تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797550655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تابستان داغ یک هشدار است / فکر نمی کردم فیلم فقط دو جایزه بگیرد / گفت وگو با ابراهیم ایرج زاد - پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نویس: ابراهیم ایرج زاد اولین فیلمش "تابستان داغ" در 13 بخش نامزد دریافت جوایز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بود و در نهایت توانست دو سیمرغ در بخش های فیلمبرداری و تدوین را از آن خود کند، در گفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین دراین باره گفت: هر فیلمسازی خوشحال می شود از این که کار خودش و همکارانش مورد توجه واقع می شود. هر فیلمی محصول یک کار گروهی است و من این شانس را داشتم که جمعی از بهترین های سینمای ایران را درکنار خود داشتم و در تایید این بهترین ها داوران با انتخاب خود این مهم را تایید کردند. اما در نهایت پس از اعلام نتایج نهایی واقعا غافلگیر شدم و فکر نمی کردم تنها به دو بخش سیمرغ تعلق بگیرد. وی درباره تلخی و ناامیدی که در فیلم وجود دارد، اظهار کرد: موافق نیستم که فیلم امیدوارکننده نیست، چرا که شانس هایی برای کاراکتر هایش قائل است، همچنان که ما در زندگی عادی با این موضوع مواجه هستیم و همواره رحیم بودن خداوند را در زندگی لمس کرده ایم و هیچگاه دری به روی ما بسته نمی شود. در فیلم هم خواستیم اینگونه باشد و اگر مشکلات بر سر راه خانواده ای قرار گرفته است، اما دری به روی آن ها باز می شود و امید در آن دیده می شود. ما در این فیلم دو خانواده داریم که کمی متفاوت از خانواده های معمول هستند و وقتی دچار بحران می شوند این تلنگر آن ها را به خود می آورد. در واقع آن ها را یا در مسیر درست قرار می دهد و یا در تلاش هستند که در مسیر درست قرار گیرند. ایرج زاد ادامه داد: "تابستان داغ" از بحران جامعه امروز و خانواده امروز صحبت می کند. در جامعه امروز زن و شوهر نسبت به هم مسئول هستند، ولی وقتی پدر و مادر می شوند با وجود این که مسئولیت آن ها سنگین تر است و ذاتا باید خصلت آن ها فداکاری باشد اما این نکته مغفول شده و می بینیم که با وجود تشکیل خانواده و داشتن خانواده اما اعضای آن خیلی خودخواهانه به سراغ مسائل شخصی و علائق خود می روند و آن را تبدیل به بحران می کنند. اگر فیلم آن شدت تلخی را نداشت ممکن است تاثیرگذاری که لازم بود را نداشته باشد. این کارگردان جوان درباره بازخوردی که از مخاطبان گرفته است عنوان کرد: دوستانی که فیلم را دیدند، اکثرا فرزند خود را نزد پرستار گذاشته بودند و بعد از دیدن فیلم دچار عذاب وجدان شده و به نزد فرزند خود برگشتند و این بازخورد را من از پدرو مادرهای مختلف گرفتم. حتی در شهرستان ها که فیلم به نمایش درآمد این پیام و تلنگر از سوی خانواده دریافت شده بود. فیلم ما به نوعی از یک هشدار صحبت می کند. فیلم با صداقت کامل درباره خانواده صحبت می کند که از دو بخش متفاوت حرف می زند. اتفاق و سهل انگاری مشترک است و نمی خواهیم آن را محدود به یک قشر خاص کنیم. این معضل مشترک در کلیت جامعه است و آن هم به طرز تفکر اشتباه در خانواده بر می گردد که باید تغییر کند. وی افزود: در "تابستان داغ" ما دو وجه داریم که یک وجه آن جامعه است. خانواده کوچک ترین نهاد اجتماعی است که یک جامعه سالم ایده آل ترین فضا برای پرورش یک خانواده سالم است. ما درباره مسئله ای صحبت می کنیم که باید به هر دو وجه آن پرداخته شود. اگر نسرین می بیند که همسرش توانایی اداره زندگی و تامین امرار معاش را ندارد و باعث بروز مشکلاتی شده، تصمیم می گیرد با حضور در اجتماع و یافتن شغل مورد نظر این کمبود را جبران کند. این موضوع امروز در اجتماع دیده می شود و زنان نیز می خواهند که وارد جامعه شوند و هم حق دارند که وارد شوند، اما این که چقدر جامعه برای آن ها تسهیلات در نظر گرفته و در اختیار آن ها قرار داده است نیز مهم است. چرا زنی که در بیمارستان و مهد کودک کار می کند، نمی تواند فرزندش را در کنار خود داشته باشد؟ چرا که ممکن است حواسش پرت شود. ما در سوی دیگر قصه، زنی به نام سارا داریم که پزشک است و او نیز با مشکلات خود مواجه است. ما دراین فیلم به بحث مهاجرت از شهرستان نیز اشاره کردیم و زنی که نمی خواهد فرزندش در شهرستان بزرگ شود، چرا که آنجا محدودیت ها بسیار است و از نظر امکانات نیز ضعیف است. بحث جامعه بیشتر از هر چیز سر مسئولیت پذیری و احترام به ارزش ها و محافظت از آن هاست. امروز مادر و پدرها آن طور که انتظار داریم دارای خصلت های پدر و مادرهای قدیم نیستند و بخشی از آن از سوی جامعه است که تزریق می شود. ایرج زاد گفت: چند سالی درگیر این موضوع بودم که فیلمی با دغدغه خانواده بسازم و وقتی رمان "کرامر علیه کرامر" را خواندم و بعد فیلمش را دیدم، آن را دوست داشتم و قصد داشتم به این موضوع بپردازم. زمانی که پیام کرمی فیلمنامه اش را ارائه کرد، حس کردم تمام دغدغه های من در این فیلمنامه نوشته شده است. بنابراین پذیرفتم و بازنویسی های آن را شروع کردیم و الگوهای ذهنی من را که نیاز بود در فیلمنامه پررنگ تر شود، وارد قصه کردیم و بعد از پروسه دو ساله کار به سرانجام رسید. وی همچنین درباره انتخاب بازیگر بیان کرد: ما در پروسه بازنویسی تمام تلاشمان این بود که از بهترین های ممکن برای بازیگری استفاده کنیم و با مشورت دوستان چارتی از اولویت ها تهیه کردیم که تقریبا اکثر بازیگران اولویت اول ما بودند. در خانواده ایمان و سارا اختلاف سنی برایمان مهم بود و مهم بود که شخصیت ایمان به نسبت سنی بزرگ تر از همسرش باشد به همین دلیل از علی مصفا و میناساداتی استفاده کردیم و در مقابل در خانواده فرهاد و نسرین می خواستیم این خانواده جوان تر باشند و از نظر سنی نزدیک تر به هم و زن خانواده به لحاظ فیزیک و آناتومی که دارد درشت تر باشد چرا که زن خانواده دارای یک استحکام در شخصیت است پس به پریناز ایزدیار و صابر ابر رسیدیم. این کارگردان درباره بازیگران کودک و به خصوص مانیا علیجانی گفت: من تجربه کار در ژانر کودک را در یک فیلم کوتاه داشتم که در آن فیلم پنج بازیگر کودک من را همراهی می کردند. آن تجربه بسیار به من کمک کرد و اعتماد به نفسم را بالا برد و کار با کودکان برایم جذاب تر شد. در پروسه انتخاب بازیگر انتخاب دو کودک فیلم برایم بسیار اهمیت داشت و اگر انتخاب درستی صورت نمی گرفت، قطعا ضربه بزرگی به فیلم زده می شد. مانیا علیجانی یک بازیگر است که برای خودش چشم اندازی تعریف کرده و نسبت به نقش هایی که انتخاب می کند با دید بازیگر پیش می رود. در بیشتر صحنه ها شبیه یک بازیگر حرفه ای با او رفتار کردیم و در برخی از صحنه ها که نیازمند ترفند بود از ترفند برای بازی گرفتن استفاده کردیم. اما او یک بازیگر است. پرهام بازیگر خردسال ما نیز سعی کردیم حضورش تاثیرگذار باشد و جدای از خروجی، در مسیر فیلمبرداری توانستیم با باورپذیر کردن صحنه ها بهترین عملکرد را داشته باشیم. ایرج زاد در پاسخ به این سوال که چقدر از رمان "کرامر علیه کرامر" اقتباس و یا برداشت کرده است، بیان کرد: من بیشتر از این رمان برداشت کردم و اقتباس از آن رمان نبود، چرا که این کار نویسنده دارد و براساس نگاه نویسنده داستان شکل گرفته است. در سینمای فیلم کوتاه من را به عنوان فیلمساز اقتباسی می شناسند و اغلب فیلم هایم اینگونه است. اما در این کار کاملا یک برداشت از آن رمان بود و نویسنده کار براساس ذهنیات خود قصه را نوشت و پیش برد. وی درباره دلایل عدم اقتباس از آثار بزرگان ادبیات در سینما اظهار کرد: اینکه چقدر اقتباس در سینمای ایران صورت می گیرد بحث مفصلی است، اما ما ادبیاتمان خیلی بر مبنا و براساس سینما نوشته نشده و در سینما با محدودیت هایی مواجه هستیم که در ادبیات کمتر است، اما در سینمای جهان این گونه نیست و نویسندگان به شکلی می نویسند که این پتانسیل وجود دارد و بخش اعظمی از آثار آن ها در سینما اقتباس است. نویسندگان وطنی به شکلی می نویسند که از فاکتورها و جذابیت های لازم برای اثر تصویری برخوردار نیستند. البته این موضوع کاملا نسبی است و هستند نویسندگانی که تصویری می نویسند. اما من با توجه به تجربیات خودم احساس می کنم خیلی سخت می شود در ادبیات، آثاری پیدا کرد که بتوان از آن در سینما اقتباس کرد. ابراهیم زاد در خاتمه درباره میزان ممیزی که به فیلم خورد و همچنین زمان اکران عمومی آن عنوان کرد: با توجه به کارنامه کاری من و تیم موجهی که من را برای ساخت این فیلم همراهی کردن سازمان سینمایی نیز به ما اعتماد کرد و ما هم جواب این اعتماد را دادیم. "تابستان داغ" در بخش خصوصی ساخته شده و بدون هیچ فضاسازی سیاسی و دولتی سعی کرده حرفی بزند که نکته مهم جامعه امروز است، ممیزی به فیلم وارد نشد و دقیقا عین فیلمنامه کار شد. درباره زمان اکران عمومی آن نیز تلاشمان این است که بتوانیم اکران نوروزی را داشته باشیم، اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست. منبع:هنرآنلاین


جمعه ، ۵خرداد۱۳۹۶


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نویس]
[مشاهده در: www.farhangnevis.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن