تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797807753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وکلای ایرانی ائمه در عصر غیبت صغری


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
وکلای ایرانی ائمه در عصر غیبت صغری
نهاد وکالت حلقه ارتباط امام زمان(عج) با مردم در غیبت صغری:
وکلای ایرانی ائمه در عصر غیبت صغری در عصر غیبت صغری، نواب اربعه امام زمان (ع) ، وظیفه ارتباط دادن مردم با امام(ع) را بر عهده داشتند و بی‌شک اینان در بالاترین قسمت سازمان وکالت قرار داشتند و وکلای دیگری نیز در این زمان حضور داشتند که در مناطق مختلف از جمله ساکن شده و به فعالیت مشغول بودند.


گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز؛ عصر غیبت صغری با شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) در سال ۲۶۰ هجری و در پس پرده غیبت قرار گرفتن حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) آغاز شد، به طوری که دیدار با ایشان جز در موارد خاص ممکن نبود. سازمان وکالت که سال‌ها پیش از این زمان و تقریباً از دوران امام صادق (علیه السلام) شروع به کار و فعالیت کرده بود. در عصر غیبت صغری به نهادی مهم و قوام یافته تبدیل شده و دارای سازمان‌دهی مستحکم و قابل اطمینان و کارگشا شده بود. در این نهاد افراد شایسته ای حضور داشتند که حلقه ارتباط حضرت با شیعیان قرار می گرفتند که بر اساس گزاره های تاریخی، برخی از وکلاء ایرانی بودند که در نوشتار پیش رو، بحث خواهد شد.در عصر غیبت صغری حدود ۷۰ سال نمایندگان خاص امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) که به نوّاب اربعه مشهور بودند، وظیفه ارتباط دادن مردم با امام را بر عهده داشتند و بی‌شک اینان در بالاترین قسمت سازمان وکالت قرار داشتند و وکلای دیگری نیز در این زمان حضور داشتند که در مناطق مختلف ساکن شده و به فعالیت مشغول بودند. از آنجا که ما تنها به اصحاب و وکلای ایرانی این دوران نظر داریم به بررسی وکلای ایرانی عصر غیبت صغری می‌پردازیم.حسین بن روح نوبختی از ایران:ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی سومین نایب آن حضرت اصالت ایرانی داشت که به مقام والای وکالت و نیابت خاصه رسید. در متن نامه‌ای که حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) در تایید نیابت خاص او نوشته چنین آمده است: «ما او را می‌شناسیم، خداوند تمام خوبی‌ها و خوشنودی‌های خویش را به وی بشناساند و او را با عنایت خود خرسند گرداند، از نامه او آگاه شدیم و در مسؤولیت محوله به وی اطمینان داریم، او در نزد ما دارای مقامی است که موجب شادی وی خواهد شد، خداوند احسان خود را نسبت به وی زیاد گرداند...».حسین بن روح را قمی و از خاندانی ایرانی به نام آل نوبخت دانسته‌اند. همان خاندان معروف نوبخت که در تاریه شهره هستند. گرچه خود نوبخت پس از مسلمان شدن در مذهب خلفای بغداد، یعنی مذهب اهل سنت بود. اما بعدها همه نوبختیان شیعه شدند و از جمله جزو شیفتگان و یاران خاص اهل بیت (علیهم السلام) گردیدند.ابوالقاسم حسین به روح نیز از همین نوبختی‌ها بوده که گفته شده با لهجه اهالی آبه (آوه از مناطق نزدیک به قم و ساوه) صحبت می‌کرده است و حتی به همین جهت او را با لقب آوی (آوه یا آبه) هم می‌خواندند.در هر صورت او فردی ایرانی بوده که در نهاد وکالت به مقامی رسید که نایب خاص امام شد و شخصیت او چنان بود که انتصابش مورد توجه و استقبال فعالین در دستگاه نیابت و وکالت قرار گرفت. به طوری که گفته شده فقهای بزرگ شهر قم که در آن ایام از قدرت و منزلت خاصی برخوردار بودند، از دستورات وی پیروی کرده و مشتاقانه خدمت او می‌رسیدند و مشکلات خود را مطرح می‌کردند. چنانکه علی بن بابویه، پدر شیخ صدوق در زمان نیابت حسین بن روح به دیدار او در شهر بغداد می‌رود و چند روزی در محضر حسین بن روح بوده و پاسخ مسائل خود را دریافت می‌کند.حسین‌بن روح دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بود که برای نیابت و وکالت بسیار مهم و تاثیر گذار بود، چنانکه یکی از مهمترین صفات ایشان را رازداری دانسته و درباره او گفته‌اند: «ابوالقاسم، اگر امام را زیر عبای خود پنهان داشته باشد و بدنش را با قیچی قطعه قطعه کنند تا او را نشان دهد، هرگز چنین نخواهد کرد».حسین بن روح در سال۳۲۶ هجری و پس از ۲۱ سال نیابت خاص امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) از دنیا رفت و بدین گونه نیابت این فرد ایرانی به پایان رسید.وکلای ایرانی شهرهای مختلف:برخی دیگر از وکلای ایرانی حضرت، در مناطقی همچون: خراسان، اهواز، همدان، قم، رى، آذربایجان، نیشابور و...  حضور داشتند که آنها از طریق نواب اربعه که در راس سلسله مراتب وکلاى امام قرار داشتند، اداره می‌شدند و امور شیعیان را به عرض حضرت ولی (عجل الله تعالی فرجه) مى‏رساندند و مشکلات آنها را رفع می‌کردند. برای حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) در دوران غیبت صغری تعداد ۴۵ وکیل و نماینده در بین شیعیان مناطق مختلف نام برده شده که تعداد زیادی از آنها ایرانی بودند که برخی از آنها عبارتند از: احمد بن اسحاق اشعرى قمى، ابراهیم بن مهزیار اهوازی، محمد بن ابراهیم بن مهزیار اهوازی، علی بن ابراهیم بن محمد همدانى، محمد بن على بن ابراهيم همدانى‏، قاسم بن محمد بن على بن ابراهيم همدانى، محمد بن احمد بن جعفر قمی قطان، محمد بن شاذان نیشابوری، احمد بن متیل قمی، هارون بن عمران همدانی، حسين بن هارون بن عمران همدانى‏، عمر اهوازى، قاسم بن علاء آذربايجانى‏، حسین بن قاسم بن علاء، حسن بن نضر قمى‏، ابو الحسين محمد بن جعفر اسدى رازى‏، محمد بن عباس قمى‏ و...این نایبان و وکلای حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) وظایفی داشتند که باید در چارچوب سازمان وکالت به آن عمل می‌کردند که برخی از مهمترین رسالت آنها عبارت بود از: ایجاد پل ارتباطی میان امام و شیعیان تا همواره از هدایت و رهبری امام معصوم بهره‌مند شوند؛ پاسخ گویی به مسائل دینی و رسیدگی به مشکلات مردم؛ جلوگیری از پراکندگی شیعیان؛ آماده سازی جامعه برای پذیرش غیبت کبری؛ مبارزه با منحرفان و مدعیان دروغین نیابت و البته پنهان نگه داشتن کار خود که بسیار مهم و حیاتی بود.محمد بن ابراهیم بن مهزیاردر روایتی محمد بن ابراهیم بن مهزیار که خود و پدرش هر دو از وکلای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) می‌باشند، درباره نحوه کار خود می گوید: پس از شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) در مورد جانشین آن حضرت به شک افتادم. پدرم وکیل حضرت بود و اموال زیادی نزدش بود. پدرم اموال را برداشت و من را به همراهی طلبید و به راه افتادیم، پدرم بین راه مریض شد و به من در مورد اموال وصیت نمود و گفت: از خدا بترس و این اموال را به صاحبش برگردان. هر که این نشانه را گفت، اموال را به او بسپار. سپس وفات کرد. چند روزی در عراق ماندم، سپس نامه‌ای از سوی عثمان بن سعید به من رسید که در آن نامه همه علائم و نشانه‌های اموال بیان شده بود، نشانه‌هایی که جز من و پدرم کسی آن را نمی‌دانست.وکلای ایرانی قم در عصر غیبت صغریهمچنین باید توجه داشت که در دوران غيبت صغري شيعيان ایران در شهرهاي مختلف این سرزمین مي‏زيستند و گاه تراكم جمعيتي شيعيان در برخي شهرها به‏ گونه ‏اي بود كه به صورت اکثریت درآمده بودند که باید آن را یکی از نتایج فعالیت نهاد وکالت در ترویج و تبلیغ مذهب تشیع دانست. بدین جهت در این دوران برخی شهرهای ایران به عنوان شهري شيعه مذهب و يا داراي گرايش‏هاي زیاد شيعي شناخته و مشهور گردیدند، مانند شهرهاي قم، ری، کاشان و آوه.روابط گسترده شيعيان شهرهای همچون قم با ائمه را باید از جمله دست‌آوردهای نهاد وکالت دانست به طوری که حتی در دوران غیبت صغری که امکان ارتباط عادی با حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) میسر نبود روز به روز به تعداد شیعیان افزوده می‌شد، چنانکه در قرن سوم هجري و همزمان با غیبت صغری شهری همچون قم به عنوان مهمترين مركز تشيع در سرزمین ايران شناخته شده بود. حضور وکلای امام در این شهر نشان دهنده گستره فعالیت نهاد وکالت در عصر غیبت می‌باشد.در اوایل عصر غیبت صغری و در دوره نایب نخست امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) وکلای همچون حسن‌ بن ‌نضر قمی‌ و در شهر قم بودند. همچنین عبداللَّه بن جعفر حمیری‌ در دوره نایب دوم از چهره‌های برجسته و وکیل امام در شهر قم بوده و با نواب در تماس مستقیم بوده است بطوری که او را وكیل برجسته قم در این ‌عصر دانسته‌اند.وکلای خراسانی ایران در عصر غیبت صغریهمچنین خراسان که با گرايش‏هاي شيعي که از قديم داشت، به عنوان منطقه‌ مورد توجه برای شیعیان به شمار می‌رفت و شهرهاي مختلف آن با داشتن جمعيت شيعي مورد توجه بود. به همین جهت وجود وكلای امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) در این سرزمین به وفور گزارش شده است. از وكلای آن حضرت در خراسان می‌توان به ابراهيم بن عبده در نيشابور اشاره کرد که گفته شده، از وكيلان ارشد ناحيه نيشابور، بيهق و مناطق مجاور آن بوده است. خبری نیز مبنی بر تشرف ابراهيم بن عبده به محضر مقدس حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در كنار كوه صفا نقل شده ‏است. پس از او از دیگر وكلاى برجسته خراسان در عصر غيبت صغرى می‌توان به محمد بن شاذان بن نعيم نيشابورى را نام برد.در اهواز نیز به خاطر حضور شيعيان فراوانی که گفته شده نيمي از ساكنان اين شهر را تشكيل مي‏دادند، حضور وکلای از سازمان وکالت لازم بود. به همین جهت وكيلان امام مهدي (عجل الله تعالی فرجه) در اهواز نیز حضور داشتند. ابراهیم بن مهزیار از جمله وكلای برجسته منطقه اهواز بوده که مدتی از عصر غیبت را نیز به وكالت مشغول بوده و در دوره نایب دوم نیز کار خود را انجام می‌داده است‌.وکلای سیستانی ایران در عصر غیبت صغری بنابرگزارش‌های برای منطقه سيستان در عصر غيبت وكيلاني از جانب امام براي رسيدگي به امور شيعيان تعيين شده بود و احمد بن اسحاق رازى وكيل منطقه رى بوده كه نظارت بر كار وكلاى ساير نواحى را نيز به عهده داشته است.بر اساس برخی شواهد موجود گاهی برخی از وکیلان برجسته و مبرز حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) خود مامور می‌شدند، تا مشکلات شیعیان را حل نمایند، چنانکه وقتی یکی از شیعیان قم دچار مشکل خانوادگی شده بود، به وسیله برخی از بزرگان و وکلای این شهر به حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) نامه نوشته و درخواست کمک می‌کند که امام نیز آن را به نایب سوم ارجاع می‌دهد، تا مشکل او را حل نماید.پایان نهاد وکالتدر مجموع نهاد وکالت در عصر غیبت صغری با قوت و شدت بیشتری نسبت به گذشته به کار خود ادامه داد و حدود هفتاد سال با برنامه‌ای دقیق به امور شیعیان در سراسر سرزمین‌های اسلامی از جمله ایران پرداخت. اما با حال در سال 329 هجری این دوران به پایان رسید و دوره‌ای جدیدی با عنوان عصر غیبت کبری شروع شد که در آن امام به طور کامل از دیده‌ها پنهان گردیده و دیگر امکان ملاقات و دیدار با آن حضرت برای هیچ کس ممکن نبود به همین جهت سازمان وکالت نیز به پایان کار خود رسیده بود.سازمان فقاهت،جایگزین نهاد وکالت در عصر غیبت کبریامام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) پیشگویی رحلت قریب الوقوع چهارمین و آخرین نایبش ابوالحسن علی بن محمد سمری را به او اعلام کرد و دستور داد تا جانشینی برای خود انتخاب نکند. بدین گونه با شروع غیبت کبری نهادی که تحت عنوان سازمان وکالت در حدود دو قرن فعالیت کرده بود، به کار خود پایان داد. البته برای این دوران نیز تمهیدی اندیشیده شده بود و لذا رسالت وکلای جامعه شیعه به صورت دیگری، توسط فقهای شیعه در دوران غیبت کبری ادامه یافت. این بار فقیهان و عالمان شیعی به دستور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) به هدایت، رهبری و سرپرستی شیعیان و جوامع شیعی پرداختند. به طوری که می‌توان گفت وظایف وکلای که در سازمان وکالت مشغول به فعالیت بودند، توسط عالمان و فقیهان برجسته شیعی دنبال می‌شد. از این رو باید اذعان کرد، سازمان فقاهت که در عصر غیبت کبری توسط فقها و عالمان پدید آمده، جانشینی به حق و شایسته برای سازمان وکالت می‌باشد.




96/3/4 - 10:19 - 2017-5-25 10:19:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن