تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797024723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درخواست وزیر ارشاد از حوزه علمیه


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
درخواست وزیر ارشاد از حوزه علمیه
درخواست وزیر ارشاد از حوزه علمیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از عزیزان حوزه علمیه تقاضا می کنم برای پاسخ به انبوهی از سووالات نسل جوان در زمینه فرهنگ و هنر و چالش های موجود در جامعه به کمک ما بیایند.


به گزارش فرهنگ نیوز، سیدرضا صالحی امیری در آیین رونمایی از کتاب نفیس «مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه و هنر» افزود: پرسش نسل جوان این است که مرز شریعت و فقاهت در حوزه هنر کجاست؟

وی اظهار کرد: اسلام عزیز، مکتب اهل بیت(ع) و فقه برای همه مسایل جامعه پاسخ مناسب با زمان و مکان دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اکنون با انبوهی از سوالات نسل جدید پرسشگر مواجهیم زیرا در دهه چهارم انقلاب اسلامی در زمینه های فرهنگی تغییراتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه جامعه در حال تغییر و تحولات سنگینی است اظهار داشت: مجموعه تغییر و تحولات چهار دهه ایران درس های بسیاری به ما می دهد که من آنها را گردآوری و تدوین کرده ام و در یک فرصت مقتضی چاپ خواهم کرد.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دهه اول انقلاب اسلامی دوران حیات امام راحل ، صدارت رهبر معظم انقلاب و دفاع مقدس است و به لحاظ مطالعات تطبیقی دوره الگو نامیده می شود.

صالحی امیری گفت: در دهه دوم انقلاب با بحثی به نام توسعه مواجه می شویم و با ورود تکنولوژی، فضای فرهنگی و اجتماعی دچار تغییراتی می شود و چالش هایی همچون شکاف اقتصادی و غیره ... به وجود می آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دهه سوم انقلاب با ورود اینترنت و ماهواره در جامعه اتفاق جدیدی شکل می گیرد ، روابط و تعامل افراد و مناسبات اجتماعی تغییر می کند ، به جای فقر اطلاعات غرق شدگی اطلاعاتی ایجاد می شود.

صالحی امیری ادامه داد: در دهه سوم انقلاب با این تغییرات عنصر زمان و مکان حذف و عناصر جدیدی وارد عرصه اجتماعی می شود به همین جهت شاهد تغییرالگوی مصرف فرهنگی در این مقطع می شویم و یک نوع مناقشه راجع به سنت و مدرنیته به وجود می آید که همچنان این مناقشه باقی است . مهمترین تاثیر این دو نگرش بر حوزه فرهنگ و هنر روی داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دهه چهارم انقلاب نیز گفت: در این دوران وارد فضای جدید می شویم ، تغییرات فرهنگی و کانون های مرجع برای نسل جدید بوجود می آید ، نسلی که انبوهی از پرسش ها را در سر دارد.

صالحی امیری گفت: اگر امروز بحث موسیقی در جامعه مطرح است ، موضوع ارشاد و جامعه هنری نیست ؛ مساله ای است که جامعه فقهی مرزها را باید تعریف کند ، هنری که باید در چارچوب شرع و قانون باشد.

وی تصریح کرد: اکنون بخش زیادی از مناقشات فرهنگی محصول عدم پاسخگویی به انبوه سووالات به صورت شفاف است. ما باید از نظام سلیقگی خارج و وارد فضای شفاف و روشن شویم.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب ارزشمند ' همایش ملی فقه و هنر ' گفت: مدرسه هنر اسلامی در قم این کار را آغاز کرد که حرکتی بسیار مبارک و قطعا مورد حمایت ما است ، چراکه ما بیش از هر دستگاه و نهادی نیازمند پاسخ شفاف حوزه به انبوه سووالات نسل جوان در فضای فرهنگی هستیم و اعلام نیاز می کنیم که حوزه به کمک ما بیاید.

وی تصریح کرد: ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از هر نهاد دیگری نیازمند حضور فعال حوزه در عرصه فرهنگ و هنر هستیم.

صالحی امیری ادامه داد: در نظامی که مبتنی بر مبانی دینی ، شریعت و اندیشه های امام (ره) و رهبری استوار است باید بتوانیم به انبوه سوالات نسل جوان پاک پرسشگر پاسخ دهیم.
وی با اشاره به اینکه با وجود شبکه های اجتماعی موج جدیدی در فضای فرهنگی و هنری ایجاده شده و به شدت الگوی مصرف فرهنگی در حال تغییر است ، گفت: کانال های این شبکه ها مخاطب چند صدهزار یا چند میلیونی دارند.

وی توضیح داد: امروز گزارشی را از 100 کانال برتر شبکه های اجتماعی دریافت کردم ، مخاطبان 500 هزار به بالا آماری بسیار جدی است . در این شبکه ها روزانه سه میلیارد تولید اطلاعات شکل می گیرد و جامعه نیز آن را به سرعت مصرف می کند ، اما نکته مهم این است که تولید و توزیع نیازمند صیانت فقهی است.

وی گفت: ما هنگامی که برای مصرف کالایی استاندارد بودن آن را به مردم تاکید می کنیم چگونه برای سه میلیارد اطلاعات نظام صیانت و فقهاهت قائل نیستیم.

وی تصریح کرد: باید به جای مواخذه جوانان از خود بپرسیم برای پاسخ به نیازهای نسل جوان چه کردیم.

وی سخنان خود را اینگونه تکمیل کرد که نشست امروز آغاز مبارکی است و از عزیزان حوزه تقاضا می کنم با ما در طرح مسائل ، تبادل دیدگاه و گفت وگو وارد شده تا به پاسخ های روشنی برای نسل جدید برسیم.

وی با یادآوری این واقعیت که جامعه ما دین مدار است گفت : آمارها و سنجش های میدانی نشان می دهد بیش از 99 درصد جامعه به مبانی وحیانی ، دینی و الهی و صواب و عقاب ، معاد و پاکی ها اعتقاد و معرفت دارند. ممکن است در مناسک دچار ضعف هایی باشیم اما جامعه ایران جامعه معرفت گرا است و این یک سرمایه بزرگ در خدمت نظام است.

وی تصریح کرد: باید جوانان و زمینه های نشاط آنها و حضور با نشاط این نسل را در مرزهای شرع به رسمیت بشناسیم.

وزیر ادامه داد: 'رهبر معظم انقلاب تذکر داده اند که نه به ولنگاری اعتقاد دارند و نه جزم اندیشی ' . باید بدانیم که مرز این ها کجاست به همان میزان که ولنگاری تهدید و آسیب فرهنگی است ، جزم اندیشی هم برای جامعه خطرناک است و آنرا دچار رخوت خواهد کرد، باید به این سووالات پاسخ روشن دهیم.

صالحی امیری گفت: مرزهای اعتدال و عقلانیت در هنر کجاست ؟ و اینکه از دیانت صحبت می کنیم باید مرزهای آن مشخص شود.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام حسین نواب رییس مدرسه اسلامی هنر گفت: در کشوری که تاریخ تمدنی طولانی دارد به هنر به چشم فرصت نگاه نمی شود و گاهی تهدید انگاشته می شود.

وی ادامه داد: ما در یک کشور دینی زندگی می کنیم اگر تکلیف هنر و فقه به صورت شفاف مشخص نشود ، هیچکدام از ظرفیت ها را نمی توان استفاده کرد.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز به تعاریف مختلف از هنر پرداخت و گفت: اسلام با هنر آغاز می شود ، قرآن یک پدیده هنری و حتی رفتار پیامبر نیز هنر است.

وی در مورد کتاب ' مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه و هنر' گفت: اگرچه نام این کتاب فقه هنر است ، اما بیشتر به فلسفه فقه هنر پرداخته است.

در پایان این مراسم صالحی امیری از آیت الله علیدوست و حجت الاسلام نواب تجلیل کرد.
 

منبع: ایرنا


95/12/4 - 08:35 - 2017-2-22 08:35:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن