تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797938680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مختصری بر جانوران شگفت انگیزی که از رولینگ رنج می برند و زیستگاه آنها!


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:

مختصری بر جانوران شگفت انگیزی که از رولینگ رنج می برند و زیستگاه آنها! "به قلم محمد تقوی" از همان ثانیه‌ی اول که تم نمادین سری به گوشمان می‌رسد و لوگوی همیشه خاکستری وارنر (البته برای این سری!) را می‌بینیم، باز هم پرتاب می‌شویم به دنیای جادویی خلق شده توسط جی کی رولینگ؛ جایی که جادوگران و ساحران قدرتمند، پنهانی در میان مشنگان از همه جا بی‌خبر، روزگار شگفت انگیز خود را می‌گذرانند و به محض این پرتاب شدن دوباره، حس نوستالژی در من اوج گرفت و متوجه شدم که چقدر نسبت به این دنیای زیبا علاقه دارم، این که چقدر به جادوهای رنگارنگ، شخصیت‌های دوست داشتنی و به خصوص در این فیلم جانوران شگفت انگیز (!) شیفته‌ام. این کاری است که "جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن‌ها" (که برای خلاصه شدن به آن با لفظ “جانوران شگفت انگیز” اشاره خواهیم کرد) به نحو احسنت انجام می‌دهد: قلقلک دادن این شیفتگی با زیبایی منحصر به فردش. اما به محض این که از این احساسات می‌گذریم در زیرلایه‌ها، فیلم با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

ترجیح می‌دهم از نیمه‌ی پر لیوان شروع کنم، جایی که “جانوران شگفت انگیز” حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. از همان صحنه‌ی اول، یعنی پیاده شدن نیوت اسکمندر، قهرمان جدیدمان، روح و خلقیات رولینگی ظاهر می‌شوند؛ آغاز فضاسازی در تصویر اول، توجه بی‌نظیر به جزئیات، ملاقات‌های "تصادفی" و صد البته استریوتیپیک‌های کلیشه‌ای که ماهرانه از دلشان کاراکتر درمی‌آید! این‌ها همیشه نقاط قوت آثار رولینگ بودند؛ هم در کتاب‌ها و هم در فیلم‌ها. “جانوران شگفت انگیز” با وجود آن که از کتابی اقتباس نشده، اما داستانش هم چنان به پای رولینگ است و او هم در آن موارد ذکر شده به مانند همیشه گل کاشته و چه بسا “جانوران شگفت انگیز” اوج این خصلت‌ها باشد. اصلا اهمیت این داستان برای رولینگ به قدری بوده که وی تصمیم می‌گیرد پا به جاهای ناشناخته بگذارد و دنیایش را از نو بنویسد. جادوی "هری پاتر" همواره در بریتانیا جریان داشت اما این بار با آمریکا روبرو هستیم؛ سرزمین جدید و بی‌قانون، مکان ایده‌آلی برای تبهکاران و جنایت‌کاران؛ جایی که بی‌ هیچ محدودیتی، این افراد جولان می‌دهند و هیچ گروهی برای مقابله با آن‌ها برنمی‌خیزد تا آن که جادوگران آمریکا که از کشف هویت‌شان ترس دارند، تصمیم به تاسیس MACUSA می‌گیرند: کنگره‌ی جادویی ایالات متحده‌ی آمریکا. اما جادوگران این سرزمین جدید هنوز در امان نیستند. به واسطه‌ی فعالیت‌های شیطانی‌ای که هر روز بیشتر می‌شود، به خصوص از طرف جادوگر قدرتمندی به اسم گلرت گریندل والد، اکنون برخی مشنگ‌های سمج و ترسان از جادو، پی به حقیقت برده‌اند و در صدد افشای بزرگترین راز تاریخ‌اند. اینجاست که نیوت اسکمندر وارد نیویورک می‌شود: شهر به مانند همیشه ناآرام، آن هم به خاطر وجود جادویی خطرناک در بطنش.

اگر از طرفداران پر و پا قرص سری باشد، احتمالا با نیوت اسکمندر آشنایید. پروفسور و نویسنده‌ی کتاب "جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن‌ها"، در کشف و آشنا کردن جادوگران با جانوران جادویی نقش اساسی داشت. بخش قابل توجهی از فیلم نیز به علاقه‌ی بی حد و حصر وی در مراقبت و تلاشش برای آشنا ساختن جادوگران آمریکا با عشاق‌اش (!) است. این روند در کنار بازی درخشان (که به شخصه برای من سورپرایز کننده بود) ادی ردمین، به نیوت وجه دوست داشتنی می‌دهد. در کنار وی هم مشنگی با اضافه وزن بسیار! به اسم کوالسکی در پیدا کردن جانورانش وی را همراهی می‌کند. به شخصه ورود کوالسکی و دیدگاه منحصر به فرد او به این دنیایی که تازه چشمانش به آن افتاده را بهترین بخش فیلم می‌دانم. باقی عناصر از جمله خواهران جادوگر و کارآگاه مرموز هم قابل قبول‌‌اند و خب آن جانوران شگفت انگیز به خصوص برقک با آن حرکات تماشایی‌اش، به شدت به یاد ماندنی است. اما با رسیدن فیلم به میانه، همه چیز به مشکل برمی‌خورد. مسئله این است که اگر رولینگ نقاط قوتش را به عرش رسانده، از آنور ضعف‌هایش این دفعه فرش را سوراخ کرده و به جهنم رسیده است! هر چقدر داستان در شناساندن شخصیت‌ها خوب کار می‌کند، در رابطه‌ی میانشان مصنوعی و افتضاح عمل کرده. این ضعفی است که سری از همان آغاز داشته و به جزء استثناها(اوج این موضوع رفاقت هری، رون و هرمیون باشد) چندان با آن‌ها خو نمی‌گیریم. این موضوع در "جانوران شگفت انگیز" به خصوص با توجه به آن که اولین فیلم سری است، به درجه‌ی حادی رسیده. نحوه‌ی صحبت‌ها، ملاقات‌ها، تعامل و بسیاری عناصر ریز اما مهم، سرسری و بی‌ربط‌‌ اند. مثلا دفاع همه جانبه‌ی نیوت از حیوان‌هایش (آن هم در شرایطی که نصف نیویورک را نابود کرده‌اند!) او را از یک دانشمند مهم به یک احمق متوهم نزول می‌دهد! یا رابطه‌ی میان کوالسکی و یکی از خواهران جادویی ابتدا به واسطه‌ی جادو است اما بی‌دلیل کل فیلم را می‌گیرد.
مختصری بر جانوران شگفت انگیزی که از رولینگ رنج می برند و زیستگاه آنها!
فکر کنم بدترین وجهه‌ی "جانوران شگفت انگیز" اینجا آشکار می‌شود: هیچ قصه‌ای که از این همه پیش زمینه سازی و شخصیت پردازی استفاده کند، وجود ندارد. قصه در "جانوران شگفت انگیز" بیشتر حالت دست گرمی و چرخ زنی در نیویورک دارد تا یک روایت محکم با نفاط حساس و پایانی به یاد ماندنی. برگردیم به ابتدا، جای که چمدان جابه‌جا شده‌ی نیوت دست کوالسکی افتاده و جانوران درون کیف آزاد می‌شوند،  مثلا اشاره کردیم که رولینگ یک پیش زمینه جذاب برای فیلم تدارک دیده؛ اما بیننده کجا آن‌ها را می‌بیند؟ در سایت‌هایی مثل پاترمور و فروم‌های فرعی با اندکی خلاقیت از خودش! یا آدم بده‌ی قصه و توئیست نافرم و بی‌ربطش، انگاری که فقط می‌خواهد اظهار وجود بکند! و بدتر از همه شاید پایان باشد که عملا به تمام اصولی که خود رولینگ آن‌ها را تا به اینجا نگاشته، توهین بزرگی می‌کند و سپس به راحتی آن را پاک می‌کند، انگار همه چیز "فقط یک خواب" بوده! اینجاست که من هم تصمیم می‌گیرم آن باران کذایی بر روی من هم فرود آید تا چیزی از این فیلم به یاد نیاورم! این را هم بگویم که "جانوران شگفت انگیز" کم صحنه‌ی درخشان و به یاد ماندنی ندارد. از دید سیننمایی، با یک اثر خوب در سینماتوگرافی و تدوین روبروییم در حدی که استانداردهای سری به خوبی رعایت شده‌اند. اما خب همه‌ی این جلوه‌ها و زیبایی‌ها را به شکل‌هایی دیگر دیده‌ایم؛ به عبارتی فیلم شاید آن عنصر غافلگیر کننده‌ای که فیلم‌های هری پاتر داشتند را کمتر دارد. از آن طرف چشمان ما بازتر شده و خب CG آن چنان فروغ گذشته را ندارد و برخی صحنه‌ها مصنوعی به نظر می‌رسند. با این همه شاید این صحنه‌ها هم به سبب گسسته بودن، بیش از هر چیزی به تجربه‌ی کلی صدمه می‌زنند. “جانوران شگفت انگیز” نهمین فیلم از سری هری پاتر است و اولی از یک فرنچایز احتمالی با توجه به اینکه سران وارنر حساب ویژه‌ای بر روی فیلم‌ باز کرده‌اند تا جایی که به گفته‌ی رولینگ شاهد "5 ادامه" خواهیم بود. ادامه‌هایی که قرار است توسط خود رولینگ نوشته شود و دیوید ییتس هم به مانند همیشه کارگردانی‌اش را بر عهده دارد. قول‌هایی مثل درست کردن توئیست‌ها و قصه‌ای معنی دارتر هم شاید برای دست گرمی باشند و اشکالاتی که گرفته شد شاید به خاطر شماره یک بودن فیلم قابل بخشش باشد، اما لااقل این طرفدار هری پاتر مشتاق به دیدن ادامه‌ها است؛ چه به خاطر نوستالژی صرف و چه به خاطر کنجکاوی ذاتی. فقط امیدواریم رولینگ دست از کله شقی‌های معمولش بردارد و با یک فیلم نامه نویس ماهر همکاری کند تا بزرگترین ضعف "جانوران شگفت انگیز" یعنی داستانش برطرف شود و شاهد داستانی شایسته‌ی سری باشیم.



4 ساعت پيش





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن