تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797090520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشت پرده مطرح شدن نام ابراهیم رئیسی براي انتخابات رياست جمهوري


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



پشت پرده مطرح شدن نام ابراهیم رئیسی براي انتخابات رياست جمهوري
ساز و کار اصولگرایان برای 2 انتخابات قبلی جواب نداده است. در واقع آنها با به کارگیری راهکارهایی چون ائتلاف سه گانه و جامعتین در هر 2 انتخابات قافیه را باختند. از این رو راهکار دیگری برای رسیدن به وحدت پیش گرفته‌اند.
روز نو : ساز و کار اصولگرایان برای 2 انتخابات قبلی جواب نداده است. در واقع آنها با به کارگیری راهکارهایی چون ائتلاف سه گانه و جامعتین در هر 2 انتخابات قافیه را باختند. از این رو راهکار دیگری برای رسیدن به وحدت پیش گرفته‌اند. «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» تشکلی است که در این انتخابات قصد دارد، به کلاف سر در گم اصولگرایان سامانی دهد. از زمانی که این جبهه سیاسی اعلام موجودیت کرد زمان زیادی طول نکشید که بیشتر اصولگرایان از جمله موتلفه و یا جبهه پیروان خط امام و رهبری حمایت خود را از این جبهه اعلام کردند. در عین حال اما هر کدام نیم نگاهی هم به کاندیداهای خود داشتند. با این حال اما گذشت زمان دوباره به ضرر اصولگرایان عمل کرد. آن‌ها که انتظار می‌رفت، گذشت زمان روند رسیدن به وحدتشان را تسهیل کند اما رفته رفته دوباره همه چیز به حالت عادی و همان کلاف سر در گم بازگشت. چراکه هر کدام از گروه‌های درون اصولگرایی، کاندیدایشان را در رسانه‌ها مطرح کردند. کم کم، اسامی از مصطفی میر سلیم شروع شد و هنوز هم روند اعلام اسامی ادامه دارد. شاید برای سامان دادن به همین وضعیت هم بود که پنجشنبه گذشته، جبهه مردمی نیروهای انقلاب، با امکاناتی که شهرداری تهران در اختیار آنها قرار داد یعنی در سالن شهر آفتاب مجمع عمومی خود را برای تعیین شورای مرکزی و نیز تعیین نامزد واحد اصولگرایان تشکیل داد. در این جمع که چهره‌های مختلف اصولگرا حضور داشتند با گرته برداری از سازو کار پیشین اصلاح طلبان قعلا ۲۱ کاندیدای مطرح این جبهه معرفی شدند که افرادی همچون باهنر، حجت الاسلام سید رضا تقوی و پرویز فتاح اعلام کردند نامزد انتخابات ریاست جمهوری نخواهند شد. اما در این بین نام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی که کمتر از یکسال از عهده داری این سمت می‌گذرد به صورت ویژه به عنوان کاندیدای واحد جبهه مردمی نیروهای انقلاب مطرح شد. خودش البته این موضوع را رسماً نه تأیید و نه تکذیب کرد. اما اطرافیان او با اظهار نظرهایشان اعلام کاندیداتوری او را قوی‌تر کردند. تا اینکه پنج شنبه گذشته، در میان اخباری که حاکی از کاندیداتوری حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی را داشت، او به جلسه‌ای که پیشتر قولش را داده بود، نرفت و به دفتر رهبری فراخوانده شد و در دیداری هماهنگ نشده، راهی تهران شد. با این اتفاق و بر اساس برخی گمانه زنی‌ها، سرعت تأیید کاندیداتوری او افزایش یافت. سرعتی که البته کمتر به واسطه این دیدار بلکه بیشتر به واسطه رصد فعالیت‌های اخیر رئیسی افزایش یافت. فعالیت‌هایی مانند پیوستن او به توئیتر که با تنها به «بسم‌الله الرحمن الرحیم» بسنده کرد که برخی از آن به عنوان وارد شدن به فعالیت جدیدی توسط او یاد کردند. همچنین جمعی از ساکنان مشهد و زانران رضوی برخی خدمات بی‌سابقه از سوی تولیت چون فرستادن بالگرد امداد رسانی برای انتقال غذای متبرک به مناطق سیل زده با چشم انتخاباتی نگریستند.


اهمیت جایگاه تولیت یا ریاست جمهوری؟


شاید پاستور نشینی را نتوان با مقامی چون تولیت آستان قدس رضوی مقایسه کرد. مقامی که پس از رحلت آیت الله واعظ طبسی، خیلی از بزرگان به این جایگاه برای خدمت به زائران رضوی چشم داشتند اما نصیب حجت‌الاسلام ریسی شد و او را از قوه قضائیه راهی مشهد کرد. از این رو برخی بر این باورند که قرار گرفتن در جایگاه تولیت آستان قدس رضوی اهمیت مضاعفی نسبت به ریاست جمهوری دارد. در همین راستا نیز پس از اوج گرفتن اخبار کاندیداتوری حجت‌الاسلام رئیسی، خوراکیان رییس دفتر تولیت آستان قدس رضوی گفت که آیت الله رییسی حضور در آستان قدس رضوی را مهمتر از هر مسولیت و فرصتی گرانقدر برای خدمت به محبین آن آستان مقدس می‌داند. او تأکید کرده است که آقای رییسی عمل به حکم هفت بندی رهبر معظم انقلاب را بالاترین فرصت به آستان مقدس رضوی و محرومان می‌دانند.


 آیا در مورد ابراهیم رییسی می توان گفت که مصاحبه خوراکیان چندان نمی‌تواند برای تحلیل مولفه سفت و محکمی باشد ؟ واقعیت این است که اصولگرایان نشان داده اند که بر مبنای یک قاعده ممکن است همه چیز تغییر کند . قاعده ای که آنها نامش را «تکلیف » گذاشته اند . هر کدامشان در ادوار انتخابات تصمیم به حضور گرفته اند گفته اند که احساس تکلیف کرده اند. 


 با این حال اما اصولگرایان که طی ماه گذشته، تماماً مشغول معرفی کاندیدا بودند، طی یک هفته کاندیدایشان توسط جبهه مردمی نیروهای انقلاب در رسانه معرفی شد. نامی که کمترین احتمال می‌رفت اما نهایتاً اعلام شد و آن کسی نبود جز حجت الاسلام ابراهیم رئیسی. خبر ساعاتی روی خروجی برخی سایتهای خبری قرار گرفت و واکنش‌های متفاوت و گمانه زنی‌های زیادی را در پی داشت اما با اوج گرفتن این اخبار و واکنش‌ها، توسط جبهه مردمی نیروهای انقلاب تکذیب شد.


رئیسی می‌تواند کاندیدا باشد؟


اواسط آذرماه از سوی شورای نگهبان، رئیسی به عنوان عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین شد و طبق قانون، اعضای شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در زمره افرادی می‌باشند که نمی‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند؛ مگر آنکه شش ماه قبل از انتخابات استعفاء داده باشند. با انتشار احتمال این کاندیداتوری و دلیل احتمالی نقض قانونی این کاندیداتوری، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به این موضوع گفت که هر عضو هیأت نظارت نامزد انتخابات شود از سمت خود استعفا ‌می‌دهد اما زمان خاصی برای این کار در قانون مشخص نشده است. هر عضو هیأت نظارت بر انتخابات بخواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود طبق قانون باید از مسئولیت خود در هیأت نظارت استعفا دهد و کسی دیگری جایگزین او خواهد شد. این دلیل قانونی کدخدایی، به عنوان سخنگوی شورای نگهبان، بیانگر این بود که به دلیل سکوت قانون، چنین اتفاقی محتمل است و هیچ خلأ قانونی هم ندارد.


چه کسی رئیسی را معرفی کرد؟


ساز و کار انتخاب کاندیداها توسط جبهه مردمی نیروهای انقلاب که به اختصار «جمنا» گفته می‌شود، از ابتدا اینطور مطرح شد که گروه‌های اصولگرای مختلف باید کاندیداهای خود را نهایتاً به این جبهه معرفی کنند تا پیرامون آن تصمیم گیری شود. بر اساس همین ساز و کار هم بود که 21 نفر از تشکل‌های اصولگرا، کاندیدایشان را به جمنا معرفی کردند. در واقع رستم قاسمی، محمد عباسی، ابراهیم عزیزی، مهدی زاهدی، مسعود زریبافان، حمیدرضا حاجی بابایی و مهرداد بذرپاش از جبهه یکتا، سعید جلیلی و پرویز فتاح از جبهه پایداری، مسطفی میرسلیم از موتلفه، محمد خوش چهره، علی نیک زاد، شاهین محمد صادقی، قدیری ابیانه، عزت الله ضرغامی، علیرضا زالی و محسن رضایی به عنوان کاندیداهای مستقل، ابراهیم رئیسی از جامعه روحانیت مبارز، علی‌رضا زاکانی از جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، محمدباقر قالیباف از جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و مصباحی مقدم از جامعه روحانیت مبارز، 21 کاندیدایی بودند که به جمنا معرفی شدند. کاندیداهایی که البته برخی احزاب منکر معرفی کاندیدایشان به این جبهه شدند. در همین زمینه مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری و عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز گفت که هنوز نام هیچ کاندیدایی در جامعه روحانیت مبارز مطرح نشده و این تشکل تصمیم ندارد نظری بدهد. پورمحمدی در حالی اینطور اظهار نظر کرد که نام غلامرضا مصباحی مقدم و ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای جامعه روحانیت مبارز میان اسامی کاندیداهای معرفی شده، بود. همچنین صادق محصولی هم با اشاره به اینکه پایداری‌ها هیچ نامزدی معرفی نکرده‌اند از قرار گرفتن نام خود در لیست کاندیداهای معرفی شده، گلایه کرد و گفت که جبهه پایداری نامزدی را برای انتخابات ریاست جمهوری 96 به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی نکرده بنابراین انتصاب دونامزد به جبهه پایداری از مجموعه نامزدهای معرفی شده است از سوی جمنا (ضمن احترام به همگی آنها) در رسانه‌ها جای تعجب وگلایه دارد.


اهاران محصولی نشان می‌دهد پایداری‌ها از جبهه مردمی نیروهای انقلاب خداحافظی کردند و گویا قرار است این بار نیز با معرفی کاندیدایی مستقل از اصولگرایان در افکار عمومی زورآزمایی کنند. از همین رو بود که چندی قبل مصباحی مقدم گفته بود سعید جلیلی نامزدیش باعث شکستن رأی می‌شود


بازی برد برد به نفع رئیسی


 در ادامه اما این موضوع هم مطرح است که ابراهیم رئیسی را چه کسی و یا گروهی از اصولگرایان در لیست نامزدهای مورد بررسی قرار داده‌اند؟ چراکه هنوز خودش در این باره سکوت کرده و اعلام موضعی هم نکرده است. اگر او نیز این کاندیداتوری و معرفی خود را به جمنا تکذب کند، قطعاً سازو کار در نظر گرفته شده از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب دستخوش دگرگونی‌های می‌شود و احتمال اینکه هر کدام از جریانات اصولگرا با کاندیدای خود به عرصه وارد شوند، زیاد خواهد شد. از سوی دیگر در صورت تکذیب نکردن رئیسی و بسنده کردن او به تشکر بخاطر قرار دادنش نامش در لیست و انصراف از ادامه موجی از محبوبیت را برای او در بین اصولگرایان در پی خواهد داشت. محبوبیتی که نه در این انتخابات ولی در آینده اصولگرایان نقش پر رنگی ایفا خواهد کرد.


اما از سوی دیگر برخی منابع خبری هم معتقدند حضور رئیسی در بیت رهبری در آستانه معرفی اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام این شائبه را تقویت کرده است که با رایزنی‌های انجام شده احتمالاً نام او به عنوان جانشین آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام طی روزهای آینده برده شود حال این سؤال مطرح است که تولیت آستان قدس رضوی می‌تواند هم زمان در دو مسئولیت خطیر نقش موثری ایفا کند؟




تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن