واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از فعالیت نمایشی ستاد صیانت تا گستردگی شبکه قاچاق
ستاد صیانت اگر تنها کارخانههایی که تولید محصولات فرهنگی برای شبکه نمایش خانگی را بر عهده دارند، کنترل کند میتواند شبکه قاچاق را مهار کند اما مشکل اینجاست که ارشاد نه در دوبله و نه در کنترل کارخانهها خود را دخیل نمیداند.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نقش شبکه نمایش خانگی در مواجهه با مخاطب در مساله اقتصادی بسیار مهم است اگر نگاهی به ارقام فروش شبکه نمایش خانگی داشته باشیم خواهیم این شبکه از اهمیت خاصی برخورد دار است . اما متاسفانه شبکه نمایش خانگی در ایران هنوز در مرحله آزمون و خطا به سر می برد این در شرایطی است که VOD هم به آن اضافه شده است اگر تنها به حوزه فیلم ها و انیمیشنهای خارجی در حوزه شبکه نمایش خانگی بپردازیم به چند نکته مهم دست می یابیم.
مهمترین مشکل در حوزه فیلم های خارجی عدم نظارت بخش فروش کالا است. ستاد صیانت در تهران ممکن است موفق عمل کرده باشد و عملیات بازرسی به درستی انجام شود و با توزیع قاچاق کالای فرهنگی و فیلم ها مقابله شود و در عملیات های متعدد فیلم های خارجی غیرمجاز امحاء شود اما وقتی از تهران کمی دور شویم در نزدیکترین شهر یعنی کرج، که فاصله زیادی با تهران ندارد، فیلم های غیرمجاز در قالب ارجینال به فروش می رود. متاسفانه ستاد صیانت در خارج از تهران اقدام ارزندهای انجام نداده است. با این نوع عملکرد ستاد صیانت امنیت اقتصادی بخش فیلم های خارجی و ایرانی که با مجوز وزارت ارشاد هم به بازار می آید نیز تحت الشعاع قرار میگیرد. پیش از این وقتی فیلمی دوبله می شد مخاطب به اعتماد این که فیلم دوبله شده بود مجاز دانسته و آن را در سبد خرید کالای فرهنگی خود قرار می داد اما در شرایط فعلی فیلم های انیمیشن و بلند سینمایی دوبله شده ای وجود دارد که هیچ مجوزی از وزارت ارشاد ندارد و تصمیم گیری را برای انتخاب و خرید کالا از شبکه خانگی را سخت کرده است. اگر این روند ادامه داشته باشد به مرور اعتماد مخاطب به شبکه نمایش خانگی سلب شده و عملاً مخاطب ترجیح می دهد با دانلود کردن فیلم ها، از شبکه قاچاق استفاده کند این در شرایطی است که به هر بهانه ای مخاطب را به استفاده از شبکه مجاز و پرداخت هزینه برای حفظ حقوق سازندگان آثار تشویق می شوند.
ستاد صیانت اگر تنها کارخانه هایی که تولید برای شبکه نمایش خانگی را بر عهده دارند تحت کنترل قرار دهد می تواند شبکه غیرمجاز قاچاق را مهار کند اما مشکل اینجاست که وزارت ارشاد نه بحث دوبله و نه در بحث کنترل کارخانه ها هیچ یک خود را دخیل نمی داند. ارشاد حتی در حوزه دوبله فیلم ها هم خود را دخیل ندانسته و خود را در حوزه محتوای دوبله شده هم دخیل نمی داند . واحد نظارت ارشاد مدعی است بحث فنی در دوبله به این واحد مرتبط است و محتوای آثار به شبکه نمایش خانگی مربوط می شود، همین خلاء ایجاد شده استودیوها را مجاز می کند که تنها خواسته سفارش دهنده را مورد توجه قرار دهند و به محتوای اثر هیچ توجهی نشود. از سوی دیگر شبکه توزیع هم اقبال بهتری به آثار در شبکه قاچاق دارد زیرا مبلغ قابل توجهی توزیع آثار قاچاق سودآور است. شبکه قاچاق به این دلیل که مبلغی برای خرید رایت فیلم پرداخت نمی کند با کمترین مبلغ فیلم را در اختیار توزیع کننده قرار می دهد شرکت های مجاز هم کالا را با قیمت تمام شده به شبکه توزیع ارایه می دهند و همین امر باعث می شود توزیع کننده رغبت بیشتری به توزیع فیلم قاچاق داشته باشد زیرا سود بیشتری عاید آن خواهد شد. نکته آخر این که شاید در اقدامی فیلم های شبکه قاچاق امحاء شود اما این اقدام کاملا نمایشی بوده و شبکه قاچاق با نظم خاصی کار خود را پیگیر است و دنبال می کند. از ابتدای سال فیلمهای سینمایی «کوچه بی نام»، «ماهی و گربه» و ظرف روزهای گذشته فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» در شبکه غیرمجاز ارایه شده است که ستاد صیانت درباره ارایه این کالاهای فرهنگی هیچ پاسخی درستی به صاحبان آثار ارایه نداده است! انتهای پیام/ج
95/05/18 :: 11:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]