محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793305616
فرزند شهیدی که تحقیقات جامعی درباره سنگنوشته گلزار شهدا دارد سنگنوشته مزار هر شهید یک رسانه است/ به وصیتنامه شهدا عمل شود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فرزند شهیدی که تحقیقات جامعی درباره سنگنوشته گلزار شهدا داردسنگنوشته مزار هر شهید یک رسانه است/ به وصیتنامه شهدا عمل شود
چندی پیش بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهشت زهرا با عقد قراردادی اقدام به یکسانسازی قبور شهدا در گلزار شهدای تهران کرده اندکه عکسالعمل و اعتراض بسیاری را برانگیخت.
به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، هرچند رهبر انقلاب در بازدید از گلزار شهدای بهشت زهرا تأکید کردهاند که شکل ظاهری گلزار شهدا حفظ شود و فقط مسیرهای دسترسی آسان آن میسر شود، اما چندی پیش بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهشت زهرا با عقد قرادادی اقدام به یکسانسازی قبور شهدا در گلزار شهدای تهران کرده اندکه عکسالعمل و اعتراض بسیاری را برانگیخت. وحید رضازاده آذری فرزند شهید داوود رضازاده آذری، کارشناس ارشد ارتباطات یکی از این معترضان است که پایاننامه خود را با موضوع «تحلیل محتوای سنگنوشتههای مزار شهدا » تدوین کرده است. پایاننامهای که از لحاظ علمی به اثبات میرساند یکسانسازی قبور شهدا از بین بردن یک میراث فرهنگی ارزشمند است. گویا خود شما فرزند شهید هستید. در ابتدا از پدر شهیدتان برایمان روایت کنید. پدر من داوود رضازاده آذری متولد سال 1336 در تبریز بود. پدر حضور گستردهای در صحنههای سیاسی و اجتماعی داشت و از تفکر انقلاب اسلامی دفاع میکرد. ایشان در سال 1366 از طریق بسیج و داوطلبانه به جبهههای نبرد حق علیه باطل شتافت و در نهایت در تاریخ 18/1/66 در عملیات کربلای 8 منطقه شرق بصره بر اثر اصابت ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت نائل آمد. اما پیکر مطهرش بعد از 20 سال به آغوش خانواده بازگشت. آقای رضازاده مبنای مصاحبه ما پایاننامه شما با موضوع «تحلیل محتوای سنگنوشتههای مزار شهدا» است. چرا این موضوع را برای پایاننامهتان انتخاب کردید؟ از آنجایی که پیکر پدرمن بعد ازگذشت 20 سال به وطن بازگشت و ما در مدت این 20 سال از داشتن مزار پدر بینصیب بودیم، با خود میگفتم اگر به لطف خدا پیکر پدر بازگردد، کارهای خاصی برای مزار ایشان انجام میدهم. چون معتقد بودم که سنگنوشته هر شهید مختص خودش است و هر سنگنوشته پیام خاص خودش را دارد. 20 سال بعد زمانی که پیکر پدر بازگشت، حال و هوای عجیبی شهرمان را فرا گرفت. 28 خرداد ماه سال 1386، 10 سالی میشد که تبریز پیکر شهید تشییع نکرده بود. مراسم بسیار باشکوهی برای پدر برگزار شد، اما وقتی به درون قبر رفتم تا پیکر پدر را تحویل بگیرم و درون آن بگذارم، اطراف را نگاه کردم و تصور کردم پدر در قطعه شهدا دفن نمیشود. قبور اطراف همه به هم ریخته بودند و اصلاً شکل و شمایل گلزار شهدا را نداشت. همانجا موضوع را با یکی از سرداران مطرح کردم و گفتم مگر پدرم را در قطعه شهدا دفن نمیکنید؟ ایشان به من گفتند خب اینجا گلزار شهداست، منتها قرار است تعمیرات و ساماندهی صورت بگیرد. این یکسانسازی جرقهای در ذهنم زد تا از صفر تا صد قضیه ساماندهی قبور شهدا را پیگیری کنم. همین هم انگیزه موضوع پایاننامه شما شد؟ بله؛ برای اینکه کارم را شروع کنم، سراغ هنرمندانی مثل آقای ناصر یاری و آقای پروین قدس رفتم که قبل از تخریب مزار شهدا از تک تک مزار عکس گرفته بودند و آنها را در اختیار من قرار دادند. نگاه و مرور این تصاویر من را در ادامه و تحقیق درباره قبور شهدا و سنگنوشتههای آنها مصممتر کرد. اما هر بار هم که انتقاد میکردیم، میگفتند شما پدرت شهید است چرا فکر میکنی میتوانی درباره همه نظر بدهی؟برای همین من پایان نامه را مجال و فرصتی مناسب دیدم جهت تحقیق و تحلیل سنگنوشتههای مزار شهدا و اعتقاد داشتم که باید یک کار علمی در این زمینه صورت بگیرد. موضوع را با یکی از اساتید دانشگاه مطرح کردم و ایشان فارغ از فضای احساسی، من را تشویق کردند و گفتند که سنگنوشتهها یک رسانه هستند. به این معنی که سنگنوشتهها به عنوان منتقلکننده پیام و معنای یک رسانه هستند؟ ببینید! جعبهها، آینهها و ویترینهایی که روی مزار شهدا میگذاشتند سراسر معنا داشت و در عین اینکه ظاهر یک نواختی داشت اما محتوای یکسانی نداشت. شاید مادر شهیدی در جعبه مزار شهیدش آینه و قرآن فرزندش را میگذاشت و شاید هم فرزند شهیدی میآمد و تیری که از بدن پدرش خارج کرده بودند را میگذاشت آنجا. اینها هر کدام برای خود سراسر معنا بود. در مورد سنگنوشته مزار شهدا هم همین طور است. در اینجا من مجبورم به چند تا از این سنگنوشتهها اشاره کنم. مثلاً روی سنگ مزار شهیدی نوشته شده است که «پر کاهی تقدیم به آستان قدسالهی»؛ باید دید این خانواده که سالها برای فرزندش زحمت کشیده، چه اتفاقی برایش افتاده که او را در آستان خدا، پر کاه میبیند، در حقیقت باید گفت که این ادبیات مخصوص گفتمان انقلاب اسلامی است و نمیتوان جایی دیگر تولیدش کرد. شاید قرنها طول بکشدکه شخصیتی مثل امام خمینی(ره) بیاید و بتواند چنین ایدئولوژیای را تبیین کند. یا روی سنگ مزاری فرازی از وصیتنامه شهید نوشته شده است: «به نام خدا و در راه خدا این وصیتنامه را مینویسم تا حجت باشد برای آنها که بعد از من نگویند نا آگاه بودند و نادان، بلکه من زندگی از حسین(ع) آموختم که او گفت مرگ با عزت به از زندگی با ذلت است.» از این دست سنگنوشتهها زیاد است. اما نکته قابل تأمل در این است که سنگنوشته شهدا منتقلکننده پیام هستند. میخواهد بگوید آنکه در زیر این قبر خوابیده با یک فرد معمولی فرق دارد و حتی بعد از اینکه دستش از دنیا کوتاه است، همچنان در فکر و اندیشه انتقال پیام و هدفش است. شهید فکر سالهای بعد را کرده، یعنی فکر سال 1395 است که عدهای گمراه برگردند و بگویند اینها تعدادی آدم بودند که نمیدانستند به کدام راه میروند؛ همان است که شهید مرتضی یاغچیان در پاسخ به این ابهام در وصیتنامهاش مینویسد: تا حجت باشد بر آنان که نگویند نا آگاه بودند و نادان! من زندگی ازحسین آموختم و هزاران مثال پر مغز دیگر. ما چنین میراث غنیای داشته باشیم وحالا عدهای به هر بهانه مثلاً یکسانسازی، ساماندهی یا بهسازی یا هر عنوانی که استفاده میکنند، میآیند و این میراث را تخریب میکنند. چرا؟ چون ما هنوز میراث شهدا را به عنوان میراث فرهنگی نمیشناسیم. متأسفانه تیر و تخته قجری در کشور ما میراث فرهنگی است اما سنگمزار یک شهید و سنگنوشته آن که تاریخ معاصر ما را در بر دارد به عنوان میراث فرهنگی شناخته نمیشود. مثل کار آنها مانند کسی است که وقتی قسمتی از تخت جمشید خراب شده است را به کل ویران کنند و دوباره بسازند. پس به نظر شما میتوانیم با تکیه بر سنگنوشته شهدا در مقابل شبهات بایستیم؟ بله؛ نسل بعد از ما که دهه 60 و 70 هستند و از جنگ و جبهه فاصله داشتهاند، سؤالات زیادی برایشان پیش میآید و حق هم دارند. ما کلی شهید داریم که در زندگینامه و وصیتنامههایشان سراسر معنا است. من خرده نمیگیرم به جوانان و نسل سومیها اگر بگویند: چرا دفاع مقدس؟ ما نمیتوانیم به جوانی که میگوید جنگ فقط کشت و کشتار است خردهای بگیریم. چون نتوانستیم مفهوم ایثار جنگ و رشادت بچهها را برای آنها تبیین کنیم. هرچند تعداد اندکی از جوانان ما این نظرات را دارند. حضور رزمندگان امروز ما در جبهه مقاومت اسلامی این فرمایش آقا را به منصه ظهور میرساند که جوانهای امروز هم قطعاً از جوانهای دیروز تأسی خواهند کرد. مثلاً، چرا مادر سه شهید در محضر امام میگوید من سه فرزند شهید را تقدیم کردهام و زمانی که امام خمینی(ره) گریه میکند مادر شهید میگوید شما گریه نکن من سه شهید دادم که شما گریه نکنید. جوان با خود میگوید، نکند اینها ساختگی باشد. وقتی برود وادی رحمت و بهشت زهرا روی سنگ مزار شهدا را بخواند که نوشته است: من این راه را با تمام آگاهی انتخاب کردم و بخواند که نوشته است: ببوسم دستت ای مادر که پروردی مرا آزاد. به جای رخت دامادی لباس خون به تن دارم... وقتی به نوشتهها و وصیت شهدا که روی سنگ مزارشان نوشته شده است نگاه میاندازد با خود میگوید یک جوان طی سالهای 1367- 1360 چطور فکر میکرده و خب برخی ابهامات برای او رفع میشود. برای انجام نگرفتن طرح یکسانسازی چه اقداماتی انجام دادید و آیا با مسئولان هم صحبت کردهاید؟ ما پیش از رسانهای کردن انتقاداتمان، دوستانه خدمت مسئولان مربوطه که بسیاری از آنها خودشان هم از جامعه ایثارگری هستند، رفتیم. اما متأسفانه به حرفهایمان گوش نکردند و مجبور شدیم این مبحث را رسانهای کنیم. مطمئناً از کمک هیچ کارگروه یا کارشناس فرهنگی در طرح یکسانسازی استفاده نشده است. چرا که آنها قبور شهدا را برای شب نورپردازی کردهاند! در صورتی که در دین ما رفتن به قبرستان در شب کراهت دارد. اینها انتقاداتی است که ما داشتیم و متأسفانه توجه نشد. حتی بعد از یکسانسازی هم اعلام کردیم که میتوان از یک پرچم برای بالای مزار شهدا استفاده کرد و متأسفانه به این هم توجه نکردند. پرچم کشور ما سراسر معنا و مفهوم است. این نامهای مقدس و لاالهالااللهها که در میان پرچم است معنا دارد. در برخی از روستاها که فرصتی نبوده شهدا را از اموات جدا کنند، یک پرچم بالای مزارش خودنمایی میکند و نشان میدهد که شهدا با باقی اموات فرق دارند. حالا معلوم نیست به چه دلیل پرچم جمهوری اسلامی را از سر مزار شهدا بر میدارند. در آخر به ما تهمت زدند که به دنبال منافع خودمان هستیم و من نمیدانم که سنگنوشته شهدا چه منفعتی میتواند مثلاً برای فردی مثل من در پی داشته باشد. جز اینکه ما نگران فرهنگی هستیم که در سنگنوشتههای شهدا به نسل بعد از ما منتقل میشود. تأسف اینجا است که کسی پاسخگو نیست. هیچ ارگانی نمیتواند سینهاش را سپر کند و پاسخگو باشد. من تعجب میکنم که بعضی از ارگانها فاقد موضع خاصی هستند. ما هر فردی را نقد کردیم آنها دیگری را معرفی کردند. هیچ موضعی از طرف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و سازمان میراث فرهنگی دیده نمیشود. شهرداری بنیاد شهید را مقصر معرفی میکند و بنیاد هم شهرداری را. این میان کلی هزینه مالی هم صرف میشود. تخریب و بازسازی قبور شهدا قاعدتاً باید مورد رضایت خود خانوادهها باشد؟ بله، آقایان هم ادعا میکنند که از تک به تک خانواده شهدا امضا گرفتهاند. اما ما درخواست داریم که اگر این موضوع صحت دارد، رضایتنامهها را منتشر کنند. برای اینکه وجهه رسانهای مزار شهدا و از آن مهمتر فرهنگ نهفته در سنگنوشتهها را بهتر حفظ کنیم و گسترش دهیم چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟ این به عهده مسئولان و کارشناسان فرهنگی است که اگر شهیدی نقطه بارزی در زندگیاش دارد و در سنگنوشته، جعبه، آینه و در ویترینش مشخص نشده، برای انتقال آن تلاش کنند. باید به جوان ما بگویند مثلاً شهید محمد باقر مشهدی عبادی که لحظه آخر در محاصره دشمن قرار میگیرد و به یاد فرموده امام خمینی (ره ) میافتد که مثل امام حسین(ع) بجنگید، چطور از پشت بیسیم به آقا مهدی باکری میگوید: «آقا مهدی جان به امام بگویید شما امر کردید مثل امام حسین بجنگید، بچههای لشکر عاشورا بچههای ترک زبان آذربایجان مثل امام حسین جنگیدند و مثل امام حسین شهید شدند.» شما اگر دنیا را بگردید، چنین ادبیاتی پیدا نخواهید کرد. این نشان از ولایتمداری این شهید دارد. شهیدی که لحظه آخر مرگ را با چشمانش میبیند و درصدد است که به ولی امرش بگوید ما کم کاری نکردیم. خب اگر در سنگنوشته این شهید یا حوالی مزار این شهید این پیام به جوان و مردم منتقل نشده است باید منتقل شود. ما نه این کار را کردیم و نه المانهای موجود گلزار شهدا را حفظ میکنیم و به بهانه یکسانسازی قبور شهدا اینها را از بین میبریم. * روزنامه جوان مطلب فوق مربوط به سایر رسانهها میباشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/
95/05/21 :: 11:53
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]
صفحات پیشنهادی
همسر شهید مدافع حرم سیاوشی: بهترین تفریح ما رفتن به گلزار شهدا بود/ «امیر» شهادت را بیشتر از من دوست
همسر شهید مدافع حرم سیاوشی بهترین تفریح ما رفتن به گلزار شهدا بود امیر شهادت را بیشتر از من دوست داشت ریحانه قرقانی گفت امیر عاشق اهل بیت ع بود و همین ارادتش در نهایت او را به شهادت نزدیک کرد بهترین تفریح ما رفتن به گلزار شهدا بود و امیر همیشه در مراسم و روزهای خاص به آنجا میبیستم بهمن سالروز شهادت شهیدی از خطه گلستان
بیستم بهمن سالروز شهادت شهیدی از خطه گلستان گرگان - ایرنا - یوسف اسپانلو اهل شهرستان مینودشت بیستم بهمن سال 1360 در منطقه عملیاتی بستان براثر اصابت ترکش به شهادت رسید این شهید والامقام برای انجام خدمت سربازی از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عازم جبهه حق علیه باطل شده بود شهیدشهيدي كه حسرت زيارت مزارش هنوز بر دل مادر سنگيني ميكند
شهيدي كه حسرت زيارت مزارش هنوز بر دل مادر سنگيني ميكند حسين دادنظري وقتي در جبهه دفاع از حرم به شهادت رسيد تنها 17 سال داشت او كه به تنهايي براي كار به ايران سفر كرده بود شيفته مرام رزمندگان فاطمي و داوطلبانه همراه يگان فاطميون به سوريه اعزام شد نویسنده شكوفه زمان80 درصد مزار شهدا در لرستان ساماندهی شدند
80 درصد مزار شهدا در لرستان ساماندهی شدند مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان گفت بیش از 80 درصد مزار شهدای این استان تاکنون ساماندهی شده است نویسنده بهروج به گزارش جوان از خرم آباد مراد روشنی در جمع خبرنگاران افزود ساماندهی تعداد 630 عدد از مزارمرتضی کمانی شهیدی که با خون سرخش طلوع آزادی را نوید داد
مرتضی کمانی شهیدی که با خون سرخش طلوع آزادی را نوید داد خمین - ایرنا - در آلبوم شهدای خمین تصاویری شهدای گرانقدری است که برای تولد نهال انقلاب اسلامی جان خود را هدیه کردند و نویدبخش بهار آزادی شدند شهید مرتضی کمانی شهید والامقامی است که در 22 بهمن ماه قلب تپنده و مالامال از عشقشهیدی که از خدا برای شهادت، حیات خواست
شهیدی که از خدا برای شهادت حیات خواست شهید علی اکبر عربی در قسمتی از وصیت نامه خود نوشته است خدایا پایی عطا کن که جز راه تو را نرود و جانی عطا کن برای تو برود به گزارش فرهنگ نیوز در طول چندین سال جنگ سوریه که محل رویارویی جبهه کفر و اسلام شده است جوانان بسیاری از گوشه گوشهشرح حدیث اخلاقی رهبرانقلاب درباره وصیت لقمان به فرزندش
شرح حدیث اخلاقی رهبرانقلاب درباره وصیت لقمان به فرزندش در جلسه درس ایشان مطرح شد دانلود به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران شرح حدیث اخلاقی رهبرانقلاب درباره وصیت لقمان به فرزندش در جلسه درس ایشان مطرح شد لینک را کپی کنید پنج شنبه 19 اسفند 1395 ساعت 13 11با کاروان شهدای انقلاب/شهیدان قاسمی و قالیچی(8)
با کاروان شهدای انقلاب شهیدان قاسمی و قالیچی 8 یزد - ایرنا - در دوران انقلاب مردم دارالعباده یزد 21 شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کردند که به مناسبت دهه فجر با 2 سرو سرفراز دیگر از این قافله آشنا می شویم به گزارش روز سه شنبه ایرنا شهیدان سید حسین سید قالیچی و سید ضیا قاسمی ازبرگزاری «میهمانی لاله ها» در 528 گلزار شهدای کهگیلویه و بویراحمد
برگزاری میهمانی لاله ها در 528 گلزار شهدای کهگیلویه و بویراحمد یاسوج- ایرنا- آیین معنوی و فرهنگی میهمانی لاله ها امروز پنجشنبه و در سومین روز از طلیعه پرفروغ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 528 گلزار شهدای این استان برگزار شد به گزارش ایرنا خانواده شهدا و ایثارگران و مسئولماجرای هدیه سیدالشهدا به شهید هیئتی
ماجرای هدیه سیدالشهدا به شهید هیئتی یکبار ابراهیم را در عالم رویا مشاهده کردم او در یک باغ زیبا حضور داشت و برخی از دوستانش در کنار او بودند به گزارش فرهنگ نیوز پهلوانی شجاع مداحی دلسوخته معلمی فداکار کشتیگیری قهرمان رفیقی دلسوز فرماندهی پر تلاش استاد تهذیب نف-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها