محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797919624
راه رفتن روی لبه تیغ
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اگر بخواهیم تاریخ سریال سازی را در ایران از منظر پرمخاطب بودن بررسی کنیم بدون شک ملودرام بیش از دیگر گونهها مورد توجه قرار گرفته است.
دلایل مختلفی هم برای آن وجود دارد که مهمترین آن، علاقه مخاطب ایرانی به شنیدن قصههای سرراست و تا حدودی نزدیک به زندگی است که خانواده محوری هم چاشنی آن شده باشد. اینگونه آثار برای طیفهای مختلف مخاطبان سهلالوصول بوده و میتواند موجبات سرگرمی آنها در ساعات فراغتشان را فراهم آورد. در روزهای اخیر شاهد نمایش سریال روزهای بیقراری به کارگردانی کاظم معصومی هستیم که یکی از ملودرامهای آشنای تلویزیون کشورمان به حساب میآید. در این سریال ابوالفضل پور عرب بازیگر مطرح دهه هفتاد در یکی از نقشهای متفاوت ظاهر شده است. در این نوشته ضمن بررسی این سریال، گریزی به شیوه بازیگری پورعرب زده شده است. شروعی مناسب و امیدوارکننده مهندسی جوان به نام فرهاد که در کارش هم موفق به نظر میرسد و در زندگی خانوادگی هم روزهای شیرینی را پیش روی دارد به یکباره در سانحه رانندگی با یک بحران بزرگ روبهرو میشود. بهپور در مقام نویسنده فیلمنامه روزهای بیقراری در همان دو سه قسمت نخست شخصیتهای اصلی کار را معرفی کرده و با ریتمی مناسب به نقطه عطف اول (تصادف رها و به کما رفتنش) میرسد. از این منظر او موفق عمل کرده و قلاب خود را به مخاطب خود بخوبی وصل میکند. اما در ادامه که فرهاد باید با بحران مربوط به رها و مرگ راننده شرکت خود روبهرو شود، کلیشهها سروکله شان پیدا شده و داستان را تحتالشعاع خود قرار میدهند. برای مثال هم میتوان به رفتار پرخاشگرانه پسر راننده فوت شده (نوید) در برابر فرهاد آن هم در بیمارستان اشاره کرد که گل درشت و اغراق شده به نظر میرسد. در حقیقت سازندگان این سریال برای قسمتهای پس از بحران آنچنان که باید چارهای نیندیشیدهاند تا جایی که مخاطب را خسته و کسل میکنند. مشکل دیگر جلو بودن مخاطب از داستان است که برای یک سریال آن هم در تعداد قسمتهای بالا سم مهلکی است که میتواند به ریزش مخاطب هم منجر شود. برای مثال میتوان به بیماری ریه نوید اشاره کرد که وی را در فهرست پیوند ریه قرار داده و در سوی دیگر رهای در آستانه مرگ مغزی قرار داده شده است! داستانکها: بازوهای مناسب داستان اصلی قصه مربوط به فرهاد و رها بهعنوان مرکز ثقل فیلمنامه در کنار دو داستان فرعی نسبتا خوب قرار گرفتهاند که به آن چفت شدهاند. در داستانهای فرعی با نوید و فریبا و سارا و برادرش منصور روبهروییم که هر یک به شکلی با رها و همسرش ارتباط پیدا میکنند. در عین حال هر کدام از این داستانکها هویت مستقل خود را داشته و به موازات داستان اصلی پیش میروند. بخصوص اولی که با وجود بهرهمندی از کلیشه ها، مماس با جامعه و قابل باور برای مخاطبانش است. نوید برای ازدواج با دخترعمویش با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم میکند و به وضوح از بیکاری رنج میبرد در حالی که پشتوانهای به نام پدر را از دست داده است. در طرف دیگر هم سارایی قرار دارد که دوستی عمیقی با رها داشته و با توجه به وضعیت پیش آمده برای او سعی در سروسامان دادن به نوزاد رها(بهار) دارد. شخصیت خاکستری منصور نیز با توجه به پس زمینه زندان رفتن و اختلافش با فرهاد میتواند نقش تعیینکنندهای در ادامه داستان داشته باشد. شخصیتها و کلیشهها یکی از معضلات همیشگی ملودرامهای تلویزیونی، پرداخت شخصیتها اعم از اصلی و مکمل است که بیشتر به سمت خصوصیات تیپیک میروند. در حقیقت نویسندگان فیلمنامه بخشی از شخصیتهای خود را از نمونههای مشابه پیشین وام گرفته و روی آشنایی ذهنی مخاطب با آنها حساب خاصی باز میکنند.شخصیتهای روزهای بیقراری هم تا حدودی در این گروه قرار گرفته و کمتر با شخصیتی با لایههای درونی متعدد روبهروییم. فرهاد مرد عاشقی است که پس از حادثه به وجود آمده برای همسرش به اصطلاح جا نزده و وفادارانه بیش از یک سال در انتظار بهبود همسرش ایستاده است. اما از فرهاد بهعنوان یک مهندس موفق جوان که کارگاه ساختمانی بزرگی به او سپرده شده، چیز زیادی نمیبینیم که همین امر به باورپذیری این شخصیت لطمه زده است. در طرف مقابل با رها روبهروییم که او هم در مدت کوتاه حضورش شبیه به کلیشه آشنای زن مهربان ایرانی است که بارها و بارها در سریالهای مختلف تکرار شده است. نوید و فریبا هم بهعنوان زوج دیگر این مجموعه تلویزیونی، بهتر از کار درآمده و کمتر از حیث کلیشهها آسیب دیدهاند. خودخواهیهای نوید که از بیماری ریه رنج میبرد از یک سو و کلافگی فریبا که پا در هوا و بلاتکلیف مانده از سوی دیگر به کیفیت این دو شخصیت کمک کرده و لایههایی هر چند اندک به آنها بخشیده است. سارا هم تا به اینجای کار بدون فراز و فرود پیش رفته و کلیشه آشنای دوست صمیمی قهرمان داستان را برای ما تداعی کرده که در قسمتهای بعدی محوریت بیشتری پیدا میکند. البته این امر در رابطه با برادر او (منصور) نیز صدق میکند. کاظم معصومی که فیلم خوب طبل بزرگ، زیر پای چپ را از او بهخاطر داریم، پس از مدتها دوری از کارگردانی با روزهای بی قراری به قاب کوچک بازگشته اما چندان موفق نشان نداده است. برای مثال هم میتوان به فرم قاببندیها و زوایای دوربین و بخصوص بازی بازیگران اشاره کرد که در این آخری ضعفهای فراوانی به چشم میخورد که معصومی بهعنوان کارگردان نقش تعیینکنندهای در بهوجود آمدن آن داشته است. پورعرب: ستارهای در قاب کوچک یکی از مهمترین ستارههای سینمای ایران پس از انقلاب که در ابتدای دهه 70 به اوج شهرت و محبوبیت رسید، ابوالفضل پورعرب است که در کنار سینما در تلویزیون هم فعال بوده و در چند مجموعه تلویزیونی با کیفیتهای متفاوت به ایفای نقش پرداخته است. مهمترین نکته درباره او این است که به اصطلاح دوربین دوستش داشته و تصویر شیرین دلنشینی برای مخاطبان خود دارد. به همین خاطر هم آثار تلویزیونیاش میلیونها بیننده را پای تلویزیونها فارغ از کیفیت نهایی کار نشانده است. حال نگاهی گذرا به این آثار به بهانه حضور پورعرب در مجموعه تلویزیونی روزهای بیقراری ساخته کاظم معصومی میاندازیم. نقشهای متنوع از تنهاترین سردار تا یک وجب خاک در دهه 70، مهدی فخیمزاده در تنهاترین سردار که به برههای از زندگانی امام حسن(ع) میپرداخت از پورعرب در یکی از نقشهای اصلی فیلم بهره گرفت. آن هم در قطب مثبت و با گریمی متفاوت اما نهچندان با کیفیت که در بخشهای زیادی از کار حضور داشته و بازی نسبتا خوبی هم از خود به نمایش گذاشته است. سیروس مقدم در مجموعه پربیننده مسافر از پورعرب در یکی از نقشهای کلیدی کار بهره گرفت که بخوبی در قالب نقش نشسته و با آن جفت و جور شده است. بخش مهمی از کیفیت علاقه شکل گرفته میان او و خانم دکتر به بازی خوب و گرم پورعرب برمیگردد که اندک اغراقهایش نیز با خصوصیات تیپیک نقش هماهنگ است. همراز دیگر کارهای محبوب تلویزیونی این بازیگر است که سامان مقدم آن را کارگردانی کرده است. وی در این سریال دزدی است که پس از سالها سراغ طلاهای دفن شده سرقتی میآید اما در آن زمین نیمهکاره قدیمی، مسجدی ساخته شده است. پورعرب با همان شیرینی همیشگی خود نقشی کلیشهای در قصهای کلیشهایتر را ایفا کرده و خود به مرکز ثقل آن تبدیل شده است. یک وجب خاک ساخته علی عبدالعلیزاده نقشی تقریبا تکراری را برای پورعرب همراه کرد: بهمن فروشنده خردهپای فیلمهای خارجی که بهواسطه آشنایی با داماد خانواده افشاری وارد نقشه او شده و خود را بهعنوان مهندس تحصیلکرده از خارج برگشته جا میزند که در نهایت متنبه شده و به راه درست بازمیگردد. یک وجب خاک با توجه به کیفیت معمولی خود چندان مورد توجه قرار نگرفته و بازی نسبتا خوب پورعرب نیز به تبع آن چندان دیده نشد. کمدی زیرزمین تا اوجی به نام وضعیت سفید در زیرزمین ساخته علیرضا افخمی، پورعرب بار دیگر در نقش یک سارق بازی کرده که برای گرفتن پولش که در زیرزمین ساختمانی قدیمی دفن شده به آب و آتش میزند. تنها فرق این نقش با نقشهای مشابه قبلی، تلخی موجود در آن است که فتحعلی اویسی در نقش مقابل او با شیرین زبانیهایش تا حدودی از تلخی آن کاسته است. شخصیت بیژن در سریال وضعیت سفید ساخته حمید نعمتالله را میتوان بهترین نقشآفرینی وی در قاب کوچک تلویزیون به حساب آورد که درست نوشته و بازی شده است. مردی در آستانه میانسالی، خسته و کلافه از زندگی مشترک با زنی مبتلا به افسردگی و بچههایی که هرکدام یک سازی برای خودشان میزنند و در نهایت بدهی سنگین ناشی از تجارتی کوچک که گریبانگیرش شده است. پورعرب این خستگی و بیحوصلگی را با ظرافت خاصی از کار درآورده و شخصیتی بشدت آشنا برای مخاطب خلق کرده است که همچنان در بازپخشهایش طراوات خود را حفظ کرده است. کسری همایونی افشار ضمیمه قاب کوچک
شنبه 14 اسفند 1395 ساعت 08:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
ساختن فیلم" دعوتنامه"قدم زدن روی لبه تیغ بود/ میگفتند خودکشی کردی!
مهرداد فرید ساختن فیلم" دعوتنامه"قدم زدن روی لبه تیغ بود میگفتند خودکشی کردی نشستخبری فیلم دعوتنامه به کارگردانی مهرداد فرید شامگاه امروز در برج میلاد برگزار شد به گزارش خبرنگار ایلنا مهرداد فرید کارگردان فیلم "دعوتنامه" درباره آخرین ساختهوزیر فرهنگ وارشاد اسلامی: وحدت راه حل غلبه بر افراطی گری در جهان اسلام است
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی وحدت راه حل غلبه بر افراطی گری در جهان اسلام است مشهد - ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وحدت را راه حل مناسب برای غلبه بر افراطی گری در جهان اسلام دانست و گفت فرهنگ رضوی زمینه ساز اتحاد و همدلی مسلمانان است به گزارش ایرنا سید رضا صالحی امیری روز سه«رفتن» به جشنواره پورتلند آمریکا راه یافت
رفتن به جشنواره پورتلند آمریکا راه یافت کارگردان فیلم سینمایی رفتن با اشاره به اینکه این اثر سینمایی به جشنواره فیلم پورتلند راه یافته است توضیح داد اکران عمومی رفتن در ایران سال ۹۶ آغاز می شود به گزارش فرهنگ نیوز نوید محمودی کارگردان فیلم سینمایی «رفتن» با اشدانشگاه ها با تربیت نیروی انسانی راه را برای توسعه چابهار هموار کنند
دانشگاه ها با تربیت نیروی انسانی راه را برای توسعه چابهار هموار کنند چابهار- ایرنا- معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت دانشگاه های استان سیستان وبلوچستان به ویژه دانشگاه تخصصی دریانوردی و علوم دریایی چابهار با تربیت و آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص راه را برای توسعه و پیشرفکاتالانها روي لبه تيغ
کاتالانها روي لبه تيغ تيم فوتبال بارسلونا يکي از بحرانيترين دوران خود را سپري ميکند شکست تحقيرآميز شاگردان لوئيز انريکه مقابل پاريسيها بارسا را در آستانه حذف از ليگ قهرمانان اروپا قرار داده است نویسنده شيوا نوروزي تيم فوتبال بارسلونا يکي از بحرانيترين دونادیده گرفتن 23 سال تلاش فرهنگی / روی زمین ماندن قلم 30 استاد بزرگ غیر ایرانی
دکترحسن انوشه سرپرست دانشنامه ادب فارسی است دانشنامه ای که برای تدوین آن 23 سال او و همراهانش از جمله 30 چهره فرهنگی غیرایرانی زحمت کشیدند اما حالا حاصل این تلاش با بی مهری و مشکلی جدی رو به رو شده است به گزارش جام جم آنلاین حسن انوشه سال هاست عمرش را در راه اعتلای زبان فارپرویز پرستویی کمپین تحریم چهارشنبه سوری راه انداخت + عکس
پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون کشور در پیامی اینستاگرامش کمپین تحرم چهارشنبه سوری راه انداخت و از مردم خواست امسال چهارشنبه سوری را ایرانی برگزار کنند به گزارش جام جم آنلاین پرستویی نوشت کمپین تحریم چهارشنبه سوری دیگر پولمان را حرام ترقه هاوجنس های گوناگون نمی کنیم چهارخودروهای سرویس مدارس روستامرکزی عسلویه فعالیت خود را از سر گرفتند
خودروهای سرویس مدارس روستامرکزی عسلویه فعالیت خود را از سر گرفتند بوشهر- ایرنا- معاون پشتیبانی اداره آموزش و پرورش عسلویه استان بوشهر گفت با پیگیری این اداره و وعده منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خودروهای سرویس آمد و رفت دانش آموزان مدارس روستامرکزی این شهرستان پس از 2 روز توقفایستادگی مردم یمن آبروی عربستان را در دنیا برده/ تنها راه حل مشکل اشتغال حمایت از تولید داخلی است - شبکه خبری
به گزارش وعده صادق به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری میزان آیت الله سید کاظم نورمفیدی اظهار داشت چند شب قبل در اخبار با مردم مصاحبه می کردند که شما از چه محصولات و لباس هایی استفاده می کنید و معمولا مردم هم در جواب می گفتند که جنس های خارجی می خریم از سوی دیگر تولیدکنندگان هم در مرئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی خبر داد توقیف 2 دستگاه خودروی سواری در آذربایجان غربی با 110 میل
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی خبر دادتوقیف 2 دستگاه خودروی سواری در آذربایجان غربی با 110 میلیون ریال خلافی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی از توقیف دو دستگاه خودروی سواری در این استان با 110 میلیون ریال خلافی خبر داد عباس فرمانی امروز در گفتوگو با-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها