تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797785751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزارت علوم و دانشگاه آزاد 20سال عليه هم مخالف‌خواني کردند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وزارت علوم و دانشگاه آزاد 20سال عليه هم مخالف‌خواني کردند
فوت ناگهاني مرحوم هاشمي، تكانه‌هاي قابل توجهي را بر فضاي سياسي كشور وارد كرد.
نویسنده : محسن فرهادي 
فوت ناگهاني مرحوم هاشمي، تكانه‌هاي قابل توجهي را بر فضاي سياسي كشور وارد كرد. تأثيرات اين رويداد بر صحنه سياسي ايران البته در بلندمدت خود را نشان خواهد داد و في‌الحال نمي‌توان زياد درباره آن بحث كرد. فوت هاشمي اما بر جامعه دانشگاهي كشور نيز بي‌تأثير نبود. همانگونه كه انتظار مي‌رفت، مهم‌ترين تأثيرات رفتن هاشمي، خود را در دانشگاه آزاد نشان داد. همان جا كه هاشمي زماني تمام تلاش خود را براي وقف آن انجام داد و وقف نشد كه نشد! چراكه او و ديگران، اساساً و از منظر شرع، چنين حقي نداشتند. هيئت امناي دانشگاه آزاد اما دوست داشت انفال و اموال عمومي- اموال دانشگاه آزاد- را وقف كرده، تا خود براي هميشه متولي آن باشد! حالا با جايگزيني علي‌اكبر ولايتي در رياست هيئت امناي دانشگاه آزاد، خيلي‌ها اميد بسته‌اند تا حواشي هميشگي موجود در اين دانشگاه به نقطه پايان برسد.
صاحب اين قلم، پيش از اين بارها در گزارش‌هاي مستند ديگري، پيرامون حواشي مديريتي دانشگاه آزاد سخن گفته است. معضل نظارت‌ناپذيري مديريت اين دانشگاه در تمام دوران سي و چند ساله حياتش را مي‌توان عميق‌ترين معضل مورد بحث دانست. ممكن نيست كسي در فضاي اخبار دانشگاهي كشور طي 10 الي 20 سال اخير تنفس كرده باشد ولي حرفي از مخالف‌خواني‌هاي دانشگاه آزاد و وزارت علوم عليه يكديگر نشنيده باشد. بر اين اساس، بحث نظارت‌ناپذيري مديريت دانشگاه آزاد در زمينه تعيين ظرفيت پذيرش دانشجو در مقاطع مختلف را بايد يكي از چالشي‌ترين مباحث حوزه آموزش عالي كشور در سه دهه اخير دانست. در اين زمينه، تفاوت زيادي بين دولت‌هاي مختلف نبوده و تمامي دولت‌ها با مديريت دانشگاه آزاد مشكل داشته‌اند. حتي مرحوم هاشمي در همين سال اخير حياتش نيز در همين زمينه به دولت يازدهم حمله كرد و گفته است: «دولتي‌ها كه دوستان ما هستند براي ما مزاحمت ايجاد مي‌كنند در دانشگاه آزاد و اين به غير از حسادت چيزي نيست»!
با اين حال، شايد قديمي‌ترين سند قابل ارائه از وجود رويكرد تقابلي مديريت دانشگاه آزاد با سياست‌هاي وزارت علوم را بتوان در كتاب خاطرات هاشمي يافت. هاشمي در خاطرات خود در يكم بهمن 1367 (در زمان دولت ميرحسين موسوي) به اين واقعيت اشاره كرده است. سند ديگري كه اين ادعا را اثبات مي‌كند، سخنان مصطفي معين وزير علوم دولت اصلاحات طي گفت‌وگويي پس از دوران وزارت است. معين مي‌گويد: «اواخر بهار يا اوايل تابستان 68 بود كه آقاي هاشمي خواستند به دفتر رئيس مجلس بروم. آنجا درباره وزارت فرهنگ و آموزش‌عالي صحبت كرديم. براي تصميم‌گيري و پذيرش مسئوليت مشكلي نداشتم اما گفتم يكي، دو موضوع بايد حل شود. يكي اينكه دانشگاه آزاد بايد پايبند به ضوابط آموزش‌عالي كشور باشد و از مقررات متابعت كند و ما نظارت كنيم!» اين يعني آنكه معين نيز به خوبي از پنجه قوي و نظارت‌ناپذير مرحوم هاشمي به عنوان رئيس هيئت امناي دانشگاه آزاد خبر داشته است.
آنگونه كه مي‌دانيم هم‌اكنون نيز مدرك بخش قابل توجهي از دانشجويان دانشگاه آزاد به علت تحصيل در رشته محل‌هاي بدون مجوز شوراي گسترش وزارت علوم، با وجود فارغ‌التحصيل شدن، صادر نشده است! ديگر حاشيه پررنگ دانشگاه آزاد در دوران مرحوم هاشمي، دخالت اثبات شده اين نهاد در فعاليت‌هاي سياسي بود به صورتي كه در متن گزارش تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از دانشگاه آزاد، مكرراً به استفاده مديريت آن از امكانات عمومي براي تبليغات انتخاباتي به سود شخص مرحوم هاشمي و كانديداهاي موردنظر ايشان در رقابت‌هاي انتخاباتي مختلف اشاره شده است. سنگ‌اندازي بر سر راه فعاليت دانشجويان انقلابي را نيز بايد سومين خصيصه دانشگاه آزاد زمان هاشمي دانست. حجم اين فشار بر تشكل‌هاي دانشجويي انقلابي به حدي بوده است كه شوراي هماهنگي بسيج دانشجويي سراسر كشور، پس از انتصاب ولايتي به رياست هيئت امناي دانشگاه آزاد، در متن نامه خود به رهبر فرزانه انقلاب، صراحتاً به آن اشاره كرده است.
در بخشي از نامه مذكور مي‌خوانيم: «سال‌هاي طولاني است كه فرزندان شما در تشكل‌هاي انقلابي و دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي، از حاكميت جرياني خاص در اين دانشگاه رنج مي‌برند و نه تنها در انجام فعاليت‌هاي انقلابي و جهادي خود دچار مشكل هستند، بلكه براي شخص خودشان هم مشكلات عديده‌اي به وجود مي‌آيد؛ از حضور در كميته انضباطي و اخراج گرفته تا شكايت‌هاي قضايي خارج از دانشگاه، همه و همه بخشي از دردهاي قشر انقلابي دانشگاه بوده و هست.» حالا با انتصاب ولايتي در رياست هيئت امناي دانشگاه آزاد، به نظر مي‌رسد حواشي مورد بحث تا حد زيادي كاهش پيدا كند. با اين حال، جريان حاكم بر دانشگاه آزاد نيز به خاطر انتصاب ولايتي، براي رهبر فرزانه انقلاب نامه تشكرآميز نوشته است. در اين شرايط به نظر مي‌رسد بيم‌ها و اميدها براي آينده دانشگاه آزاد، تنها به شخص رئيس جديد هيئت امنا بستگي خواهد داشت. ولايتي بعيد است به مقاومت چندين ساله هاشمي در برابر قوانين صريح كشور در زمينه لزوم تمكين دانشگاه آزاد به تصميمات وزارت علوم در حوزه پذيرش دانشجو ادامه دهد.
استفاده از امكانات دانشگاه براي كمك به يك جريان سياسي خاص نيز بعيد است مورد تأييد ولايتي باشد. پندار كلي ما در زمينه برخورد چكشي با دانشجويان انقلابي نيز چنين است. با اين وجود، براي درك دقيق آينده دانشگاه آزاد، لازم است بدانيم كه ولايتي تنها يك نفر است و جريان حاكم بر دانشگاه، يك جريان! مضاف بر اينكه جريان كنوني حاكم بر دانشگاه آزاد، در همان هيئت امنا نيز رأي اكثريت را دارد. لذا مي‌توان پيش‌بيني نمود كه آينده دانشگاه آزاد به طور كلي از شائبه‌هاي زمان مرحوم هاشمي پاك نخواهد شد. با اين وجود، ميزان برطرف شدن يا نشدن حواشي دانشگاه آزاد، بيش از هر چيزي منوط به سطح تأثيرگذاري جريان حاكم بر رئيس جديد هيدت امنا خواهد بود. رئيس جديد، بايد براي حل معضلات ريشه‌اي دانشگاه آزاد، نخست آنها را بپذيرد و قبول كند. نمي‌توان با تقديس كلي اقدامات صورت گرفته در دوران فعاليت مرحوم هاشمي، همزمان گامي براي تغيير وضعيت در دانشگاه آزاد برداشت. اميد كه مجموعه تصميمات و فرآيندهاي آتي در اين مجموعه بزرگ دانشگاهي كشور، به سود جريان علمي كشور و دانشجويان عزيز اين دانشگاه باشد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن