تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797676059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی مطرح کرد اهمیت خودشناسی به تعبیر ابن‌سینا/ 3 دسته انسان به لحاظ خودشناسی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: غلامحسین ابراهیمی‌دینانی مطرح کرداهمیت خودشناسی به تعبیر ابن‌سینا/ 3 دسته انسان به لحاظ خودشناسی
خبرگزاری فارس: اهمیت خودشناسی به تعبیر ابن‌سینا/ 3 دسته انسان به لحاظ خودشناسی
چهره ماندگار فلسفه گفت: حکیم ابوعلی سینا معتقد است انسان مادامی که خود را نشناسد بیرون از خود را نمی‌تواند بشناسد، چرا که انسان به حضور خودآگاهی دارد و این علم حضوری باعث می‌شود از درون به شناخت بیرون برسد.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، غلامحسین ابراهیمی دینانی،‌ چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در برنامه اخیر معرفت (شبکه چهارم سیما) درباره مسئله شناخت و شناخت شناسی عنوان کرد:‌ امروز دنیا به اپیستمولوژی یا شناخت شناسی بسیار اهمیت می‌دهد. یعنی ما اگر می‌خواهیم خود را بشناسیم باید جهان را بشناسیم، حکمای ما این را از قرون قبل مطرح کردند. وی در ادامه گفت: ما قبل از اینکه بخواهیم جهان را بشناسیم باید خود را بشناسیم و این مسئله خیلی مهمی است. انسان ، انسان به شناخت است. جهان انسان به تصورات او بستگی دارد هر انسانی یک جهان خاص خود را دارد یعنی یک انسان بیش از تصوراتی که از جهان دارد، نمی‌تواند جهان را بشناسد. دینانی با بیان اینکه موجودی که جهان را نمی‌شناسد اگر چه در جهان است اما جهان را ندارد مثل حیوانات و نباتات، افزود: اینها در جهان هستند اما جهانی ندارند ولی انسان هم در جهان است و هم جهان دارد چرا که جهان را می شناسد. حال بحث این است برای اینکه ما جهان را بشناسیم آیا باید اول جهان را بشناسیم و سپس درون خود را بشناسیم نظر دیگر این است که تا مادامی ما درون خود را نشناسیم بیرون از خود را نمی‌توانیم بشناسیم؟ چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: به نظر می‌آید که ابن سینا معتقد است انسان مادامی خود را نشناسد بیرون از خود را نمی‌تواند بشناسد چرا که انسان به حضور خود آگاهی دارد و این علم حضوری قدری مشکل است. علم حضوری تصور و اکتسابی نیست اما هر کسی به طور فطری و غریزی بدون اینکه با جهان ارتباطی داشته باشد،‌ خود را می‌یابد و این همان حضور است. مادامی انسان خود را نیابد نمی‌تواند جهان را بشناسد. پس خودشناسی در مرحله اول قرار دارد. وی یادآور شد: خودشناسی روانشناسان امروز تا حدودی متفاوت از خودشناسی فلسفی است خودشناسی که ابن سینا معتقد است جنبه حضوری دارد درحالیکه خودشناسی روانشناسان امروز از راه گفتار و کردار و حالات و اعمال است اما آنچه ابن سینا می‌گوید این است که انسان به حسب ذات، آگاهی به خود دارد. همیشه این معرفت‌های فلسفی تا حدودی با معرفت‌های علمی متفاوت است، البته اینکه علم و فلسفه دو تا هستند هم همین است چرا که شناخت فلسفی یک شناخت و شناخت فلسفی امر دیگری است. دینانی با تأکید بر اینکه در فلسفه باید آنچه در بیرون است را در خود بیابیم تا آن را بشناسیم، توضیح داد: فلسفه معتقد است که انسان، جهان را در درون خود می‌آورد و اینجاست که انسان باید خود را بشناسد تا جهان را بشناسد. انسان از بام تا شام که بیدار است در حال کار و تلاش و کوشش است بهرحال همه این تلاش‌ها برای شخص خود فرد است و خیلی افراد هستند که جز برای خود کاری نمی‌کنند اما انسان‌های دیگری هم هستند که برایشان خدمت به خلق مهم است و دسته سوم نیز انسان‌هایی هستند که کارهایشان را برای رضایت خداوند انجام می‌دهند. وی با بیان اینکه مؤمن انسان اخلاقی است اما هر انسان اخلاقی هم مؤمن نیست، گفت:‌ نام این دسته سوم را «مؤمن» می‌گذاریم، یعنی کسی که برای ایمان کار می‌کند حال از بین این سه گروه مردم، دسته سوم هستند که کار متعالی انجام می‌دهند. بنابراین انسانِ دسته اول کسی است که فقط خود را در نظر می‌گیرد اما دومی و سومی ضمن اینکه خود را در نظر می‌گیرند خلق و خدا را نیز در نظر می‌گرفتند. انتهای پیام/ک

95/05/23 :: 11:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن