تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 29 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796434385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تماس با پرندگان تا اطلاع ثانوی ممنوع


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

به گزارش جام جم آنلاین، از آنجا که امکان انتقال ویروس بیماری به انسان وجود دارد، مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور بر ضرورت اعمال مراقبت‌های ویژه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس تأکید دارند.

با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروز و افزایش تعداد گردشگران شهرها و استان‌های مختلف کشور، لازم است امسال بیشتر مراقب سلامت خود و خانواده باشید. نگران نشوید. می‌توانید با رعایت نکات مطرح شده در این گزارش، سفر رضایت‌بخش و شادی داشته باشید.

دکتر مسعود مردانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با جام‌جم، نام آنفلوآنزای شایع شده را H5N8عنوان می‌کند و می‌گوید: آنفلوآنزای پرندگان بیشتر یک بیماری شغلی است و بیشتر افراد مرتبط با پرندگان و ماکیان را گرفتار می‌کند. این بیماری با وجود آن که با آب و هوا چندان ارتباط ندارد، اما در فصول سرد سال و اوایل بهار بیشتر بروز می‌کند.

وی با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در قاره اروپا، بخش عمده قاره آسیا و خاورمیانه بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید: شیوع این بیماری خطری بالقوه برای انسان است و تنها راه پیشگیری از آن دوری از تماس با عامل انتقال ویروس یعنی انواع پرندگان مهاجر، مرغ و خروس و فرآورده‌های آنهاست. امسال این بیماری بر اثر ورود پرندگان مهاجر از کشورهای مدیترانه به تالاب‌ها از جمله بندر انزلی در 15 استان کشور شایع شده است، اما خوشبختانه تاکنون مورد انسانی مبتلا گزارش نشده است.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ این پرسش که آیا پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان با کمک واکسن وجود دارد، می‌گوید: برای آنفلوآنزای مرغی که نوع ویروس آن H5N1است، واکسن وجود دارد اما برای این نوع از آنفلوآنزای H5N8 در هیچ کجای دنیا واکسن تولید نشده است، چون تاکنون هیچ انسانی به این نوع از آنفلوآنزای پرندگان مبتلا نشده است که ضرورت تولید واکسن آن به وجود بیاید.

ذبح مرغ و خروس ممنوع

به گفته متخصصان، لاشه یا تخم مرغ آلوده به ویروس آنفلوآنزا اگر در دمای مناسب پخته شود، ویروس بیماری از بین می‌رود و مشکلی به وجود نمی‌آید اما بهتر است، هنگام طبخ،‌دست‌ها شسته یا از دستکش استفاده شود. دکتر مردانی با تأیید این نکته خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین راه انتقال ویروس، تماس با ماکیان زنده است.به منظور پیشگیری از انتقال، ذبح ماکیان یا تماس با لاشه پرندگان اکیدا ممنوع است.

وی درباره نحوه عملکرد روستاییانی که مرغ و خروس نگهداری می‌کنند، می‌گوید: روستاییان باید مرغ و خروس‌ها را در محفظه خاص نگهداری کنند و به بیرون نبرند و اگر قصد استفاده از گوشت آنها را دارند، این کار را باید زیرنظر سازمان دامپزشکی انجام بدهند.

دور نگه داشتن کودکان از پرندگان

با توجه به این که پرندگان زیبای مهاجر عامل انتقال این بیماری هستند، در صورت سفر به مناطق دارای تالاب، آب‌بند یا دریاچه مراقب باشید، فرزندتان به پرندگان وحشی یا اهلی مرده یا نیمه جان نزدیک نشود.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی تأکید می‌کند: مردم در صورت مشاهده این موارد با سازمان دامپزشکی بهورزان و کارشناسان بهداشت، دهیاری‌ها، ماموران سازمان محیط‌زیست یا حتی پلیس 110 تماس بگیرند تا ماموران با حضور در محل، لاشه را معدوم و محل را پاکسازی کنند.ممکن است همین پرنده گویای وجود یک کانون عفونی در نزدیکی آن لاشه باشد.

مرغ آماده و بسته‌بندی مصرف کنید

دکتر مردانی خطاب به خانواده‌ها مخصوصا خانم‌ها تأکید می‌کند، مرغ‌های بسته‌بندی و مورد تایید سازمان دامپزشکی را خریداری و مصرف کنند و هنگام تمیز کردن آن در منزل، حتما از دستکش استفاده کنند و بعد از اتمام کار، دستان خود را با آب و صابون بشویند. وی ادامه می‌دهد: این ویروس از طریق تماس ترشحات مرغ با پوست زخمی و از طریق استنشاق، قابل انتقال به انسان است. به همین دلیل به کارکنان مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی ماکیان توصیه می‌شود، لباس مخصوص بپوشند،‌ از دستکش استفاده کنند و ماسک بزنند.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی درباره عرضه تخم‌های مرغ‌های محلی در برخی فروشگاه‌ها می‌گوید: این تخم مرغ‌ها می‌توانند آلوده به ویروس باشند و اصلا نباید خریداری شوند. متاسفانه با وجود این همه هشدار، هنوز برخی مردم هستند که پرنده‌های تالاب‌ها را از قاچاقچیان خریداری می‌کنند و خود را در معرض ریسک قرار می‌دهند.

علائم ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان

تب و لرز، درد، سرفه و تنگی نفس، علائم اولیه ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان است. بعد از این مرحله، بیماری به سمت ریه‌ها پیشروی کرده و بیمار را با سرفه،خلط و تنگی نفس مواجه می‌کند. در این شرایط فرد باید در آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه قرار بگیرد و در صورتی که مراجعه به پزشک در مراحل اولیه صورت نشود، تا 50 درصد منجر به مرگ می‌شود.

خرید مرغ دارای مهر تأیید دامپزشکی

طبق توصیه وزارت بهداشت، مردم فقط از مرغ‌ها و تخم مرغ‌هایی که مهر و تاییدیه سازمان دامپزشکی یا وزارت جهاد کشاورزی را دارند، استفاده کنند و تا اطلاع ثانوی، از مصرف پرندگان سنتی و خرید آنها از مراکز زنده فروشی خودداری کنند.

پیشگیری با مصرف داروی پروفلاکسی

افرادی که در معرض مرغ‌ها و پرندگان سنتی قرار دارند، باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و داروی پروفلاکسی را دریافت و به مدت پنج روز مصرف کنند. این افراد مصرف این دارو را جدی بگیرند .

ممنوعیت ورود بیماران خاص به مرغداری‌ها

افرادی که در مرغداری‌ها کار می‌کنند، اگر به یکی از بیماری‌های تنفسی، آسم یا بیماری قلبی مبتلا هستند یا سابقه جراحی قلب و پیوند عضو دارند یا تحت شیمی درمانی قرار دارند و دارویی مصرف می‌کنند که باعث تضعیف ایمنی بدن آنها می‌شود باید از ورود به مرغداری‌ها امتناع کنند. این ممنوعیت برای افراد بالای 65سال نیز صدق می‌کند.



تلگرام جام جم



سه شنبه 10 اسفند 1395 ساعت 09:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن