تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797938917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کهن‌ترین انیمیشن جهان کجاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: کهن‌ترین انیمیشن جهان کجاست؟
چند سال پیش باستان‌شناسان از گوری ۵ هزار ساله جام سفالینی را پیدا کردند که متوجه‌ی نقوش هدفمندی روی آن شدند و وقتی را در کنارهم قرار دادند با تصویری متحرک روبرو شدند که بعدها از آن فیلمی ۲۰ ثانیه‌ای تهیه شد.
جامی سفالین با نقشِ بزی در حال پرش که کهن‌ترین انیمیشن جهان شناخته شده، از گوری ۵ هزار ساله در شهر سوخته، نزدیکی‌های زابل پیدا شد که حالا برای دیدن‌اش باید راهی موزه ایران‌باستان در تهران شد.

به گزارش ایسنا، بیشتر سفال‌هایی که از شهر سوخته کشف می‌شود، مزین به نقوشی با رنگ خاکستری یا سرخ از طبیعت یا باورهای آن دوران است، اما چند سال پیش باستان‌شناسان از گوری ۵ هزار ساله جام سفالینی را پیدا کردند که متوجه‌ی نقوش هدفمندی روی آن شدند و وقتی را در کنارهم قرار دادند با تصویری متحرک روبرو شدند که بعدها از آن فیلمی ۲۰ ثانیه‌ای تهیه شد.

سیدمنصور سیدسجادی، سرپرست تیم کاوش در شهر سوخته که حدود ۴۰ سال است در این محوطه باستانی فعالیت دارد، درباره‌ی این انیمیشن کهن توضیح داده: «حرکت بز به سوی درخت و تغذیه او از برگ درختان در پنج حرکت مصور شده است. در این تصاویر نه تنها بز به سمت درخت حرکت می‌کند، بلکه جهش آن و پریدن بز روی برگ درختان کاملا دیده می‌شود. »






این نقوش متحرک حدود ۵ هزار سال پیش روی سفالی پایه‌دار توسط هنرمندان ساکن در نزدیکی‌های دریاچه‌ی هامون خلق شده است.  

به گفته‌ی این باستان‌شناس، در دوره‌های پیش از تاریخی، تا کنون چنین تصاویری دیده نشده و برای اولین‌بار بود که به این تصویر در شهر سوخته برخورد کردیم. در بسیاری از ظروف، اشکالی را می‌بینیم که تنها تکرار شده‌اند، اما حرکتی در آن‌ها دیده نمی‌شود. تحقیقات ما نشان داده است که این نقش، قدیمی‌ترین ایده‌ی مردمان باستان برای ارایه «تصویر متحرک» و به تعبیر امروزی «انیمیشن» است.

باستان‌شناسان همان موقع که جام سفالین مزین به تصاویر متحرک را پیدا کردند و به راز آن پی بردند، تحویل موزه‌ی ایران‌باستان دادند، مثل جمجمه جراحی شده که به موزه تاریخ پزشکی تهران داده شد و یا حتی چشم‌ مصنوعی که در موزه ملی نگهداری می‌شود.

صفورا کلانتری ـ مدیر موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران ـ درباره‌ی محل نگهداری این اثر شگفت‌انگیز به ایسنا توضیح داد: انیمیشن در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود به اضافه پیکرک معروفی که جزو یافته‌های شهر سوخته در قبل از انقلاب است. آن موقع زاهدان موزه‌ای نداشت و گروه ایتالیایی همه آثار مکشوفه را به موزه‌ی ایران باستان تحویل می‌داد.

او درباره‌ی دیگر یافته‌های مشهور شهر سوخته که هیچ ویترینی از موزه‌ی زاهدان به آن‌ها اختصاص داده نشده است، گفت: ما آثار معروف را هر از گاهی به نمایش می‌گذاریم، اما برخی از آن‌ها سال‌ها پیش به موزه‌های دیگر تحویل داده شده‌اند، البته اشیای زیبای دیگری در اینجا موجود است، مثل سبدهای حصیری بسیار زیبایی که از نظر حفاظتی خیلی مهم و حساسند، یعنی اگر کمی جابه‌جا شوند و یا در هوای نامناسبی قرار گیرند، به شدت آسیب می‌بینند، برای همین ترجیح دادیم این آثار را در نمایشگاه‌های موقت به از خزانه خارج کنیم.

کلانتری اضافه کرد: تخته نرد پیدا شده از شهر سوخته در موزه زاهدان نگهداری می‌شود، اما در ویترین نمایش داده نشده، در عوض می‌توان آثار یافته شده‌ی دیگری از محوطه‌های باستانی یا دوران اسلامی این منطقه را در موزه‌ی زاهدان مشاهده کرد، مثل مهرها، آیینه‌ها، پارچه‌ها پنج هزار ساله، پیکرک‌ها، ظروف سفالی و مفرغی

او معتقد است؛ اگر امروز آن آثار نایاب را در ضعیف‌ترین حالت حفاظتی نمایش دهیم شاید برای چند صد سال دیگر آن‌ها را کاملا از دست بدهیم.


تاریخ انتشار: ۲۳:۵۰ - ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - 20 March 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن