تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796891011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۳ علت وقوع حادثه قطار تبریز/ آخوندی متهم است


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
۳ علت وقوع حادثه قطار تبریز/ آخوندی متهم است
فرهنگی در موافقت با استیضاح آخوندی:
۳ علت وقوع حادثه قطار تبریز/ آخوندی متهم است نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح سه علت وقوع حادثه قطار تبریز، اعلام کرد: آخوندی از نظر من متهم است.


به گزارش فرهنگ نیوز، در ابتدای جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی، محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در موافقت با استیضاح آخوندی سخنرانی کرد.

وی تأکید کرد: بنده، وزیر را قاصر و مقصر می‌دانم، از نظر اینجانب، ایشان متهم هستند. آقای وزیر، هیأت‌ مدیره‌ای را در شرکت راه‌آهن منصوب کرده است که اکثریت آنها به دلیل غیر راه‌آهنی بودن، فاقد صلاحیت هستند. همچنین برخلاف قانون، مسئول کمیسیون سوانح از هیأت مدیره موظف تعیین شده که علاوه بر غیرقانونی بودن، بر پیشگیری در سال‌های گذشته امتناع نموده است.

فرهنگی اظهار داشت: ضعف نظارت کمی و کیفی بر قطارهای مسافری، آماده نبودن آنها برای حمل و نقل ریلی، استمرار خرابی‌های همیشگی، به روز نبودن تعمیر و نگهداری که یکی از علل اصلی حادثه بوده و ضعفی مستمر است، به حوزه مدیریت وزیر متوجه است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: ضد حریق نبودن واگن‌ها، مجهز نبودن قطار به امکانات ایمنی، امکان اطفای حریق و آموزش نداشتن پرسنل قطار در این زمینه کاملاً به ضعف مدیریت برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت ایشان، سیستم نامناسبی برای ایمنی حمل و نقل ریلی با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده که اتفاقاً در این مورد درست عمل کرده، اما به دلیل تکرار عدیده خطاها، نادیده گرفته شده و مورد توجه نبوده است. ایشان قبلاً گزارش کارآیی آن را داده و مسئولیت کارکرد بدون خطای آن را پذیرفته است.

فرهنگی گفت: ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردن ATC قطارها، طراحی و پیش‌بینی نشده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص قاصر و مقصر بودن وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق ماده ۱۴ قانون اساسنامه شرکت راه‌آهن، حداقل سه نفر از اعضای هیأت مدیره باید از کادر رسمی و باسابقه راه‌آهن باشد که وزیر رعایت نکرده است. اسامی پنج نفر را که بنده ذکر نمی‌کنم ولی مناصب آنها را می‌گویم؛ یکی از آنها عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، راه‌آهنی نبوده و به سازمان خود برگشته است، دوم؛ بازخریدی سال ۸۷ و بازخریدی شرکت پیمانکاری هستند که کادر رسمی محسوب نمی‌شوند، نفر بعدی، شغل آزاد و سرپرستی کارگاه داشته است، کار بازرگانی انجام می‌دادند و نفر دیگر، پرسنل بیمه و نفر پنجم نیز شغل آزاد داشتند. یکی از آنها که راه‌آهنی بوده است هم در کمیسیون عالی سوانح مسئولیت داشته که آن هم غیرقانونی است.

وی اظهار داشت: طبق قانون، افرادی که مسئولیت در کمیسیون عالی سوانح بر عهده دارند، از زمان عضویت در این کمیسیون نباید مسئولیتی در راه‌آهن داشته باشند.

فرهنگی در ادامه به شرح علل لزوم نداشتن مسئولیت اعضای کمیسیون سوانح در راه‌آهن پرداخت و گفت: در طول سه سال اخیر بازدیدی از لوکومتیوها و راه‌آهن صورت نگرفته و آقایان مشغله‌های بیشتری داشته‌اند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: مواد ۵۳۳ و ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی بر تقسیمِ «تقصیر» استوار است. بر اساس این قانون، تقصیرکاران به صورت خطی مجازات می‌شوند. علاوه بر این، طبق قانون عدم رعایت مقررات قانونی شامل انتصاب غیرقانونی، بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی، تحت عنوان «تقصیر» قرار می‌گیرد؛ نه تحت عنوان «قصور و کوتاهی»؛ بنابراین طبق این مواد، کسی که در انتصاب افرادی که در حوزه آنها اتفاقی رخ می‌دهد، اهمال کند، مستقیماً تقصیر دارد.

عضو فراکسیون ولایت مجلس ادامه داد: مسامحه، غفلت و عدم رعایت نظامات دولتی از مصادیق بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی محسوب می‌شود و باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: طبق قانون اگر فردی موجب تصادم یا حادثه دیگری در خطوط ریلی شود، به حبس محکوم می‌شود و اگر در نتیجه حادثه، یک یا چند نفر کشته شوند، مرتکب، محکوم به اعدام خواهد شد.

فرهنگی در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: در مورد سیستم CTC باید گفت آقای آخوندی در محضر مقام معظم رهبری توضیحاتی در مورد امنیت سیستم ارائه دادند. ایشان فرمودند سیستمی را تهیه کردیم که طبق اطلاعات ما ۱۲۰۰ میلیارد خرج آن شده است؛ این سیستم دخالت اشخاص، حتی راننده را صفر نموده است. سؤال اینجاست که چرا آن ۴۸ نفر به آن شکل نگران‌کننده کشته شدند؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس در بررسی علل حادثه گفت: قطار شماره ۴۸۰، لوکومتیو زیمنس آلمانی است و ساخت سال ۱۳۹۴ است، واگن مسافری ساخت ۱۳۵۸ آلمان شرقی، رستوران ساخت ۱۳۵۹ فرانسه، یک مولد بخار ساخت ۱۳۳۷ آمریکا، جمعاً با ۱۳ واگن به دلیل اشکال ترمز متوقف می‌شود. اول، رسماً در اطلاعیه کمیسیون سوانح آمد که علت سانحه، یخ‌زدگی است. پشت همین تریبون آمدیم و اعلام کردیم که چرا در سیبری، شوروی و روسیه از این اتفاق‌ها نمی‌افتد؟ در پاسخ به ما اعلام شد که برای هر کشوری متناسب با دمای آن کشور، ترمز تهیه می‌شود. سؤال اینجاست که اگر این‌گونه است، چرا متناسب با دمای کشور ما، سیستم ترمز تهیه نمی‌شود؟ در ادامه اعلام شد که اصلاً مشکل به خاطر ترمز نبوده، بلکه به خاطر نشت هوا بوده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این در حالی است که با همان اشکال ترمز، پس از سانحه، سه واگنی که دچار آتش‌سوزی شده بودند، جدا شده و قطار با همان ایراد، تا ایستگاه بعدی می‌رود.

وی در بیان علت دقیق حادثه گفت: علت اصلی این بود که آن‌ ترمز و آن سیستم، تحمل فشار ۱۳ واگن را در سراشیبی و دمای پایین نداشته است، بنابراین با جدا شدن سه واگن دچار حادثه شده، می‌تواند با سرعت به ایستگاه بعدی برود؛ این مشکل ناشی از ضعف نظارت است.

فرسودگی واگن‌ها، سنگینی بار و تک دیزله بودن قطار، عامل این حادثه بوده است

فرهنگی اظهار داشت: فرسودگی واگن‌ها، سنگینی بار و تک دیزله بودن قطار، عامل این حادثه بوده است که بعد از این حادثه، بخشنامه کردند که همه قطارها باید دو دیزله باشد.

عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در ماجرای قطار تبریز، یک فردی که هیچ مسئولیتی در امر کنترل و CTC نداشته، کدهای مجوز حرکت را در جیبش گذاشته، مسئول CTC از او می‌خواهد که یک کُد بده تا من بتوانم مجوز حرکت بگیرم؛ این فرد کد را از جیبش درمی‌آورد، به مسئول CTC می‌گوید و بعد معلوم می‌شود اشتباه است. معلوم است که چند کد در اختیار این فرد غیرمسئول است که نگهبان آنجاست و مسئولیتی در این زمینه ندارد. اشتباه شده و کدها به قطار دیگری داده شده است.

فرهنگی در پایان گفت: از این فرد که چنین مجوزی را داده، در بازجویی سؤال کردند که تو چرا با توجه به خطراتی که وجود داشت، اعتراض نکرده و به کار خود ادامه‌ای داده‌ای؟ وی اعلام کرده است؛ تمامی این موارد، بارها و بارها برای اینجانب و کلیه اپراتورها پیش آمده و مرتباً به مسئولان یادآوری و تکرار کرده‌ایم.
 

منبع: مهر


95/12/1 - 15:26 - 2017-2-19 15:26:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن