تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793392376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ریشه‌کنی گیاهان‌کوهی حکایتی غم‌انگیز در کهگیلویه و بویراحمد/ فروش گیاهان‌قیمتی به بهای انقراض+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: گزارش ایلنا از یک فاجعه زیست‌محیطی؛ ریشه‌کنی گیاهان‌کوهی حکایتی غم‌انگیز در کهگیلویه و بویراحمد/ فروش گیاهان‌قیمتی به بهای انقراض+تصاویر
ریشه‌کنی گیاهان‌کوهی حکایتی غم‌انگیز در کهگیلویه و بویراحمد/ فروش گیاهان‌قیمتی به بهای انقراض+تصاویر

کوه‌ها و تپه‌های مناطق سردسیری کهگیلویه که به برکت بارش باران و برف به‌تدریج خود را برای پذیرایی سر سفره سرسبز طبیعت آماده می‌کنند در نوروز مورد هجوم بوته‌کنان و گیاه‌فروشان قرار گرفته است. به گزارش ایلنا از یاسوج، موتورسیکلت‌سوار، خودروسوار، روستایی و شهری، بومی و غیربومی و هرکسی که نامی از گیاهان کوهی کهگیلویه و بویراحمد شنیده این روزها خود را به مناطق سردسیری و رویشگاه‌های گیاهان گوهی رسانده و در کمال آرامش کلنگ خود را زیر ریشه گیاهان قرار می‌دهد و به چیزی غیر از انقراض فکر نمی‌کند.
فرقی ندارد اگر به مرکز شهر یاسوج و چهارراه سبزی‌فروشان گذری داشته باشید یا جاهای دیگری از شهر بروید حتما افراد گونی و کیسه به‌دستی را می‌بینید که گیاهان خوراکی که تازه سر از دل خاک بیرون آورده‌اند را از ریشه درآورده و با صدای بلند فریاد می‌زنند بیلهر تازه، تره‌کوهی، قارچ، موسیر و باز هم همان حکایت تلخ همیشگی... از جاده سپیدار - جلیل و بابکان تا دیلگان و باغچه سادات و سرفاریاب را که گذر کنی وضعیت ریشه کنی گیاهان توسط زنان، دختران و پسران جوان و نوجوان را به وضوع مشاهده می‌کنید که این روزها هجوم گسترده‌ای را در نبود نظارت اداره کل منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های متولی به طبیعت آغاز کرده‌اند و بدون هیچ واهمه ای بیل و کلنگ مخصوص خود را تا عمق ریشه گیاه فرو می‌برند و از دل خاک بیرون می آورند.


 پسران و دختران جوانی که طبیعت استان را به بهای نابودی می‌فروشند سال‌های قبل تنها مردان و پسران جوان به کار فروش گیاهان کوهی کنار جاده‌های مناطق کوهستانی استان اقدام می‌کردند اما این روزها که مسافران نوروزی برای سیر و سیاحت از این جاده‌ها می‌گذرند زنان و دختران جوان هم از فرصت استفاده کرده و با ریشه‌کن کردن گیاهان در مناطق جلیل و بابکان اقدام به فروش این محصولات می کنند. فقر اقتصادی یا فقر فرهنگی هرچه باشد طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد که در گذشته بهشتی بی‌نظیر در جنوب کشور به شمار می‌رفت این روزها دارد آرام و بیخ گوش مسئولان به تاراج می‌رود و به بهای اندک فروخته می‌شود تا آیندگان تنها حسرت دیدن گیاهان کوهی را به ارث ببرند. جاده‌هایی که در دل کوه‌های کهگیلویه و بویراحمد برای کوتاه کردن مسیر ارتباطی احداث شد گرچه یک مزیت برای صرفه‌جویی زمان و کاهش سوخت خودروها به شمار می‌رود اما خیانتی بزرگ به طبیعت به شمار می‌رود و گناهی نابخشودنی است زیرا امکان دسترسی افراد و سودجویان برای ریشه‌کن کردن گیاهان و پرندگان کوهی را دو چندان کرده است. انگار دیگر گوش کسی به هشدارهای مسئولان بدهکار نیست و حتی مسافران و گردشگرانی که از سایر استان‌های کشور به کهگیلویه و بویراحمد وارد می‌شوند از بس از خوشمزه بودن گیاهان کوهی، کنگر و ترشی بیلهر برایشان تعریف و تمجید کرده‌اند که خود نیز با بیل و کلنگ به جان طبیعت کنار جاده‌های استان در مناطق کوهستانی می‌افتند.



 بیش از 2هزار گونه گیاهی کهگیلویه وبویراحمد 450گونه دارویی وخوراکی است به گفته مسئولان و کارشناسان بیش از 2هزار گونه گیاهی کهگیلویه وبویراحمد 450 گونه آن دارویی وخوراکی است که این امر موجب شده هر فردی که این گیاهان را می‌شناسد یا نمی‌شناسد برای ریشه کردن آنها اقدام کند و اگر گیاهی را اشتباهی از دل خاک بیرون بیاورند نیز با بی‌توجهی کناری پرت می‌کنند تا خشک شود.  انواع گیاهان کوهی کهگیلویه و بویراحمد از جمله کنگر، بیلهر، انواع تره موسیر و کرفس کوهی(کارده) این روزها و در فصل طبیعت با وجود سوجویان و متعرضان به طبیعت حال و روز خوشی ندارند و کنار جاده‌ها در بسته‌های بیلهر2000 ،کنگر و کارده  5000 تومانی به فروش می‌رسد. گرچه به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد ریشه‌کنی گیاهان مرتعی از قبیل بیلهر، کرفس کوهی، تره کوهی و امثال این گیاهان ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد اما این حرف ها دیگر به گوش سودجویان بدهکار نیست و هجوم به طبیعت برای ریشه کنی گیاهان دو برابر شده است.


به ازای هر 20هزار هکتار طبیعت کهگیلویه وبویراحمد یک قرق بان فعالیت دارد گستردگی مناطق کوهستانی دارای گیاهان خوراکی و کمبود نیروی قرق‌بان نیز از دیگر مشکلاتی است که برای برخورد با سودجویان و متعرضان به منابع ملی وجود دارد و بسیاری از این نیروها زمانی به محل مربوطه و جایی که ریشه کنی گیاهان انجام شده  میرسند که دیگر نوشداری بعد از مرگ سهراب محسوب می شود. جواد رحیمیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد ریشه کنی گیاهان را ممنوع و جرم دانست و می‌گوید هم اینک چهار اکیپ شامل 12 نفر برای حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از ریشه‌کنی گیاهان فعالیت می‌کنند و شماره تلفن 1504 آماده دریافت گزارش های مردمی درباره تخریب و تصرف در عرصه های ملی است. رحیمیان گفت: ایام نوروز تا 20 اردیبهشت سال 96 اکیپ‌های یگان حفاظت منابع طبیعی بر عرصه‌های رویشگاهی گونه‌های گیاهی از جمله در مناطق مله شوره، بیدسردره، دره کوره، درشک، نرماب و کوه های مارگون نظارت دارند. این درحالی است که سایر مناطقی که اوج هجوم سودجویان برای ریشه‌کنی گیاهان است نیروی برای حفاظت وجود ندارد و شاید به صورت سیار گذری از این مناطق داشته باشند.


واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد براساس شواهد و قراین موجود می‌توان گفت نظارت‌های اکیپ های منابع طبیعی استان و شهرستان بویراحمد نه تنها تاکنون نتوانسته جلوی ریشه‌کنی گیاهان کوهی را بگیرد بلکه اکثر مواقع برخی سهل‌انگاری‌ها و برخورد ضعیف با متخلفان به این امر دامن زده تا جایی‌که چهار راه سبزی فروشان یاسوج و جاده ارتباطی یاسوج - سپیدار به سمت جلیل و بابکان و سادات می‌توان نمونه عینی از این واقعیت را به خوبی مشاهده کرد. این سال‌ها نه تنها تدبیر ویژه‌ای برای جلوگیری از انقراض گیاهان کوهی کهگیلویه و بویراحمد اندیشیده نشد بلکه این درد سال به سال و با دگرگونی طبیعت زنده می‌شود، دیگر نه برخورد قهرآمیز مسئولان جواب می‌دهد و نه گوش مردم و سودجویان به هشدارها بدهکار. به نظر می‌رسد برای حفاظت از منابع ملی و گیاهان خوراکی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد تنها فرهنگی سازی، ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار و تامین معیشت مردم می‌تواند تا حدود زیادی از پدیده نامبارک ریشه کنی گیاهان که از سال‌های اخیر تاکنون به جان این استان افتاده راهگشا باشد نا اینکه راهی را که بارها رفته‌ایم و بی پاسخ مانده‌ایم  بازهم بپیماییم... گزارش: ابراهیم عزیزی





۱۳۹۶/۰۱/۱۰ ۱۸:۲۳:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن