسول خدا(ص) بودند که در سکوی سر پوشیده ای به نام صفه در مسجد پیامبر(ص) سکونت داشتند که از افراد معروف در این گروه می توان به اصحاب رسول خدا(ص) همچون سلمان، ابوذر، مقداد، عمار، بلال و حذیفه اشاره کرد. این استاد دانشگاه افزود: حضرت زهرا(س) مسوول تغذیه اصحاب صفه بودند و بر اثر فعالیت زیاد، دست آن حضرت از دستان متورم شده بود و به همین دلیل به خدمت پیامبر اکرم(ص) رسیدند تا ایشان کمک کاری را به استخدام درآورند. وی افزود: برخی تصور می کنند حضرت زهرا(س) به دلیل کارهای منزل از پدر خویش درخواست خدمتکار کردند و گویی رسول خدا(ص) به عنوان رئیس یک حکومت با درخواست دخترش برای خدمتکار موافقت می کند، درحالیکه اینگونه نیست. شایسته همچنین با بیان بخشی دیگر از مسوولیت های اجتماعی فاطمه زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) از اولین بنیانگذاران انصار المجاهدین بودند و از نظر عاطفی و فرهنگی به حمایت از خانواده هایی پرداختند که همسرانشان در جنگ به شهادت رسیده بودند. وی با بیان این که تاکنون درباره مسوولیت های اجتماعی حضرت زهرا(س) کاری نکرده ایم، اظهار داشت: به عنوان نمونه درباره فدک مطالبی بیان شده ولی آیا پیامبر اداره فدک را به حضرت زهرا(س) بخشیدند یا با مدیریت خود آن را هدیه دادند تا عایدات آن به زندگی حضرت زهرا(س) وارد شود و آیا این عایدات باید صرف زندگی شخصی حضرت زهرا(س) می شد یا صرف مستمندان و آیا مدیریت مستمندان نیز با زهرا بود؟ شایسته ادامه داد: اگر جایگاه حضرت زهرا(س) از نظر اجتماعی به خوبی ترسیم نشود و با جایگاه عبادی یا سیاسی آن حضرت جمع نشود، نمی توان برای زن مسلمان الگوسازی کرد از این رو باید شاخص ها را در این زمینه استخراج کرد وگرنه برخی اینگونه برداشت می کنند که زن باید در خانه بنشیند، به بچه داری بپردازد و هیچ مردی را نبیند و یا هیچ مردی او را نبیند. ** الگوسازی با ارائه تصویری صحیح از جایگاه زن ممکن است رئیس کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت رسیدگی به امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: اگر یک تصویر صحیح از جایگاه سیاسی، اجتماعی و خانوادگی زن و مرد در جامعه دینی نداشته باشیم، نمی توانیم الگوسازی خوبی ارائه کنیم. وی با بیان اینکه برخی نگاه ها به تضعیف دین می انجامد، تصریح کرد: در زمان حکومت حضرت علی(ع) زنان بسیاری تربیت شدند، به گونه ای که 14 تن از این زنان در زمان معاویه به دادگاه ظلم احضار می شوند و این زنان مجتهده، عاقل، رشید و درستکار همواره از جایگاه ولایت دفاع می کردند. شایسته از «ام الخیر» به عنوان نمونه ای از این زنان یاد کرد که تربیت شده مکتب امیرمومنان(ع) بود و بر اساس شواهد تاریخی، این شیرزن در خط مقدم نبرد برای رزمندگان شعر می خواند و در زمانی که معاویه او را تهدید به قتل کرد، این زن افتخار خود را در این دانست که به دست شقی ترین افراد یعنی معاویه به شهادت می رسد. وی گفت: زنان همواره استعدادهای مختلفی در مدیریت، درس خواندن و سایر فعالیت های اجتماعی دارند ولی خدا زن را مظهر اسم لطیف خود آفریده و نباید این مظهریت از بین برود، از این رو زن در هر شغل و جایگاهی که قرار دارد، باید وظیفه اصلی خود را انجام دهد و مدیریت لطافت و رحمت و محبت خانواده و جامعه را داشته باشد. ** آشنایی با زندگی حضرت فاطمه(س)حضرت زهرا(س) در بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت به دنیا آمد و در زمان واقعه شعب ابی طالب که مشرکان عرصه زندگی را بر مسلمانان تنگ کرده بودند، کودکی 2 ساله بود. سکونت اجباری در شعب ابوطالب سه سال طول کشید و فاطمه زهرا(س) در تمام سختی ها و گرفتاری ها، همراه پدر و شریک سختی های او بود و به فاصله ای اندک از پایان محاصره شعب ابوطالب، عموی پیامبر و خدیجه، همسر او وفات یافتند و به این ترتیب فاطمه(س) در پنج سالگی مادر خود را از دست داد. حضرت فاطمه(س) در سال دوم هجری و در سن 9 سالگی با حضرت علی(ع) ازدواج کردند و حاصل این وصلت آسمانی چهار فرزند با نام های امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت ام کلثوم بود. زندگی فاطمه زهرا(س) پس از رحلت رسول خدا(ص) همان گونه بود که خود آرزو داشت و پس از چند ماه به دیدار پدر شتافت ولی در همین مدت نیز از هرگونه فداکاری در حق امام و شوهر خود یعنی حضرت علی(ع)‏ و دفاع از اسلام فروگذاری نکرد و با تمام وجود به دفاع از حریم علوی پرداخت. فراهنگ**1003** 1823 خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار: طاهره نبی اللهی



30/12/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن