تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797611311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش گاز رادون در پیش بینی وقوع زلزله/ عدم تاسیس ایستگاه های سنجش گاز رادون به علت کمبود بودجه


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: نقش گاز رادون در پیش بینی وقوع زلزله/ عدم تاسیس ایستگاه های سنجش گاز رادون به علت کمبود بودجه
مطالعه گاز رادون نشان داده است زمانی که زلزله در یک منطقه رخ می دهد تغییراتی در گاز رادون اتفاق می افتد و مقداری که از زمین ساطع می شود کم و زیاد می شود

نقش گاز رادون در پیش بینی وقوع زلزله/عدم تاسیس ایستگاه های سنجش گاز رادون به علت کمبود بودجه


عصر ایران؛ یوسف ناصری- گاز رادون، یک گاز سمی است و سرطان زا. بر اساس یافته های علمی، گاز رادون دومین عامل موثر در بروز سرطان ریه است. گاز رادون در خاک و آب های زیرزمینی وجود دارد و از طریق شکاف ها و ترک های کف ساختمان ها و دیوارهای ساختمان ها، می تواند به درون ساختمان و به سمت بالا نفوذ کند. تجمع گاز رادون در ساختمان، می تواند آسیب جدی و مرگبار به سلامت انسان وارد کند. 


در سال های اخیر مطالعاتی در شهر تهران در خصوص میزان گاز رادون انجام شد و جانمایی تجهیزات سنجش گاز رادون در 1000 ساختمان و نقطه شهر تهران انجام گرفت. نتیجه این مطالعات نشان داد که میزان گاز رادون در 6 منطقه از مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیش از حد استاندارد است. در مجموع اندکی بیش از 5 درصد از ساختمان های تهران، غلظت افزون بر استاندارد در زمینه گاز رادون دارند.


همچنین در سال های گذشته موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران که در زمینه زلزله فعالیت دارد، در پی آن بود که میزان گاز رادون و تغییرات آن را با تاسیس 5 ایستگاه به صورت مستمر سنجش و پایش کند. گاز رادون یکی از مولفه هایی است که می توان با رصد تغییرات آن، متوجه وقوع زلزله احتمالی شد. در دنیا این گاز را به عنوان یک پیش نشانگر زلزله می شناسند. 


در خصوص گاز رادون و پیشرفت هایی که در زمینه ارتباط گاز رادون با پیش بینی وقوع زلزله اتفاق افتاده است عصر ایران با دکتر محمدرضا حاتمی، متخصص فیزیک زمین(ژئوفیزیک) گفت و گو کرد. حاتمی، دکترای ژئوفیزیک با گرایش زلزله شناسی از دانشگاه تهران دارد و رئیس سابق  مرکز مطالعات پیش نشانگرهای زلزله در موسسه ژئوفیزیک است.
***




*کشور ما یکی از مناطق زلزله خیز جهان است. شما مدتی رئیس مرکز مطالعات پیش نشانگرهای زلزله در موسسه ژئوفیزیک بوده اید. یکی از پیش نشانگرها، گاز رادون است و افزایش میزان گاز رادون می تواند نشان دهنده وقوع زلزله احتمالی باشد. با توجه به این که هم گاز رادون سرطان زا هست و هم می تواند در پیش بینی زلزله کمک کند در ابتدا لطف می کنید در خصوص گاز رادون توضیح بیشتری ارائه کنید؟


-بلایای طبیعی یکی از نگرانی های مردم است و خصوصا در شهرهای بزرگ. کشور ما نیز در معرض این پدیده طبیعی است. زمین لرزه هایی که در سال 1341 در بوئین زهرا رخ داده و در سال 1347 در دشت بیاض در استان خراسان زلزله به وقوع پیوسته است. در طبس هم زلزله داشته ایم. همه اینها تلفات انسانی داشته است.


یکی از آرزوهای بشر این بوده است که زمین لرزه را پیش بینی کند. برای مثال در هواشناسی، ودل سازی کرده و وضعیت هوا را پیش بینی می کنند. در خصوص زلزله هم چنین آرزویی وجود دارد. اما زمین لرزه، موضوع پیچیده تری است. اندازه گیری های ژئوفیزیکی که از داخل کره زمین دارد از طریق لرزه نگاشت ها است. بشر تاکنون به لحاظ فیزیکی، بیش از 14 کیلومتر نتوانسته است به داخل زمین نفوذ کند. 


در آلمان چاهی هست که توانسته اند حداکثر 14 کیلومتر زمین را حفر کنند. چون داخل کره زمین، داغ است هر مته ای که در داخل اعماق کره زمین برود، امکان پیشروی بیش تر را ندارد. با دانش امروزی ما فعلا نمی توانیم پیش بینی زمین لرزه را داشته باشیم. بنابراین باید ببینیم چه چیزها و چه پیش نشانگرهایی می تواند به کمک پیش بینی بیاید در آینده مطالعات دانشمندان.


*اگر بحث را بر گاز رادون متمرکز کنیم در این زمینه، این پیش نشانگر چه امکانی در اختیار ما قرار می دهد؟


-مطالعه گاز رادون نشان داده است زمانی که زلزله در یک منطقه رخ می دهد تغییراتی در گاز رادون و مقداری که از زمین ساطع می شود کم و زیاد می شود. البته در تمام بحث های پیش نشانگری، قطعیتی را نمی شود به کار برد. در بعضی جاها نیز ممکن است تغییراتی مشاهده نشود.


به هر حال یکی از پیش نشانگری ها، اندازه گیری گاز رادون است و دانشمندان قبل از وقوع زمین لرزه، تغییرات آن را بررسی می کنند. ممکن است به خاطر مسائل زمین ساختی و ریخت شناسی و گرما و حرارت درون کره زمین، تغییراتی اتفاق بیفتد. این تغییرات را وقتی ثبت می کنند متوجه می شوند ممکن است با زمین لرزه ارتباط داشته باشد.


رادون یک عنصر از عناصر شیمیایی است. یک گاز پرتوزا است. اگر از لحاظ شیمیایی بحث کنیم می شود گفت یکی از سنگین ترین گازها است. به خاطر همین سنگینی، گاز رادون برای سلامتی، ضرر دارد.


*آماری وجود دارد مبنی بر این که سالیانه حدود 91 هزار نفر به خاطر این که در طولانی مدت در معرض گاز رادون بوده اند جان خودشان را از دست می دهند. تا این حد این گاز اثر مخرب دارد؟


-تاثیر دقیق شیمیایی این گاز را از متخصصانی که در ارتباط با بیوشیمی کار می کنند باید سوال کنید. اما به صورت یک دانش عمومی می شود گفت که چون گاز سنگینی است برای سلامتی، مضرّ است. 


*چون تخصص شما در حوزه فیزیک زمین است گاز رادون از طریق منافذ زمین و ترک دیوارها وارد ساختمان می شود؟


-گاز رادون یک گاز پرتوزا، بی بو و بی رنگ است. با استفاده از دستگاه های مخصوصی می شود مقدار آن را اندازه گیری کرد. گاز رادون در خاک و آب زیر زمینی وجود دارد. اگر انسان این گاز را تنفس کند وارد ریه می شود و وقتی یک گاز سنگین وارد ریه شود اثرات خودش را بر جای می گذارد.


به خاطر  تغییراتی که در زمین اتفاق می افتد ما موضوع زمین لرزه را مطالعه می کنیم. فرآیندهای مختلف حرارتی و ژئو دینامیکی کره زمین، باعث تراوش این گازها می شود یا صعود آنها به همراه سیّالات زیر زمینی به سطح زمین اتفاق می افتد. در چشمه های آب گرم و موارد دیگر، گاز رادون مشاهده شده است. 


*در زلزله ای که در هایچینگ کشور چین در سال 1975 اتفاق افتاده است انتشار گاز رادون خیلی شدید بوده و از آن طریق متوجه شده بودند که زلزله در حال وقوع است؟


-یکی از مولفه ها گاز رادون است. در ارتباط با پیش نشانگرهای زمین لرزه با قاطعیت نمی شود صحبت کرد. زمین یک پدیده پیچیده ای است. زمین لرزه ناشی از حرکت گسل ها نسبت به همدیگر است. 


قطعا حرکت گسل ها در اعماق زمین اتفاق می افتد. وقتی می گوییم اعماق زمین، زمین لرزه های ایران که ناشی از گسل ها هست به طور میانگین 15 کیلومتر از سطح زمین پایین تر و در داخل زمین است. 
البته ما زمین لرزه هایی با عمق 8 کیلومتری یا 10 کیلومتری داشته ایم. در زمین لرزه بم، با توجه به این که عمق آن کم بود تلفات آن زیاد بود. 


*حرکت گسل ها در درون کره زمین چگونه باعث می شود گاز رادون بیشتری تشعشع پیدا کند؟


-در داخل زمین، حرارت بالا است. عناصر مختلف شیمیایی در داخل زمین وجود دارد. کره زمین هم از همین ترکیب ها درست شده است. وقتی که منطقه ای از زمین، دچار استرس می شود و انرژی انباشته می شود، باعث شکستگی پوسته زمین می شود. وقتی پوسته زمین در داخل کره زمین شکسته شود این ذرات و این عناصر شیمیایی می تواند به سطح زمین راه پیدا کند.


اینگونه نیست که گاز رادون در داخل کره زمین، مخفی باشد. الان در چاه های آب یا چشمه های آبگرم، می شود مقدار گاز رادون را اندازه گیری کرد. در ارتباط با بحث پیش بینی، یکی از جاهایی که می توان به ما کمک کند که مطالعات پیش نشانگری را متمرکز کنیم، چاه های آب است. گاز رادون در چاه های آب و آب، قابل حل است و در چاه ها، احتمال وجود آن بیش تر است.


درصد بسیار کمی از ان و چیزی حدود یک درصد، رها شده و وارد هوا می شود. حتی بعضی از عناصر گاز رادون به سطح جوّ زمین منتقل می شود. اورانیوم طبیعی و رسوبات آن در پوسته زمین و سنگ های گرانیت و صخره ها، موجود است. حتی در مصالح ساختمانی هم گاز رادون با غلظت های مختلفی دیده می شود. 


*دولت در خرداد 1384 در چه موقعیتی قرار داشت که به این نتیجه رسید که پیش نشانگرهای زلزله بررسی شود و در نهایت مرکز مطالعات پیش نشانگرهای زلزله تاسیس شد؟


-وقتی در مورد پیش نشانگری صحبت می کنیم صحبت ها هنوز کلی است. در سال 84 هم چون این موضوع مطرح بود در نتیجه تاسیس مرکز مطالعات پیش نشانگرهای زلزله مصوب شد. در بحث تاسیس مرکز باید تعداد زیادی و مثلا در منطقه ای مثل تهران یا تهران بزرگ، چیزی بیش از 10 ایستگاه اندازه گیری گاز رادون داشته باشیم و هر سال نیز داده های به دست آمده را ثبت کنیم.


موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در حال حاضر ایستگاه گاز رادون ندارد. فقط چند ایستگاه گاز رادون در منطقه کرمان توسط دانشگاه کرمان نصب شده است. موسسه ژئوفیزیک طرحی دارد و در حال مطالعه است که بتواند اگر بودجه اش تامین شود کل این پروژه را جلو ببرد و چند ایستگاه گاز رادون هم نصب کند در کنار سایر پیش نشانگرهای زلزله. 


با تاسیس این ایستگاه ها، تغییرات الکترومغناطیسی را باید اندازه گرفت. تغییرات جذر و مد در یک نقطه را باید اندازه گیری کنیم. همچنین باید تغییرات گاز رادون را اندازه یگری کنیم. تغییرات جوّ را باید اندازه گیری کرد. تازه اگر همه اینها را اندازه گیری کنیم هنوز نمی توانیم بگوییم با یان داده های به دست آمده، زلزله را پیش بینی کنیم. 


جمع آوری داده های زمین باید به مدت 20 سال یا 30 سال ادامه پیدا کند تا مطالعاتی که انجام می شود و وقوع هایی که رخ می دهد، این داده ها را به سایر پدیده های طبیعی ربط بدهیم. 


ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در سال 1384 تاسیس مرکز مطالعات پیش نشانگرهای زلزله را تصویب کرد و در سال 84 تاسیس آن به تصویب هیات امنای دانشگاه تهران رسید. آقای دکتر جواهریان، اولین رئیس این مرکز بود. بعد هم من به عنوان رئیس مرکز منصوب شدم.


*شما در اردیبهشت 1389 به عنوان رئیس مرکز مطالعات پیش نشانگرهای زلزله گفته بودید که 5 ایستگاه برای سنجش گاز رادون در تهران راه اندازی می شو و تغییرات گاز رادون در چشمه های آب بررسی می شود. آن ایستگاه ها در نهایت تاسیس نشد؟


-طرح مورد نظر تصویب شد ولی بودجه کمی در اختیار مووسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گذاشته شد. اجرای این طرح به کمبود بودجه دولت در سال های 1389 و 1390 برخورد کرد. متاسفانه اولین بلایی هم که سر بودجه ها می آید بودجه های عمرانی است. بودجه های کافی در اختیار موسسه گذاشته نشد.
البته حدود 3 سال است که در آن مرکز، مسئولیتی ندارم و آقای دکتر رضاپور در حال پیگیری این موضوع است. 


البته ما مطالعات خودمان را شروع کرده و در همان زمان مناطقی را در اطراف تهران مشخص کردیم که اگر بودجه را دادند بتوانیم تجهیزات لازم را بخریم و آنها را نصب کنیم.


*چه مناطقی را برای تاسیس ایستگاه های سنجش گاز رادون مشخص کردید؟


-در محدوده بالای شهر تهران و در داخل رشته کوه البرز، یکی از مناطقی بود که آن را مشخص کردیم.  بهترین محل برای اندازه گیری گاز رادون، چشمه های آبگرم است که یکی از آنها در استان سمنان است و گاز رادون دارد. گاز رادون در چاه ها و چشمه های طبیعی، بهتر تجمع می کند و می شود اندازه گیری بهتری را در آنجا انجام داد.


*از زمستان 93 تا پاییز 94 شهرداری تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، مطالعاتی انجام دادند در مورد این که در مناطق 22 گانه شهر تهران غلظت گاز رادون در چه حدی است. با بررسی هایی که انجام شده مشخص کرده اند که 5.4 درصد از منازل تهران غلظت گاز رادون فراتر از استاندارد است و مناطقی که غلظت گاز رادون زیاد است مناطق 2 و 3 است و همچنین مناطق 5، 17، 18 و 22. این مناطقی که گاز رادون غلظت فراتر از استاندارد دارد از لحاظ جنس زمین چه مشخصاتی دارند؟


-ما گاز رادون ناشی از منابع گاز طبیعی داریم. صنایع بشری هم در ایجاد گاز رادون نقش دارند. در محیط های داخلی کره زمین و خاکه سنگ های زیر ساختمان هم گاز رادون وجود دارد. در سنگ های گرانیت در سراسر کره زمین و در صخره ها، گاز رادون وجود دارد. 


تهران چون در جنوب رشته کوه البرز قرار دارد. با توجه به این که گاز رادون در پوسته های سنگی و صخره ها یافت می شود و مناطق تهران این حالت را دارند، گاز رادون در تهران وجود دارد.


ما اگر میزان گاز رادون در کشور و مناطق مختلف کشور داشته باشیم می توانیم  نقشه ای را تهیه کنیم. بخشی از گاز رادون که غیر طبیعی است به موادی مثل مصالح ساختمانی برمی گردد. مصالح ساختمانی غیر استاندارد گاز رادون منتشر می کنند.  گاز رادون هم دومین عاملی است که بعد از سیگار، افراد را به سرطان ریه مبتلا می کند. 


*گاز رادون بیش از همه به افراد ساکن در طبقات همکف ساختمان ها صدمه می زند یا ساختمان هایی که طبقه زیرزمین دارند. طبق آمار شهرداری گاز رادون در 5 درصد منازل تهران غلظت بیش از استاندارد دارند. با توجه به تخصص شما در حوزه فیزیک زمین، به چه شکل خانوارها می توانند تبعات وجود گاز رادون را در مناطقی که آلودگی بیش تری دارند کمتر کنند؟


-کسانی می توانند در این زمینه صحبت کنند که مطالعات شان متمرکز است بر تاثیرات گاز یا گاز رادون روی زندگی بشر.


*کشورهای دیگر چه موفقیت هایی در زمینه بررسی گاز رادون و پیش بینی وقوع زلزله داشته اند؟


-این صحبت ها در حد نوشتن مقاله در مجلات علمی است. ما در مسائل تجربی تا زمانی که آزمایش های ما نتواند 99 درصد و بالاتر از 99 درصد به درستی انجام شود نمی توانیم آن را به یک قانون و قاعده تبدیل کنیم. 


ما می گوییم گاز رادون یکی از پیش نشانگرهایی است که اگر اندازه گیری های مداومی از آن در مناطق لرزه خیز و مناطقی که گسل دارد و در معرض خطر زمین لرزه است صورت بگیرد می تواند به عنوان پیش نشانگر در کنار اندازه گیری های سایر پیش نشانگرها، در آینده به مطالعات بشر در خصوص پیش بینی زمین لرزه کمک کند. ما در مطالعاتی که داریم هیچ نگاهی به کوتاه مدت نداریم.


آنچه که می توانیم بگوییم این موارد است: اول این که تهران و اکثر مناطق ایران در معرض زمین لرزه است. کاری که در کوتاه مدت می توانیم انجام بدهیم این است که سازه های خودمان را به خوبی بسازیم. شهر را چه در عرض و چه در ارتفاع و خصوصا در مناطق کوهستانی تهران و شمال تهران، توسعه ندهیم.


ما باید مناطق مختلف تهران را باید طبق قواعد شهرسازی بسازیم. اگر داریم شهری را بنا می کنیم و ساختمان جدیدی را می سازیم فضای اطراف این ساختمان، باز باشد و مسائل بنایی و ساخت آن را خوب در نظر بگیریم. 


*بالاخره کشورهای دیگر در این زمینه چه موفقیتی داشته اند؟


-کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن، اروپا و اروپای شمال که در مطالعات زلزله شناسی، پیشتاز هستند، در حد مطالعه کار کرده اند. اگر چه ممکن است در یک منطقه خاص ایستگاه اندازه گیری گاز رادون تاسیس کرده باشند.


گزارش هایی هست که در یک منطقه زمین لرزه اتفاق افتاده است و مثلا چند ساعت قبل از زلزله، حیوانات سراسیمه واکنش نشان داده اند. اما ممکن است در جایی هم زلزله بیاید و حیوانات هیچ واکنشی نشان نداده اند.


زمانی در امر پیش نشانگرها می توان پیشرفت حاصل کرد که داده های اطلاعات را در دنیا منتشر کنند. الان بیش ترین داده هایی که در زمینه زلزله در دنیا منتشر می شود ثبت زمین لرزه ها است و رصد خانه های مغناطیس، تغییرات مغناطیسی زمین را اندذازه یگری می کنند. 


ایستگاه های جذر و مدی، جذر و مدهای زمین را ثبت می کنند. منظور جذر و مد دریا نیست. در خشکی هم ایستگاه های جذر و مدی داریم. 


ما صحبتی با مراکز آلمان داشتیم و مثلا می گفتیم ما می خواهیم پیش نشانگری را راه اندازی کنیم. آنها می گفتند ما در مورد پیش نشانگر زمین لرزه نمی خواهیم فعالیت کنیم و در زمینه تغییرات جذر و مد، کار می کنیم. هیچکس به سادگی این دو موضوع گاز رادون و زلزله را به همدیگر ربط نمی دهد. 


*منظور از بررسی جذر و مد چه هست؟


-کره زمین یک سیاره در منظومه شمسی است و تحت تاثیر نیروهای گرانشی است از طرف ما و سایر اجرام آسمانی. تغییرات گرانشی می تواند باعث حرکت های بسیار کوچک در سطح زمین شود. اینها را از طریق دستگاه های جی پی اس(سامانه موقعیت یاب) در دنیا و در ایران اندازه گیری می کنند. 


*در آلمان مطالعات این جذر و مد را برای پیش بینی زلزله انجام می دهند؟


-اینها مطالعات زمین است. وقتی زلزله ای در یک منطقه رخ می دهد در آنجا تغییرات میدان مغناطیسی یا تغییرات جوّی اتفاق می افتد. 


حتی اگر  ما ایستگاه های اندازه گیری گاز رادون را داشته باشیم و تغییرات جوّی و تغییرات الکترومغناطیسی را اندازه گیری کنیم و مطالعات جذر و مد را هم انجام بدهیم و داده ها و اطلاعات همه این کارها را به صورت همزمان داشته باشیم، باز نمی توانیم محکم بگوییم که مثلا چند روز دیگر زمین لرزه می آید. 


البته از طریق دوره های بازگشت زمین لرزه ها و بحث های احتمالاتی می توانیم با توجه به گسل های شناخته شده و با توجه به مراکزی که در یک منطقه وجود دارد، احتمال وقوع زلزله بدهیم. 


در اروپا و آسیا، کمربند رشته کوه آلپ تا هیمالیا را داریم که ایران هم روی این کمربند قرار دارد و این کمربند، کمربند زمین لرزه است. در اطراف رشته کوه های زاگرس و البرز، این منطقه لرزه خیز را داریم. با استفاده از اطلاعات زلزله هایی که تا کنون رخ داده است می توانیم بگوییم در کدام مناطق جهان، زلزله بیش تری روی می دهد. 


*اگر انتشار زیاد گاز رادون در یک مقطع زمانی نمی تواند دلیلی باشد بر این که احتمال وقوع زلزله هست پس دولت هم که بودجه زیادی برای تخصیص این امور مطالعاتی ندارد می گوید ضرورتی ندارد که ایستگاه سنجش میزان گاز رادون را تاسیس کنیم. 


-ممکن است. در کشورهایی مطالعات زلزله شناسی انجام می شود ولی در آن کشورها هیچ زلزله مخربی رخ نداده است. با این حال این مطالعات را به عنوان یک کار علمی انجام می دهند. الزاما به کار علمی، نباید نگاه مهندسی داشته باشیم. دید دانشمندان روی مسائل علمی به این صورت نیست. اگر این طور باشد مطالعات اختر شناسی و نجوم، هیچ اهمیتی ندارد.


در اختر شناسی، فضای بین ستاره ای مطالعه می شود. دنیا بودجه کلانی تخصیص می دهد برای این که ببیند چه سیّاره  و ستاره ای متولد می شود. بشر به لحاظ علمی، خیلی نگاه کاربردی ندارد. نگاه کاربردی این است که ما ساختمانی را باید بسازیم محکم باشد. 


زلزله چون یک پدیده طبیعی است، حالا دانشمندان فکر می کنند چرا زمین لرزه اتفاق می افتد و بعد فکر می کنند که آیا می شود وقوع آن را پیش بینی کرد؟ دانشمندان می گویند اگر ما دستگاه های پیش نشانگری داشته باشیم آنها را به چه صورت تعدیل کنیم و انها را به چه صورت به همدیگر ربط بدهیم.


*به هر حال وقتی دولت بودجه مشخص و محل های هیزینه فراوان دارد. بالاخره از تخصیص این نوع موارد کم می کند و آن را صرف موارد ضروری می کند.


-ممکن است در اولویت کاری دولت نباشد. ما اتفاقا در منطقه خاورمیانه جزو پیشروترین  کشورها هستیم که بیش از 140 ایستگاه لرزه نگاری داریم و بیش از 10 شبکه لرزه نگاری در کشور داریم.


ما الان در شبکه لرزه نگاری کشوری که متعلق به دانشگاه تهران است می توانیم زمین لرزه را بعد از حداکثر 10 دقیقه پس از وقوع و محل وقوع را مشخص کنیم و به مراکز امدادی کشور اطلاع بدهیم. 


سال ها قبل وقتی زمین لرزه اتفاق می افتاد بعد از چند ساعت، مردم تازه متوجه می شدند که کانون زمین لرزه در کجا بوده و خرابی های عمده در کجا اتفاق افتاده است. ما اگر همین موضوع را به طور نسبی به عنوان پیشرفت نگاه کنیم ارزش دارد. 


*ایستگاه هایی که در کرمان مقدار گاز رادون را اندازه گیری می کنند تا الان چه موفقیت ها یا دستاوردهایی داشته است؟


-موفقیت های ما همین است که بتوانیم داده های خوبی مربوط به زلزله را ثبت کنیم. ایستگاه های کرمان در حد 7 یا 8 سال است که تاسیس شده. ما اگر 10 سال یا 20 سال بتوانیم داده های خوب ثبت کنیم بعد تازه می توانیم درباره آنها صحبت  کنیم. بخشی می آیند داده ها را ثبت می کنند. بخشی هم داده های آماری را پردازش می کنند. 


برای مثال داده هایی که در دهه 50 در ایران ثبت شده است هنوز و بعد از چند دهه، مورد مطالعه زلزله شناسان است و به عنوان داده های زمین و داده هایی که می تواند مفید باشد مورد استفاده قرار می گیرد. 


*یعنی ایستگاه های مربوط به گاز رادون در کرمان هنوز و فقط داده های آماری را جمع آوری می کند؟


-بله. نه تنها ما بلکه کشورهای دیگر هم، همین طور عمل می کنند. سازمان زمین شناسی کشور ایالات متحده آمریکا هم به همین صورت است. چیزی که زلزله شناسان به طور قطع و یقین می توانند بگویند این است که اگر زلزله ای اتفاق افتاد بگویند مختصات آن زمین لرزه چه هست. 


این موضوعی است که می توانند برای مردم عادی تشریح کنند. راجع به ساختار کره زمین، همین که ما شناخته ایم گوشته بیرونی دارد،گوشته درونی دارد، هسته داخلی دارد، هسته خارجی دارد، ضخامت پوسته زمین چقدر است و شعاع کره زمین چقدر است، همه اینها از طریق مطالعات زلزله شناسان کسب شده است. زلزله شناسان این اطلاعات را منتشر کرده اند. 


علم زلزله شناسی و علم ژئوفیزیک، یک علم بنیادی است و مطالعات آن نیز بنیادی است. مباحث که در علوم بنیادی تشریح می شود نتایج آن به صورت فوری قابل استفاده نیست. در کوتاه مدت اگر زمین لرزه ای اتفاق می افتد تنها نگاه ما باید این باشد که ببینیم و مطالعه کنیم حالا که زمین لرزه رخ داده است کجای ساختمان ها شکاف بیش تری برداشته است و با توجه به تجربه قبلی، ساخمان های خودمان را در آینده، بهتر و بهتر بسازیم. 


تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 27 April 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن