تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):ایمان به صرف ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان آن است که خالصانه در جان و دل قرار گیرد و ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797089716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاهره میراث دار کتابخانه های جهان


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
قاهره میراث دار کتابخانه های جهان
کتابخانه های قاهره چگونه از میراث روم و بین النهرین سبقت می گیرد:
قاهره میراث دار کتابخانه های جهان کتابخانه های مسلمانان از همان آغاز ظهور اسلام، مثل کتابخانه های روم، مصر و بین النهرین (باستان) شروع به کار کرد، از اینرو یک دوران تازه در زمینه ی علم و دانش در اسلام پدیدار گشت.


گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز: از آن روزی که رسالت پیامبر(ص) شروع شد، تمدن اسلامی به جریان افتاد و موسسات و نهادهای علمی بی شماری در محدوده قلمرو جهان اسلام شکل گرفت و همین موضوع باعث تغییر و نوسازی در افکار متفکران و اندیشمندان در حوزه های مختلف و مرتبط با این مؤسسات شد.  بعد از این دوران، وقتی که مسلمین به ادبیات فارسی و علوم یونان باستان نزدیک شدند، کتابخانه اسلامی کار خود را در قرن 7 آغاز کرد. برای کسب و فراگیری علوم نوین، کتابخانه های مسلمانان در بغداد و سپس در افریقا و اسپانیا (آندلس) افتتاح شدند. در این فرآیند، خلفای شیعه مذهب فاطمی که مخالف خلفای عباسی بودند، توانستند گام های موثری را در حوزه تاسیس کتابخانه و مدیریت آنها بردارند.بشر در مسیر تمدن سازی:پیدایش و اختراع خط (نگارش)، یکی از مهمترین اجزایی بود، که نقش بسیار مهمی را در توسعه تمدن انسانی بر عهده داشته است. پس از این رخداد، مردم شروع به مشارکت با بخشهای گوناگون اجتماعی و توسعه آن و تقویت دانش از طریق نوشته های خود کردند، البته تمامی این رویدادها پس از اختراع خط در تمدن های قدیمی مثل خط میخی سومریان و هیروگلیف در مصر به وجود آمد. در این مسیر، علومی چون فلسفه، نجوم و داروسازی از طریق نگارش رشد کردند و کتابخانه ها، تمامی آن دانش ها را حفظ و در اختیار انسان قرارداد. کتابخانه،از آغاز تاریخچه خود، نقش خود را به عنوان یکی از بهترین منابع آگاهی و دانش شروع کرد. در همین راستا، کتابخانه سلطنتی دادگاه مصر و کتابخانه پادشاه آشور بانیپال در بین النهرین، از مهمترین نمونه های دوران خود بودند. با گذر سالها و سده های گوناگون، کتابخانه در تمدن روم باستان به اوج خود رسید. در طول قرن 4، گفته می شود حداقل 28 کتابخانه تنها در شهر روم وجود داشت.در سال 476 پس از سقوط امپراطوری روم، اروپا وارد حوادث دراماتیک قرون وسطی شد که به دوران سیاه معروف است(Gates, 1968, p. 22).اسلام و آغاز تمدن سازی:در آغاز تمدن اسلامی، مدارس اسلامی برای تدریس قرآن کریم و فرهنگ و تفسیر حدیث و فقه به وجود آمدند. اینجا دانشمندان بزرگ اسلامی نظریه های دینی را تحلیل و تفسیر می کردند. همین موضوع راه را برای توسعه مؤسسات آموزشی مثل دانشگاههای مدرن هموار نمود. [سید حسین نصر] در این خصوص می گوید: در آغاز دوره اسلامی مدارس و مؤسسات زیادی با فرهنگ و زبان اسلامی تأسیس شدند، که نقش مهمی را در شکل گیری دانشگاهها داشتند. این  الگو در قرن 10 و 12  نقطه عطفی در تاسیس دانشگاههای اروپایی بود(Hossain, 1968, pp. 65-66  ).کتابخانه های مسلمانان از شکل کوچک غیر رسمی آغاز تا به این موسسات رسیدند. در طول سلسله  امویان، این فرایند به تدریج به خارج از دنیای عرب کشیده شد. اما در دنیای عرب، خلیفه عباسی مامون (33-813) بیت الحکمه را تاسیس کرد. برای اولین بار کتابخانه های عمومی و خصوصی، در همین دوران تأسیس شدند. در سال( 909 بعد از میلاد) کتابخانه های شیعیان فاطمی بطور اساسی زمانی به  دوره اوج و شکوفایی رسید که یک شعبه از آن در قاهره افتتاح شد. بعد از این، مخالفین جدی آنها یعنی عباسیان سیطره خود را بر روی علم و دانش رواج دادند و بدین گونه دانش و علم فاطمیان را نیز در برگرفت. در نتیجه، فاطمیان به سراغ افتتاح و تأسیس کتابخانه خود رفتند.کتابخانه فاطمیان: درست زمانی که فاطمیان موفق شدند مصر را به تصرف خود درآورند. یک حرکت جهشی در زمینه یادگیری آغاز گردید.اکنون فاطمیان در قاهره، دشمن بغداد و دمشق بودند، آنها بر روی یادگیری علوم مدرن و توسعه اقتصادی تمرکز کردند(Shamsuzzoha, 2010, pp.113-122). در نتیجه این اتفاقات و در فاصله زمانی بین قرون 10 تا 12 میلادی ، قاهره به ام القری مسلمانان در فرهنگ و هنر مبدل شد، چنانکه قاهره به عنوان یک شریک قدرتمند در مقابل بغداد (عباسیان) و قسطنطنیه (روم) به حساب می آمد.( Lane Poole, 1977, pp.117-157).) .پادور می گوید؛ شمال آفریقا به ویژه مصر، دومین مرکز بزرگ دنیای اسلام شد و این شهر همان اقدامات[مدیریت] شهرهایی چون بغداد در شرق را انجام می داد(Padover, 1965, p.355). بحث درباره همه کتابخانه های قاهره، ما را به این نتیجه می رساند که آنها به 3 نوع کتابخانه، کتابخانه های سلطنتی، کتابخانه های خصوصی و کتابخانه های عمومی تقسیم می شد.بر اساس گزارش های تاریخی، در طول زمامداری العزیز در سال 988، یک کتابخانه ی بزرگ با نام خزاین الکوثر برای دانشمندان و طالبان علم تأسیس شد. این کتابخانه 40 اتاق داشت، که در آنها 6/1 میلیون کتاب، جزوه و رساله وجود داشت. بیش از 6 میلیون تنها در حوزه های الهیات، حدیث، گرامر، لغت نامه، تاریخ، جغرافیا، نجوم و کتاب هایی از شیمی در آن نگهداری می شد.( Imamuddin, 1983, p.33  ). تمامی این کتابها در اتاق های گوناگون و در قفسه های کتاب که برای حفاظت از کتاب ها تهیه شده بود، نگهداری می شدند. این اتاق ها سیستمی برای قفل کردن اتاق ها از درون برای امنیت بیشتر داشتند.( Nakosteen, 1964, p.70  ).در معرفی قوانین این کتابخانه، برای بالا رفتن عملکرد دانش و علم، همکاری بر آرام بودن فضای مطالعه تاکید داشت. در این کتابخانه ها،امکانات برای تمامی افراد و طالبان علم که توان گردآوری اطلاعات،خواندن کتاب ها و نسخه برداری را داشتند رایگان بود. همچنین این افراد می توانستند کتابها را از کتابخانه قرض[امانت] بگیرند و استفاده کنند. در این مرکز برای راحتی و آرامش دانش پژوهان و محققان ، امکانات رفاهی از جمله فرش برای استراحت گسترده شده بود.همچنین در این مرکز، به اندازه کافی لوازم خوراک و تغذیه در مدت حضور در آنجا مهیا بود. طبق گفته های تاریخدان مشهور مصری المقریزی، کتابخانه سلطنتی دوران الحاکم حدود 6/1 میلیون کتاب داشت که شامل کتاب های می شد که از پدرش به او رسیده بود و کتاب های که خودش از سراسر جهان جمع آوری کرده بود.شمال آفریقا، بخصوص مصر به مرکز آموزش، علم و فرهنگ تبدیل شده بود. هنگامی که دانشگاه-مسجد الازهر افتتاح شد، مصر محفل اصلی محققان معروف و بسیاری از دانشجویان گردید، و محققان زیادی از مناطق و قلمروهای دیگر به مصر هجرت کردند. برای رسیدگی کامل به نیازهای محققان و دانشجویان، و رفع عطش تشنگی کسب علم و دانش، مردم محلی چندین کتابخانه را با کمک امراء و طبقه اشراف بنیان گذاشتند. بیشتر کتابخانه های عمومی به مساجد و مدارس الحاق شدند و بدین گونه مورد استفاده عموم قرار گرفتند. در طول قرن 4-6 ، هر مسجد مهم، یک کتابخانه مخصوص به خودش را داشت که در آنجا در کنار کتابهای دینی،کتابهای فلسفی و علمی حفظ و نگهداری می شدند. عاشقان علم و دانش، کتاب های را به این کتابخانه ها اهداء می کردند.این فرایند همچنان در برخی از کتابخانه های مساجد کشورهای اسلامی ملاحظه می شود.  استفاده از امکانات کتابخانه های مساجد برای همه دانشجویان، مسلمانان علاقمند و طالبان علم و دانش آزاد بود.( Imamuddin, 1961, p.8) در طول رنسانس[نوزایی] عربی، بسیاری از کتابخانه های مساجد، با کمک حاکمان و طبقه اشراف در اواخر قرن 9 تأسیس شدند. آنها با مؤسسات آموزشی و دانشکده های مربوطه تجمیع شدند.( Wedgeworth, 1958, p.266)در کنار کتابخانه های سلطنتی و خصوصی، همه کتابخانه های عمومی ، مرکز حفظ و توزیع دانش و علوم بودند. در همین رابطه، دکتر الگاپینتو می گوید؛ همان گونه که برخی از بهترین کتابخانه های جهان در قاهره تاسیس شدند، بسیاری از مردم حتی علاقه مند به تاسیس کتابخانه های خصوصی هم نبودند.( Pinto, 1929, p.216  )در نهایت اینکه، کتابخانه یکی از مهمترین عناصر تاثیرگذار فرهنگی در تمدن اسلامی بوده است، امری که خلفا و کارگزاران حکومتی در آن نقش بسیار مهم و چشمگیری داشتند. خلفای فاطمی برای توسعه آموزش اسلامی، در ابتدا به ترویج فرهنگ خود در شمال آفریقا و سپس در مصر پرداختند. آنها یک رقیب جدی برای عباسیان در بغداد بودند، چرا که با توسعه علم و دانش راه برای تقویت فرهنگی آنها در منطقه هموار شد و این کتابخانه های فاطمی نقشی مهمی را در این موفقیت ایفا کردند. کتابخانه های فاطمی با یک سیستم پیشرفته جمع آوری، حفظ، ترجمه، فهرست نویسی، تصحیح و تحقیق، اضافه کردن پی نوشت، مدیریت استخدام کارمندان، سیستم آرشیوداری، بهترین الگو و نمونه برای رشد و توسعه سیستم مدیریت در اسپانیای مسلمان شد. با الگوبرداری از مدل کتابخانه های فاطمیان، یک تعداد کتابخانه خوب و غنی در سیسیل، سوریه، الجزایر، لیبی و تمامی نواحی مدیترانه تاسیس و توسعه پیدا کردند. 




96/1/7 - 13:19 - 2017-3-27 13:19:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن