محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797950625
نقدی بر فیلم «مهتاب»؛ برنده اسکار 2016
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نقدی بر فیلم «مهتاب»؛ برنده اسکار 2016 لزوم نگاه کردن به این اثر از دریچه ای دیگر زمانی مهم می گردد که در سه دوره "کودکی" ، "نوجوانی" و "جوانی" شخصیت اصلی فیلم (شایرون) زمینه های پیدایش بحران های روانی را مشاهده می کنیم.
به گزارش فرهنک نیوز،"مهتاب" آخرین ساخته برایان جنکینز و برنده اسکار بهترین فیلم در سال 2016 می باشد. فیلمنامه فیلم توسط جنکینز بر اساس رمان "پسرهای سیاه زیرنور ماه آبی به نظر می رسند" نوشته شده است. این فیلم با بودجه ناچیز یک و نیم میلیون دلاری و فیلمنامه ای که تنها در ده روز نوشته شده ساخته شد اما توانست نظرات منتقدان را به خود جلب کند. فیلم داستان زندگی پسر سیاه پوستی با نام شایرون در سه دوره از زندگی اش است و مصائب و معضلاتی که با آن روبروست را به تصویر می کشد. "مهتاب" را جزو آثاری می توان دانست که مرز های اخلاقی را زیر پا نهاده است اما لزوم نگاه کردن به این اثر از دریچه ای دیگر زمانی مهم می گردد که در سه دوره "کودکی" ، "نوجوانی" و "جوانی" شخصیت اصلی فیلم (شایرون) زمینه های پیدایش بحران های روانی را مشاهده می کنیم اما این بحران ها چیست؟ و ریشه های آن از کجاست؟ دو پرسش مهمی ست که پاسخ دادن به آن اهمیت لایه های روانکاوانه فیلم را پر رنگ می کند.
"اگر می خواهی که تو را دوست داشته باشم باید..."
بحران شخصیتی کودک آن زمان شکل می گیرد که در برابر برآورده کردن انتظارات والد، خود را مسئول تناقضات نهفته در آن می بیند. او به این می اندیشد که هر کاری که می کند همچنان مورد نارضایتی و خشم والد خود قرار دارد و در برابر این نارضایتی احساس گناه، ناتوانی و مسئولیت می کند و زمانی که از حل آن ناامید می شود احساس تهی بودن می کند پس
"چه بکنم ، چه نکنم ، لعنت بر من.."
دوران کودکی شخصیت اصلی فیلم که تا سن بلوغ را در بر می گیرد زمان شکل گیری شخصیت و باورها و توانایی های او می باشد. کودکی تنها (بدون خواهر و برادر) در خانواده ای فقیر و بدون حظور پدر و همچنین مادری بی بند و بار و معتاد که هیچ علاقه ای به فرزندش ندارد و تنها در برابر ابراز علاقه اش به وی از باید و نباید هایی سخن می گوید که کودک برای تجربه کردن حس مورد محبت قرار گرفتن از سوی مادر باید به آن عمل کند. این انگاره روانشناختی یکی از بزرگترین چالش هایی ست که شخصیت در سنین کودکی در برابر خود احساس می کند
"دوست داشتن من به واسطه انجام کاری ست پس اگر توانایی انجام آن کار نداشته باشم پس من هیچم..."
او به عنوان یک انسان کوچک نه قدرت برخورد با این تناقض و نه توان فهم آن را دارد. شایرون در دوران کودکی با بحران هویتی و شخصیتی روبرو ست که مطابق آن هر گونه تصور از "خویش – خود" را از دست داده است این اختلال هویتی او را فاقد توانایی حل مسئله – فاقد درک از مفهوم والدین و فاقد درک جنسی (پسر یا دختر بودن خود) کرده است و در مقابل او را زیر سایه سنگین "شرمنده بودن از آنچه هستم" رها کرده است "من از آنچه هستم خجالت زده ام پس لایق آن هستم که دیگران هر چه می خواهند با من بکنند و من باید آنها را راضی نگه دارم" این تصور از خود پیامد برداشت والد از کودک است که می گوید" آنطور که هستی نباش اگر می خواهی که دوستت داشته باشم آنطور که من می خواهم باش"
تماشای چهره ناتوان شخصیت شایرون در دوران کودکی یکی از مشخصه های اصلی سکانس های اولیه فیلم است. این نگاه پر از استیصال شایرون نمایانگر یک کودک افسرده و غمگین است انسانی تحت سلطه والدین و محروم از نوازش و محبت های آنها و پر از باید و نباید و نمی بایست ها و وگرنه ها اگر بپرسید که در ذهن او چه می گذرد در جواب باید گفت که ذهن کودکانه شایرون مملو از گفت و گوی دو شخصیت است، "والد" که دائم در حال سرزنش کردن و گذاشتن شروط است و "کودک" که مورد حمله مفاهیمی قرار گرفته که توان درک آن را ندارد و در هیچ سنی نخواهد داشت او تنها در جست و جو محبتی است که از او دریغ شد.
یکی از مهمترین مباحثی که در فیلم مطرح است مسئله بحران جنسیتی شخصیت شایرون می باشد فیلم بر خلاف ادعای بسیاری هیچگاه قصد تبلیغ و تایید همجنس گرایی را نداشته و مطابق هویت سینمایی و داستانی خود روایت گر سیر بحران جنسیتی شخصیت شایرون در مدیوم سینماست.
آنچه در سنین کودکی این شخصیت اتفاق می افتد نوعی اختلال در شناخت هویت جنسی اش است. سنین کودکی پسر دوران وابستگی حسی و عاطفی به مادر می باشد این کشش عاطفی زمانی کودکی را دچار اختلالات جدی (به ویژه همجنس خواهی) می کند که او شاهد خیانت مادر به خود است (چه از طریق پدر و چه از طریق مردانی دیگر) شخصیت مادر در فیلم "نور ماه" آشکار در جلوی دیدگان فرزندش با مردان غریبه به معاشقه می پردازد و این موجب پرورش حس کینه و انتقام از مادر و همچنین از آن هویت جنسی که خود دارد، می شود.
خوآن و لحظه رهایی
شخصیت خوآن یکی از مهمترین چالش های زندگی شایرون می باشد. مردی درشت اندام و با چهره ای خشن که پخش کننده مواد در آن محله فقیر نشین است اما بر خلاف شغلش به ظاهر مردی مهربان و بااراده است. او شایرون را در خرابه ای که برای در امان ماندن از آسیب هم کلاسی هایش پنهان شده بود یافت به خانه اش برد و همراه همسرش به او غذا داد و از او مراقبت کرد و سپس وی را نزد مادرش باز گرداند، اما رابطه اش را با او ادامه داد که این امر می تواند بنا بر چند دلیل باشد که مهترین آن یادآوری دوران کودکی خوآن که شایرون به نوعی آینه ای از آن است، می باشد. (همانطور که در صحنه ای از فیلم زمانی که شایرون احساس تنفر از مادرش می کند او نیز در جواب این احساس را در مورد مادر خود بازگو می کند)
خوآن تصویری از پدر در ذهن شایرون است. همچنین چالشی در برار تصوری که این کودک از والد در ذهن خود دارد. خوآن به نوعی محبت بی دریغی را نسبت به شایرون دارد و هیچگاه او را با باید و نباید های و امر و نهی ها روبرو نمی کند. شخصیت خوآن نمایان شدن راه رهایی در نزد شایرون است اما از قدرت و توان تصویر مادر در ذهن او برخوردار نیست. او شایرون را از ذهنیت خود خارج می کند و در سکانسی که به او شنا می آموزد فرصتی برای حس کردن جهان خارج قرار می دهد و لذا این سکانس بازتاب دهنده حس رها شدن است زمانی که ذهن شایرون برای لحظه ای از تمام احساس مسئولیت های ناواقع و نیاز بیمارگونه به مورد تایید واقع شدن رها می شود در این لحظه شایرون هر آنچه هست که هست.
دوران نوجوانی و تثبیت شخصیت تهی شده
آنچه که در دوران کودکی شخصیت شایرون شکل گرفت در دوران نوجوانی او تثبیت شد و ریشه دوانید این به آن معنی ست که این شخصیت هنوز "کودک" به معنای روانشناختی کلمه است. نگاه های مضطرب و نگران او در مدرسه، سکوت و آرامش بیمارگونه اش در خانه و قامت شرمنده و سر به زیر او در اجتماع نشانه فقدان حرمت نفس و شرمنده بودن از آنچه هستم است. این سنین دوران افسردگی و سرخوردگی و انحرافات جنسیتی در نزد شایرون می باشد او لحظه ای که از سوی یک از همکلاسی هایش بیمار سادیستیکش مورد توجه قرار می گیرد آنچنان خواهان ادامه این امر است که تن به مصرف مواد و انجام علمی قبیح با او می دهد در صورتی که هیچ گونه تمایلی به آن ندارد و اصلا آن عمل برایش مسئله نیست با انجام آن عمل جنسی به نوعی او قصد انتقام گرفتن از مادرش را دارد که از نظر او به وی خیانت کرد و او را رها کرد و از طرفی او را به خاطر آنچه که بود مورد سرزنش قرار داد و هویت او (که شامل جنسیتش است) را تهی نمود.
خشم، نفرت و عصبیت نهفته از دوران کودکی درون این شخصیت که تا به اینجا خود را به صورت نوعی نگرانی ، ترس و اضطراب فراگیر نمایان ساخته بود اما ناگهان این خشم نمایان می شود که در سکانس ورود او به کلاس درس و حمله به هم کلاسی اش که او را همیشه مورد آزار قرار می داد شاهد آن هستیم.
دوران بزرگسالی و نقش والد
والد شامل ضبطهایی است از آنچه انسان کوچک، طی دورانی که آن را پنج سال اول زندگی می نامند، از اعمال و حرکات پدر و مادر خود (یا جانشین آنها) دیده است. این ضبطها شامل حرفهای آنها نیز هست. ضبط ها عینا و تصحیح نشده صورت می گیرد، زیرا طفل در آن زمان در موقعیتی نیست که اعمال والدین نیرومندش را که برای همه چیز خود به آنها وابسته است، مورد سوال قرار دهد. به دلیل وابستگی، طفل تصوراتی می کند و در این تصورات به والدین خود کیفیتهایی عظیم و جادویی نسبت می دهد. نقش والد پاک شدنی نیست و نماینگر نوعی نفوذ و حاکمیت در انسان است. نقش والد هیچگاه فقط ستمگرانه نیست زیرا آنها می توانند فرشته باشند اما فرشتگانی غول آسا.
در دوران بزرگسالی و جوانی شایرون الگوی رفتاری او از یک کودک ناتوان و مضطرب به تصویری که او از شخصیت خوآن (جایگزین پدرش) در ذهنش به جا ماند تغییر می یابد. نماد بارز این امر در فیلم تاج کوچکی بود که شایرون همانند خوآن جلوی ماشین خود می گذارد و همچنین کسب و کار پخش مواد مخدر را در پیش می گیرد. این نقل مکان از دوران کودکی و به نقش والد هیچگونه تکامل شخصیتی را در بر نمی گیرد این یک واژگونی موقتی ست که برای فراموشی و پشت سر گذاشتن آنچه در دوران کودکی گذشت اما کاملا موقت به کار می رود زیرا در سکانس آخر در زمان برخورد او با شخصیت همکلاسی اش متوجه انتقال شخصیت او مجددا به دوران کودکی اش می شویم.
منبع: مشرق
96/1/8 - 07:58 - 2017-3-28 07:58:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
«فروشنده» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان/ دومین اسکار به سینمای ایران رسید/ به روز می شود
فروشنده برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان دومین اسکار به سینمای ایران رسید به روز می شود مراسم اهدای جوایز اسکار 2017 با اجرای جیمی کیمل آغاز شد و برندگان نهایی جایزه اسکار در این مراسم به تدریج اعلام می شوند عصرایران - مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی اسکار از ساعتیفهرست کامل برندگان اسکار 2017 / «مهتاب» بهترین فیلم
فهرست کامل برندگان اسکار 2017 مهتاب بهترین فیلم مراسم اعلام برندگان هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار در حالی به پایان رسید که جایزه بهترین فیلم بر خلاف پیش بینیها به فیلم مهتاب رسید و فیلم فروشنده نیز برنده اسکار خارجی شد به گزارش آخرین نیوز به نقل از ایسنا امسال فدومین اسکار به سینمای ایران رسید/ «فروشنده» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان/ بهروز میشود
دومین اسکار به سینمای ایران رسید فروشنده برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بهروز میشود مراسم اهدای جوایز اسکار 2017 با اجرای جیمی کیمل آغاز شد و برندگان نهایی جایزه اسکار در این مراسم به تدریج اعلام می شوند عصرایران - مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی اسکار از ساعتیشوک و اشتباه بزرگ در اسکار، جابجا شدن نام بهترین فیلم +فیلم
شوک و اشتباه بزرگ در اسکار جابجا شدن نام بهترین فیلم فیلم اسکار سال 2017 با یک شوک بزرگ به پایان رسید به گزارش خبرنگار ایلنا در حالی که عوامل لالاند برای دریافت جایزه روی سن آمده بودند و جایزه را گرفته بودند اعلام شد که «مهتاب» برنده این جایزه شده و در میان ناباورطعنه های مجری اسکار به دونالد ترامپ + فیلم
جیمی کیمل مجری هشتاد و نهمین دوره مراسم اسکار طبق همان چیزی که انتظار می رفت طعنه های فراوانی به دونالد ترامپ زد دانلود به گزارش جام جم آنلاین جیمی کیمل مجری اسکار۲۰۱۷ از همان ابتدا طعنه هایش را آغاز کرد او در همان اوایل مراسم با طعنه به ظهور ترامپ گفت این مراسم زنده در آمریکابرنده اسکار به دزدی متهم شد
برنده اسکار به دزدی متهم شد گری گلدمن فیلمنامهنویس کهنهکار آمریکایی مدعی شد که دیزنی با سرقت ایده او زوتوپیا را ساخته است گری گلدمن با ثبت شکایتی در دادگاه فدرال شرکت والت دیزنی را به سرقت ایده خود و استفاده از آن برای ساخت انیمیشن موفق و پرفروش زوتوپیا متهم کرد به گزارشکارگردان برنده اسکار از «فروشنده» میگوید
کارگردان برنده اسکار از فروشنده میگوید فیلم فروشنده امروز از ساعت ۱۰ ۴۰ دقیقه صبح تا ۱۰ شب پنج نمایش در مرکز فیلم آنجلیکا خواهد داشت فیلم فروشنده اولین نمایش خود را در نیویورک با حضور تام مککارتی کارگردان فیلم برنده اسکار اسپاتلایت تجریه میکند به گزارش ایسنا فی«فروشنده» برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان شد/اشتباه در اعطای جایزه بهترین فیلم به «لا لا لند»
فروشنده برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان شد اشتباه در اعطای جایزه بهترین فیلم به لا لا لند فیلم ایرانی فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد همچنین در یک اتفاق تاریخی در حالی که عوامل لالاند برای دریافت جایزه روی سن آمده بودند اعلفیلم فروشنده برنده جایزه اسکار شد | پایگاه خبری تراز
تراز انوشه انصاری نامه ای از فرهادی خواند که در آن کارگردان فروشنده دلیل نیامدنش به اسکار را احترام به مردم ایران و شش کشوری دانست که توسط قانون جدید ترامپ نمی توانند به آمریکا سفر کنند به گزارش تراز هشتاد و نهمین دوره مراسم اسکار از لحظاتی قبل به میزبانی جیمی کیمل در سالن دالآرزوی مهتاب کرامتی برای فیلم فجر آینده
مهتاب کرامتی بازیگر آباجان و یکی از تهیهکنندگان مستند صفر تا سکو که با این فیلمها در جشنواره فیلم فجر حضور داشت آرزو کرد یک کاخ جشنواره با تعداد سالنهای بیشتر ساخته شود تا فیلم های مستند و داستانی را در سطح برابر اکران کنند به گزارش جام جم آنلاین مهتاب کرامتی پس از پایا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها