محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797539848
گفتگوهای تفصیلی فارس با محوریت آهنگسازی در تئاتر/۱ داوریها در جشنوارههای ما تخصصی نیست/ پیشنهاد تشکیل انجمنی برای مهندسان صدا
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتگوهای تفصیلی فارس با محوریت آهنگسازی در تئاتر/۱داوریها در جشنوارههای ما تخصصی نیست/ پیشنهاد تشکیل انجمنی برای مهندسان صدا
بامداد افشار گفت: همواره در حوزه آهنگسازی در تئاتر با مشکلات متعددی مواجه هستیم و داوریها در جشنوارههای تئاتر تخصصی نیست.
خبرگزاری فارس_ علیاکبر دهبان: موسیقی هنری است که جهان قدرتمند خود را دارد، آنقدر که با حضورش در یک فیلم سینمایی میتواند تمام فیلم را تحت تاثیر خود قرار دهد. موسیقی هنری است که حتی میتواند حیات خودش را به طور جداگانهای از یک اثر سینمایی داشته باشد. برای همین میگویند حواستان باشد که در فیلم موسیقی میدان را به دست نگیرد و آن طوری که دوست دارد تاخت و تاز کند. همچنان موسیقی فیلمهایی چون «بوی پیراهن یوسف»، «ازکرخه تا راین»، «خواهران غریب»، «سفر به چزابه» و...به حیات جداگانه خود بعد از اثر ادامه دادند و ماندگار شدند. البته موسیقی تنها در سینما قدرت خود را به نمایش نگذاشته و در تئاتر هم قدرتنمایی کرده است. موسیقی در تئاتر مهجورتر از خود آن، طی این سالها به کار و حیاتش در این عرصه ادامه داده است. بسیاری از آهنگسازان شناخته شده در تئاتر از ثبت و ضبط نشدن و حتی قضاوت غیر کارشناسانه آثارشان در تئاتر رنج میبرند. چه بسیار موسیقیهایی که برایش زحمت کشیده شده و در پایان سیامین اجرا برای همیشه مرده است. کمرنگ شدن هنر موسیقی در نمایشها و استفاده از آرشیوهای آماده امروزه در بسیاری از نمایش ها دیده و شنیده میشود مشکلاتی از این دست و بسیاری دیگر که بازگو کردنشان در این مجال نمیگنجد باعث شد گفتوگوهایی با آهنگسازان عرصه تئاتر داشته باشیم که در این مصاحبه به سراغ بامداد افشار رفتیم که متن این گفتوگو را در پی میخوانید. *تاریخچهای برای آهنگسازان تئاتر وجود ندارد/ رسانهها هم به آهنگسازان تئاتر توجه نمیکنند _قطعاً در مورد آهنگسازی در تئاتر به نسبت سینما بیتوجهی بیشتری میشود این در شرایطی است که قطعاً اگر آهنگسازی در تئاتر زمان و انرژی بیشتری نسبت به سینما نداشته باشد کمتر نیست. کمی در مورد شرایط فعلی صحبت کنید البته انتقادهایی هم وجود دارد که در ادامه مطرح میکنم. ابتدا باید این سؤال را بپرسیم که آیا تاریخچهای در ارتباط با آهنگسازان عرصه تئاتر داریم یا خیر؟ وقتی نگاهی به فرهنگنامههای مختلف در عرصه سینما میاندازیم نام آهنگسازها را مشاهده میکنیم و اطلاعات دقیقی در مورد آنها وجود دارد. در ارتباط با آهنگسازان در عرصه سینما بسیار صحبت میشود و کارهای آنها به خوبی رصد و دیده میشود. در سینما موسیقی میتواند مسیر خود را نیز پیدا کند. متأسفانه در تئاتر چنین چیزی وجود ندارد و نمیتوانیم به جایی رجوع کنیم که پکیج کامل موسیقیهای تئاتر را در خود جای داده باشد. متأسفانه رسانه هم توجهی به آهنگسازی در عرصه تئاتر ندارد. به نظرم آهنگسازی در تئاتر شاید حرفه جدیدتری به نظر برسد. حداقل به لحاظ ارزشگذاری و اهمیت دادن در سالهای اخیر در فضای تئاتر دارای جایگاه شده، که پیش از این، این شرایط نبوده است. در واقع در حوزه تئاتر رسانهها نیز کمتر پیگیر این هستند که آهنگساز فلان تئاتر چه کسی است.
*بازخورد یک کار در سینما بیشتر از هت سال کارم در تئاتر بود _البته عوامل جانبی نیز تاثیر دارد. بله. البته یکی دیگر از دلایلی که باعث میشود یک اثر موسیقیایی که برای یک نمایش ساخته شده است ماندگار و شنیده نشود، کیفیت خود نمایش است که به دلیل ضعیف بودن نیز دیده نمیشود. بنده 8 سال است که در حال فعالیت در حوزه آهنگسازی در تئاتر هستم و برای بیش از 20 نمایش آهنگسازی داشتهام، اما دقت داشته باشید که در این مدت چقدر کارهایم رسانهای و دیده شد؟! اما به محض اینکه وارد سینما شدم، در اولین پروژه سینماییام توانستم بیش از پیش کارم را معرفی کنم و ناخودآگاه رسانهها خودشان به سمتم آمدند تا در مورد کارم بیشتر بپرسند. *احترام امروز را شاید برای یک کار در یک کار سینمایی گرفتم نه هفت سال کار در تئاتر _شاید دردناک باشه اما با فعالیت در سینما آنقدر توجه ها گسترده است که دیگر انگیزهای برای حضور در تئاتر باقی نمیماند. بین اهالی خود تئاتر هم آیا این نگاه وجود دارد؟ واقعاً بازخوردی که از ساخت یک موسیقی برای یک فیلم سینمایی گرفتم بسیار بیشتر از بازخوردی بود که طی سالهای فعالیت در تئاتر داشتم. بدون اغراق میگویم یک کار سینمایی آنقدر برای دیده شدن من شرایط را فراهم کرد که سالها فعالیتم در تئاتر توسط رسانهها دیده نشده بود؛ البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که در واقع خود اهالی تئاتر نیز نگاه دیگری نسبت به من پیدا کردند. نوع احترام گذاشتنشان نیز تغییر کرد. احترام امروز را شاید به دلیل یک ماه کار برای یک کار سینمایی گرفتم که 8 سال کار در تئاتر آن را برایم نداشت؛ البته این به دلیل توجه نکردن اطرافیان بوده است. *آهنگسازی در تئاتر انرژی بیشتری از سینما میبرد توجه داشته باشید که زحمتی برای آهنگسازی یک اثر نمایشی میکشم، به مراتب شاید بیش از یک اثر سینمایی باشد چرا که همواره از لحظهای که کارگردان تئاتر با من در مورد آهنگسازی نمایشش صحبت میکند،درگیر پروژه میشوم و تا آخرین روز اجرا نیز درگیر آن هستم. در تمام تمرینها حضور پیدا میکنم و در هر روز از اجرا نیز باید حضور داشته باشم. میزان زمان و انرژی که صرف میشود به مراتب بیش از آهنگسازی در سینما است. چرا نباید این زحمات دیده و یا جدی گرفته شود. هر هنرمندی علاقه دارد که کارش دیده شود و دیگران در مورد او و اثرش صحبت کنند. طبیعی است وقتی که در تئاتر با تمام لذتی که دارد این اتفاق نمیافتد، افراد رغبت بیشتری برای کار در سینما پیدا میکنند.شرایط این چنینی باعث خستگی آدمها میشود.
*مهندسی صدا در تئاتر دستکم گرفته میشود، این یک تخصص جداست _در تئاتر مهندسی صدا نیز بحث مفصلی دارد که شاید در سینما صداگذار نیز آن را انجام میدهد این اتفاق در تئاتر به چه صورت است آیا افراد و متخصصین خودش را دارد؟ خیر همان آهنگسازها بیشتر این کار را انجام میدهند در صورتی که واقعا تخصص و علم جداگانهای است. یکی از تفاوتها آهنگساز در تئاتر به نسبت سینما این است که او با صدا به طور مستقیم سر و کار دارد. خیلی مهم است که موسیقی یک رنگآمیزی ویژه و یا طراحی یک صدای خاصی داشته باشد. در تئاتر صرفاً به سراغ ساخت موسیقی و سازها نمیرویم، بلکه برای صدا و مهندسی آن در تئاتر باید برنامهریزی داشته باشیم. نمیتوانیم طراحی صدا و ساخت موسیقی را در تئاتر از هم جدا کنیم. اینها در دل هم تنیدهاند. البته این شرایط در ساخت آهنگسازی آنونس و فیلمهای سینمایی وجود ندارد. متأسفانه طراحی صدا در تئاتر هیچ عنوان و جایگاهی ندارد. *دواریها در جشنوارهها روی موسیقی تخصصی نیست _بر هیچ کس پوشیده نیست که موسیقی یک امر بسیار تخصصی است با صراحت ازت میخوام در مورد داوری ها در جشنوارههای مختلف همچون جشنواره تئاتر فجر صحبت کنی آیا به نظرت انتخاب ها بر آمده از یک نظر و شناخت کارشناسانه است؟ همواره در داوریها با مشکل مواجه بودیم. داوری هایی که خیلی تخصصی نبوده و بیش از هر چیزی بر اساس اطلاعات کلی نظرات خود را اعمال کردهاند. به نظرم در داوری مخصوصا در جشنواره تئاتر فجر باید از متخصصین در زمینه داوری استفاده شود. این روند باعث میشود که به انتخابهای برتر و بهتری برسیم که منطقی تر باشد. _کمی در مورد ژانر صحبت کنیم. مثلا اینکه ژانر نمایش نزدیک به فضای کاری تو باشد تا چه اندازه در انتخابهایت مهم است؟ قطعاً. همواره در انتخابهایم دقت میکنیم و اصولاً کاری که به لحاظ فرم شبیه سایر کارهایم نیست را انتخاب نمیکنم. در واقع دوستان تئاتری هم میدانند که با توجه به فرم و فضای نمایش خود به سراغ کدام آهنگساز بروند. مثلاً من بیشتر با سازهای الکترونیک و فضاهای شهری اشناییت بیشتری دارم و تم کارهایم به این سمت است اگر کاری پیشنهاد شود که در آن نیازهای دیگری داشته باشد هیچ وقت خودم را ضایع نمیکنم و آن را نمیپذیرم و همیشه دوستان دیگری را معرفی کردهام.
*ثبت و ضبط موسیقی تئاتر و پخش آن به زنده ماندن آن کمک میکند _یکی دیگر از بحثهای مغفول مانده در تئاتر جمع آوری موسیقیهای آثار نمایشی است. به نظرم بسیار بیتوجهی شده است و ما نتوانستیم به آهنگهای با کیفیت، زندگی و حیات جداگانهای ببخشیم و حتی جلویش را گرفتهایم. به نظرم از بین تعداد آثاری که برای آثار نمایشی ساختهام حداقل تعدادی از آنها میتوانست جمع آوری شود و به دست مخاطب برسد. فکر میکنم این کار را ناشران میتوانند انجام دهند. البته باید بگویم برخی آثار را نمیتوان ضبط کرد و لذت و تاثیرگذاری آن به زنده بودن آن است. باید تلاش کنیم آثاری را که کیفیت بالایی دارند حفظ و ثبت کنیم بارها شده که مخاطبین آهنگ برخی از نمایش ها را از شخص خودم در خواست کردهاند که داشته باشند. اگر این مورد سر و سامان پیدا کند آهنگهایی که در تئاتر ساخته میشوند بیشتر شنیده و اهمیت داده میشوند. *برای صداسازی و مهندسی آن باید انجمنی جداگانه تشکیل شود _شرایط فعلی تئاتر را در حوزه آهنگسازی چگونه ارزیابی میکنید؟ اگر بخواهم مقایسهای داشته باشم باید نگاه کلی به جریان آهنگسازی در تئاتر بیندازیم؛ اما فکر میکنم به نسبت ده سال اخیر پیشرفت داشته و توانسته جایگاه خود را پیدا کند. همین که امروز با من تماسی گرفته میشد و تا در مورد شرایط آهنگسازی در تئاتر حرف بزنم یعنی پیشرفت داشتهایم. اما باید مشکلات موجود را بر طرف کنیم. یکی دیگر از مشکلات موجود این است که باید بحث صداسازی در تئاتر از آهنگسازی جدا شود. حتی میتوانیم همچون آهنگسازی که دارای انجمنی در خانه تئاتر هستیم انجمن دیگری برای صداسازان نمایشها داشته باشیم که تعدادشان نیز کم نیست. این حرف بسیار مهم است آنچنان که در آهنگسازی نیز تاثیر گذار است. *کارگردانان کمتری در مورد موسیقی اطلاعات لازم را دارند _و نکته پایانی. میخواهم گله کنم از میزان شناخت کارگردانان از موسیقی تئاتر و باید بگویم بسیاری از آنها حتی ابتداییترین مسائل موسیقی را نمیشناسند و شناختی ندارند. شخصا که تلاش میکنم با این افراد کار نکنم.
انتهای پیام/
95/05/23 :: 11:18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]
صفحات پیشنهادی
دختر مرحوم پرویز شاهینخو در گفتوگو با فارس مُسنترین بازیگر سینما و تئاتر در گذشت/ پیشنهاد عطاران برای بازی
دختر مرحوم پرویز شاهینخو در گفتوگو با فارسمُسنترین بازیگر سینما و تئاتر در گذشت پیشنهاد عطاران برای بازی به بازیگر ۱۰۱ ساله به سرانجام نرسید دختر مرحوم پرویز شاهینخو گفت پدرم در بستر بیماری بود و هیچ کدام از مسئولین سینمایی و تئاتری کشور برای عیادت نیامدند دختر زندهیاد پرنشست تخصصی بانوان شاعر ویژه دومین کنگره شعر عفاف و حجاب قبادی: لزوم جریان سازی ادبی با محوریت عفاف و حجاب/ امی
نشست تخصصی بانوان شاعر ویژه دومین کنگره شعر عفاف و حجابقبادی لزوم جریان سازی ادبی با محوریت عفاف و حجاب امینی شاعران به پیوستگی عشق و عفاف در بحث حجاب توجه کنند حمید قبادی گفت جریان سازی ادبی با محوریت عفاف و حجاب از محوریت های این کنگره است هدف بعدی این کنگره ایجاد پیوستگیگفتوگوی تفصیلی فارس با سیدرضا میرکریمی برخوردهای تندی هم از روشنفکران دیدم و هم از ریاکاران/ دختران ایرانی غ
گفتوگوی تفصیلی فارس با سیدرضا میرکریمیبرخوردهای تندی هم از روشنفکران دیدم و هم از ریاکاران دختران ایرانی غیرت را دوست دارند کارگردان فیلم سینمایی دختر گفت برخوردهای تندی را از هر دو طرف تندرو هم گروه به ظاهر روشنفکری که بسیار ادعای آزادی خواهی میکنند و عملاً بعضی وقتها رفتاامینیفرد در گفتوگو با فارس: کمیته تخصصی کمیسیون بهداشت به شکواییه داروسازان رسیدگی میکند
امینیفرد در گفتوگو با فارس کمیته تخصصی کمیسیون بهداشت به شکواییه داروسازان رسیدگی میکند سخنگوی کمیسیون بهداشت از تشکیل کارگروهی در کمیسیون بهداشت جهت رسیدگی به شکواییه داروسازان نسبت به صدور مجوز برای داروسازان سنتی خبر داد محمدنعیم امینیفرد نماینده مردم ایرانشهر در مجلپرونده آسیبهای اشرافیگری/ سلیمینمین در گفتوگوی تفصیلی با فارس: نگاه دولت یازدهم مدل سرمایهداری قرن 18 اس
پرونده آسیبهای اشرافیگری سلیمینمین در گفتوگوی تفصیلی با فارس نگاه دولت یازدهم مدل سرمایهداری قرن 18 است ثروت اندوزی از زمان سازندگی مباح شد بررسی مفاسد در دانشگاه آزاد برای ما یک دوره فوق دکترا بود برخی دولتیها برای برخورد با فساد دغدغه ندارند رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاپارسایی در گفتوگو با فارس: کمیسیون اصل نود امروز جلسهای نداشت/ بررسی پروندهها در کمیتههای تخصصی کمیسیون
پارسایی در گفتوگو با فارس کمیسیون اصل نود امروز جلسهای نداشت بررسی پروندهها در کمیتههای تخصصی کمیسیون سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت کمیسیون اصل نود امروز جلسهای نداشت و کمیتههای تخصصی کمیسیون به بررسی پروندههای ارجاعی پرداختند بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلسمرکز فیزیوتراپی تخصصی ورزشی در فارس افتتاح شد
در راستای پیشگیری از آسیب ها و ارتقاء توانمندی ورزشکاران و مربیان مرکز فیزیوتراپی تخصصی هیئت پزشکی ورزشی استان فارس به بهره برداری رسید تابناک فارس به نقل از فارس سرپرست هیئت پزشکی ورزشی استان فارس عصر امروز در آیین گشایش مرکز تخصصی فیزیوتراپی اظهار داشت در حال حاضر 3 میلیارددر گفتوگوی تفصیلی با فارس عنوان شد اجاره کردن رباتهای خارجی مهمترین عامل عدم حمایت از تولیدات داخلی
در گفتوگوی تفصیلی با فارس عنوان شداجاره کردن رباتهای خارجی مهمترین عامل عدم حمایت از تولیدات داخلی عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی ربوکاپ لیگ رباتهای امدادگر واقعی گفت اجاره کردن رباتهای خارجی مهمترین عامل عدم حمایت از تولیدات داخلی است به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین دنیایپارسایی در گفتوگو با فارس: هیأت رئیسه ۳ کمیته تخصصی فراکسیون امید مشخص شد
پارسایی در گفتوگو با فارس هیأت رئیسه ۳ کمیته تخصصی فراکسیون امید مشخص شد سخنگوی فراکسیون امید مجلس از تعیین هیأت رئیسه ۳ کمیته تخصصی فراکسیون متبوعش خبر داد بهرام پارسایی نماینده مردم تبریز و سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارسپرونده «مرگ یک سازمان»-8/ حجتالاسلام رازینی در گفتوگوی تفصیلی با فارس: داعش و منافقین فرقی ندارند/
پرونده مرگ یک سازمان-8 حجتالاسلام رازینی در گفتوگوی تفصیلی با فارس داعش و منافقین فرقی ندارند هوانیروز یک شبه کار 100سال دادگاه انقلاب را کرد اینقدر شهامت داشتیم که هرکس اعدام شد زیر حکمش را امضا کردیم به گذشتهام افتخار میکنم منافقین در عملیات مرصاد راه فراری جز یک جاده ن-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها