محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797123533
آرای متناقص مستشرقین درباره شیخ مفید
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
اسلام شناسی در جوامع اکادمیک غرب:
آرای متناقص مستشرقین درباره شیخ مفید قرن چهارم و پنجم(ه.ق) بدون شک دوران طلایی تاریخ و تمدن اسلام است. یکی از وجوه این اعتلا،حضور عالمان و دانشمندان به نام مکتب تشیع در این عصر است که نقش بی بدلیلی در انسجام مبانی فقهی و کلامی تشیع ایفا کردند.
گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز؛ قرن چهارم و پنجم بدون شک دوران طلایی تاریخ و تمدن اسلام است. یکی از وجوه این اعتلا،حضور عالمان و دانشمندان به نام مکتب تشیع در این عصر است که نقش بی بدلیلی در انسجام مبانی فقهی و کلامی تشیع ایفا کردند. یکی از این عالمان بنام ، محمد بن محمد بن نُعمان (336-413ق)،مشهور به شیخ مُفید، از علمای برجسته است که مکتب کلامی شیعه در عصر او به اوج کمال رسید.نوشتار پیش روی به مناسبت سالروز رحلت این عالم به بررسی آرای تنی چند از مستشرقان درباره زندگی، اندیشه و تفکر شیخ مفید می پردازد. شیخ مفید در کنار آثار بی شماری که تالیف کرد، در مقام یک عالم، فقیه و متکلم، شاگردان طراز اولی نیز تربیت کرد که هر کدام از آنها نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در تقویت بنیان های علمی، فقهی و کلام شیعه داشته اند از جمله می توان از برادران علم الهدی (سيد مرتضى و سيدرضى) و شيخ طوسى ...نام برد.رشد چشم گیر اسلام شناسی:از قرن هیجدهم به این طرف اسلام شناسی بصورت جدی در اکادمی های علمی غربی مورد توجه قرار گرفت و در قرن اخیر، با رشد اسلامشناسی به طور خاص و خاورشناسی بطور عام توجه و اهتمام فزایندهای از سوی مستشرقان نسبت به مطالعه درباره شخصیت های مسلمان در طول تاریخ، دیده میشود. در این میان شیخ مفید نیز از این قاعده مستثنی نبوده، و نویسندگان مختلف، درباره او تحقیقاتی انجام دادهاند. در اینجا به برخی از این تحقیقات اشاره میکنیم، و تا حد امکان درستیها و یا نادرستیهای برداشتهای آنان را بیان خواهیم کرد.آنا، کیس لمبتونوی یکی از مستشرقین منصف در حوزه اسلام شناسی است که اکثر تالیفاتش در جوامع دانشگاهی تدریس می گردد. از منظر او، شیخ مفید یکی از برجستهترین فقها و متکلمان شیعه و در ردیف علمای طراز اول شیعه در قرن چهارم و پنجم است. دارد. لمبتون در فصل سیزدهم کتاب «دین و دولت در دوره میانه تاریخ اسلام» خود به بررسی نظریه سیاسی شیعه درباره نظام حکومتی پرداخته، و با بررسی عصر ظهور ائمه، عصر غیبت، مسئولیت و نقش فقها را از دیدگاه فقه شیعه بر می شمرد، و در این فصل بررسی نوشته های شیخ مفید، و شیخ صدوق میپردازد، وی در این کتاب، عقیده شیعه را درباره مسأله امامت کبرا و نیز لزوم وجود نص و وصایت را برای امام یادآور میشود.
وی آنگاه با سیری در کتاب اوائل المقالات تألیف شیخ مفید، عقیده عصمت ائمه و لزوم آن و نیز اسامی ائمه تا امام غائب حضرت مهدی(ع)و دیدگاههای مختلفی درباره امامت در زمان شیخ مفید را نقل میکند و سپس به بررسی نظریه لطف از دیدگاه شیعه، و نیز نقش فقها در هدایت و اداره حکومتهای شیعی میپردازد، و از آثار علامه حلی و علامه محمد باقر مجلسی نیز استفاده میکند.مارتین مکدرموتمکدرموت حوزه مطالعانی خود را به نظریات کلامی شیخ مفید اختصاص داده است. در مقدمه این اثر امده است:«شیخ مفید...در زمان خود یکی از بزرگترین علمای شیعه(دوازده امامی)به شمار میرفت، و مذهب معتزله به او تأثیر کرد...و این درست واضح میکند که او با یکی از معتزلین بصره به نام «عبد الجبار»که همزمان وی بود، اختلاف رأی داشت، ولی مقام عالی این دانشمند معظم(شیخ مفید)در علم کلام نزد شیعه امامی، بعد از مقارنت کردن با آموزگار خود ابن بابویه قمی و شاگردش شریف مرتضی معلوم خواهد شد.».بازخوانی این پاراگراف چند نکته را موردتاکید قرار می دهد.حال اگر بخواهیم درباره این بند از کتاب مکدمورت قضاوت کنیم باید بگوییم، پذیرش این نظریات از شخصی مثل مکدر موت با تحقیقات و تتبعات گسترده او اندکی عجیب مینماید.وی مینویسد:«شیخ مفید بیشتر از معتزله بغداد پیروی میکرد تا معتزله بصره»، این جمله، بدون شک نادرست است، زیرا در عصر شیخ مفید و حتی دورههای پیش از آن، جدال کلامی میان شیعه امامیه و معتزله بسیار مشهور بوده است، و کسانی چون ابن الراوندی(م 250 ه-)بودهاند که از مذهب اعتزال به مذهب امامیه گرویده و در نقض و رد مذهب اعتزال کتاب می نوشته اند. از این گذشته، آیا امام صادق(ع)(م 148 ه-)و هشام بن حکم (م 199 ه-)نظریه امامت شیعی و دیگر عقاید اصلی و فرعی را بیان نکرده بودند، آیا مناظرات هشام بن حکم با مخالفان شیعه از آفتاب روشنتر نیست.؟! البته آقای مکدر موت معذور است، زیرا او بیرون را فرهنگ اسلام به مسائل فرق و مذاهب می نگرد. برداشت های دیگر نیز به همین صورت قابل نقد و بررسی می باشد.دومینیک سوردلاین نویسنده در یک مقاله هشتاد صفحه ای به بررسی امامت از دیدگاه شیخ مفید پرداخته است. نویسنده با بهره گیری از منابع مختلف عربی و غربی میکوشد تا چهرهای از شرایط و اوضاع فکری و فرهنگی در زمان شیخ مفید ارائه دهد.وی مقایسههایی نیز میان دو طرز تفکر در محافل علمی شیعه، یعنی مکتب اخباری قم به نمایندگی شیخ صدوق و کلینی و مکتب اصولی-عقلی عراق به نمایندگی شیخ مفید انجام میدهد. در بخشی از مقاله مذکور، کتاب«اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات»اثر شیخ مفید، مورد بررسی قرار گرفته است، و در آنجا نقاط اشتراک و افتراق میان شیعه و فرقه های دیگر آمده و همچنین مقایسه ای میان شیعه امامیه و زیدیه، و نیز شیعه امامیه و معتزله انجام گرفته است.در بخش دیگر اثبات شده که همه فرق اسلامی، امیر المؤمنین علی(ع)را به رهبری خود پذیرفته اند. سپس مسائل دیگر اعتقادی نیز از قبیل نبوت، توحید، صفات خدا، صفات امام و مسأله غیبت، تحلیل میشود.سرانجام آن مقاله با بررسی موضوعات فرعی دیگر ادامه مییابد و با بحث کفر و ایمان به پایان میرسد.ویلفرد مادلونگاین محقق انگلیسی، در کتابی به نام«مذاهب و مکاتب در دوره میانی تاریخ اسلام»، در فصل کلام امامیه و معتزله مینویسد: روشن است که نیمه دوم قرن سوم هجری/نهم میلادی، برخی از معتزلیان، به امامیه پیوستند و عقاید اساسی آنان را درباره امامت پذیرفتند، ولی عقاید معتزلی خود را نیز حفظ کردند، ما درباره این گروه، اطلاعات اندکی داریم.گر چه نام دست کم دو تن از آنان از منابع دیگری برای ما آشکار شده است . نفوذ آنها بر امامیه چندان زیاد نیست.آنان با یکی از خاندانهای سابقهدار و راسخ شیعه در بغداد، یعنی نوبختیان، همکاری میکردند.وی سپس به ذکر نکات مشترک میان امامیه و معتزله میپردازد، و در این زمینه، نقل قولهایی از کتاب«اوائل المقالات»شیخ مفید دارد.نقد اندیشه های مادلونگاشتباه اصلی مادلونگ آن است که میکوشد، کلام شیعه در قرن چهارم و پنجم را به نحوی متأثر از معتزله نشان دهد، در حالی که مدارک کافی هم برای این امر ندارد. اولا: بازگشت چند تن از معتزله به مذهب شیعه، با وجود آنکه اغلب شیعیان به اقرار خود او با این گروه اندک مخالف بودند، چه تأثیری میتوانست بر عقاید شیعه داشته باشد؟ثانیا:این معتزلیان گرویده به شیعه، همه ناشناس و گمنام هستند(به اقرار خود او)و از نفوذ و محبوبیتی در حوزه های شیعه برخوردار نبودند.ثالثا:بر فرض که شیعه از معتزله تأثیر پذیرفته باشد مگر خود معتزله از کجا آمده اند؟آیا جز این است که احمد بن یحیی المرتضی(م 840 )مینویسد:«سند معتزله برای مذهبشان از سپیده صبح روشنتر است،زیرا به واصل و عمرو میرسد و این دو از محمد بن علی بن ابی طالب و پسرش ابی هاشم عبد الله بن محمد، گرفته است و محمد همان کسی است که واصل را تربیت کرد و به او دانش آموخت تا بر پای خود ایستاد.و محمد از پدرش علی بن ابی طالب گرفته است». رابعا:آقای مادیلونگ میان شیعه امامیه و شیعه زیدیه، دچار اشتباه شده است، زیرا شیعیان زیدی، تا به امروز نیز اغلب، پیرو مذهب اعتزال هستند و برخی مدعی هستند که زید بن علی بن الحسین نزد واصل بن عطا-بنیانگذار مذهب معتزله-درس خوانده است. و بسیاری از امامان زیدیه، از متکلمان معتزله هستند. بنابراین جا داشت میان شیعه زیدیه و شیعه امامیه، فرق بگذارد.....آدام متزاین نویسنده آلمان زبان، که استاد زبانهای شرقی در شهر بازل(سویس)بوده، در یک کتاب دو جلدی تمام ابعاد زندگی مسلمانان در قرن چهارم را به دقت مورد بررسی قرار داده است.گر چه وی در این کتاب، نامی از شیخ مفید نمیبرد، ولی در فصل مربوط به شیعه همان اشتباه معروف خاورشناسان را تکرار میکند که شیعه مذهب کلامی خود را از معتزله گرفتهاند.عمده نظریاتی که خاورشناسان درباره شیخ مفید ارائه دادهاند به شرح زیر خلاصه میشود.1-شیخ مفید، بزرگترین رهبر شیعه در عصر خود بوده است.( یوزف، فان اس)2-کلام و عقاید شیعه در عصر شیخ مفید تدوین و بیان شد. (مقاله دائرة المعارف اسلام)3-شیخ مفید، نماینده گرایش عقلی در مذهب شیعه اثنا عشری است. (مکدر موت، مارتین)4-شیخ مفید تحت تأثیر معتزله بوده است. (مکدر موت، مارتین)5-شیخ مفید الهامبخش علمای شیعه پس از خود بوده است. (STROTHMAN,"AL-Mufid)این دیدگاه ها نوعا توسط مستشرقین، دهان به دهان میگردد، و تا به امروز نیز از نقد و تحلیل دقیق مصون مانده است.اینک بر محققان و پژوهشگران تاریخ و رجال اسلامی و بیوگرافی نویسان و نیز دانشمندان علوم اسلامی است که یافتههای علمی غربیان را تصحیح و اصلاح کنند، زیرا هم اکنون تألیفات آنان، به صورت کتب مرجع در تمام کتابخانههای دنیا وجود دارد، و مورد استفاده محققین است.
96/3/8 - 11:45 - 2017-5-29 11:45:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]
صفحات پیشنهادی
ظریف: برخی به تحقیقات درباره خان شیخون تمایل ندارند
کنفرانس خبری وزرای خارجه ایران روسیه و سوریه در مسکو برگزار شد به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان روسی و سوری خود در مسکو تاکید کرد برخی طرف ها نمی خواهند حقیقت آنچه در منطقه خان شیخون در سوریه روی داد رشرط لاوروف برای تحقیق درباره حمله شیمیایی خان شیخون
شرط لاوروف برای تحقیق درباره حمله شیمیایی خان شیخونتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۵ ۲۰ وزیر خارجه روسیه بر ضرورت حضور کارشناسان روس و غربی در تیم بازرسان تحقیق در خصوص حمله شیمیایی خان شیخون تاکید کرد به گزارش تسنیم به نقل از روسیاالیوم سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسچرا کمیته بینالمللی بیطرف درباره حمله خانشیخون تشکیل نمیشود؟
چرا کمیته بینالمللی بیطرف درباره حمله خانشیخون تشکیل نمیشود اظهارات مسئولان آمریکایی و انگلیسی در مورد حمله به خانشیخون از یک طرف و درخواستهای ایران و روسیه برای تشکیل کمیته تحقیق بینالمللی بیطرف از سوی دیگر این سؤال را مطرح میکند که دلیل کارشکنی آمریکا و انگلیس برایادعای آلمان درباره حمله شیمیایی «خان شیخون»
ادعای آلمان درباره حمله شیمیایی خان شیخون تاریخ انتشار يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷ ۲۰ سرویس امنیت خارجی آلمان با طرح ادعای دست داشتن ارتش سوریه در حادثه شیمیایی خان شیخون اعلام کرد در حادثه خان شیخون که منجر به کشته شدن حداقل ۸۰ نفر شد ارتش سوریه احتمالا به دستور «ادعای امنیت عمومی بحرین درباره محل نگهداری شیخ عیسی قاسم
ادعای امنیت عمومی بحرین درباره محل نگهداری شیخ عیسی قاسم رئیس امنیت عمومی بحرین در نشست خبری خود مدعی شد که آیتالله عیسی قاسم به همراه خانوادهاش در منزل خود واقع در منطقه الدراز بوده و تصمیمی مبنی بر حبس وی گرفته نشده است به گزارش فرهنگ نیوز رئیس امنیت عمومی بحرین ادعا کرد کهنامه مدیرکل انتخابات شورای نگهبان درباره نحوه قرائت آرای کاندیداها
نامه مدیرکل انتخابات شورای نگهبان درباره نحوه قرائت آرای کاندیداها مدیرکل انتخابات شورای نگهبان در نامهای به روسای هیاتهای نظارت استانها در خصوص نحوه قرائت برخی از آرا توضیحاتی ارائه کرد به گزارش ایسنا متن نامه علیرضا نیلچی به روسای هیاتهای نظارت استانها بدین شرح است احترامتوضیح موحدی کرمانی درباره آرای حلال و حرام
توضیح موحدی کرمانی درباره آرای حلال و حرام محمدعلی موحدی کرمانی در مطلبی به بیان مقصودش از عبارت آرای حلال و حرام پرداخت به گزارش ایسنا این مطلب را در زیر میخوانید بسم الله الرحمن الرحیم ملت شریف ایران اینجانب در جلسه ای جمله ای گفتم که در فضای مجازی منعکس شد و هرکس تفسیری داگفتوگوی وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره «خانشیخون»
گفتوگوی وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره خانشیخون وزیر خارجه روسیه طی گفتوگویی تلفنی با همتای آمریکایی خود از مخالفت واشنگتن با پیشنهاد مشترک مسکو و تهران برای تحقیق درباره حمله شیمیایی ماه آوریل در سوریه اظهار تاسف کرد به گزارش ایلنا به نقل از اسکاینیوز «سراسد درباره حادثه «خان شیخون» دروغ میگوید
ادعای وزیر خارجه فرانسه اسد درباره حادثه خان شیخون دروغ میگوید وزیر خارجه فرانسه امروز- جمعه- طی موضعی بیاساس سخنان رئیسجمهوری سوریه درباره حادثه شیمیایی خان شیخون را دروغ خواند به گزارش ایلنا به نقل از رویترز «ژان مارک ارو» وزیر خارجه فرانسه در کنفراس خبدرخواست حوثی ها درباره ولد الشیخ
حوثی ها تحقیق درباره بمباران مراسم عزا در صنعا پایتخت یمن و عدم تمدید ماموریت فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن را خواستارشدند به گزارش شیعه نیوز صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن با ارسال نامه ای به آنتونیو گوترس دبیرکل سازمان ملل عدم تمدید ماموریت اسماعیل ولد شیخ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها