تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797785079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بعثت پیامبر(ص)نسخه نجات بخش حیات بشری


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
بعثت پیامبر(ص)نسخه نجات بخش حیات بشری
اصول و مبانی تعلیم و تربیت در سیره پیامبر(ص):
بعثت پیامبر(ص)نسخه نجات بخش حیات بشری ازنظر پیامبر(ص) تعلیم و تربیت بر پایه دین می تواند ارتباط انسان با پروردگار را مستحکم تر نماید و او را به پذیرش ، تعهد و قبول مسئولیت وادار نماید و اخلاص، تعلیم و تربیت عملی ، ملایمت و نرمش ... از جمله عواملی هستند که توجه به آن ها می تواند انسان را به سوی کمال سوق دهد.


گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز: با نزول پنج آیه آغاز سوره علق،محمد(ص) به پیامبری مبعوث شد و با آیات آغاز سوره مُدَّثِّر (آیات 1 تا 7) توسط جبرئیل بر آن حضرت، «یا أَیهَا الْمُدَّثِّرُ / قُمْ فَأَنْذِرْ / وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ / وَ ثِیابَكَ فَطَهِّرْ / وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ / وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ / وَ لِرَبِّكَ فَاصْبِرْ/؛ ای در بستر خواب آرمیده ؛ برخیز و مردم را هشدار ده ؛ و پروردگارت را بزرگ بشمار ؛ و لباست را پاك كن ؛ و از پلیدیها بپرهیز ؛ و منّت مگذار و فزونی مَطَلَب ؛ و به خاطر پروردگارت مقاومت كن؛ رسالت نبی مکرم اسلام به عنوان آخرین رسول برای هدایت بشریت شروع گردید.بعثت و انقلاب فرهنگی:بعثت كه معنی رستاخیز معنوی، و انقلاب در همه امور است با «انقلاب فرهنگی» آغاز گردید، چرا كه پایه و اساس انقلابها به خواندن و نوشتن و پاكسازی و بهسازی (انقلاب فرهنگی) بستگی دارد. پیامبر اسلام (ص)با خواندن آیات پروردگار و آشنا ساختن گوش دل و افكار مردم با این آیات، آن‏ها را آماده تربیت مى‏نماید، كه یكى از مهم‏ترین برنامه‏هاى پیامبر اسلام(ص) تربیت انسان‏هاست. تربیت ‏به معناى فراهم كردن زمینه‏ها و عوامل براى به فعلیت رساندن و شكوفا نمودن استعدادهاى انسان در جهت مطلوب است.پیامبراسلام (ص) در مدتى كوتاه، انسان هایى بزرگ، مانند على (ع)، زهرا (س) سلمان فارسى، ابوذر، مقداد و... را تربیت كردند. از اینرو است که خداوند در سوره ي احزاب، پيامبر اسلام(ص) را به عنوان الگوي مناسبي براي انسان ها معرفي کرده است: «لَقَد كانَ لَكُم في رسُول اللّه أُسوَه حَسَنه...» (احزاب/21). همچنين برانگيخته شدن وي به پيامبري از سوي خداوند، دليلي براي هدايت انسان ها بود، چرا که قاعده ي لطف پروردگار بر اين امر حکم مي کرده است. به نص صريح قرآن، اگر تربيت الهي پروردگار توسط مربيان برگزيده صورت نمي گرفت، هدايت آنها ميسر نمي شد و آنها در گمراهي و ضلالت باقي مي ماندند: «هُوَ الّذي بَعثَ في اْلأمِّيِّينَ رَسُولاً مِنهُم يَتلُوا عَليهِم آياته وَ يُزَكّيهِم وَ يُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَ الحِكمَه وَ إن كانُوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ» (جمعه/ 2). طبق اين آيه ي شريفه، تزکيه و تقوا و تعليم کتاب و حکمت از اهداف بعثت انبيا به شمار مي رود.بنابراین چنانچه الگوی برداری و تبیین درست از سنت و سیره و رفتار عملی حضرت رسول(ص) در تعلیم و تربیت در بعد کلان،به درستي تحليل و تبيين شود، مي تواند به عنوان مناسب ترين نمونه براي عملکردهاي تربيتي جامعه ي اسلامي ما تلقي گردد. با دقت و تأمل در احاديث و روايات بسياري که از سيره و سنت نبوي به دست ما رسيده است، مي توان به استخراج مباني و اصول مناسبي براي تربيت اقدام نمود.روش های تعلیم و تربیت در سیره عملی پیامبر(ص) برای هدایت بشریت:پیامبراسلام(ص)، رسالت خود را در جغرافیایی آغاز کردند که مردمانش از لحاظ فرهنگی با چالش های بسیاری روبرو بودند، از اینرو پیامبر اسلام که به روحیات  و اوضاع جامعه ی خود کاملاً وقوف داشت و جوانب و جزئیات مسائل را می سنجید از روش های متعددی برای تعلیم و تربیت استفاده کردند.تلاوت کلام الهی:  اولین و ساده ترین روشی که پیامبر اسلام برای تربیت و هدایت مردم مکه دنبال کردند، خواندن آیات قرآن بود که آیات قرآن به وسیله پیامبر قرائت  می شد و شنونده را سخت تحت تاثیر قرار می داد تا جایی که مشرکان مکه نقشه هایی کشیدند تا مردم را از خواندن و شنیدن آیات قرآنی باز دارند. روش قرائت چنان موثر می افتاد که کمتر کسی را یارای مقاومت بود زیرا این روش تاثیر بسیار عظیم در شنونده می گذاشت.موعظه: گام دوم برای هدایت انسان های که برای مدت طولانی از مبانی و معارف دینی دور مانده بود، استفاده از خطابه و یا موعظه و پند و نصیحت بود. موعظه يا پند يکي از روش هاي دعوت به راه خدا است که در قرآن به پيامبر(ص) توصيه شده است: «ادْعُ إِي‌ سَبيلِ رَبّكَ بِالحِكمَه وَ المَوعِظَه الحَسَنَه...» (نحل/ 125). اين روش در تربيت هنگامي بيشترين فايده را خواهد داشت که موعظه کننده، خود عامل به وعظش بوده و آن را به شيوه اي نرم و مهرانگيز و حتي الامکان به صورت خصوصي و فردي بيان کند.در سيره ي پيامبر اکرم(ص) آمده است که «هنگام موعظه شانه هاي آن حضرت از شدت تأثر حرکت مي کرد».پیامبر(ص) به آنچه می گفت و به آنچه عمل می کرد، ایمان قلبی داشت و برای اینکه مردم را به راه رستگاری و سعادت برساند، همه سختی ها و مشقت ها را به جان می خرید.سیاست پیامبر در موعظه و یا نصیحت، متناسب با شرایط شنوندگان ایراد می شد. خطبه های نماز جمعه و سایر خطبه های رسول خدا در انقلاب روحی و تداوم بخشیدن به انقلاب پیامبر(ص) ، تاثیر بسزایی داشت. پیامبر در آن خطبه ها علاوه بر استدلال های عقلی ، عنایت خاصی به تحریک عواطف و احساسات توده ی مردم مبذول می کرد.سیره عملی پیامبر اسلام : مهم ترین روشی که پیامبر اکرم(ص) همواره با آن سر و کار داشت روش عملی بود . پیامبر به آنچه می گفت خود قبلاً عمل می کرد و در این مرحله به قدری پیش رفت که اساساً عمل پیامبر نیز به عنوان سنت یکی از منابع فقهی به شمار می رود. رسول خدا (ص)ضمن اینکه خود اسوه ی عمل بود ، سعی می کرد دیگران رانیز طوری تربیت کند که سخنانشان با رفتارشان مطابق باشد تا در شنونده اش اثر بیشتری داشته باشد.قرآن مجید کسانی را که به قول خود عمل نمی کند سخت سرزنش کرده و می فرماید : «موجب خشم شدید خداوند است که بگویید، آنچه را که عمل نمی کنید.»مسلمانان چون می دیدند پیامبر اسلام به سخنان و عقاید خود پایبند است بیشتر گرایش پیدا می کردند ، زیرا بهترین موردی که می تواند تجلی اعتقاد یک فرد باشد همان عمل اوست و تربیت بیش از آنچه از طریق گفتار صورت گیرد ، از راه عمل می تواند انجام شود و آثار عمل مربی سال ها در ذهن شاگرد باقی می ماند.اعزام نماینده به بخش های مختلف شبه جزیره: رسالت پیامبر(ص) محدود به یک منطقه و یا یک جغرافیا نبود و این یک پیام جهانی بود. پیامی برای سعادت همه بشریت بود. از اینرو لازم بود که پیامبر(ص) تربیت یافتگان مکتب خود را به دیگر نقاط بفرستد و تا همه مردم پیام سعادت بخش الهی را بشنوند. پیامبر در برنامه های تربیتی و آموزش خود برای رساندن پیام خدا به گوش مردم و هدایت آن ها به صراط مستقیم از همان روزهای اول بعثت ، افراد صالحی را که شایستگی داشتند  به عنوان تبلیغ و دعوت به اسلام به اطراف اعزام  می فرمودند تا ندای اسلام به گوش همه برسد.ارسال نامه ها و مکاتبه ها: هر چه از روزهای بعثت دور می شویم، تلاش و همت پیامبر اسلام(ص) برای هدایت و راهنمایی بشریت بیشتر می شود. به گونه ای که بعد از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه، نظام تعلیم و تربیت پیامبر(ص) ابعاد جهانی به خود می گیرد. حال زمان آن رسیده بود که همه بشریت پیام نجات بخش اسلام را بشنوند. در این راستا، از روش های دیگر تربیتی رسول خدا ، نوشتن نامه و رساندن پیام به جهانیان از این طریق بود . پیامبر اسلام با وجود نداشتن  امکانات و نبودن وسایل ارتباط جمعی ، به وسیله نامه ، امپراطوران بزرگ و مردم رابیدار می کرد.بعضی نامه ها گرچه به عنوان شخص زمامدار بود ، اما حضرت در واقع به طور غیر مستقیم و به صورت مکاتبه ای و از راه دور، جمعیت زیادی را از بعثت خود و دین خدا و یکتا پرستی مطلع می کرد.بر اساس آنچه بیان گردید، هدف از بعثت پیامبر اسلام(ص)، تعلیم و تربیت و رساندن پیام الهی به بشریت است. در این مسیر، پیامبر(ص) وظیفه داشت تا چراغ روشنایی بخش برای سعادت بشریت باشد، سعادتی که مسیر آن از مبانی تعلیم و تربیت پیامبر(ص) که از قرآن نشات می گرفت، آغاز می گردید. از نظر پیامبر اسلام (ص) تعلیم و تربیت بر پایه دین می تواند ارتباط انسان با پروردگار را مستحکم تر نماید و او را به  پذیرش ، تعهد و قبول مسئولیت وادار نماید و در مسیر تعلیم و تربیت، اخلاص، تعلیم و تربیت عملی ، ملایمت و نرمش در تعلیم و تربیت ، سئوال و پرسش و پرهیز از مجادله  از جمله عواملی هستند  که توجه به آن ها از نظر پیامبر اکرم(ص) می تواند انسان را به سوی کمال سوق دهد.








96/2/5 - 19:29 - 2017-4-25 19:29:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن