تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797780752




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نباید به بازیگران برای بازی در فیلم‌های انقلابی التماس کرد


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نباید به بازیگران برای بازی در فیلم‌های انقلابی التماس کرد
مدیرگروه سینما دانشگاه هنر تهران:
نباید به بازیگران برای بازی در فیلم‌های انقلابی التماس کرد مدیرگروه سینما دانشگاه هنر تهران گفت: نباید به بازیگران برای بازی در فیلم‌های انقلابی التماس کرد و مانور داد زیرا فضاسازی در این راستا درست نیست.


به گزارش فرهنگ نیوز، سینمای قبل از انقلاب با پرداختن به آلوده‌ترین روش‌ها برای جذب مخاطب، حداکثر یک درصد مخاطب داشت. متصدیان آن روز سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی، با فرهنگ انقلاب اسلامی ایران بیعت کردند تا مجوز ادامه فعالیت بگیرند تا جایی که بعد از گذشت یک سال و نیم پس از انقلاب، همه فیلم‌های ساخته شده، فقط انقلابی بود.

این اتفاق، در شرایطی صورت گرفت که کشور تازه انقلاب کرده بود و درخواست‌های مردم با آنچه پیش از انقلاب، رژیم شاهنشاهی به آن عمل می‌کرد، کاملاً متفاوت بود؛ بنابراین، سینمای انقلابی، رفته رفته جای خود را در بین اقشار مختلف مردم، باز کرد.

با این حال، به نظر می‌رسد که برخی اهالی سینما به بیعت خود وفادار نماندند و به تدریج بعد از یک دهه با حمایت قشری از مدیران منفعل و خاکستری، دهن کجی به ارزش‌های اخلاقی را در پیش گرفتند.

از اواسط دهه 70 تا اواخر دهه 80  افراد مذهبی سنتی و مذهبیون که سمبل انقلاب بودند، از پرده سینماها حذف شدند و فیلم‌هایی با این مضمون که تیپ مذهبی ریش‌دار، چند زن صیغه‌ای دارند و فرزندانشان بر خلاف ادعایشان معتاد و مفسد هستند و زنان چادری در نقش کلفت و زندانی هستند، روی پرده سینما رفت و این اوضاع تا جایی پیش رفت که فیلم‌های سخیف و فاقد ارزش که جهت‌دهی فکر و سبک زندگی مردم را برعهده داشتند، تمسخر تیپ مذهبی و در واقع همان انقلابی را آغاز کردند.

سینمای انقلابی شاهد ریزش‌ها و رویش‌ها است

شهاب اسفندیاری، مدیرگروه سینما دانشگاه هنر تهران، منتقد و فیلم‌ساز که به دعوت کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به اصفهان سفر کرده، با انتقاد از این موضوع گفت: فیلم‌سازان سینمای ایران میراث‌دار سینمای قبل از انقلاب بودند که جریان‌های مذهبی در آن فعال نبودند پس بعد از انقلاب وقتی قرار شد سینما انقلابی شود نیاز به پروسه زمانی بود تا افرادی که چنین دغدغه‌هایی دارند، در آن فعال شوند.

وی در ادامه با اشاره به ریزش‌ها و رویش‌های سینمای انقلابی، تصریح کرد: چون سینمای انقلابی عرصه‌ای بود که قبل از آن تجربه لازم و کافی در آن کسب نشده بود، دچار آفاتی شد. مثلاً بعضی‌ها در میان راه تغییر مسیر و عقیده دادند و با تغییر هویت مواجه شد اما در مقابل آن رویش‌هایی هم بوده که به کار خود ادامه می‌دهند.

دوران اصلاحات؛ فضای سینمای انقلابی را دگرگون کرد

این استاد دانشگاه ادامه داد: عرصه فرهنگی کشور بعد از دوم خرداد 76 شاهد دگرگونی اساسی شد و افراد خاص نظریاتی بیان کردند که قبل از آن جرأت ابراز آن را نداشتند. این افراد تعلق خاطری به انقلاب و اسلام نداشتند ولی در عرصه‌های فرهنگی از جمله سینما فعال‌تر شدند و مدیران دولتی هم نظارت و دقت کافی را نداشتند، پس خیلی زود این افراد که نسبت به ارزش‌های جامعه زاویه داشتند، هنجار شکنی کردند.

اسفندیاری انگیزه‌های جریان معتقد و مذهبی را در دوران اصلاحات برای ابراز بیشتر دانست و اظهار داشت: در همان دوران آژانس شیشه‌ای حاتمی کیا ساخته شد و بعد از آن مجید مجیدی فیلم رنگ خدا را ساخت.

چرا بازیگران ترس از مورد حمله قرار گرفتن برای بازی در فیلم‌های انقلابی دارند؟

وی در پاسخ به سؤال "چرا بازیگران ترس از مورد حمله قرار گرفتن را برای بازی در فیلم‌های انقلابی دارند؟" بیان کرد: در شرایط خاص بعد از انتخابات 88، چون فضای جامعه خاص شده بود و واکنش‌ها طبیعی نبود، این اتفاق صورت می‌گرفت. با این حال، در دوره‌های دیگر اغلب بازیگران درجه‌یک در فیلم‌های تاریخ انقلاب، مذهبی و آثار دفاع مقدس ایفای نقش کردند.

نباید به بازیگران برای بازی در فیلم‌های انقلابی التماس کرد

این فیلم‌ساز انقلابی افزود: نباید به بازیگران برای بازی در فیلم‌های انقلابی التماس کرد و مانور داد زیرا فضاسازی در این راستا درست نیست. بدون شک، در این حوزه، افرادی که تعلق‌خاطر داشته باشند، به ایفای نقش می‌پردازند اما فیلم‌سازان انقلابی نباید خودشان را معطل چنین قضایایی بکنند.

آوینی سینمای ایران را قبل و بعد از انقلاب بدون مخاطب و جدای از مردم می‌داند. سینمایی که عده‌ای معدود برای تغییر در مسیر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای آن بزرگداشت و نکوداشت برگزار می‌کنند.

تا زمانی که بدنه سینمای کشور، ریشه در هویت انقلابی این سرزمین نداشته باشند، حتی با وجود حل مشکلات مدیریت فرهنگی، برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس، اختصاص بودجه و...  شاید وضعیت سینما بهبود یابد، اما اوضاع فرهنگی سینما از بحرانی که در آن گرفتار است، رها نمی‌شود.

در واقع تا زمانی‌که سینما در خدمت بیان ارزش‌های غربی و استحاله کردن فرهنگ‌های سنتی باشد، مورد استقبال مردم واقع نخواهد شد.

گفتنی است؛ ویژه برنامه "هفته فیلم انقلاب اسلامی" از سوی کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و خانه انقلاب اسلامی و ولایت در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

 

منبع: تسنیم


95/11/24 - 07:19 - 2017-2-12 07:19:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن