محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797649790
غروب ستارهها در سینمای ایران
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: کافی بود مردم دهههای 30 و 40میلادی تصویر نقاشی شده کلارک گیبل، ستاره «بربادرفته» را سردر سینماها ببینند، آنوقت هجوم آنها به سالنها و فروش بالای فیلمهای او تضمین شده بود. تهیهکنندهها و کارگردانهایی که از موهبت حضور مریلین مونرو برخوردار بودند هم نانشان حسابی در روغن بود.
اینها فقط دو نفر از نمونههای هالیوودی و آمریکایی بودند، در قاره سبز هم باوجود تفاوتهایی و در سطوح پایینتر، وضع به همین منوال بود و مردم عموما به فیلمهایی که مثلا آلن دلون و سوفیا لورن در آنها بازی میکردند، روی خوش نشان میدادند و چرخ سینماهای فرانسه و ایتالیا و هر کشور دیگری را که فیلمهای این ستارهها و همکاران همترازشان در آنجا اکران میشد، میچرخاندند. با این حال حتی در دوران نظام استودیویی و حکمرانی ستارهها هم، چندان نمیشد فقط و فقط با تکیه بر ستارهها روی موفقیت فیلمها در گیشه حساب کرد و تا قصه خوب و جذابی وجود نداشت و کارگردان هوشمند و توانایی پشت دوربین قرار نمیگرفت، ساخت و نمایش یک فیلم، ریسک بزرگی محسوب میشد؛ کمااینکه این اتفاق هم کمابیش میافتاد و فیلمهای بسیاری هم بودند که باوجود بهره گیری از ستارههای محبوب و نام آشنا به سرنوشت غمباری در گیشه مواجه شدند و شکست خوردند. سینمای ایران هم پس از آزمون و خطاها و پشت سرگذاشتن سالهای اولیه، بار اصلیاش را روی دوش ستارهها گذاشت و سازندگان میخواستند با نیم نگاهی به سینمای جهان، با استفاده از ستاره ها، گیشهها را قرق کنند. این شیوه ستارهپروری و ستارهسالاری که البته در ذات و لازمه سینماست تقریبا همواره مورد استفاده قرار میگیرد و درصورت مهیا بودن باقی شرایط، جواب هم میدهد. اما از آنجا که برخی سازندگان فیلمها، میخواهند موفقیتی راحتالحلقوم و بیدغدغه به دست آورند، تماما روی ستارهها حساب باز میکنند، جز شکست نمیتوان نتیجهای برای این دسته از فیلمها متصور بود. حتی در سینمای پیش از انقلاب ایران و دوران فیلمفارسی که ستارههای مرد و زن سینما سلطنت میکردند، اگر قصه و دیگر زمینهها مناسب و جذاب نبود، فیلمها راه به جایی نمیبرد. در سالهای اولیه پس از انقلاب و دهه 60، مدیران سینمایی به خاطر این که سعی میکردند از مظاهر سینمای قبل از انقلاب فاصله بگیرند، ستارهسالاری را ممنوع کردند و تاکید را روی موضوعات و قصهها گذاشتند. بنابراین اگرچه بخشی از دلایل موفقیت فیلمها بازیگران بودند، اما دلیل اصلی آن به داستان آنها برمیگشت. در دهه 70 بویژه از میانههای آن، ستارهها دوباره سروکلهشان پیدا شد و به دلیل سالها کمرنگ بودن این موضوع در سینمای ایران، به دلیل عطشی که وجود داشت با استقبال مردم مواجه شدند. ستارههایی در دهههای 70، 80 و 90 کم وبیش در فضای سینما شکل گرفتند و گاهی باعث موفقیت فیلمها هم شدند. اما این موفقیت مثل همیشه نیازمند بستری آماده و مواد دیگری نیز است. سال 95 فیلمهایی در سینما اکران شده و به موفقیت در گیشه دست یافتهاند که نشان چندانی از نقش موثر ستارهها در آن به چشم نمیخورد، البته اگر هنوز قائل به عنوان ستاره در سینمای ایران باشیم. به نظر میآید بجز دو سه چهره آن هم با ارفاق، ستارهای همسنگ سینمای آمریکا، هند و اروپا و حتی دوران اوج فیلمفارسی در سینمای ایران وجود ندارد و نمیتوان موفقیت مالی فیلمها را تماما مربوط به او دانست. در این سالهای اخیر بویژه امسال، فضای سینمای ایران به سمتی رفته که موضوعات، قصهها و کارگردانها نقشی تعیینکننده تر نسبت به ستارهها و بهعبارت درستتر بازیگران در جذب مخاطب و گیشهها دارند. بازیگر به تنهایی ناجی یک فیلم نیست حبیب اسماعیلی، مدیر موسسه پخش فیلم رسانه فیلمسازان درباره این موضوع به جامجم گفت: حضور یک بازیگر خوب در یک فیلم، نعمت، غنیمت و ضروری است، اما تا وقتی خود فیلم خوب نباشد و قصه و موضوع خوبی نداشته باشد، بازیگر به تنهایی نمیتواند آن فیلم را نجات دهد. به نظرمن حرف اول را در موفقیت یک فیلم، قصه میزند. وقتی یک فیلمنامه خوب باشد، عوامل و کارگردانی خوبی را هم میطلبد. بازیگر هم میتواند در این وضعیت کمک شایانی در موفقیت فیلم داشته باشد. اما اگر قصه خوب نباشد و تماشاگر با آن ارتباط برقرار نکند، بازیگر چندان نمیتواند کاری از پیش ببرد. البته ممکن است فقط چند روزی به دلیل اسم بازیگر، مردم از آن فیلم استقبال کنند، اما در ادامه اکران فروش فیلم افت خواهد کرد. این تهیهکننده و بازیگر پیشکسوت سینما ادامه داد: تماشاگران ما در این سالها خیلی آگاه شدهاند و بسیار فهیم هستند. آنها از قصه فیلم در رسانهها مطلع میشوند، عوامل فیلم را میسنجند و نگاه میکنند ببینند کارگردان و عوامل فیلم چه کسانی هستند. آنها دیگر به خاطر اسم یک شخص به سینما نمیروند. اسماعیلی افزود: به عنوان نمونه در این مدت آقای گلزار با دو فیلم در اکران حضور داشت که یکی از آن فیلمها حدود 14 میلیارد تومان فروش کرد و آن فیلم دیگر سه چهار میلیارد تومان. یا آقای شهاب حسینی هم همین طور، هم فیلمی بازی کرد که حدود 15 میلیارد تومان فروخت و هم فیلمی داشت که فروش خوبی نکرد. درصورتی که اگر قرار بود حضور این بازیگران به تنهایی برای فروش یک فیلم جواب دهد، باید این اتفاق میافتاد. این پخشکننده سینما در ادامه گفت: سینما مثل همه دنیا نیاز به سوپراستار دارد و ما نمیتوانیم منکر این موضوع شویم؛ اما نمیتوانیم همه چیز را روی این موضوع متمرکز کنیم و همه چیز را منوط به آن بدانیم. ولی اگر حضور ستارهها در خدمت قصه و موضوع خوب باشد، میتواند خیلی کارساز باشد. حتی در دنیا و سینمای پیش از انقلاب هم ستارههایی داشتیم که حضورشان نتوانست تضمین کننده موفقیت کامل فیلمها در گیشه باشد. قصه و موضوع سرگرم کننده؛ عامل اصلی موفقیت محمدحسین فرحبخش، تهیهکننده و کارگردان سینما و سازنده فیلمهایی چون مستانه و آبنبات چوبی درباره این موضوع به جامجم گفت: با این که من از سال 61 وارد سینما شدم، اما تحقیقات وسیعی درباره سینمای قبل از انقلاب کردم. در سینمای آن دوره داستان موثر بود و سوپراستارها هم در کنار آن به موفقیت فیلمها کمک میکردند. مثالی در این خصوص میزنم؛ سال 1350، سه فیلم از مرحوم فردین در سینماها اکران شد؛ همای سعادت، ایوب، یک خوشگل و هزارمشکل. بجز فردین، یک جمعیت کهکشانی از بازیگران مطرح هم در این فیلمها کنار او بازی میکردند. اما این فیلمها در اکران عمومی شکست خورد چون داستانهای این آثار طوری نبود که مردم با آن ارتباط برقرار کنند. پس داستان موثر است. الان نیز همین طور است و اگر فیلمنامه جذاب و سرگرمکننده نباشد، یک کهکشان سوپراستار هم در فیلم حضور داشته باشند، فیلم شکست خواهد خورد. ممکن است چند روز اول تماشاگرانی فریبخورده و بروند فیلم را ببینند، اما قطعا فیلم در گیشه موفق نخواهد شد. یکی از نمونههای بارز فرنگی این موضوع، شکست فیلم عظیم و پرخرج و پرستاره کلئوپاتراست که در هیچ جای دنیا فروش خوبی نکرد. چون داستان آن برای مردم جذاب و سرگرمکننده نبود. این فیلمساز افزود: اگر میبینید سال 95 سینما پرفروش بود، دلیل اصلی آن موضوع و قصه سرگرمکننده آنهاست و نه حضور ستارهها و بازیگران آن. من قبل از جشنواره و در گفتوگویی که با جامجم داشتم هم پیشبینی کردم چشمانداز خوبی برای سینمای ایران در سال 96 نمیبینم. همان طور که در جشنواره فیلم فجر دیدیم، بیشتر فیلمها به دلیل دوربودن از سرگرمی و جذابیت با شکست مواجه شدند، با این که کلی بازیگر و ستاره در آنها بازی میکردند. همین روند در اکران عمومی هم ادامه خواهد داشت، مگر این که آن فیلمهایی که در جشنواره نبودند به کمک سینما بیایند یا فیلمهای جذاب و سرگرم کنندهای در این مدت باقیمانده ساخته شود. فرحبخش در پایان تاکید کرد: سوپراستار موقعی موثر است که فیلم قصه و موضوع جذابی داشته باشد. در اولویتبندی برای موفقیت فیلمها اول موضوع مهم است و بعد فیلمنامه اهمیت زیادی دارد، بازیگر و کارگردان هم در مرتبههای بعدی قرار میگیرند. نقش تعیینکننده قصهها فیلمهایی نظیر فروشنده، بادیگارد، ایستاده در غبار، بارکد لانتوری، آس و پاس، نفس و 50 کیلو آلبالو که در اکران سال 95 ارتباط خوبی با مردم برقرار کردند و به فروش خوبی در گیشه دست یافتند، برای موفقیت بیش از حضور ستارهها و بازیگران بیشتر مبتنی بر موضوعات، قصهها و کارگردانان بودند. علی رستگار
چهارشنبه 25 اسفند 1395 ساعت 11:18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
جواد رضویان وسط دو اسطوره سینمای ایران/ عکس
جواد رضویان وسط دو اسطوره سینمای ایران عکس جواد رضویان با انتشار عکسی از خود را در کنار ناصر ملکمطیعی و اکبر عبدی این دو بازیگر را اسطورههای سینمای ایران نامید آفتابنیوز سیدجواد رضویان بازیگر سینما و تلویزیون عکسی از خود اکبر عبدی و ناصر ملک مطیعی را در اینستاگرامش منتشسینمای ایران و فیلمنامههایی که هنوز میلنگند | پایگاه خبری تراز
تراز کمیت فیلمنامه بعضی از فیلمهای سینمایی لنگتر از آن است که بتوان تصور کرد تعدادی از فیلمها سر و شکل قابل قبولی دارند بازیهایشان آنقدر بد نیست که نتوان تحمل کرد و در مجموع تا حدی میتوان آنها را آبرومند دانست اما همه اینها با یک اشکال بزرگ در فیلمنامه تباه میشوند بهیک سوپراستار جهانی در راه سینمای ایران / تاثیر مخرب تقلید از اصغر فرهادی
کارگردان یاس های وحشی قصد دارد جدیدترین فیلم سینمایی خود را با نام چشم اژدها و با حضور یک سوپراستار جهانی در نقش اول این فیلم جلوی دوربین ببرد به گزارش جام جم آنلاین محسن محسنی نسب کارگردان سینما در خصوص آخرین فعالیت سینمایی خود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت در حال حاضر مراهدای ۸ تندیس در جشن کتاب سال سینمای ایران
اهدای ۸ تندیس در جشن کتاب سال سینمای ایران آیین پایانی ششمین دوره اهدا جایزه کتاب سال سینمای ایران ششم اسفند ماه برگزار میشود به گزارش فرهنگ نیوز آیین پایانی ششمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینمای ایران ساعت 16 30 روز جمعه ششم اسفند ماه در تالار زنده یاد سیف&zwnjتغییر در گونههای سینمای ایران
اگر از یک جمعیت آماری متنوع سوال شود که دوست دارند شیر و پلنگ و ببر باشند یا مارمولک و بوفالو و پشه احتمالا همگی دسته اول را انتخاب خواهند کرد در صورتی که این پاسخ از لحاظ منطق زیستی کاملا غلط است گزینههای دسته اول در چند دهه آینده در روند موجود از ساحت حیات وحش محو خواهند شدسینمای ایران جهنم شده/جای اسیدپاشی در سینما نیست
گفتوگوی صریح بیژن بیرنگ با ایلنا سینمای ایران جهنم شده جای اسیدپاشی در سینما نیست بیرنگ میگوید ما سینمایی جهنمی داریم سینمایی که واقعنگری دارد و آنقدر به کیسهای نادر و محدود می پردازد که نمیتوانند واقعیت جامعه باشند و درصورتی که باشند بازهم بنظرم سینما جای آرامش رویاپرددومین اسکار به سینمای ایران رسید/ «فروشنده» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان/ بهروز میشود
دومین اسکار به سینمای ایران رسید فروشنده برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بهروز میشود مراسم اهدای جوایز اسکار 2017 با اجرای جیمی کیمل آغاز شد و برندگان نهایی جایزه اسکار در این مراسم به تدریج اعلام می شوند عصرایران - مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی اسکار از ساعتی«فروشنده» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان/ دومین اسکار به سینمای ایران رسید/ به روز می شود
فروشنده برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان دومین اسکار به سینمای ایران رسید به روز می شود مراسم اهدای جوایز اسکار 2017 با اجرای جیمی کیمل آغاز شد و برندگان نهایی جایزه اسکار در این مراسم به تدریج اعلام می شوند عصرایران - مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی اسکار از ساعتیبرندگان اسکار 2017 معرفی میشوند/ دومین اسکار به سینمای ایران رسید/ به روز می شود
برندگان اسکار 2017 معرفی میشوند دومین اسکار به سینمای ایران رسید به روز می شود مراسم اهدای جوایز اسکار 2017 با اجرای جیمی کیمل آغاز شد و برندگان نهایی جایزه اسکار در این مراسم به تدریج اعلام می شوند عصرایران - مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی اسکار از ساعتی پیش در دالبیسینمای ایران دیگر «سلحشور»ی به خود نمیبیند
سینمای ایران دیگر سلحشور ی به خود نمیبیند جمال شورجه گفت سلحشور تمام زندگیاش را با قرآن گذراند و خود نیز قاری قرآن بود به نظرم سینمای ایران دیگر چنین انسان ارزشمندی را به خود نخواهد دید به گزارش فرهنگ نیوز جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون در تبیین ابعاد فکری مرحوم فرج-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها