تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797649060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فتنه 88 سر واژگان نبود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فتنه 88 سر واژگان نبود
تلاش رئيس دولت اصلاحات براي نجات از بن بست پسا فتنه، از مسير طرح «آشتي ملي» خيلي جدي با بن بستي ديگر مواجه شد.
نویسنده : كبري آسوپار 
 تلاش رئيس دولت اصلاحات براي نجات از بن بست پسا  فتنه، از مسير طرح «آشتي ملي» خيلي جدي با بن بستي ديگر مواجه شد. در حالي كه اصلاح‌طلبان ذوق‌زده از طرح اين موضوع، در رسانه‌هايشان با فونت خيلي درشت به آن مي‌پرداختند و در اين سو رسانه‌هاي انقلابي طرح آشتي ملي را بدون بازگشت از مواضع غلط، سياسي‌كاري و تلاش براي بازگشت بدون هزينه مي‌دانستند، سخنان 27 بهمن رهبر معظم انقلاب بر تمامي طرح موسوم به آشتي ملي خط بطلان كشيد: «اين حرف‌ها معنا ندارد.»

حالا اصلاح‌طلبان دنبال مفري ديگر رفته‌اند؛ تغيير واژگان. آنها مي‌گويند بايد به‌جاي «آشتي ملي» از ابتدا از عبارت «گفت‌وگوي ملي» استفاده مي‌كرديم. حتي يكي از اصلاح‌طلبان نكته‌ ديگري را هم طرح مي‌كند و آن اينكه شايد بهتر باشد به‌جاي خاتمي، فرد ديگري كه منتقدين حساسيت‌هاي خاتمي را روي او ندارند، موضوع را مطرح كند، مثلاً كسي همچون حجت‌الاسلام ناطق نوري.
درباره اين رويكرد جديد كه صرفاً تغيير واژگاني است و نه تغيير عملكرد، بايد گفت كه مشكل با آنچه كه به نام آشتي ملي مطرح شده، واژگان آن نيست. ما از مخالفت با يك مفهوم حرف مي‌زنيم و آنقدر اصلاح‌طلبان در اين روزها و حتي در همه سال‌هاي گذشته از فتنه 88 خود را به بيراهه زده‌اند كه گويا لازم است آن مفهوم را بازخواني كنيم. آن مفهوم چيست؟ «بازگشت حاميان و فعالان جنبش سبز به عرصه حاكميت بدون پرداخت هزينه‌ غلط و اشتباهي كه سال 88 انجام دادند.» اين گزاره‌اي است كه اصلاح‌طلبان علاقه دارند هر چه زودتر انجام شود. اما بارها به آنان گفته شده كه براي بازگشت تندروها يا برخي خواص اصلاح‌طلب، تنها يك راه وجود دارد: توبه. كسي اگر قصد بازگشت دارد، بايد حقيقت تقلب نشدن در انتخابات 88 را علناً (و نه صرفاً در جلسات خصوصي) و صريحاً بيان كند.

حال اين مفهوم را هر چه مي‌خواهند بنامند. اصلاح‌طلبان اساتيد ساخت و مصادره واژه و شعار هستند، مي‌خواهند بگويند آشتي ملي، مي‌خواهند بگويند گفت‌وگوي ملي يا اجماع ملي؟ فرقي نمي‌كند؛ تغيير در واژگان در محتواي مدنظر تغييري ايجاد نمي‌كند. اين تغيير شايد برخي توده‌ها را فريب دهد، اما خودمان را كه نبايد بفريبيم؛ بازگشت بدون هزينه به دامان نظام را تغيير در نامگذاري، به بازگشت پس از توبه تبديل نمي‌كند. نقطه‌ ثقل اختلاف سر توبه و عدم توبه است؛ نه سر آنكه اين مفهوم را چه بناميم.
اصلاح‌طلبان هميشه همين گونه‌اند كه محتواي مورد نظرشان را با نامگذاري‌هاي شيك تزيين مي‌كنند و مخاطب را فريب مي‌دهند؛ جامعه مدني (يعني جامعه غربزده)، آزادي بيان (يعني ما براي زير سوال بردن همه اصول آزاد باشيم)، زنده باد مخالف من (يعني مخالفان نظام آزاد باشند) اعتدال (فقط خودمان در اموري كه تشخيص مي‌دهيم، تند برويم)، فراكسيون اميد (وكيل‌الدوله‌ها)... اين اسامي افراد را جذب مي‌كند، اما در نهايت مي‌بينند كه چيزي جز واژه دستشان را نگرفته و مفهوم اين واژه‌ها و نه آنچه اصلاح‌طلبان از ساختشان در نظر داشتند، در كنار عملكرد اصلاح‌طلبان عميقاً دچار زوال معنا شده‌ است.  از سويي گوينده طرح هم تغييري در موضع نظام نخواهد داد. كمي دقت بدون سياسي كاري در جملات رهبري نشان مي‌دهد كه ايشان اصل آن مفهوم را بي معنا مي‌دانند، و حداقل في الحال اشاره‌اي به گوينده ندارند، گرچه كه طراح آشتي ملي هفت سالي مي‌شود كه با عتاب ولي فقيه مواجه است. اما در سخنان رهبري مخالفت با اصل مفهوم بود و نه مخالفت با الفاظ يا گوينده لفظ. كار سختي نيست؛ اصلاح‌طلبان طرح‌كننده گفت و گوي ملي به‌جاي آشتي ملي، مي‌توانند سخنان اخير رهبر را اينگونه بخوانند كه مگر مردم با هم قهرند؟ بله، مردم با آن كساني كه روز عاشورا آمدند وسط خيابان و با قساوت و بي‌حيايي، جوان بسيجي را در خيابان لخت كردند و كتك زدند، قهرند و «گفت‌و‌گو» هم نمي‌كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن