تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

متن قرآن

اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با ایلنا: کیش با انباشتی از مشکلات زیرساختی مواجه بود/ در شش ماهه دوم امسال، هتل‌ها اتاق خالی نداشتند/ نسبت به رشد بخش صنعت حساس هستم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: کاهش هزینه خدمات گردشگری در رشد گردشگری در جزیره کیش بسیار موثر بود. علی‌اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری ایلنا به تشریح عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش در سه سال گذشته پرداخت. ایشان در این مصاحبه فعالیت‌های خود و تیم مدیریتی‌شان در سه بخش عمرانی و زیرساختی، بخش اقتصادی و بخش گردشگری را با ذکر جزئیات، تشریح کرد. مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است: انتخاب جنابعالی به عنوان مرد سال صنعت ساختمان گویای فعالیت‌های عمرانی در جزیره کیش است من چهار سال پیش که به جزیره کیش آمدم خلع زیرساختی درکیش را احساس می‌کردم. فقدان زیرساخت‌ها آزاردهنده بود مثلاً بوی فاضلاب در جزیره احساس می‌شد. کمبود آب ملموس بود همچنین قطعی برق را نیز شاهد بودیم. جنابعالی بر ضرورت توجه به زیرساخت‌ها تاکید ویژه داشتید این بخش اگرچه کمتر به چشم می‌آید و مدیران معمولاً کمتر به آن توجه می کنند اما با توجه ویژه شما مواجه شد. لطفاً در ابتدا توصیفی از فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی در جزیره کیش داشته باشید. اینکه چه وضعیتی را تحویل گرفتید و در حال حاضر جزیره کیش به لحاظ زیرساخت‌ها چه وضعی دارد؟ ورود من به جزیره کیش با خاموشی سه روزه در این جزیره، مصادف شد. یعنی من حکم مدیرعاملی خودم را گرفته بودم ولی هنوز به کیش نرفته بودم که جزیره سه روز خاموشی کامل داشت. من هنوز برای هیچ کس حکمی صادر نکرده بودم ولی آقای جیرفتی از طرف من به جزیره رفت و ایشان با مدیریت توزیع برق توانستند وضعیت را کنترل کنند. این یک اتفاق بد بود اما باعث شد ما زود متوجه مشکلات زیرساختی در جزیره کیش بشویم. ما به مسائل زیرساختی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که مشکلات در این حوزه بسیار زیاد است. سال‌ها بود در این حوزه کار جدی صورت نگرفته بود و جزیره دچار مشکلات بسیار زیاد بود. در تولید و توزیع برق مشکل داشتیم در حوزه برق، هم کمبود تولید داشتیم و هم ضعف در توزیع داشتیم. در حوزه آب 47 درصد پرتی آب داشتیم و دو واحد 5500 مترمکعبی و 4500 متر مکعبی از 20 هزار مترمکعب آب شیرین‌کن های جزیره دچار مشکلات فنی شده بودند و تعطیل شده بودند. در نتیجه در تولید آب شیرین و توزیع آن مشکلات زیادی داشتیم. بوی فاضلاب در سطح جزیره احساس می‌شد مشکلات حوزه فاضلاب که اظهر من الشمس بود و مردم و گردشگران بوی بد فاضلاب را در سطح جزیره احساس می‌کردند. مثلاً میدان ساحل در جزیره کیش جزو مهم‌ترین میادین این شهر است که کاملاً بوی فاضلاب در آن حس می‌شد. بنا بر این در همان ابتدای کار دریافتیم اوضاع زیرساخت بسیار خراب است. ما گام اول را با حوزه زیرساخت آغاز کردیم. همچنین ذخایر آب در جزیره کیش دچار مشکل بود. نیروگاه دوم کیش را احداث کردیم در ابتدا به سراغ نیروگاه‌های تولید برق رفتیم. ما در جزیره یک نیروگاه تولید برق بیشتر نداریم که چند واحد نیروگاهی در آن نصب است و تولید برق می‌کند. ما به صورت اسمی 180 مگاوات تولید برق داشتیم در حال حاضر این عدد به حدود 240 مگاوات رسیده است. یعنی در نیروگاه برق جزیره به سرعت دو واحد نیروگاهی اضافه کرده‌ایم که باعث شد 70 مگاوات به تولید برق اضافه شود که برآورد ما این بود که تا سال 97 جزیره بدون مشکل برق باشد. اما به این بسنده نکردیم در نتیجه نیروگاه دوم را استارت زدیم. یکی از مشکلات ما در جزیره کیش انتقال برق بود، یعنی اگر پروژه‌ای در جنوب جزیره کیش افتتاح می‌شد انتقال برق به آنجا هزینه سنگینی ایجاد می‌کرد. ما نیروگاه دوم جزیره کیش را در یک سال و نیم اخیر استارت زدیم  و نیروگاه دوم که صد مگاوات برق تولید خواهد کرد و 20 هزار متر مکعب آب شیرین می‌کند در جنوب جزیره کیش آماده بهره‌برداری است که انشاالله منتظریم به دست رئیس جمهور محترم افتتاح شود. در نتیجه ما یک نیروگاه جدید به کیش اضافه کردیم که ظرفیت تولید برق و آب در جزیره را چند برابر می‌کند. این نیروگاه کار خود را نیز آغاز کرده است و در حال حاضر پارک آبی و دهکده خلیج فارس جزیره کیش برق خود را از این نیروگاه می‌گیرد. فقط افتتاح رسمی آن را به حضور رئیس جمهور محترم موکول کردیم. مدرن‌ترین تصفیه‌خانه کشور در کیش در حوزه فاضلاب ما یک تصفیه‌خانه 2500 مترمکعبی داشتیم که آن هم دچار مشکلات جدی بود چون قدیمی و خراب بود. بسیاری از پروژه‌های کیش به این تصفیه‌خانه وصل نبود چون اصلاً گنجایش تصفیه نداشت. در کیش 10 هزار مترمکعب فاضلاب تولید می‌شود در حالی که آن تصفیه‌خانه فقط 2500 مترمکعب ظرفیت داشت، تازه آن هم درست کار نمی کرد. الان یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور در کیش راه افتاده است که 10 هزار مترمکعب ظرفیت دارد که البته برای 40 هزار مترمکعب طراحی شده و به تدریج واحدهای آن وارد مدار می‌شود و به سقف ظرفیت 40 هزار مترمکعب خواهد رسید وفعلاً فاز اول آن که 10 هزار مترمکعب ظرفیت دارد، راه افتاده است. ارتقا ظرفیت فرودگاه کیش برای 4.5 میلیون مسافر دو بخش دیگر از بخش‌های زیرساختی که در تجارت و اقتصاد جزیره کیش تاثیر مستقیم دارد فرودگاه و بندرگاه است. فرودگاه جزیره کیش قدیمی بود و ترک‌های اساسی بر روی لایه های آسفالت باند فرودگاه  ایجاد شده بود و نیاز به ترمیم داشت. ما ترمیم را آغاز کردیم و در حال تعویض رویه های آن هستیم. تصمیم گرفتیم حالا که در حال تعویض رویه هستیم کیفیت باند را هم به بالاترین سطح برسانیم و سیستم نور باند را از کت 1 به کت 2 ارتقاء دادیم و طول و عرض باند را زیاد کردیم که ایرباس A380 نیز قابلیت فرود در آن را داشته باشد. این هواپیما بزرگ‌ترین و پهن پیکرترین هواپیمای دنیا به حساب می آید. فرودگاه کیش اولین باند استانداردی است که هواپیما A380 می تواند بر آن فرود بیاید. این اقدام در حال انجام مراحل پایانی است. همچنین در حال ساخت ترمینال مسافری هستیم که این ترمینال بعد از ترمینال فرودگاه حضرت امام (ره) دومین ترمینال بزرگ کشور خواهد بود.  حدود 44 هزار متر مربع زیر بنا دارد و برای 4.5 میلیون مسافر در سال طراحی و در حال اجراست که انشاء الله در نیمه دوم سال آینده به بهره برداری کامل می رسد و این اقدام به ظرفیت گردشگری کیش اضافه خواهد کرد. رشد ظرفیت بندرگاه در بخش بندرگاهی یک اسکله 12 هزار تنی داشتیم اما آبخور آن منهای چهار و نیم متر بود بنا بر این فقط شناورهای تا پنج هزار تن می توانستند در آن اسکله پهلو بگیرند. این بندرگاه را به سرعت لایروبی کردیم. عملیات لایروبی بسیار سخت و زمان بر است اما این کار را انجام دادیم و الان آبخور بندرگاه را به منهای 10 متر رساندیم. یعنی شناورهای تا منهای 15 هزار تن هم می‌توان وارد بندرگاه ما بشوند و این موجب باعث رشد ظرفیت شد. پس کرانه‌های بندرگاه کیش بسیار نامناسب بود و پشت اسکله فضای خاکی و به هم ریخته ای وجود داشت. خوشبختانه الان یاردهای کانتینری بسیار خوبی در آنجا ایجاد شده است. بنا بر این ظرفیت های تخلیه و بارگیری کانتینری جزیره کیش بسیار افزایش پیدا کرده است. همچنین بزرگ‌ترین ترمینال مسافری بندری کشور را راه اندازی کرده و حتی این ترمینال از بسیار از ترمینال‌های فرودگاهی کشور بزرگ‌تر است و کاملا نیز مکانیزه شده است. اکنون در حال ساخت بزرگ‌ترین اسکله جزیره کیش هستیم که یک اسکله 35 هزار تنی است که با احداث آن شناورهای اقیانوس پیما مستقیما می‌توانند وارد کیش شوند. دیگر نیازی نیست این  کشتی ها به بنادر کشورهای جنوب خلیج فارس بروند و می توانند مستقیما به کیش بیایند.  این اسکله 35 هزار تنی 370 متر طول خواهد داشت. هندروابی آماده برای تورهای گردشگری در بخش پروژه‌های عمرانی، جزیره هندورابی یکی از پروژه ها ما در جزیره کیش است. جزیره هندورابی اولین جزیره ای است که استارت توسعه آن بعد از انقلاب خورده است. این پروژه کار بسیاری سختی بود چون هیچ زیرساختی در هندورابی وجود ندارد ما حتی برای بردن آجر به آنجا مشکلات زیادی داشتیم چه برسد به انتقال تجهیزات و مصالح. اما ما این پروژه را آغاز کردیم و در یک بازه زمانی کوتاه، رشد قابل توجهی داشتیم. در حال حاضر فرودگاه هندورابی آماده شده است همچنین بندرگاه هندورابی را نیز آماده کردیم. در این جزیره دو هزار متر موج شکن کار کردیم ما در کنار احداث زیرساخت‌ها کاملا به الزامات زیست محیطی نیز در جزیره هندورابی پایبند بودیم. حدود 60 هزار قطعه مرجان ریز و درشت را از کف زمین جابجا کردیم تا آسیب نبینند. درحال حاضر ساختمان‌های اداری هندورابی آماده است و همه زیربناهای گردشگری آن نیز مهیا شده است و انشاء الله در نوروز امسال آماده پذیرایی گردشگران هستیم. با تورهای گردشگری نیز برای برقراری تورهای تفریحی به هندورابی هماهنگی های لازم به عمل آمده است. کشتی کروز و مسافرت دریایی همچنین در بخش حمل ونقل موفق شدیم 4 فروند هواپیمای ایرباس به کیش بیاوریم و موفق شدیم ظرفیت  صندلی‌های کیش ایر را 50 درصد افزایش دهیم. همچنین اولین کروز دریایی به زودی وارد کیش می شود که یکی کشتی 4 طبقه است که امکانات بسیار زیاد و کاملی برای مسافران دارد. از جمله رستوران ، کافی شاپ، سینما ، جکوزی و ... و این کشتی کروز انشاء الله در گام اول، تردد در مسیر کیش-قشم را در ایام آغاز می کند و به تدریج به سایر جزایر توسعه پیدا می‌کند و سرانجام در مسیر کیش به دبی به جابجایی مسافر خواهد پرداخت. با این اقدام برای اولین بار حمل ونقل دریایی مسافر در کشور ایجاد می شود. توسعه غرب و جنوب کیش همچنین در بخش شهری، پروژه های متعددی را ایجاد کردیم که باعث ارتقاء وضعیت زیستی و گردشگری در جزیره شد. پروژه‌های متعدد توسعه شهری ایجاد شد که مهم‌ترین آن توسعه غرب جزیره بود. شعار من از همان ابتدا این بود که همه جای کیش باید به صورت یک نواخت توسعه پیدا کند. در گذشته توسعه کیش صرفا محدود به شرق کیش بود و  در غرب و جنوب جزیره کیش شاهد توسعه نبودیم. شمال جزیره کیش هم به صورت محدود توسعه پیدا کرده بود. در حال حاضر غرب جزیر کیش یکی از مناطق بسیار مناسب گردشگری  شده  و کاملا توسعه پیدا کرده است. هم امکانات گردشگری و هم امکانات جاده ای مناسبی در غرب جزیره کیش ایجاد شده است.  بنا بر این توسعه یک نواخت در همه قسمت‌های کیش اتفاق افتاده است. همچنین پارک‌های متعددی در سطح جزیره کیش ایجاد کردیم. مثلا پارک شهر که حدود 20 هکتار پارک است. در گذشته تقریبا ساحل توسعه یافته نداشتیم. فقط یک اسکله تفریحی داشتیم که آن هم ساحل توسعه یافته‌ای نداشت. در حال حاضر نوار ساحلی کیش کاملا توسعه پیدا کرده است. در پروژه‌های گردشگری در جزیره کیش  بخش خصوصی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام داد که باعث ارتقاء وضعیت گردشگری در کیش شد. در گذشته پروژه تفریحی گردشگری در کیش فقط محدود به پارک دلفین ها بود. در حال حاضر اما پارک آبی ایجاد شد که یک پارک آبی بسیار بزرگ است. همچنین پروژه آوای خلیج فارس آماده بهره برداری است و کار احداث آن به پایان رسیده است این پروژه 1400 صندلی دارد و یک پروژه بسیار ویژه گردشگری است. پروژه ای که مانند آب نمای برج خلیفه دبی است ولی برخی قابلیت‌های آن از آب نمای برج خلیفه دبی هم جلوتر و پیشرفته‌تر است. پروژه دیگرما پارک مارینا است که مربوط به بازی های دریایی است . در شش ماهه دوم سال، هتل‌ها اتاق خالی نداشتند مجموعه این اقدامات باعث شده است که نتیجه آن را در رشد گردشگری در جزیره کیش شاهد باشیم. مثلا ما در شش ماه دوم امسال در هتل های جزیره کیش اتاق خالی نداشتیم و درصد اشغال اتاق های هتل ها به بالای 90 درصد رسیده است. حتی رشد گردشگری در جزیره کیش به حدی بوده که ما نگران پذیرایی از مهمان‌ها در ایام نوروز هستیم. چون هتل‌های کیش که قطعا جا نخواهد داشت و امید داریم که آپارتمان‌های خالی به کمک ما بیایند.
jh
کاهش قیمت رستوران‌ها و مراکز تفریحی یکی از اقدامات مهمی که در سال 95 صورت گرفت دستور شما برای کاهش قیمت خدمات گردشگری در جزیره کیش بود که شامل کاهش قیمت هتل‌ها، رستوران‌ه ، تاکسی‌ها و بازی‌های دریایی بود لطفا از تاثیر این اقدام بر رشد گردشگری جزیره کیش بگویید؟ بله این اقدام صورت گرفت. در خصوص قیمت غذا در رستوران ها کاهش مناسبی صورت گرفت مثلا ششلیگ 110 هزار تومانی به عدد 65 هزار تومان کاهش پیدا کرد. در مورد همه انواع غذاها این کاهش قیمت صورت گرفت. قیمت بازی‌های دریایی کاهش قابل توجهی داشت. همچنین قیمت بلیط هواپیما را کنترل کردیم و شاهد افزایش قیمت در این بخش نبودیم و علیرغم اجازه‌ای که از سوی دولت برای آزادسازی قیمت بلیط هواپیما داده شد ما به کیش ایر اجازه افزایش قیمت ندادیم. این اقدامات و کاهش هزینه خدمات گردشگری در رشد گردشگری در جزیره کیش بسیار موثر بود. سامانه 6122 و رزرو هواپیمای کیش‌ایر آیا در حال حاضر امکان رزرو بلیط هواپیمای کیش ایر مثلا یک ماه قبل از سفر وجود دارد؟ بله این اتفاق در حال حاضر رخ داده است. شهروندان با ارسال پیامک به سامانه 6122 می توانند بلیط هواپیمای کیش ایر را رزرو کنند. این رزرو با قیمت مصوب انجام می شود و این سامانه خوشبختانه با استقبال بسیار خوب مسافران مواجه شده است. بر روی رشد بخش صنعت حساس هستم در حال حاضر وضعیت فعالیت‌های اقتصادی و جذب سرمایه در کیش چگونه است؟ در این  خصوص باید بگوییم ما در جزیره کیش علی رغم رکود اقتصادی حاکم بر کشور موفق شدیم 8 هزار و  700 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را جذب کنیم که این سرمایه‌گذاری شامل بخش‌های صنعتی و غیر صنعتی است. جالب اینجا است که این حجم از جذب سرمایه در حالی صورت گرفت که بخش مسکن کم رونق شده بود یعنی برخلاف گذشته که عمده سرمایه گذاری در کیش مربوط به بخش مسکن بود در سه سال اخیر عمده سرمایه جذب شده به سایر بخش های اقتصادی و صنعتی و گردشگری هدایت شد. مثلا در بخش مسکن سود 200 الی 300درصدی زودبازده وجود دارد ولی در بخش هتل سازی سود حدود 30 درصدی است که بازگشت سرمایه‌ هم بلند مدت است. ما موفق شدیم بسیاری از سرمایه‌ها را به سوی هتل‌سازی که یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت است سوق بدهیم که این یک موفقیت بزرگ بود. در بخش صنعت نیز در جزیره کیش اتفاقات خوب ومناسبی رخ داد و حوزه صنعت جزیره کیش کاملا در مسیر پویایی و  رشد قرار دارد. من بر روی رشد بخش صنعت بسیار حساسیت دارم و حساسیت خود را به مدیران منطقه آزاد کیش نیز منتقل کردم. ما برای بخش صنعت حمایت‌های مناسبی انجام دادیم. از واگذاری زمین گرفته تا صدور آسان مجوز و ارائه آب و برق و گاز و ... باز پس‌گیری زمین‌های واگذار شده با توجه به واگذاری غیر قانونی زمین در دولت گذشته در جزیره کیش لطفا اقدامات خود را در باز پس‌گیری این زمین ها تشریح بفرمایید؟ ما در حال حاضر در جزیره کیش هیچ پروژه بلاتکلیفی نداریم حدود 4 هزار و 200 میلیارد تومان زمین‌های بلاتکلیفی که ساخت و ساز در آن انجام نشد را برگرداندیم. خیلی هم دقت کردیم که کسانی که به دلایل شرایط رکود اقتصادی موفق به آغاز فعالیت نشده و دچار مشکل شده‌اند را هدف قرار ندهیم و آن زمین را پس نگیریم. زمین را از کسانی پس گرفتیم که واقعا قصد و ساخت و ساز وایجاد فعالیت اقتصادی نداشتند . مثلا زمینی بود که فردی گرفته بود و 10 سال بود که هیچ کاری روی آن انجام نداده بود. خب در این مورد مشخص است که فرد نمی خواهد اقدام خاصی انجام بدهد وگرنه اگر به سراغ فردی زمینی گرفته و پروژه‌ای را روی آن حتی به صورت نیمه کاره اجرا کرده است و به دلیل عدم نقدینگی، پیشرفت کار نداشته، برای بازپس گیری نرفتیم. در این مدت سه سال همانطور که گفتم توانستیم حدود 4 هزار و 200 میلیارد تومان زمین های بلا استفاده که به ناحق واگذارشده بود را برگردانیم که برای همه آنها موفق به دریافت احکام دادگاه شدیم. این اقدام دشواری‌های زیادی داشت اما علیرغم همه مشکلات موفق به اجرای آن شدیم و زمین‌های بلا استفاده را که به ناحق واگذار شده بود خلع ید کردیم. در آستانه سال نو  چه پیامی برای ایرانیان دارید؟ من از صمیم قلب برای همه وطنانم آرزوی سعادت دارم و برای کشورم آرزوی پیروزی های بزرگتر و عزت بیشتر و برای رهبری معظم انقلاب آرزوی سلامتی دارم. انشاءالله که حضور ایشان در کنار ملت عزیز سال آینده را به سالی پربار برای کشور تبدیل کند. امیدوارم سال 1396 سالی باشد که شاهد رشد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم و زحمات دولت یازدهم در سال 96 نمودی بیشتری پیدا کند و مردم بیشتر اثرات رونق اقتصادی را مشاهده کنند و سال آینده در مجموع سالی پر از سعادت و خوشبختی برای همه مردم ایران باشد. گفت‌وگو از: مهدی الیاسی ، مرتضی بلوکی

۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۱۱:۱۹:۴۷

پربازدیدترینها
طراحی وب>

صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید