محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793372328
نگهداری همه فرهنگ و هنر کشور در یک ساختمان! - سایت خبری تحلیلی آبادان و خرمشهر
واضح آرشیو وب فارسی:فیدوس: موزه ی ملی ایران به عنوان «موزه ی مادر» مدتی است وظیفه سابق یکی از بخش های پژوهشکده باستان شناسی را بر عهده دارد، «پخشگاه آثار تاریخی» و در اختیار گرفتن آثار بی هویت و بدون شناسنامه استردادی.به گزارش فیدوس، از ابتدای کار دولت یازدهم، سه محموله از آثار تاریخی کشور که سال های دور به طور غیرقانونی از کشور خارج شده بودند، به ایران برگردانده و هر سه محموله در موزه ی ملی ایران جای گرفتند. قطعا این دسته از اتفاق ها در هر زمانی که رخ دهد برای ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک افتخار محسوب می شود، اما تا امروز با بازگرداندن هر کدام از محموله ها، سرنوشت هر کدام از این آثار به یک جا ختم می شود و آن «موزه ی ملی ایران» یا همان موزه ی مادر است. در این شرایط و با توجه به اهمیتی که مسئولان میراث فرهنگی تلاش کرده اند دست کم در طول چند سال گذشته برای موزه ی ملی ایران قائل شوند، به نظر می رسد در حال حاضر موزه ی ملی ایران یک نقش دیگر را نیز ایفا می کند، نقشی که هر چند در سال های گذشته تلاش شد آن را نفی کنند، اما در این شرایط به نظر می رسد عملکردها همچنان همین نگاه را نسبت به موزه ی ملی ایران دارد. یعنی مکانی برای «انبارگردانی» و در برخی مواقع جان بخشیدن به موزه ی ملی ایران به عنوان پخش گاه آثار تاریخی که سال ها قبل بخشی از پژوهشکده ی باستان شناسی این وظیفه را به عهده داشت! در واقع می توان این پرسش را مطرح کرد؛ «چرا آثار پس از وارد شدن باید به موزه ی ملی ایران منتقل شوند؟» هر چند می توان به سادگی به این پرسش پاسخ داد که «در قدم نخست و برای ساماندهی و بررسی های نهایی روی آثاری که سال ها پیش از کشور خارج شده بودند، نیاز به مکانی برای بررسی، مطالعه، ساماندهی و در صورت نیاز مرمت آن ها داریم و چه جایی بهتر از «موزه ی مادر ایران.» اما یک نکته دیگر نیز مطرح می شود؛ «بخشی از آثار منتقل شده به این موزه، فقط تا گذراندن همین پروسه در این موزه باقی می مانند و پس از آن موزه ی ملی ایران در نقش یک پخش گاه آثار را برای نمایش به موزه های دیگر منتقل می کند، و از سوی دیگر گاهی شرایط به گونه ای رقم می خورد که به نظر می رسد قرار است موزه ملی ایران خانه ی همیشگی این نوع آثار باشد.» «موزه ی ملی ایران»، پخش گاه آثار تاریخی! سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران در این زمینه به ایسنا می گوید: موزه ملی ایران امروز یک وظیفه ی قدیمی بر عهده دارد، وظیفه ای که در گذشته برعهده ی یکی از بخش های پژوهشکده باستان شناسی بود، اما این نهاد فرهنگی امروز جانشین «پخش گاه» سازمان میراث فرهنگی در گذشته است. او با بیان تعریف «پخش گاه آثار تاریخی» با این مضمون؛ «مکانی که همه اموال فرهنگی تاریخی از کاوش های به دست آمده به آن بخش وارد شده و پس از بررسی و مطالعه باستان شناسان روی آن ها مشخص می شود که آن آثار تاریخی به کدام نقطه از کشور منتقل شوند»، بیان می کند: امروز جای اداره ای به نام پخش گاه در سازمان میراث فرهنگی و اداره کل موزه ها خالی است. وی با تاکید بر این که رکن موزه ملی ایران بحث «باستان شناسی» در آن است، اظهار می کند: از سوی دیگر در گذشته پخش آثار تاریخیِ به دست آمده از کاوش های باستان شناسی بر عهده مرکز باستان شناسی بود، یعنی کاوش های باستان شناسان داخلی و بین المللی در کشور در نتیجه به موزه ایران باستان منتقل می شد، در آن زمان قانونی بود که هر سایت تاریخی ایران که روی آن کاوش انجام می شد، ۱۰ شیء از محل کشف شده به ناظری که از سوی موزه ایران باستان در محل کاوش بود، داده می شد تا در یک ویترین مجزا در موزه ی ایران باستان نمایش داده شوند. این پژوهشگر در ادامه با بیان این که انتخاب یک ویترین در موزه ی ملی ایران برای یافته های کاوش در هر محوطه باستان شناسی حتی در حدی کوچکتر و اداره ی پخش گاه آثار تاریخی امروز دیگر وجود خارجی ندارد؛ ادامه می دهد: با این وجود می توان یک امتیاز مثبت به موزه ی ملی ایران داد؛ چون رئیس این موزه به عنوان موزه ی مادر یک «باستان شناس» است. استردادی ها نباید به موزه ی ملی ایران بروند محیط طباطبایی در ادامه آثار استردادی از کشورهای دیگر را جزو آثاری نمی داند که باید به موزه ملی ایران برود و ادامه می دهد: آثاری که در این موزه جای می گیرند مانند گل نوشته های تخت جمشید باید دارای هویت باشند و مبدأ و مقصد آن ها و منطقه کشف شان مشخص باشد. رئیس ایکوم ایران توضیح می دهد: آثاری که دارای هویت نیستند و در حراجی ها ضبط شده یا توسط قاچاقچی ها از کشور خارج شده اند، باید به موزه های دیگر بروند، این در حالیست که آثاری که دارای شناسنامه نیستند و هویت مستقلی ندارند، امروز به موزه ملی ایران منتقل می شوند. او تاکید می کند: گل نوشته های تخت جمشید باید در موزه ملی ایران باقی بمانند، اما نباید اجازه دهیم موزه ملی ایران وظیفه پخش گاه را در سازمان میراث فرهنگی ایفا کند. ایرانِ امروز دارای فرهنگ غنی است که موزه ملی نمی تواند همه آن را با یک معنا در خود جمع کند. موزه ملی در ایران به لحاظ گستردگی دامنه آثار فرهنگی تاریخی باید در قالب یک نهاد فراملی باشد. لزوم ایجاد نهادی فراملی در سطح کلان برای موزه های ملی کشور او از جمله نقطه ضعف های موزه ملی ایران را عملکرد پخش گاه می داند و می گوید: این وظیفه اداره کل موزه ها است که با تعبیه یک مکان با این عملکرد بتواند آثار استردادی و هر شیء دیگری که از مناطق مختلف دنیا کشف و به ایران منتقل می شوند را بسته به نوع جنس و پس از مطالعات مورد نظر به مکانی مشخص منتقل کنند. محیط طباطبایی ادامه می دهد: فضای دارای قالب فیزیکی نمی تواند روایت گر موزه ی ملی ما باشد. موزه ملی ایران باید شعبه های مختلفی مانند موزه فرش، موزه باستان شناسی، موزه نگارگری و موزه شیشه داشته باشد و در نهایت یک نهاد برای موزه های ملی ایران ایجاد شود تا برنامه ریزی ها در سطح کلان تر در این نهاد موزه ای انجام شود. مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به نتیجه رساندن طرح ایجاد یک نهاد فراملی برای موزه های ایران را به سرانجام رساندن طرح میدان مشق با مصوبه ای که از هیأت دولت دارد، می داند و می گوید: هرچند این طرح سال هاست که متوقف شده، اما می توان با پیگیری دوباره آن را به سرانجام رساند. این پژوهشگر با طرح دوباره ی این پرسش به ایسنا می گوید: چرا اشیاء استردادی پس از انتقال به ایران، به موزه ی ملی ایران می روند؟ چرا این آثار را به موزه هایی مانند رضا عباسی نمی فرستیم؟ در واقع چرا این نوع آثار به موزه هایی که هنوز هویت مستقل باستان شناسی ندارند، فرستاده نمی شوند؟ این باستان شناس با بیان این نکته که موزه ی ملی ایران مکانی برای اشیاء باستان شناسی سایت های تاریخی است، ادامه می دهد: موزه ی ملی ایران با عنوان موزه ی مادر ایران، به مفهوم موزه ی مادر باستان شناسی است. او در ادامه با تاکید بر این نکته که «در کشوری مانند ایران باید نهاد موزه های ملی داشته باشیم»، می گوید: «نهاد موزه های ملی ایران» نیاز به «ریاست نهاد موزه های ملی کشور» دارد؛ نهادی برای موزه ملی فرش، موزه ملی سفال، موزه ملی شیشه، موزه ملی نگارگری و موزه ملی باستان شناسی. محیط طباطبایی ادامه می دهد: موزه ی ملی ایران از ابتدا موزه ملی باستان شناسی و به نام موزه ی ایران باستان بوده است. در گذشته رئیس موسسه باستان شناسی و رییس موزه ملی یکی بودند، یعنی شیء بدون هویت و شناسنامه در این موزه قرار نمی گرفت. نباید همه فرهنگ و هنر کشور را در یک ساختمان نگه داشت رئیس ایکوم ایران، در ادامه با طرح این پرسش که مگر می توان «همه نمادِ فرهنگ و هنر کشور را در یک ساختمان نگه داشت، بیان می کند: مگر موزه ی «مشروطه» در تبریز ملی نیست؟ یا انواع موزه هایی که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند. او تاکید می کند: بر این اساس معتقدم همه ی تاریخ و فرهنگ کشور نمی تواند در یک ساختمان متمرکز شود و در کنار یکدیگر به نمایش درآید. به گزارش ایسنا، در نخستین قدم؛ چهارم دی ماه ۱۳۹۳، ۳۴۹ قطعه شی تاریخی و ارزشمند از محوطه تاریخی «خوروین» در محدوده ساوجبلاغ پس از ۳۳ سال دعوی حقوقی از بلژیک به ایران و سپس به موزه ملی ایران منتقل شد. پس از آن در دوم اردیبهشت ۱۳۹۴؛ ۱۰۸ اثر تاریخی منحصربه فرد از محوطه ی «چغامیش» در استان خوزستان که ۵۱ سال پیش با هدف انجام مطالعات علمی توسط موسسه ی شرق شناسی شیکاگو از کشور خارج شده بودند، به کشور استرداد و از فرودگاه امام خمینی (ره) به موزه ی ملی ایران منتقل شدند و در نهایت مرداد ۹۴ اعلام شد، یک محموله دیگر از آثار تاریخی ایران متعلق به دوره ی ساسانی در ایتالیا به دست آمده است، که سرانجام این محموله شامل ۲۸ اثر تاریخی نیز آبان ماه امسال به موزه ی ملی ایران تحویل شدند. در حال حاضر نیز بخشی از سه محموله ی تاریخی استردادی به ایران از ۱۸ بهمن ماه در سالن نمایشگاه بخش دوران اسلامی موزه ی ملی ایران به نمایش درآمده اند و قرار است نمایش این آثار تا پایان بهمن ماه ادامه داشته باشد، اما هنوز برنامه ریزی مشخص دیگری برای این آثار تاریخی به جز آثار «خوروین» که منتظر مکانی برای ایجاد نمایشگاه دائمی باستان شناسی در استان البرز است، به طور رسمی مطرح نشده است.
چهارشنبه ، ۳خرداد۱۳۹۶
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فیدوس]
[مشاهده در: www.feydus.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
اعلام موضع احمدی نژاد با صدور بیانیه - سایت خبری تحلیلی آبادان و خرمشهر
محمود احمدی نژاد با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد اینجانب عضو هیچ جناح حزب و گروهی نیستم و از هیچ فرد یا جناح حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد به گزارش فیدوس محمود احمدی نژاد با صدور اطلاعیه ای ضمن رد برخی شایعات درباره حمایت وی از یک کاندیدای خاص اعلام کرد اینجانب عضو هیچتصاویر دیدار تیم های فوتبال استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان - سایت خبری تحلیلی قم پرس
پایگاه خبری تحلیلی قم پرس تصاویر دیدار تیم های فوتبال استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان تصاویر دیدار تیم های فوتبال استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان تصاویر دیدار تیم های فوتبال استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان تصاویر دیدار تیم های فوتبال استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان تصاومهار آتش سوزی پالایشگاه آبادان - پایگاه خبری تحلیلی حقوق کشور
به گزارش جام جم آنلاین رضا نعیمی در گفتگو با مهر افزود این دستگاه که تازه وارد اورهال شده بود در مرحله آماده سازی برای ورود به مدار تولید قرار داشت که به دلیل نشتی شامگاه امروز در یکی از خطوط دچار حریق شد وی افزود این آتش سوزی بسیار جزئی بود و در مدت ۶ دقیقه توسط آتش نشانان پسند 2030 برای کشورها تعهدآور نیست/قسم می خورم که آن را امضا نکردم - سایت خبری تحلیلی هشت صبح
وزیر علوم در توضیح سند 2030 گفت این سند یک بیانیه در حوزه توسعه آموزش کیفی همه جانبه و همه جا است و تاکنون هیچ وزیری آن را امضا نکرده است به گزارش ایسنا دکتر محمد فرهادی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه جامع دانشجویی در جمع خبرنگاران توضیحی درخصوص اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگکاهش مراجعه به سایتهای غیراخلاقی در کشور/اقبال به محتوای داخل - پایگاه خبری تحلیلی آباده نما
وزیر ارتباطات شبکه ملی اطلاعات را بستری پاک و امن برای رفع نیازهای مردم در داخل کشور با قیمت ارزان برشمرد و گفت در سه سال گذشته میزان مراجعه به سایتهای غیراخلاقی کاهش یافته است به گزارش آباده نما به نقل از وزارت ارتباطات محمود واعظی در مراسم رونمایی از ۱۲ پروژه اپراتور ایرانسلآیت الله جوادی آملی تاکید کرد لزوم ترویج معرفت نفس و فرهنگ دین برای حفظ محیط زیست - اختلاس و حقوق های نجومی جا
آیت الله جوادی آملی تاکید کرد لزوم ترویج معرفت نفس و فرهنگ دین برای حفظ محیط زیست اختلاس و حقوق های نجومی جامعه را تکه تکه می کند یکی از مراجع تقلید گفت بیماری هایی مانند اختلاس بی آبرو کردن دیگران حقوق های نجومی و غرور که جامعه را تکه تکه می کنند ریشه در این نکته دارند که انصفحه اول روزنامه های سیاسی اقتصادی و اجتماعی سراسری کشور چاپ 21 بهمن - سایت خبری تحلیلی ساعت 24
ساعت24-صفحه نخست روزنامه های سیاسی اقتصادی و اجتماعی سراسری کشور چاپ فردا پنجشنبه بیست و یکم بهمن که در مراکز فروش و دکه های روزنامه فروشی عرضه می شود شنبه ۳۰اردیبهشت۱۳۹۶تولد نوزادان غرق در تجملات - سایت خبری تحلیلی آبادان و خرمشهر
این روزها برخی چنان گرفتار تجملات شده اند که برق آن در زندگی شان موج می زند و تمامی مراسم و آداب و رسومشان را دربرگرفته است از مراسم ازدواج و خرج های آنچنانی تا جشن های تولد و حتی زایمان به گزارش فیدوس در قدیم مادر فرزند خود را ٩ ماه به دل می کشید و یک عمر به دندان و همه بچه هغفلت در شعر فاطمی/ تنها قرائت ماتمی و بیان مرثیه کافی نیست - پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر
آن چه که این روزها به عنوان محتوا در اینگونه اشعار به چشم می خورد غالبا پرداختن به قرائتی ماتمی و بیان مرثیه صرف از شهادت آن بزرگ بانوی تاریخ بشریت می باشد چند سالی است که با پررنگ تر شدن ایام فاطمیه و گسترده تر شدن مراسم عزاداری در ایام شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها تکاپویمتن کامل گفتگوی جنجالی بهروز افخمی با حجت الله ایوبی/ دعوای پرتیتر روی آنتن زنده - پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و
پیشنهاد جدی افخمی به ایوبی در هفت من پیشنهاد سال گذشته ام را دوباره تکرار می کنم آقای ایوبی استعفا دهید این ماحصل بی کفایتی شماست 🔻حجت الله ایوبی هیئت داوران هیئت داورانی نیستند که تحت تاثیر ما قرار بگیرند تهیه کنندگان و فیلمسازان برجسته ای هستند و فکر می کنم بزرگت-
گوناگون
پربازدیدترینها