تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796977222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آنالیزهای برعکس؛ قاتل مربیان فوتبال (یادداشت) :: ورزش سه


واضح آرشیو وب فارسی:ورزش سه: آنالیزهای برعکس؛ قاتل مربیان فوتبال (یادداشت)
"همه چیز داشت خوب پیش می رفت. ما 22 بازی پیاپی را برده بودیم که ناگهان دو مشکل بزرگ پیش آمد. اولین مشکل توسط آمارها ایجاد شد."

به گزارش "ورزش سه"، رئال آنچلوتی چند ماه قبل چمپونزلیگ را فتح کرده بود و تیمش تا پایان سال 2014 در اوج قرار داشت. آنها با فتح جام باشگاه های جهان به تعطیلات سال نو رفتند اما پس از آن شرایط کاملا تغییر کرد. بقیه داستان را از زبان خودش که در کتاب رهبری عملگرا (Quit Leadership) آمده بخوانید:" آن آمارها بیان می کرد که بازیکنان ما در مقایسه با دیگر تیم های بزرگ اروپایی، به اندازه ی کافی سخت تمرین نمی کنند. داده های جمع آوری شده بر مبنای آنالیز یوفا نشان می داد رئال مادرید در مقایسه با تیم های بزرگ اروپایی زمان تمرینی کمتری را برای آماده سازی پیش از بازی ها اختصاص می دهد و دلالت بر این داشت که باید حجم تمرینات مان را افزایش دهیم. اعداد ناصحیح بودند. ما 22 بازی پیاپی را با برد پشت سر گذاشته بودیم. بنابراین می بایست چیزی درست انجام شده باشد. زمانی نوار بردهایمان پاره شد که آن آمار منتشر شد. رئیس (پرز) درگیر آن شد و گفت، ما به اندازه ی کافی تلاش نمی کنیم. سعی کردم تا برایش توضیح دهم مقدار تمرین مهم نیست بلکه مسئله ی حیاتی کیفیت تمرین است. می توانستیم 3 ساعت تمرین آهسته انجام دهیم ولی بهتر این است که 30 دقیقه تمرین سخت و پرفشار انجام داد. رئیس (پرز) به حرف من گوش نمی داد. اگر اندکی صبر می کرد، می توانست ببیند. چرا که 21 روز بعد وقتی نتایج آزمایش خون بازیکنان رسید، در حقیقت باید از شدت کار کم می کردیم. باشگاه آن آمارها را تفسیر کرد و خواستار تلاش بیشتر شد. باشگاه می خواست روی بازیکنان فشار بگذارد، اما این اشتباه بود. در واقع لازم بود من به بازیکنان استراحت بیشتری دهم. برای مدت یک ماه، از خستگی و مصدومیت بازیکنان ضربه خوردیم که در از دست دادن لالیگا تعیین کننده بود. در این مدت، در مقابل بارسلونا شکست خوردیم و بین فوریه و مارچ 5 بازیکن مصدوم داشتیم (راموس، خامس، په په، مودریچ و بنزما). اگر چه در 9 بازی از 10 بازی پایانی به پیروزی رسیدیم ولی دیگر دیر شده بود. ما پیش تر لیگ را از دست داده بودیم."  

  افت رئال از همینجا شروع شد؛ حساسیت بی مورد به آمارها و تفسیر بد از آنها. برای کسانی که در درون مستطیل سبز کار نمی کنند (رسانه ها، هواداران و حتی مدیران) متدها می تواند بی اعتبار و بد به نظر برسد. از این موارد در دنیای فوتبال زیاد اتفاق می افتد. تحلیل و تفسیر نادرست از اطلاعات آماری و عینی منجر به تصمیمات غلطی شده که سرنوشت تیمها را بارها تغییر داده است. با پیشرفت تکنولوژی و ورود ابزارهای گوناگون به فوتبال امروزه جمع آوری اطلاعات بسیار ساده تر است. اما غرق شدن در این داده ها منجر به از دست رفتن دیدگاه و نگرش صحیح نسبت به بازی فوتبال می شود. 
استفاده بد از آمارها در جنبه های مختلف فوتبال رخ می دهد. مسائل تاکتیکی به اشتباه تحلیل می شود، فاکتورهای جسمانی به غلط مورد بررسی قرار می گیرد، تاثیرگذاری روحی و روانی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و... این کارکرد غلط صرفا مختص مدیران، رسانه ها و هواداران نیست. بلکه برخی از مربیان نیز این اشتباهات را منجر می شوند. 
یک تفسیر درست و موفق از اطلاعاتِ در دسترس، تنها زمانی اتفاق می افتد که اولا اطلاعات به روشی دقیق و مطمئن جمع آوری شده باشند و دوم اینکه دانشی عمیق و تجربه کافی در پشت تجزیه و تحلیل اطلاعات وجود داشته باشد. تحلیل و تفسیر نادرست، بدون درنظرگرفتن تمام شرایط اثرگذار و تنها بر اساس دانش ناقص و سطحی منجر به تصمیمات غلط و نهایتا شکست خواهد بود. 
مثال های عینی زیادی در فوتبال برای این موضوع وجود دارد. برای نمونه ممکن است یک مربی یا آنالیزور احساس خوبی داشته باشد از وجود بازیکنی که تعداد دقایق بیشتری را با ضربان قلب بالاتر فعالیت کرده است. در ظاهر اینطور به نظر می رسد که این بازیکن به شدت در بازی یا تمرین درگیر بوده است. اما بدون توجه به موقعیت بازی این مسئله می تواند گمراه کننده باشد. این موضوع (فعالیت زیاد بازیکن) می تواند به علت جایگیری ضعیف بازیکن باشد و در واقع بازیکن انرژی غیرضروری مصرف کرده است که نهایتا منجر به ناکارآمدی بازیکن می شود. در این مثال تحلیل درست این است که بازیکن با عدم جایگیری مناسب انرژی خود را هدر می دهد و نه اینکه به علت هرز دویدن مورد تشویق قرار گیرد! این مثالها در دنیای فوتبال تنها مختص مسائل جسمانی نیست و در حوزه های تاکتیکی، تکنیکی و روحی و روانی نیز این اشتباهات رخ می دهد.   

 

   در فوتبال ما این تفسیرهای غلط بنا به دلایل مختلف (که خارج از حوصله ی این بحث است) زیاد اتفاق می افتد. برای نمونه یکی از رایج ترین اشتباهات در فوتبال ما توجه به میزان کل دوندگی و عدم توجه به دویدن های با شدت بالاست. بعضی از مربیان به طور وسواسی بر میزان کل دوندگی متمرکز می شوند بدون آنکه بدانند یا توجه کنند این دویدن های با شدت بالاست که تفاوت بین یک بازیکن و یا تیم موفق و ناموفق را (از نظر جسمانی) مشخص می کند. 
بررسی عملکرد بدون توجه به شرایط گوناگون و اثرگذار یکی دیگر از اشتباهات رایج در این مبحث است. شرایط متنوع و مختلف می تواند عملکرد بازیکن یا یک تیم را تغییر دهد. تمرین، استراحت، شرایط محیطی، مسائل روحی و روانی، برنامه ریزی، سازماندهی، تفاوت های فردی، ساختار تیم، مسائل اجتماعی و فرهنگی، زندگی شخصی و هزاران مورد دیگر در عملکرد یک تیم و بازیکنان اثرگذار هستند. این جزئیات، بسیار زیاد و در عین حال مهم و حیاتی هستند. نکته ی کلیدی اینکه این جزئیات فراوان در بسیاری از موارد با یکدیگر ارتباط و همپوشانی دارند. پس برای یک تحلیل درست و دقیق بایستی به جزیئات دقت فراوانی داشت. قطعا بدون توجه به این مسئله تحلیل های غلط منجر به ناکامی می شود.   

  مشکل اساسی تری که در فوتبال ما وجود دارد تفسیرهای بر اساس شواهد عینی است. وجود ابزارها و نرم افزارهای دقیق در فوتبال مدرن باعث شده اطلاعات بدست آمده دقیق و صحیح باشند. اما در فوتبال ما که این امکانات به طور گسترده وجود ندارد اطلاعات موجود نیز کامل نخواهند بود. این خلا باعث شده تفسیرها در برخی موارد تنها بر اساس مشاهدات بسیار سطحی باشد. روشی که خطای گسترده ای دارد و تکیه بر آن مشکل زاست. یک نمونه رایج اینکه افت عملکرد یک تیم شکست خورده از نگاه بسیاری به مسائل جسمانی ارتباط داده می شوند. اکثر اظهارنظرها مبنی بر این است که این تیم مشکل بدنی دارد. دلیل اصلی این تصورات هم با توجه به عملکرد ضعیف بازیکنان است. اما در برخی از موارد این تحلیل اشتباه است و همیشه اینگونه نیست. افت عملکرد می تواند ناشی از بار روانی زیاد یا اشتباهات تاکتیکی بزرگ باشد و نه صرفا مشکلات بدنی. فشار روانی زیاد منجر به افت عملکرد تیم حتی در مسائل جسمانی می شود. پس بر اساس یک تحلیل نادرست تیمی که مشکلش فشار روانی زیاد بوده، بایستی تمرینات جسمانی بیشتری را انجام دهد، مشخصا سرنوشت یک چنین تیمی روشن است. این یک قاعده تغییرناپذیر در بازی فوتبال است. هر تیمی که کمتر اشتباه کند موفق تر است. بدون شک تصمیم گیری بر اساس تحلیل ها و تفسیرهای اشتباه می تواند هر تیمی را ناکام کند. فرق نمی کند آن تیم یا مربیش چه کسی باشد. حتی رئال و حتی کارلو آنچلوتی...    پوریا جراحی
مربی بدنساز فوتبال

12:19  1395/11/30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ورزش سه]
[مشاهده در: www.varzesh3.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن