محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797850927
ترامپ و دمل چركين نژادپرستي غرب
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ترامپ و دمل چركين نژادپرستي غرب
در «داستان راستان» آمده است كه مردي ثروتمند، با لباسي تميز و مرتب، نزد رسول خدا(ص) نشسته بود...
نویسنده : احسان كياني*
در يكي از حكايات كتاب «داستان راستان» آمده است كه مردي ثروتمند، با لباسي تميز و مرتب، نزد رسول خدا(ص) نشسته بود. سپس مردي فقير و چركجامه وارد شد و كنار مرد ثروتمند نشست. ثروتمند، لباس خود را جمع كرد. پيامبر(ص) به مرد ثروتمند فرمود: «ترسيدي كه از فقر او به تو برسد؟» او پاسخ داد: «نه!» پيامبر بار ديگر پرسيد: «ترسيدي كه از ثروت تو به او برسد؟» آن مرد گفت: «نه!» پيامبر براي بار سوم پرسش نمود: «ترسيدي لباس پاكيزه تو را چركين كند؟» ثروتمند، مستأصل پاسخ داد: «نه!» آنگاه رسول خدا فرمود: «پس چرا لباس خود را از او دور كردي؟» گفت:«يا رسولالله، شيطان اين فعل قبيح را در نظر من زينت ميدهد و هر خوبي را زشت مينمايد.» حالا حكايت دولتها و بعضاً جوامعي است كه با مواجهه تبعيضآميز به اقشار، افراد، اديان يا فرهنگهايي مينگرند كه آنها را خوار و خفيف ميدانند. دستور اخير دونالد ترامپ، رئيسجمهور امريكا مبني بر جلوگيري از ورود اتباع هفت كشور مسلمان ايران، عراق، سوريه، يمن، سودان، سومالي و ليبي به بهانه جلوگيري از بروز حملات تروريستي در خاك ايالات متحده امريكا(!) در حالي است كه اين كشورها هيچ نقشي در حملات تروريستي در خاك امريكا نداشتهاند و خود در طول اين سالها قرباني تروريسم بودهاند. مردم و مسئولان ايراني از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي بارها مورد حملات تروريستي گروههايي قرار گرفتهاند كه اكنون مورد حمايت صريح دولتمردان جمهوريخواه امريكا ميباشند و حتي برخي چون جان بولتون به صراحت از حمايت اين گروهها براي تحت فشار قرار دادن ايران سخن گفتهاند. عراق از ابتداي حمله امريكا مورد حملات تروريستي گروههاي تكفيري مانند القاعده بوده كه با خلأ قدرت ناشي از هجوم غرب به عراق توانست فضاي مناسبي براي ابراز وجود بيابد. سوريه از سالها پيش تحت شديدترين حملات و عمليات از سوي گروههاي تروريستي است كه مورد حمايت لجستيك عربستان و قطر و تحت حمايت سياسي اتحاديه اروپا و امريكا هستند. يمن مدتهاست تحت هجوم بيرحمانه ائتلاف عربي است كه متحد نزديك غرب محسوب ميشود. ناامنيهاي داخلي ليبي، سودان و سومالي نيز بيارتباط با سياستهاي منطقهاي غرب در آسياي غربي و شمال آفريقا نبوده است. بهانه ترامپ آنقدر عجيب مينمايد كه اين شائبه در رسانههاي معتبر جهان مطرح شد كه ترامپ در انتخاب اين هفت كشور پيش از هر چيز، منافع تجاري خود را در نظر گرفته است وگرنه عربستان و امارات متحده عربي كه به اذعان خود امريكاييها داراي ارتباطات مستقيم و غيرقابلانكاري با حملات تروريستي 11 سپتامبر هستند، بايد در صدر اين فهرست قرار ميگرفتند. در اين يادداشت، بررسي كوتاهي از مباني تئوريك بعضي انديشمندان غربي در توجيه برخوردهاي تبعيضآميز با غيرغربيان خواهيم داشت.
نژاد برتر
تكبر و خودبرتربيني از مهمترين خصلتهاي بشري جوامع غربي نسبت به غيرغربيان بوده است. ارسطو در اثر مشهورش «سياست» مينويسد: «نميتوان انكار كرد مردماني وجود دارند كه هر جا هستند بردهاند و مردمان ديگري كه هرگز در هيچجا برده نيستند. اين در مورد افراد نجيبزاده نيز صدق ميكند. نجيبزادگان ما نه تنها در كشور خود بلكه در تمامي جهان خود را اصل و نسبدار ميدانند؛ در حالي كه بردگان فقط در كشور خودشان با اصل و نسب هستند.» ارسطو معتقد به برتري ذاتي يونانيان بر بربرها كه طبعاً هر غيريوناني از جمله ايرانيان را نيز در برميگرفت، بود. اين انديشه در پايان قرون وسطا و در عصر روشنگري نيز در ميان انديشمندان غربي بازنشر شد. منتسكيو، مبدع تفكيك قوا و نويسنده اثر «روحالقوانين»، معتقد بود ارزشهايي چون آزادي، برابري و بهرهمندي از فوايد حكومت مشروطه شامل حال سياهپوستان نميشود: «اين موجودات كه يكسره به رنگ سياه هستند با چنان بيني پهن، كمتر ميتوانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نميكنم خدا اين موجود كريه با اين موهاي وزوزي و لبهاي كلفت و بيني پهن را به عنوان انسان خلق كرده باشد. . . اگر آنان را انسان بدانيم اين سوءظن پديد ميآيد كه پس ما دودمان مسيحي نيستيم.» به همين دليل، نابودي بوميان امريكا و سپس انتقال بردگان آفريقايي براي ساخت سرزمين تازهكشفشده را نيز توجيه ميكند: «اروپاييان پس از آنكه بوميان امريكايي را ريشهكن ساختند، ناچار بودند كه آفريقاييها را به بردگي كشند تا بتوانند آن سرزمين پهناور را آماده سازند.»
بسياري از تجديدنظرطلبان و غربگرايان، جان لاك را فيلسوف آزادي و مبدع ليبراليسم اقتصادي و سياسي ميدانند و به همين جهت وي را مورد تجليل و ستايش قرار ميدهند. اين نكته در اثر معروف لاك تحت عنوان «دو رساله در باب حكومت» مشهود است. از اين رو كه در آن رساله از عدم دخالت گسترده دولت در اقتصاد و آزادي شهروندان در امور اجتماعي سخن ميگويد و به نحوي سعي در مهار «لوياتان»ي دارد كه هابز زاده بود. اما در كنار اين اشارات مشخص به مسائل داخلي بريتانيا و سعي در مشروط نمودن حاكميت انگليس به قواعد مردمسالارانه، ديدگاههاي لاك در باب سياست خارجي استعماري اين دولت مورد غفلت سهوي(و يا عمدي!) برخي روشنفكران قرار گرفته است. بررسي مناقشات سياسي قرن هفدهم پيرامون استعمار امريكا توسط انگلستان شدت مجادلات قلمي پيرامون اين مسئله را نشان ميدهد. در اين دوره، شمار منتقدان سياست استعماري بسيار بيشتر از حاميان آن بوده است. با افزايش ميزان سرمايهگذاري مالي و تعداد نيروي انساني اعزامي از سوي دولت انگلستان و مالكان در مستعمرات شرق امريكا، موج مخالفت با اين سياستها نيز افزايش يافت. در اين ميان، برخي نويسندگان مانند توماس مانت و چارلز دوننت به دفاع از منافع تجاري انگليس پرداختند و نوشتند عوايدي كه اين مستعمرات به كشور ميرساند به مراتب بيش از هزينه آن است. جان لاك نيز كه از جمله انديشمندان مطرح بريتانيا در آن دوره بوده، در توجيه ايدههاي استعماري نقش مهمي داشته است. از بررسي نامههاي مبادلهشده ميان او و مجمع مالكان كاروليناي شمالي مستفاد ميشود كه لاك در تنظيم نظام قانوني اين ايالت كه بردهداري در آن كاملاً تعبيه و تأييد شده نقش داشت. علاوه بر اين نامهها، نظرات لاك در خصوص مالكيت بريتانيا بر مستعمراتش در اثر «دو رساله در باب حكومت» نيز مشهود است. به نظر لاك، حق مالكيت بر اموال و آزاديها فقط در صورتي پذيرفته است كه از سوي شهروندان بريتانيايي اعمال شود! گفتني است لاك از 1673 تا 1675 ميلادي، منشي شوراي تجارت و مستعمرات انگلستان بوده است. واقعيت آن است كه «پدران آزادانديش خود بردهدار بودند و نقش مؤثري در رسميتبخشي به اين كار به عنوان يك امر طبيعي داشتند كه به گفته ايشان حتي انجيل هم آن را تأييد كرده بود». نه فقط جان لاك كه آلكسي توكويل، يكي از مشهورترين حاميان دموكراسي و جامعه مدني نيز نژاد بومي امريكا را محكوم به فنا ميداند و به فاتحان اين قاره حق ميدهد راهي جز مبارزه با آنان نداشته باشند.
داروينيسم اجتماعي
آنچه ذكر شد، بخشي از تفكرات روشنفكران و انديشمندان غربي بود كه با اعتقاد راسخ به برتري نژاد اروپايي درصدد استعمار و استثمار جوامع آسيايي، آفريقايي و بوميان امريكايي برآمدند. اين انديشه با توسل به انديشههاي داروين در خصوص بقاي نژاد تكامليافته در معرض حوادث طبيعي و حذف نژاد ناسازگار، بنياني تئوريك در علوم طبيعي و زيستي يافت. «چارلز داروين بين سالهاي 1809 تا 1882 در انگلستان زندگي ميكرد. وي طبيعيدان بود و به بررسي و مطالعه گياهان و جانوران ميپرداخت». داروين با ارائه تئوري تكامل ميخواهد بگويد خلقت انسان تدريجي بوده و انسان تكامليافته حيوانات پيشتر است. در اواخر سال ۱۸۵۹، كتاب داروين به نام «درباره خاستگاه گونهها از طريق انتخاب طبيعي» منتشر شد و به تفضيل به شرح تكامل دارويني پرداخت. اصول داروينيسم در طبيعت عبارت هستند از: «حركت دائمي طبيعت؛ تكامل تدريجي؛ منشأ واحد و انتخاب نوع اصلح». داروين خود، سياهان را نژادي معيوب ميدانست و معتقد بود سفيدپوستان، سازگاري بيشتري با محيط دارند. در ادامه، هربرت اسپنسر، از جامعهشناسان انگليسي نيز با تعميم اين تئوري زيستي به علوم انساني، بنيان داروينيسم اجتماعي را نهاد. او با ترسيم ايده رشد خطي جوامع به سوي ترقي اروپايي، بحث تطور جامعه به مثابه يك ارگانيسم يا موجود زنده را مطرح و مفهوم بقاي موجود اصلح در اين دگرگوني را بيان نمود: «اگرچه تطور و ترقي براي نوع بشر و در مجموعه جوامع امري حتمي است و تحقق مييابد، اما جوامع معيني نيز ممكن است در اين مسير، راه تنزل را بپيمايند.» به گمان اسپنسر نابودي موجوداتي كه توانايي كمتري براي انطباق با محيط دارند هم طبيعي و هم ضروري بوده و سبب تعالي جامعه و نژادها ميشود. و از همين رو بايد از هرگونه كمك به فرودستان پرهيز كرد. اسپنسر نظريه انتخاب طبيعي داروين را بقاي اصلح ناميد و آن را به ابزار توجيه ايدئولوژيك نابرابريهاي اجتماعي و اقتصادي تبديل كرد.
داروينيسم اجتماعي نقش مهمي درگسترش نژادپرستي و توجيه سياستهاي تبعيض نژادي اروپاييان در مناطق استعماري داشت. براي مثال «جوسيا استرونگ»، عالم ديني پروتستان، در رأس كساني بود كه در گسترش و ترويج نژادپرستي نقشي اساسي بر عهده داشت. او با تلفيق پروتستانتيسم و داروينيسم اجتماعي، عقيده برتري نژاد انگلوساكسون و صاحباختيار بودن اين نژاد از جانب خداوند به منظور نابود كردن سرخپوستان را مطرح كرد. ارنست هايكل يكي از پيروان داروينيسم نيز مبدع نازيسم در آلمان بود. نازيها نيز با اعتقاد به نژاد برتر آريايي، برخي اقوام اروپايي و همچنين بعضي مذاهب همچون يهوديت را مصداق نژادهاي غيربرتر دانسته و تلاش به حذف و انهدام آن داشتند.
ديوار
با پايان جنگ جهاني دوم، متفقين(امريكا، فرانسه، انگليس و شوروي) اداره آلمان را ميان خود تقسيم نمودند. شهر برلين نيز به دو بخش شرقي(تحت تسلط شوروي) و غربي(تحت سلطه امريكا و فرانسه و انگليس) تقسيم شد. با توجه به وخامت وضعيت معيشتي و اقتصادي برلين شرقي، موج مهاجرت از اين مناطق به برلين غربي گسترش يافت. مقامات شوروي كه اين را ننگي بر اعتبار ماركسيسم تلقي ميكردند، تصميم به جدايي اين دو بخش گرفتند. به همين دلیل به دستور دليل خروشچف، رهبر شوروي، در سال 1961 تمام راههاي ارتباطي بين برلين شرقي و غربي را مسدود كردند و ديوار برلين را بهعنوان «ديوار حافظ ضد فاشيست» و با هدف جلوگيري از رفتوآمدهاي نامطلوب بنا نمودند. با ايجاد اين حصار كه ارتفاع آن به دو متر ميرسيد، ارتباط بين بخشهاي شرقي و غربي شهر كاملاً قطع شد. احداث اين ديوار چنان شتابان انجام گرفت كه بسياري از خانوادهها كه در مناطق مختلف شهر زندگي ميكردند براي مدت ۲۸ سال از يكديگر جدا شدند. گروهي از آنها آنقدر زنده نماندند كه فروريختن ديوار برلين را شاهد باشند و امكان ديدار دوباره خانوادههاي خود را پيدا كنند. با بهبود تدريجي روابط بلوك شرق و غرب در اواخر دهه 1980 راههاي ارتباطي بين دو سوي اين ديوار گسترش يافت و سرانجام در سال 1989 ديوار فروريخت.
اما اين انديشه ديواركشي ميان اقوام، مذاهب و جوامع نه فقط فرونريخت بلكه مستحكمتر شد. اين تنها كمونيستهاي سرسخت اتحاد جماهير شوروي نبودند كه از تداخل با ديگر مردمان هراس داشتند. پس از آغاز انتفاضه فلسطين عليه اشغالگران صهيونيست، انديشه جداسازي فيزيكي ساكنان مناطق اشغالي از فلسطينيان و مسلمانان را در ميان سردمداران اسرائيل تقويت كرد. اين ايده اولين بار توسط ايهود باراك، نخستوزير وقت رژيم صهيونيستي ابراز شد و سرانجام اين شارون، نخستوزير اسرائيل در سالهاي اوجگيري انتفاضه بود كه به اجراي آن دست يازيد. اين رژيم كه خود بر مبنايي نژادپرستانه و در راستاي تضييع گسترده حق حاكميت و حقوق مسلم انساني فلسطينيان بر تماميت ارضيشان، تأسيس شده بود، بار ديگر با ديدگاهي نژادي، در سال 2002 اقدام به احداث ديوار حائل نمود. هر چند برخي مقامهاي اسرائيلي بهانههاي امنيتي را براي تداوم ديوار در مناطق اشغالي اتخاذ نمودند ولي بعضي مسئولان فلسطيني معتقدند علت ساخت اين ديوار گرفتن زمينهاي بيشتر از فلسطينيان است. آنها ميگويند: «بخش اعظمي از ديوار حائل نه در مرز ميان مناطق اشغالي، بلكه در كرانه باختري واقع شده و برخي شهركهاي يهودينشين درون خاك فلسطين را نيز در بر ميگيرد.» با شروع مرحله نخست عمليات ساخت ديوار در شمال غربي كرانه باختري معلوم شد كه 15 روستا با جمعيتي بالغ بر 14 هزار نفر در ميان حصار گرفتار ميشوند. طبق برآوردها 15 روستاي ديگر شهرهاي مذكور با جمعيت 140 هزار نفري از سه جهت به محاصره درخواهند آمد. علاوه بر اين، زمينهاي حاصلخيز و پرآب 15 روستا در غرب ديوار قرار گرفته و صاحبان آنها امكان دسترسي به زمينها و كشت آنها را نخواهند داشت. وضعيت كارمند و محل كار و مريض و بيمارستان نيز به همين شكل است. ممكن است روابط انساني و اجتماعي ميان خانوادههاي فلسطينيان با مشكل جدي مواجه شود و حتي مانع از ادامه برقراري اين روابط شود.
حال بار ديگر، ترامپ، رئيسجمهور جديد و خشونتطلب امريكا كه مدعي حفظ امنيت داخلي اين كشور از تبعات زيانبار بيگانگان است، درصدد ساخت ديواري ميان ايالات متحده و مكزيك، آن هم به هزينه مكزيكيهاست! باور به تبعيض نژادي ميان نژاد برتر و اصلح در مقابل غيرخوديهايي كه از آنها نيستند، باوري ديرينه و عميق در ميان روشنفكران، دولتمردان و حتي بعضي شهروندان اروپايي و امريكايي است. نگاه تحقيرآميز به مسلمانان، اقوام شرق دور، آفريقاييها و مهاجران از مواردي است كه بسياري از نومحافظهكاران غربي براي كسب رأي و جايگاه سياسي بالاتر در اروپا به آن متوسل ميشوند. ترامپ، پديده جديدي نيست. تداوم همين نگرش تبعيضآميز است.
* دانشجوي دكتراي مطالعات منطقه دانشگاه جامع امام حسين(ع)
منابع
1- تفكر رهاييبخش با يا بدون ماركس؛ مراد فرهادپور.
2- اخلاق و جايگاه آن در سياست خارجي ليبرالي؛ احمد واعظي.
3- داروينيسم اجتماعي؛ علي بيرانوند.
4- آثار حقوقي ساخت ديوار حائل در سرزمينهاي اشغالي فلسطين؛ ناصر قرباننيا.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]
صفحات پیشنهادی
ایجاد زیرساخت های عمرانی در دوره پهلوی در جهت منافع غرب بوده است
محمد خوش چهره ایجاد زیرساخت های عمرانی در دوره پهلوی در جهت منافع غرب بوده است شناسهٔ خبر 3878302 - دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰ ۱۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; محمد خوش چهره در نشست تخصصی نقد و بررسی اقدامات پهلوی دوم گفت زیرساخت هایی کهترامپ: آمریکا به مرزهای قوی و غربالگری شدید نیاز دارد
در واکنش به اعتراضات علیه منع ورود مسلمانان به آمریکا ترامپ آمریکا به مرزهای قوی و غربالگری شدید نیاز دارد رئیس جمهور آمریکا به اعتراضات گسترده علیه منع ورود مسلمانان به آمریکا واکنش نشان داد و طی پیامی در توئیتر نوشت که آمریکا به مرزهای قوی و غربالگری شدید نیاز دارد به گزارشترامپ: آمریکا به مرزهای مستحکم و غربالگری شدید نیاز دارد
ترامپ آمریکا به مرزهای مستحکم و غربالگری شدید نیاز دارد تهران - ایرنا - دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز یکشنبه در تازه ترین پیام توییتری خود نوشت کشور ما به مرزهای محکم و غربالگری شدید نیاز دارد به گزارش ایرنا به نقل از حساب کاربری توییتر وی در ادامه توییت خود افزود فرمان ترامپ، کار فیلسوفان و دانشمندان را مختل میکند
عضو انجمن فیلسوفان آمریکا در گفتگو با مهر فرمان ترامپ کار فیلسوفان و دانشمندان را مختل میکند شناسهٔ خبر 3894435 - چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۲ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; چارلز تالیافرو گفت فرمان ترامپ در جلوگیری از ورود مهاجران و شهروندان ۷ کعلوم انسانی غربی مشکلی از جامعه را برطرف نمی کند
آیت الله حائری شیرازی علوم انسانی غربی مشکلی از جامعه را برطرف نمی کند شناسهٔ خبر 3884451 - یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶ ۳۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; استاد حوزه علمیه گفت غربی ها درمورد موضوعات مانند علوم تربیتی و جامعه شناسی سخن استاغربالگری ترامپ از شرکتهای فناوری
غربالگری ترامپ از شرکتهای فناوریتاریخ انتشار چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸ ۰۳ کشمکشهای رئیس جمهور آمریکا با سیلیکون ولی درباره مهاجرت و کارگران شرکتهای حوزه فناوری ادامه دارد به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ پس از وضع قانونی از طرف رئیسجمهور جدید آمریکا مبآیا طلوع ترامپ غروب غرب خواهد بود؟
آیا طلوع ترامپ غروب غرب خواهد بود تاریخ انتشار سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸ ۴۰ یک روزنامه آلمانی در مطلبی به بررسی این مسئله پرداخت که آیا روی کار آمدن ترامپ در آمریکا به مفهوم نابودی ائتلاف غرب خواهد بود به گزارش تسنیم روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" در مطلبیفلسفه غرب؛ فاجعه یا فرصت؟
یادداشتی از عبدالله صلواتی فلسفه غرب فاجعه یا فرصت شناسهٔ خبر 3897201 - یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; اقبال کلی به فلسفه غرب برای ما مفید و مطلوب نیست چون انسان جهان اسلام خدایش پیامبرش رویکرد توحیدی اش همه و هنقش کتاب «سیر حکمت در اروپا» در غربشناسی ایرانیان
فایل صوتی نقش کتاب سیر حکمت در اروپا در غربشناسی ایرانیان شناسهٔ خبر 3891738 - دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; دریافت 14 MB مالک شجاعی جشوقانی در فایل صوتی زیر با تمرکز به کتاب سیر حکمت در اروپا نوشته علی محمد فروبین تجدد، غرب و غربزدگی مغالطه میشود/ گفتاری از عبدالله نصری
فایل صوتی بین تجدد غرب و غربزدگی مغالطه میشود گفتاری از عبدالله نصری شناسهٔ خبر 3892642 - سهشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; دریافت 80 MB عبدالله نصری در نشست نقد و بررسی کتاب در آستانه تجدد اثر داود فیرحی گفت امر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها