محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797927978
در جستجوی اپرای ملی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اُپرا سرگذشت کوتاه و عجیبی در ایران دارد. میگویند پادشاهان قاجار که به فرنگ سفر میکردند، مجذوب این هنر شده بودند. خواست آنها نخستین تلاش را برای ورود اپرا به ایران رقم زد، اما تلاش آنها و حتی رضاخان که تجدد را در فرنگیمآبی میدید، حاصلی دربر نداشت.
سرانجام در دهه 40 بود که تالار رودکی به صورت رسمی هنرمندانی را در این عرصه پرورش داد تا شاهد اجرای اپراهای غربی در ایران باشد. با وقوع انقلاب اسلامی، این هنرمندان پراکنده شدند و برای دو دهه خبری از اپرا در کشور نبود تا اینکه بهروز غریبپور در سال 1383به جای اپرای زنده، اپرای عروسکی رستم و سهراب را به شکلی بدیع روی صحنه آورد که پیروان و منتقدان خاص خودش را پیدا کرد. حالا او پس از 13 سال، اپراهای عروسکی مکبث، عاشورا، مولوی، حافظ، لیلی و مجنون وسعدی را روی صحنه برده و درحال حاضر مشغول اتمام مراحل ساخت اپرای خیام است. با بهروز غریبپور که ادعا میکند اپرای عروسکیاش، اپرای ملی است گفتوگو کردیم.
اپرا چگونه به ایران آمد و چه پیشینهای در کشورمان دارد؟ اپرا در ایران را باید در دو گروه متمایز بررسی کرد؛ نخست اپرایی که به عنوان تعزیه در ایران مرسوم بوده است و دیگری اپرایی که سال 1346 با افتتاح تالار رودکی به صورت رسمی آغاز به کار کرد و به تکرار آثار اپرایی غربی و چند اپرای ایرانی به شیوه غربی پرداخت. چرا تعزیه را اپرا مینامید؟ وجه اشتراک همه اپراها را سه مؤلفه تشکیل میدهد؛ نخست، متن آن منظوم باشد. دوم آنکه موسیقی باید موسیقی توصیفی و دراماتیک ویژه اپرا باشد و آخر اینکه خوانندهـ بازیگر در آن به ایفای نقش بپردازد. به نظرم تعزیه این سه مؤلفه را دارد. آنچه پیش از انقلاب مورد توجه قرار گرفت، اپرایی بود که در ایتالیا زاده و پرورده شده بود و ما به تکرار آن میپرداختیم، غافل از اینکه گنجینهای داریم به نام تعزیه که براساس موسیقی آوازی ایرانی ساخته شده و این غفلت تا زمانی که من اپرای عروسکی را شروع نکردم، مورد توجه هیچیک از آهنگسازان ایرانی قرار نگرفت. تنها تلاشهای مختصری توسط میرزاده عشقی در اپرای رستاخیز و اسماعیل مهرتاش در تنظیم اپراها یا اپرتهایی براساس ترانهها و موسیقی عامیانه در این زمینه صورت گرفته بود. انگیزه شما از تشکیل گروه آران چه بود و چرا به اپرای عروسکی روی آوردید؟ استمرار نمایش اپرا برای تربیت مخاطب و نیروهایی که درگیر با اپرا هستند، از دغدغههای من بود. زمانیکه میخواستیم شروع کنیم، پیشبینی این بود که اپرا در ایران دوباره شکل میگیرد و از خوانندهها و تمام امتیازات صحنهای بهرهمند میشود، اما با توجه به مسائلی که داریم براساس اپرای زنده نمیتوانستیم مخاطبسازی کنیم. هر اپرا روی صحنه عمر کوتاهی دارد و باید با اپرای دیگر جایگزین شود، برای همین تصمیم گرفتم شیوه عروسکی را انتخاب کنم تا پرورش نیرو و مخاطبسازی امکانپذیر شود. همچنین اپرای عروسکی این قدرت را دارد که در خدمت اسطورهها و افسانهها قرار گیرد و زبان و بیانی کاملتر را در اختیار کارگردان قرار دهد. البته یکی از سختترین آثار، یعنی رستم و سهراب را برای این کار انتخاب کردم. به نمایش گذاشتن نبرد رستم و سهراب با شیوه نخی بسیار دشوار بود بنابراین این اثر تلفیقی از عروسکی نخی و نمایش سایهای بود، اما بعدها در اپراهای دیگر کوشش کردم تلفیق سینما و تئاتر را در اپراها رعایت کنم تا همهجانبه بودن و تجمیع همه هنرها روی صحنه اپرای عروسکی امکانپذیر باشد. پس از رستم و سهراب سراغ «مکبث» از نمایشنامههای معروف شکسپیر رفتید. به این دلیل که پیوستگی حرکت ادامه داشته باشد و به منتفدانی که میگفتند این هنر در غرب وجود دارد، نشان دهم چنین چیزی صحت ندارد. اتفاقا در تورین ایتالیا ـ مهد اپراـ این اثر و رستم و سهراب را روی صحنه بردم که با موجی از استقبال و نقدهای مثبتی همراه شد. پس از این دو اثر و اپرای عاشورا، چرا بیشتر بر زندگی شاعران بزرگ فارسی متمرکز شدید؟ رستم و سهراب را نیز به گونهای کار کردم که گویی بیان و شرح احوال فردوسی است. ما پنج شاعر برجسته داریم که برای نسل امروز ناشناخته هستند. خوشحالم که امروز گفتوگوی شمس و مولانا در فضای مجازی، میلیونها بار دست به دست شده که نشاندهنده تأثیر این اپراها و مسیری است که برای مخاطبان انتخاب کردم. همچنین این نسل میانهای با آواز ایرانی نداشت؛ استفاده از سنت آوازخوانی مبتنی بر ردیفها کاملا یک ریسک بزرگ بود که نتیجه داد و با استقبال مخاطبان همراه شد. بسیاری از خوانندههایی که امروز در اپرای خیام حضور دارند با توجه به ایفای نقش در کنار خوانندگی اعتراف میکنند که پیش از این به گستره آواز ایرانی پی نبرده بودند. همچنان اصرار دارید که اپرای عروسکی کار کنید؟ امیدوارم این حرکت همچنان ادامه پیدا کند. ما پس از سالها کار و سرمایهگذاری برای تربیت نیرو و مخاطب، تلاش میکنیم که این راه را ادامه دهیم. سراغ اپرای زنده نخواهید رفت؟ مادامی که خوانندهای برای این شیوه که کار میکنم، تربیت نشود، خیر. قصد ندارم اپرا را به شیوه غربی روی صحنه ببرم. اپرا باید به همان نیتی که موسیقی ایرانی را در آواگری و ایفای نقش به کار میبرم، صورت گیرد که برای این منظور خوانندگانی باید تربیت شوند که البته هنوز جای کار دارد. قصد اجرای اپرای مانا و مانی استاد حسین دهلوی را ندارید؟ ایشان میخواستند من پیش از اجرای اپرای رستم و سهراب، آن را روی صحنه ببرم. با اینکه روی متن آن هم خیلی کار کردم، متأسفانه از آنجا که متن این اپرا قوی نیست و بدون جاذبههای لازم برای اجراست، با تمام احترامی که برای ایشان و ارزش موسیقی مانا و مانی قائلم از اجرای آن صرفنظر و خدمت ایشان هم اعلام کردم. اپرای خیام در چه شرایطی است و چه زمانی روی صحنه میرود؟ بخش عمدهای از کارهای موسیقی آن انجام شده است. آقای محمد معتمدی که پیش از این تجربه حضور در چهار اپرای عروسکی، عاشورا در نقش حر، مولوی در نقش مولانا، حافظ در نقش حافظ و سعدی در نقش سعدی را داشته است، نقش خیام را نیز ایفا میکند. آهنگسازی این اپرا بهعهده امیر بهزاد است که پیش از این اپرای لیلی و مجنون را بازآفرینی کرده و آهنگسازی اپرای سعدی را نیز انجام داده بود. موسیقی آن توسط ارکستر یوروآسیا به رهبری آقای فرنوش بهزاد در لندن ضبط شده است. بخش آوازی آن بجز نقش خیام نیز کامل شده است و افرادی چون اسحاق انور، مهدی امامی، وحید تاج، رها یوسفی و... نقشهای متعدد را اجرا کردند. امیدوارم اواخر خرداد این اپرا روی صحنه برود. آیا امکان اجرای این اپراها در شهرستانها نیز فراهم است؟ ما صحنه سیاری برای این منظور ساختهایم و در شیراز، مشهد و گرگان آثارمان را روی صحنه بردیم که با استقبال خوبی همراه بود. زنده کردن سنت 500 ساله به باور بهروز غریبپور، اپرا در ایران سرنوشتی سینوسی پیدا کرده است؛ از یک طرف در بستر نمایشهای عامیانه ایرانی مانند تعزیه نزدیک به 500 سال از عمر آن میگذرد و از سوی دیگر پیش از انقلاب برای چند دهه تلاشهای متفرقی درخصوص اجرای اپرای غربی شکل گرفت، اما حالا او معتقد است که اپراهایش طرحی نو در انداخته و اپرای ملی را عرضه کرده است. او دراین باره میگوید: از 1383 که گروه اپرای عروسکی آران را تأسیس کردم، پیدرپی روی این نوع اپرا کار کردیم و میتوانیم ادعا کنیم آنچه روی صحنه میآوریم، اپرای ملی است که ملهم از آن سنت 500 ساله تعزیه و تجارب غربی است. ما امروز از موسیقی سمفونیک برای فضاسازی دراماتیک در اپرای خودمان استفاده میکنیم و این درواقع نافی ملی بودن آن نیست، چراکه پیروی از یک شیوه سازبندی و آهنگسازی غربی نشان از آن نیست که حتما تحت تأثیر صددرصدی غرب هستیم. کمیل انتظاری
چهارشنبه 23 فروردین 1396 ساعت 10:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]
صفحات پیشنهادی
ادامه عملیات جستجوی شهروند ایرانی در ترکیه
ادامه عملیات جستجوی شهروند ایرانی در ترکیه عملیات جستجوی شهروند ایرانی در ترکیه ادامه دارد به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری اناتولی ترکیه جستجو برای یافتن مفقود ایرانی گرفتار در بهمن در استان حکاری ترکیه که فوریه امسال متوقف شده بود بار دیگر توسط مدیریت مرکز حوادث اضطراری تررضا خلیلی تأثیر شکافهای اجتماعی بر امنیت ملی ایران؛ در جستجوی چارچوبی تحلیلی
رضا خلیلیتأثیر شکافهای اجتماعی بر امنیت ملی ایران در جستجوی چارچوبی تحلیلی جامعه ایران از نظر فرهنگی متکثر است و از این رو زمینه تعارض اجتماعی و منازعه سیاسی به صورت بالقوه در آن وجود دارد اما این سؤال به ویژه در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته که شکاف های اجتماعی چه تأثیدر جستجوی حریف تدارکاتی برای تیم ملی فوتبال
در جستجوی حریف تدارکاتی برای تیم ملی فوتبال تیم ملی فوتبال کشورمان که در خرداد ماه در راه صعود به جام جهانی یک بازی بسیار مهم با ازبکستان دارد برای آمادگی بیشتر نیاز به بازی تدارکاتی دارد تا اینجا همه مذاکرات مدیران فدراسیون فوتبال با دیگر کشورها برای ایجاد بازی تدارکاتی به مشکوزارت ارشاد میزان بودجه جشنواره فیلم فجر در دوبخش ملی و جهانی را شفاف اعلام کند
رضا میر کریمی وزارت ارشاد میزان بودجه جشنواره فیلم فجر در دوبخش ملی و جهانی را شفاف اعلام کند رضا میرکریمی تاکید کرد بودجهای که وزارت ارشاد برای جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و جهانی در نظر گرفته حددود 13 میلیارد تومان است به گزارش خبرنگار ایلنا رضا میر کریمی دبیر سی و پنجمارکستر ملی ایران به خرم آباد میرود
ارکستر ملی ایران به خرم آباد میرود شهرستان خرم آباد نوزدهم اسفندماه میزبان اولین اجرای استانی ارکستر ملی ایران می شود آفتابنیوز ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری و با حضور60 نوازنده برجسته کشور به عنوان یک حرکت بزرگ فرهنگی در خرم آباد به اثبت 16 اثر تاریخی بوشهر در فهرست ملی
ثبت 16 اثر تاریخی بوشهر در فهرست ملی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت شورای ثبت این سازمان در هفتم اسفند ماه جاری 16 اثر تاریخی این استان را در فهرست ملی ثبت کرد به گزارش ایرنا ناصر امیرزاده افزود این آثار شامل ١٣تپه و محوطه و سه بنای تااپرای «خیام» آخر خرداد روی صحنه
اپرای خیام آخر خرداد روی صحنه سرپرست گروه تئاتر آران با اشاره به اینکه اپرای عروسکی خیام اواخر خردادبه صحنه می رود اعلام کرد که رپرتوآر اپراهای عروسکی این گروه تئاتری نیز بعد از اجرای خیام برگزار می شود بهروز غریبپور درباره وضعیت تولید اپرای عروسکی خیام به مهر گفت مرئیس رسانه ملی: اگر پول نرسد تلويزيون از دست ميرود
رئیس رسانه ملی اگر پول نرسد تلويزيون از دست ميرود در روزي که رئيسجمهور در مجمع ملي سلامت به انتقاد از صداوسيما پرداخت رئيس رسانه ملي نيز در مجلس حاضر شد و سفره دلش را براي نمايندگان مجلس باز کرد تا شايد راهي براي برونرفت از مشکلات مالي سازمان صداوسيما پيدا شود نویسنده پیام وزیر ارشاد برای «روز ملی تئاتر ایران»
پیام وزیر ارشاد برای روز ملی تئاتر ایران حمایت از تولید و توسعه زیرساختهای اجرای نمایش در سراسر کشور در اولویت برنامههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است سیدرضا صالحی امیری - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در پیامی که به مناسبت روز ملی تئاتر منتشر کرده نوشته است تئاتر ترسیممعاون کتابخانه ملی: خطر خروج نسخ خطی و کتابخانهای توسط دلالان را باید جدی بگیریم
در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید کتابخانه ملی مطرح شد معاون کتابخانه ملی خطر خروج نسخ خطی و کتابخانهای توسط دلالان را باید جدی بگیریم مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز دوشنبه 21 فروردین ماه با حضور جمعی از اهالی فره-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها