محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797562980
فرجالله از قرآن به هنر رسيد نه از هنر به قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فرجالله از قرآن به هنر رسيد نه از هنر به قرآن
علياكبري تهيهكننده سينما گفت: زندهياد سلحشور تنها كارگرداني بود كه هيچگاه دغدغه دستمزد خودش را نداشت و معتقد بود اول دستمزد عوامل پرداخت شود و اگر پولي باقي ماند دستمزد او را بپردازند و اين روحيه به تربيت قرآنياش برميگشت.
يكصد و هشتمين برنامه سينماروايت همزمان با نخستين سالگرد درگذشت مرحوم فرجالله سلحشور به نمايش فيلم مستند «فرجالله سلحشور» به كارگرداني محمدسعيد غديريان و تهيهكنندگي يوسف نادريمنش اختصاص يافت. مستند «فرجالله سلحشور» كه از زمره جديدترين توليدات انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس محسوب ميشود درحالي در شامگاه هشتم اسفند ماه در مجموعه اسوه نمايش داده شد كه مورد استقبال حاضران در برنامه قرار گرفت. برخلاف برنامههاي پيشين سينماروايت، اين بار فيلم مورد نقد و بررسي قرار نگرفت بلكه با پيشنهاد رسول شادماني (مجري – كارشناس) و با دعوت از محسن علياكبري (تهيهكننده پيشكسوت سينما و يار ديرين مرحوم سلحشور)، حجتالاسلام والمسلمين بصير سلحشور (فرزند زندهياد)، محمدسعيد غديريان (كارگردان مستند) جهت حضور در نشست، به ابعاد شخصيتي فرجالله سلحشور و نقش و تأثير ايشان در سينماي پس از انقلاب پرداخته شد.
ابتدا، شادماني برنامه را با سؤال از غديريان پيرامون ساخت مستند «فرجالله سلحشور» آغاز كرد كه وي پاسخ داد: من در ابتدا اطلاعات چنداني نسبت به مرحوم فرجالله سلحشور نداشتم اما در پژوهشهاي اوليهاي كه انجام دادم به ويژگيهاي ايشان پي بردم كه خيلي براي من جذاب بود و همين ويژگيها بود كه موجب شد تا استارت اين فيلم زده شود.
سلحشور علاوه بر اينكه سينماگر بزرگي بود، يك هنرمند انقلابي بود
غديريان ادامه داد: معتقدم مرحوم سلحشور علاوه بر اينكه سينماگر بزرگي بود، يك هنرمند انقلابي بود كه به كارهايش اعتقاد داشت و كسي كه به كارهايش اعتقاد داشته باشد هنگامي كه قدم به كاري ميگذارد حتماً موفق خواهد شد و اين يكي از ويژگيهاي مهم ايشان بود كه همه ما بايد از اين ويژگي درس بگيريم. كارگردان مستند فرجالله سلحشور تصريح كرد: با وجودي كه فيلمهاي زندهياد سلحشور، خيلي مسائل حادثهاي نداشت اما سرشار از مسائل اخلاقي و انساني بود كه همين موارد مورد استقبال مخاطب داخلي و خارجي قرار گرفت و اين نشان ميدهد كه ادبيات و جنسي كه ايشان در فيلمهايشان داشتند از ديگران متفاوت بوده است. حجتالاسلام والمسلمين بصير سلحشور فرزند مرحوم سلحشور نيز در اين برنامه ضمن تشكر از دستاندركاران سينماروايت و كارگردان فيلم مستند «فرجالله سلحشور» گفت: معتقدم اين كار فقط مربوط به آقاي سلحشور نيست بلكه فراتر از ايشان است چراكه به بيان يك نوع تفكر و ديدگاه نسبت به سينما و فيلم ميپردازد. وي افزود: پدرم از دوران كودكي چون در يك خانواده مكتبي بزرگ شده بود با قرآن و اهل بيت مونس بود. ايشان 16، 17 ساله بودند كه بيش از 50 شاگرد داشتند كه قرآن درس ميدادند و چون نگاه و حس هنري داشتند معتقد بودند هنر بايد در خدمت آرمانهاي انقلاب و اسلام باشد.
پدرم اعتقادي به هنر براي هنر نداشتند
حجتالاسلام والمسلمين بصير سلحشور ادامه داد: مرحوم سلحشور دغدغهمند بود و هنر را براي هنر قبول نداشتند. ضمن اينكه اعتقادي هم به خلق داستان نداشتند و معتقد بودند هنگامي كه ما اين همه در طول تاريخ تدين بشر داستان داريم كه توسط خداوند رقم زده شده است و پيامآور و عبرتآميز است چرا نبايد از آنان استفاده كنيم. لذا ايشان دوست داشت از اين داستانها استفاده كند.
مرحوم سلحشور خودش را سينماگر نميدانست
وي اظهار داشت: در مورد تكنيك هم اگر چه پدرم به فيلمسازي وارد بود اما اگر كسي در اين زمينه ايراد ميگرفت ميپذيرفت چراكه خودش را اصلاً سينماگر نميدانست و معتقد بود كه تنها از تصاوير براي بيان قرآن و معنويات استفاده ميكند. اما خوشبختانه كسي نميتواند بگويد كه آثارش مخاطب نداشت چراكه اتفاقاً مخاطبهاي ميليوني داخلي و خارجي داشت. او سعي داشت با رسانه تصويري، به تربيت و اصلاح جامعه كمك كند.
بسيار اصرار داشتند به سمت سينما نرويم
حجتالاسلام والمسلمين بصير سلحشور تأكيد كرد: كسي كه ما را به سمت حوزه و طلبگي تشويق كرد پدرم بود و ايشان بسيار اصرار داشتند كه ما به سمت سينما نرويم و خودش هم خيلي به طلبگي علاقه داشت و قبل از اينكه بيمار شوند تمايل داشتند حتي زندگي را از تهران به قم منتقل كنند.
خانواده ما خانواده پدرسالاري بود نه پدرزورگويي
وي با اشاره به اخلاق مرحوم سلحشور در خانواده گفت: ايشان در خانواده اخلاق بسيار خوبي داشتند و به هيچ عنوان آدم خشك و عبوسي نبودند و تفريح و سرگرمي و اخلاق هر كدام سرجاي خودش بود. ضمن اينكه ايشان همواره در حال نصيحت ما بودند و سعي ميكردند داستانهاي قرآني را كه مطالعه ميكنند براي ما هم بيان كنند. از سوي ديگر، خانواده ما خانواده پدرسالاري بود البته پدرزورگويي نبود و ايشان همواره احترام پدرانه داشتند، چيزي كه امروزه كمتر در خانوادهها ديده ميشود.
دغدغهاي در ميان متوليان فرهنگي براي توليد حضرت موسي(ع) ديده نميشود
فرزند زندهياد فرجالله سلحشور با اشاره به قصه حضرت موسي(ع) كه مرحوم سلحشور دغدغه ساخت آن را داشت افزود: بر اين باورم كه مهمتر از قصه حضرت موسي در قصههاي قرآن چه به لحاظ مفاهيم و چه به لحاظ حجمي وجود ندارد چراكه در اين داستان توحيد، نبوت، اصول و فروع دين، مسائل امروزه جامعه و دنيا، مبارزه با صهيونيستها و ماديگراها، مبارزه با بيديني و تربيت جامعه و... وجود دارد. مرحوم سلحشور خيلي زحمت كشيدند كه اين كار بينقص نوشته شود تا حداقل علما از آن ايرادي نگيرند اما متأسفانه در ميان متوليان فرهنگي، دغدغه توليد احساس نميشود. درحالي كه حضرت آقا، طي سه ماه گذشته دو بار تأكيد براي ساخت اين اثر داشتند اما اصلاً دغدغهاي براي توليد ديده نميشود و من نميدانم كه بهراستي ريشه آن چيست؟
وي در پاسخ به اين سؤال كه پروژه حضرت موسي(ع) هماكنون در چه مرحلهاي است گفت: اين پروژه لب پيشتوليد ايستاده است در حالي كه همه چيز آن آماده است و بايد پيشتوليد آن شروع شود ولي نبود بودجه موجب شده اين كار كليد نخورد. اسپانسرها هم ريسك تقبل بودجه كامل اين سريال را ندارند و تهيهكننده هم جرئت نميكند به صراحت اعلام كند كه سرمايه اين اثر برميگردد، هر چند كه ما معتقديم اين سريال ميتواند پولش را برگرداند. يعني اگر مديريتي براي فروش سريال بشود مثل مديريتي كه هماكنون براي فيلم حضرت محمد(ص) براي فروش جهاني آن ميشود، حتماً سريال حضرت موسي ديده خواهد شد. اگر چه ما در اين لحظه نياز به يك نفري همچون حضرت خديجه(س) در جامعه داريم كه بيايد تمام هزينههاي اين سريال را تقبل كند تا اين موضوع به گوش جهانيان برسد.
فرجالله از قرآن به هنررسيد نه از هنر به قرآن
«محسن علياكبري» تهيهكننده پيشكسوت سينما و يار قديمي زندهياد سلحشور در اين برنامه با بيان اينكه فرجالله از قرآن به هنر رسيد نه از هنر به قرآن، افزود: من قبل از انقلاب يعني سال 51 كه نوجواني بيشتر نبودم در گروههاي تئاتري كه ايشان در مسجد جوادالائمه(ع) تهران به راه انداخته بود و سعي ميكرد جوانان را به بهانه تئاتر وارد فضاي قرآني كند حضور داشتم. دغدغه فرجالله سلحشور، دغدغه فرهنگ قرآني بود و هر موفقيتي هم كه ايشان به دست آورد به بركت قرآن بود. علياكبري با اشاره به اولين فيلمي كه با مرحوم سلحشور كار كرده بود يادآور شد: سال 61 اولين فيلمي كه من با ايشان همكاري داشتم فيلم «گوركن» اثر آقاي هنرمند بود كه مرحوم فرجالله، نقش اول را برعهده داشت. اين فيلم در دزفول زير موشكباران ساخته شد و ايشان علاوه بر اينكه آدم شجاعي بودند هميشه آماده مرگ بودند و همواره يكي از مشوقين دزفوليها بودند كه در شهر بمانند و ايستادگي كنند. بعدها در سريال «ايوب پيامبر» و «اصحاب كهف» به عنوان تهيهكننده با ايشان همكاري كردم و به ياد دارم كه تمام دغدغههاي ايشان، مسائل قرآني بود.
هيچگاه دغدغه دستمزد خودش را نداشت
وي تصريح كرد: شايد بتوان گفت اكثر كارگردانان در وهله اول به دنبال دستمزد خودشان هستند اما زندهياد سلحشور تنها كارگرداني بود كه من طي اين 34 سالي كه در سينما فعاليت ميكنم هيچگاه دغدغه دستمزد خودش را نداشت و معتقد بود اول دستمزد عوامل پرداخت شود و اگر پولي باقي ماند دستمزد او را بپردازند و اين روحيه به تربيت قرآني وي برميگشت.
خاطره رهبر معظم انقلاب از مرحوم سلحشور
«محمدحسين نيرومند» مدير عامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس هم كه در سالن حضور داشت به نقل خاطرهاي از مرحوم سلحشور پرداخت و گفت: حدود دو ماه قبل، خدمت مقام معظم رهبري رسيديم و ايشان خاطرهاي از زندهياد سلحشور نقل كردند و فرمودند: «سالها قبل، آقاي سلحشور طرح فيلمنامه موسي را با من مطرح كردند و ابراز تمايل براي توليد داشتند و من به ايشان گفتم شما برويد و پروژه موسي را كار كنيد اما بعد از آن نزد من بياييد تا من سوژه خوبي را به شما بگويم و آن را كار كنيد كه اتفاقا آن سوژه، داستان حضرت يوسف(ع) بود و خود آقاي سلحشور پيش از اين به سراغ اين سوژه رفته بود و طرح و فيلمنامه را آماده كرده بود.»
مرحوم سلحشور، بينالملليترين كارگردان ايراني بود
نيرومند اضافه كرد: اين امر نشان ميدهد كه مقام معظم رهبري هم تمايل به توليد داستان حضرت يوسف(ع) داشتند. ضمن اينكه معتقدم مرحوم سلحشور، بينالملليترين كارگردان مجموعههاي تلويزيوني و حتي سينمايي ايران بود و سريال حضرت يوسف، نزديك به يك ميليارد مخاطب در سطح جهان داشت.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
حمایت از حقوق هنرمندان/ تامین فضاهای آموزشی برای انجمن های هنری/ رسیدگی به معافیت مالیاتی هنرمندان/ درخواست حض
در نشست صالحی امیری با جمعی از هنرمندان تجسمی عنوان شد حمایت از حقوق هنرمندان تامین فضاهای آموزشی برای انجمن های هنری رسیدگی به معافیت مالیاتی هنرمندان درخواست حضور رییس جمهور در نمایشگاه های تجسمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه شنبه بیست و ششم بهمن ماه در نشستی صمیمی باپرفورمنس موزه گردی به جشنواره هنرهای تجسمی فجر رسید
پرفورمنس موزه گردی به جشنواره هنرهای تجسمی فجر رسید تهران-ایرنا- پرفورمنس موزه گردی به کارگردانی و نویسندگی رضا غیور به نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر و موزه هنرهای معاصر تهران رسید به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا از ستاد خبری نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ام«نسبیت خاص» به خانه هنرمندان رسید
نسبیت خاص به خانه هنرمندان رسید شناسهٔ خبر 3889444 - شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱ ۴۵ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; نسبیت خاص به کارگردانی سمانه زندی نژاد از ۱۴ بهمن ماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان اجرای عمومی خود را آغاز می کند به گزارش خبرگزاری مهر مونولوگهمایش «نقش هنر و رسانه در فرهنگسازی قرآنی» برگزار میشود
همایش نقش هنر و رسانه در فرهنگسازی قرآنی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3898822 - دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش نقش هنر و رساتمامی برنامه های فرهنگی- هنری استان تحت تاثیر قرآن قرار گیرد
تمامی برنامه های فرهنگی- هنری استان تحت تاثیر قرآن قرار گیرد جلسه مشترک مهدی ابدالی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج و اعضای اتحادیه قرآنی استان البرز در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج برگزار شد در این جلسه که با حضور حمیده سلجوقی رئیس حسین شائیلوزاده مدیرعامل و مریم دهقان اآذربایجانشرقی با فقر تحصیلات آکادمیک در حوزه هنر مواجه است
آذربایجانشرقی با فقر تحصیلات آکادمیک در حوزه هنر مواجه است رئیس دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر تبریز با بیان اینکه در استان با فقر تحصیلات آکادمیک در حوزه هنر مواجه هستیم گفت موافق افت هنرستانها نیستیم و نگذاشتهایم کسی قهر کند و برود احد عبادی در نشست با اصحاب رسامهمترین وظیفه هنرمند حرف زدن هنرمندانه درباره دنیای امروز است
کیومرث مرادی در گفتگو با مهر مهمترین وظیفه هنرمند حرف زدن هنرمندانه درباره دنیای امروز است شناسهٔ خبر 3890738 - سهشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸ ۴۴ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; کارگردان نمایش نامه های عاشقانه از خاورمیانه مهمترین وظیفه هنرمند را صحبت کردن درباروظایف زن و شوهر نسبت به یکدیگر از منظر قرآن
وظایف زن و شوهر نسبت به یکدیگر از منظر قرآن زن و شوهر وظیفه دارند در عین تلاش برای رشد معنوی یکدیگر مایه آرامش هم باشند و عیوب و نارسایی همدیگر را بپوشانند به گزارش فرهنگ نیوز حجت الاسلام بهاری کارشناس مذهبی پیرامون وظایف زن و مرد نسبت به یکدیگر گفت بی نظیرترین و عالی تراختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآنی سراج؛ 13 بهمن برگزار می شود
اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآنی سراج 13 بهمن برگزار می شود آیین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآنی سراج 13 بهمن ماه با حضور محمدرضا پورزرگری قاری بین المللی قرآن حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا هشترودی ائمه جماعات مساجد و جمعی از مسئولان جلسات قرآنی منطقهمدارس به زنگ هنر بها نمیدهند
آلما سینایی در گفتوگو با ایلنا مدارس به زنگ هنر بها نمیدهند سینایی با بیان اینکه زنگ هنر در مدارس خیلی جدی گرفته نمیشود گفت در برخی از مدارس زنگ هنر برای دانشآموز بیشتر جنبه تفریحی و استراحت دارد و خیلی به آنبها داده نمیشود مگر در مدارسی که هنر برای آنها اهمیت دارد حتی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها