تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796997003




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خاستگاه انقلاب میزبان معمار انقلاب شد


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
خاستگاه انقلاب میزبان معمار انقلاب شد
خاستگاه انقلاب میزبان معمار انقلاب شد دهم اسفند ۵۷ سالروز ورود امام خمینی(ره) به قم و پایان دوری ۱۵ ساله از ایشان است، روزی که خاستگاه انقلاب میزبان معمار انقلاب شد.


به گزارش فرهنگ نیوز،حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۵۷ بعد از حدود ۱۵ سال دوری از وطن به خاک میهن و آغوش ملت بازگشتند و ۱۰ روز پس از آن یعنی در تاریخ ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

به دنبال آن، رهبر کبیر انقلاب که در مدت زمان کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته بودند اوضاع کشور را تا حد زیادی ساماندهی و دولت موقت را تشکیل دهند تصمیم به عزیمت به شهر قم می‌گیرند.

تقریباً یک ماه پس از ورود امام به کشور و با تغییر برنامه و تأخیر دو روزه از سه‌شنبه هشتم اسفند به پنج‌شنبه دهم اسفندماه ۵۷، رهبر انقلاب وارد شهر قم شده و با استقلال گسترده مردم، علما و فضلای این شهر رو به رو می‌شوند.

امام خمینی(ره) پس از عزیمت به شهر قم در مدرسه فیضیه حاضر و در آنجا به ایراد سخن می‌پردازند: «من از عواطف ملت ایران و از عواطف هموطن‌های خودم، قمی‌ها تشکر می‌کنم. من قبلاً گفته بودم که از قم «علم» منتشر می‌شود، از قم «قدرت» منتشر شد. قم نمونه بود و من مفتخرم که در قم هستم. من پانزده سال یا قدری بیشتر از شما دور بودم لکن دلم اینجا بود؛ با شما بودم. شما غیرتمندان، شما پاک جوانان، سرمشق همه شدید.»

این‌ها گوشه‌ای از بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی در مدرسه فیضیه است که خود نشان دهنده اهتمام ویژه امام به شهر و مردم قم و یکی از دلایل حضور ایشان در این شهر است.

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در خاطرات خود در باره ورود امام به شهر قم چنین نقل می‌کند: «اوایل اسفند ۵۷، مقارن است با تصمیم امام برای رفتن به قم. به همین منظور، خیلی سریع اقدام کردند که نهادهای اصلی نظام، شکل قانونی بگیرد. البته در آن ایام، معمول نبود که انقلابی‌ها چنین کاری بکنند و عموماً شکل گیری نهادهای نظام جدید در انقلاب‌های مهم، ده - پانزده سالی طول کشیده بود.»

«ما هم قبول داشتیم که ایشان به قم بروند، چون در قم هم به ایشان دسترسی داشتیم و جای نگرانی نبود. نظر ایشان این گونه بود که در قم باشند و ما آن را پذیرفتیم.»

قم و استقبال از امام

همچنین آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص چگونگی استقبال مردم قم از امام خمینی(ره) در خاطرات خود می‌نویسد: ورود امام به شهر قم (در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۵۷)، همانند ورودشان به ایران، شکوهمند و به یاد ماندنی بود.

ورود امام به شهر قم (در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۵۷)، همانند ورودشان به ایران، شکوهمند و به یاد ماندنی بود

نزدیک به یک میلیون زن و مرد که از همه جا، جمع شده بودند، کیلومترها در مسیر حرکت امام و به شوق دیدارشان، تجمع کرده بودند. عطر و گلاب می‌پاشیدند. اسپند دود می‌کردند. گوسفند قربانی می‌کردند و خلاصه به گمانم کسی در این روز به دور از این دایره عشق مراد و مریدی نبود. حتی مراجع معظم تقلید نیز که عموماً در چنین برنامه‌هایی حضور ندارند، برای استقبال آمده بودند.

«در این روز، امام به محض ورود به شهر قم در مدرسه فیضیه حاضر شدند و در نطقی از مردم تشکر کردند و ....»

امام خمینی(ره) در مدت حضور خود در شهر قم روزهای پرکاری را سپری و حتی بسیاری از دستورات کشوری از دستور تشکیل کمیته امداد، افتتاح حساب ۱۰۰، قطع رابطه با مصر و ... را از قم صادر می‌کند.

برگزاری ۱۰۰۰ جلسه در مدت ۱۱ ماه اقامت در قم

آیت الله سید علی اکبر مسعودی خمینی که یکی از یاران نزدیک امام(ره) در زمان پیروزی انقلاب بود در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: امام خمینی(ره) بعد از ورود به ایران در مدرسه رفاه اقامت کردند و قبل از اینکه به ایران بیایند از برادر خود آیت الله پسندیده خواسته بودند که منزلی برای ایشان تهیه کند که نه بالای شهر باشد و نه پائین شهر، زیرا نمی‌خواستند در خانه‌های طاغوتی بالای شهر ساکن باشند و از سویی دیگر نمی‌خواستند در پائین شهر باشد که برای رفت و آمد مردم مشکلی ایجاد شود.

وی افزود: مدرسه رفاه تقریباً در وسط شهر بود ولی امام بعد از یکماه اقامت در تهران در دهم اسفندماه به قم آمدند و چند روز ابتدایی ورود به قم را در منزل آیت الله اشراقی که در خیابان دورشهر (شهید فاطمی) واقع بود ساکن بودند و بعد از آن با توجه به اینکه منزل کوچک بود و امکان پذیرایی از مردمی که به دیدار امام می‌آمدند وجود نداشت، ایشان به منزل آیت الله یزدی که در خیابان بهار و در کنار منزل آیت الله طباطبایی بود نقل مکان کردند که وقتی مردم برای دیدار ایشان می‌آمدند امام از پشت بام منزل با مردم دیدار و سخن می‌گفتند.

امام تأکید داشتند که انقلاب متعلق به مردم است و این مردم هستند که پشتیبان انقلاب بوده و هستند

آیت الله مسعودی خمینی اظهار داشت: حضرت امام بعد از ورود به قم به مدرسه فیضیه رفتند و در جمع مردم سخنرانی کردند و ایشان تأکید داشتند که انقلاب متعلق به مردم است و این مردم هستند که پشتیبان انقلاب بوده و هستند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) مدت ۱۱ ماه در قم ساکن بودند و در این مدت شاید نزدیک به هزار جلسه برگزار کردند و انتخاب نخست وزیر و رفراندوم و برخی از اتفاقات دیگر زمانی رخ داد که امام خمینی(ره) در قم ساکن بودند و از همین جا رهبری انقلاب را بر عهده داشتند و همچنین ایشان در این مدت تقریباً هر شب به منزل مبارزین و علما برای بازدید می‌رفتند.

اما گویی روزهای پرکار و جلسات متعدد و گاها طولانی برای فردی در سن و سال امام خمینی(ره) سخت و سنگین است، چرا که بعد از حدود ۱۱ ماه اقامت امام در شهر قم، ایشان دچار عارضه قلبی می‌شوند و در دوم بهمن‌ماه سال ۵۸ مجدداً به تهران باز می‌گردد و پس از آن به علت ضرورت رهبری نظام اسلامی از نزدیک و لزوم حضور ایشان در مرکز کشور برای ادامه معالجات تا پایان عمر در تهران می‌مانند و کشور و انقلاب را از همان جا اداره می‌کنند.
 

منبع: مهر


95/12/10 - 15:00 - 2017-2-28 15:00:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن