تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796769761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینمای ایران و فیلمنامه‌هایی که هنوز می‌لنگند | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: کمیت فیلمنامه‌ بعضی از فیلم‌های سینمایی لنگ‌تر از آن است که بتوان تصور کرد. تعدادی از فیلم‌ها سر و شکل قابل قبولی دارند، بازی‌هایشان آنقدر بد نیست که نتوان تحمل کرد و در مجموع تا حدی می‌توان آنها را آبرومند دانست؛ اما همه اینها با یک اشکال بزرگ در فیلمنامه تباه می‌شوند.

به گزارش تراز ، ۱- کمیت فیلمنامه‌ بعضی از فیلم‌های سینمایی لنگ‌تر از آن است که بتوان تصور کرد. تعدادی از فیلم‌ها سر و شکل قابل قبولی دارند، بازی‌هایشان آنقدر بد نیست که نتوان تحمل کرد و در مجموع تا حدی می‌توان آنها را آبرومند دانست؛ اما همه اینها با یک اشکال بزرگ در فیلمنامه تباه می‌شوند. «آذر» محمد حمزه‌ای هم از این قاعده مستثنی نیست، هرچند داستان تازه‌ای برای ما روایت نمی‌شود و قبل از این هم فیلم‌هایی با محوریت زنان، ظلمی که بر آنها می‌رود و تلاشی که در غیاب همسر برای حفظ خانواده می‌کنند دیده‌ایم، اما تصمیمی که آذر در پایان این فیلم می‌گیرد، مبتنی بر کنش پیشین همسرش است. منتها کنشی که در فیلمنامه طراحی شده اشتباه آشکاری است که تماشاگر دقیقاً از همانجا حتی نمی‌تواند داستانی تکراری اما با اجرای نسبتاً معمولی را دنبال کند؛ یعنی اگر قرار باشد روندی را از نقطه الف تا ب و سپس پ دنبال کنیم و در این میان در نقطه ب اتفاقی بیفتد که موجد کنش و رویدادی در نقطه پ باشد، اگر اتفاق نقطه ب غیرقابل پذیرش و اشتباه تلقی شود، در نهایت کل این روند زیر سؤال خواهد رفت. کوشش کارگردان برای طرح موضوعاتی که هنوز در جامعه‌مان معضل محسوب می‌شوند ارزشمند است. مسائلی نظیر کلیشه‌های جنسیتی، نگاه‌های مردسالارانه و … اما این تلاش‌ها زمانی مؤثر واقع می‌شوند که در بستر صحیحی روایت شوند؛ نکته‌ای که در «آذر» رخ نداده است. 
 ۲- محمدحسین مهدویان بعد از ساخت چندین مستند، مجموعه تلویزیونی «آخرین روزهای زمستان» و فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، حالا با «ماجرای نیمروز» بسرعت تبدیل به یک برند و استاندارد در سینمای ایران شده است. این اتفاق محصول سال‌ها غور در اسناد و پژوهش در تاریخ معاصر و پشتکار و دقت فراوان در ارائه تصویری تاریخی با فرمی تازه است که اتفاقاً باعث شده انگیزه‌هایی را بیدار کند و نوری بر صحنه‌های مهمی از تاریخ کشورمان بتاباند.
 
«ماجرای نیمروز» هم مثل ساخته‌های قبلی مهدویان داستانی پرچالش را روایت می‌کند؛ این بار نه در بحران‌های جنگ، بلکه در دهه ۶۰ که نامش به‌تنهایی برای بسیاری یادآور تنش، التهاب و آشوب است. محور فیلم درباره خیانت‌های سازمان مجاهدین خلق است و روزی که وارد فاز نظامی و به «منافقین» تبدیل می‌شود.
 
 فیلمساز در این فیلم هم با ظرافتی مثال زدنی به جزئیات توجه کرده و با بهره بردن از فیلمبرداری نگاتیو همه مصائب را برای فضاسازی‌ دقیق به جان خریده تا مخاطب هر چه بیشتر در اتمسفر فیلم غرق شود. با توجه به فراوانی حوادث سال ۶۰ و ترور و وحشتی که روی کشورمان خیمه زده بود، یکی از تمهیدهایی که برای مطلع کردن مخاطب در این فیلم به کار گرفته شده، استفاده از تلویزیونی است که در محل کار نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه وجود دارد. این تلویزیون با استفاده از اخبار واقعی که در همان زمان از صدا و سیما پخش شده، خبرها را به تماشاگر منتقل می‌کند. از این دست ساز و کارها در «ماجرای نیمروز» که مخاطب را به درست‌ترین شکل ممکن با فیلم همراه می‌کند زیاد است، اما فیلم با وجود همه نقاط قوت که هر تماشاگر را به خود خیره می‌کند، کاستی‌هایی هم دارد. آن طور که فیلم به ما می‌گوید قرار است، ماجرای انفجار دفتر نخست‌وزیری و حزب جمهوری اسلامی را که منجر به شهادت شهیدان دکتر بهشتی، رجایی و باهنر شد دنبال کنیم. اما کثرت حوادث فرعی که ظاهراً کارگردان خواسته به هر قیمتی به همه آنها بپردازد (که البته برای نمایش التهابات آن دوره لازم است) باعث شده تا فیلمنامه با وجود همه جذابیت‌هایی که دارد گاهی دچار پریشانی شود. تأکید بیش از حد بر نماهای مستندگونه هم در برخی سکانس‌ها بارِ دراماتیک فیلم را کمرنگ کرده است. گذشته از اینها، فیلمساز عامدانه از نزدیکی به عناصر منافقین اجتناب کرده و ما بیشتر شاهد تلاش‌های نیروهای امنیتی هستیم که داستان را روایت می‌کنند و به همین علت چراغی در تاریکی‌های سازمان مجاهدین و مغز متفکر آنها نظیر مسعود رجوی و موسی خیابانی و مکان‌هایی که در آنها مشغول فعالیت هستند روشن نمی‌شود؛ اگر این اتفاق صورت می‌گرفت با روایت همه‌جانبه‌تر و کامل‌تری روبه‌رو می‌بودیم. «ماجرای نیمروز» در مجموع اثری روایی و جسورانه از تاریخ است که قطعاً دستاوردهای فرخنده بعدی را در سینمای مان به همراه خواهد داشت.
 
۳-«خوب، بد، جلف» نخستین فیلم پیمان قاسم خانی گیشه را نشانه گرفته است؛ با بازیگرهایی که قبلاً مخاطب در پای تلویزیون نشانده بودند و ارجاعاتی که برخی از همین مجموعه‌ها می‌دهد. فیلمی که فیلمنامه چندان پیچیده و قدرتمندی ندارد و پر از شوخی‌های کلامی و اکت‌های کمیک است که طبعاً فروش آن را در گیشه تضمین می‌کند. فیلم چیزی بیش از این نیست و کارگردان هم حتماً این را می‌داند. 
 
 



منبع: ایران

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 17 بهمن 1395 - 08:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن