تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797642979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خلیج فارس؛ مهدفرهنگ ها و تمدن های بشری ومظهر صلح و دوستی ایرانیان


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: خلیج فارس؛ مهدفرهنگ ها و تمدن های بشری ومظهر صلح و دوستی ایرانیان
نام خلیج فارس، با نام ایران برای همیشه تاریخ گره خورده است. اين ارتباط عميق در اشكال و حوزه هاي مختلف قابل ترسيم، تائيد و تاكيد است و استمرار آن تا دوران معاصر و حال به تصویركشيده شده است...
                                                                                                                                     منوچهر جهانیان*

 
خليج فارس يكي از پرآوازه‌ترين درياهاي گيتي در مركز تبادل فرهنگي و اقتصادي جهان يعني خاورميانه قرار دارد و مهد فرهنگ ها و تجلي تمدن هاي كهن و باستاني به شمار مي‌رود. 

خليج فارس، نامي ‌برخاسته از تاريخ، فرهنگ و تمدن كهن ايراني است كه قراين و مدارك، ما را به جايگاه ممتاز و عظيم آن در ميراث فرهنگي مشترك بشري رهنمون مي نماید.
 
خليج فارس بعد از ظهور دين مبين اسلام تا زمان حاضر بستري جغرافيايي در شكل‌دهي روابط فرهنگي، ‌اجتماعي، سياسي و اقتصادي و تجاري ملل مختلف جهان با محوريت حقيقت ناب محمدي و دين رهايي بخش و انسان ساز اسلام بوده است و از اين حيث، رشد، گسترش و شكوه‌مندي فرهنگ و تمدن اسلامي ‌در ايران منجر به تعالي ارزش‌ها، مكتوبات و هنر اسلامي  و در نهايت صدور معنويت در جهان شده است.

تعالیم ومفاهیم اسلامی با تاکید بروحدت واتحاد میان مردم واقوام مختلف بشر روح همبستگی وهمدلی وهمکاری در میان انها راگسترش داد.

در صورتي كه تا پيش از حضور استعمارگران در حوزه خليج فارس، زندگي و هم‌زيستي در اين مكان با ‌جوشش فرهنگي و اجتماعي اقوام مختلف در منطقه با محوريت اسلام تداوم داشت و متاسفانه قدم ناميمون استعمارگران به ناامني و اختلاف در منطقه دامن زد.

اين مشي مستكبرانه و منافقانه تا به امروز نيز از جانب اين قدرت ها اعمال مي شود به صورتي كه درج نام‌هاي جعلي خليج‌ فارس، نشات‌گرفته از سياست‌هاي خصمانه شبكه‌هاي فرهنگي- تبليغاتي غرب است كه با در نظر داشتن رويكرد دوران استعماري سعي در شكاف و اختلاف افكني بين كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس را دارند؛ چراكه اين منطقه از نظر ژئوپوليتيكي‌ ممتاز است و وحدت و همگرايي كشورها و ملت هاي منطقه مانع از رسيدن كشورهاي استعماري به اهداف شوم استکباری انها مي شود و هرگونه فرصت‌طلبي را در اين زمينه خنثي خواهد نمود.

براي ترسيم خط تئوريك و عملياتي دشمنان فرهنگ و تمدن ايران در دوران معاصر قرن  بيست يكم گواه و نشانه هاي بسياري است: دشمنان و مستكبران عالم در طي هشت سال جنگ تحميلي هويت تاريخي ايران اسلامي را در معرض تعدي قرار دادند كه با شكست مواجه شد و در ادامه سياست هاي خصمانه كه بوي دوران استعمار را مي دهد، به حريم تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران اسلامي نظر سوء دارند.

براي نمونه به تلاش مؤسسه آمريكايي نشنال جغرافي (National geographic) براي مصطلح كردن نامي دروغين براي خليج فارس در اطلس جهاني اين موسسه يا تلاش سايت  google برای تغيير وجعل نام خليج فارس مي توان اشاره كرد.

نام خلیج فارس، با نام ایران برای همیشه تاریخ گره خورده است. اين ارتباط عميق و پايدار ايران با خليج فارس در اشكال و حوزه هاي مختلف قابل ترسيم، تائيد و تاكيد است و استمرار آن تا دوران معاصر و حال نيز به تصویركشيده شده است.

سير تحولات دوران معاصر بيانگر اقتدار ايرانيان در خليج فارس بوده و در حال حاضر نيز جمهوری اسلامی ایران تضمین کننده ثبات خلیج فارس و آرامش در این منطقه می باشد.

جمهوری اسلامی ایران با داشتن یک حکومت سیاسی مقتدر بر پایه مردم سالاری دینی به عنوان قدرت بزرگ و تصميم ساز در منطقه است و سهم مهم و اساسی در شکل گیری و تضمين ثبات منطقه دارد.

شكست طرح هایی چون خاورمیانه جدید كه براي ترسيم و تدوين منطقه سیاسی خاورميانه بدون حضور ايران صورت مي گيرد، بیانگر اقتدار ايران در سیاست، فرهنگ و امنیت منطقه خليج فارس است و الگوبرداري كشورهاي منطقه از نقش و جايگاه ايران مي تواند جهان اسلام را به مثابه قلب لجستيكي و سياسي راهبردي با توجه به ظرفیت بالا و ممتاز از نظر ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک تبدیل به یک قدرت بزرگ وتاثيرگذار جهانی كند.
 
افزایش مجموعه تهدیدات هماهنگ برخی كشورهاي مستكبر و تماميت خواه با همراهي برخي کشورهای عربی منطقه٬ ضرورت ملی ایجاب مي كند تا نهادهاي فرهنگي مسئول در دفاع از ارزش ها و منافع ملی کشور٬ مجموعه اقدامات منظم و برنامه ریزی شده را در جهت مقابله با این تهدیدات و خنثی نمودن آنها در نظر گیرند.
 
لذا طرح پاسداری از خلیج فارس به عنوان یکی از اقدامات ملی و یک پدافند غيرعامل در مواجهه با نفوذ بیگانگان در حوزه خلیج فارس ضروري به نظر می رسد  تا همه دستگاه ها و نهادهاي دولتي و خصوصي کشور در خصوص اين امر فراگیر که ریشه در باورهای ملي، ديني و درونی ایرانیان دارد مشاركت فعال داشته باشند.

همان گونه که آگاه هستیم پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات طراحي شده ای است كه در برابر اقدامات خصمانه نظامي و غيرنظامي دشمنان شامل مقابله فرهنگي، جنگ نرم ،نفوذ و.... در جهت بی اثر کردن وكاهش تأثير عمليات خصمانه و ناجوانمردانه دشمنان به كار مي‌رود.

از اين رو برنامه های علمی وفرهنگی با رویکرد شناخت وآگاهی بخشی در حوزه میراث فرهنگی وگردشگری منطقه خليج فارس می تواند بستری را برای تحقق زمينه هاي مناسب در خصوص معرفی فرهنگ، تاریخ وتمدن ایران اسلامی ومردمان سواحل منطقه خلیج فارس به سایر مردمان جهان فراهم ساخته وگام مهم وارزشمندی در جهت اعتلای میراث فرهنگی کشور ایران بردارد.

امروزه گردش گری به عنوان ابزاری در جهت صلح ودوستی وتعامل میان مردمان ودولت ها به شمار می آید که می تواند نقش بسیار سازنده وتاثیر گذاری در همگرایی وهمکاریهای مشترک میان کشورهای منطقه خلیج فارس ایفا کند.

از این رو لازم است دولت های منطقه خلیج فارس براساس اشتراکات فرهنگی وتمدنی وهمچنین علاقه مندی ها وپیوندهای عمیق وریشه دار فرهنگی زمینه های حضور مردمان سایر مناطق را برای بازدید وآشنایی بیشتر با میراث کهن وباستانی منطقه خلیج فارس فراهم سازند.

این امر می تواند رونق وشکوفایی اقتصادی منطقه خلیج فارس وانسجام اجتماعی وزمینه های همکاری های بیشتر منطقه ای را فراهم کند.

پاس داشت روز ملی خلیج فارس گامی است در مسیر معرفی وتوجه بیشتر مردمان این منطقه وساکنان خلیج فارس با پیشینه تاریخی وتمدنی وآثار وجاذبه های بی نظیر ومتنوع گردشگری منطقه خلیج فارس و حضور در عرصه های بین المللی برای تعامل سازنده وهم افزایی بیشتر میان کشورهای منطقه خلیج فارس برای رسیدن به توسعه وآبادانی منطقه خلیج فارس.


*رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم وفرهنگ



تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 29 April 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن