محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797935290
معرفی کتاب «شب ظلمانی شاهنشاهی»
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزیده ای از بیانات رهبری معظم انقلاب؛
معرفی کتاب «شب ظلمانی شاهنشاهی»
شناسهٔ خبر: 3894496 - چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
دین و اندیشه > اندیشکده ها
.jwplayer{ display: inline-block; } کتاب «شب ظلمانی شاهنشاهی» مجموعهای است دربردارندهی بیانات آیتالله خامنهای درباره حکومتهای پادشاهی در ایران که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «شب ظلمانی شاهنشاهی» مجموعهای است دربردارندهی بیانات آیت الله خامنهای دربارهی حکومتهای پادشاهی در ایران که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. این اثر در ۵ فصل با عناوین؛ تفاوت ولایت و سلطنت در اسلام، مفاسد سلطنت دو هزار و پانصدساله، مفاسد دوران قاجار، مفاسد مشترک دوران قاجار و پهلوی و مفاسد دوران پهلوی صورتبندی شده است. مردود بودن حکومت پادشاهی در اسلام، تعریف امامت و سلطنت از دیدگاه اسلام، تبیین چگونگی از بین رفتن عزّت ملّت ایران زیر بار سلطهی پادشاهان، نابودی دانش در کشور بر اثر استبداد پادشاهان، بروز فکر انحرافی «جدایی دین از سیاست» در سلاطین مستبد قاجار، نفوذ سیاسی و فرهنگی انگلیس به کشور در دورهی قاجاریّه، ایجاد وابستگی غلط قاجار به غرب به اسم تحوّل در کشور، هیچکاره بودن مردم، و انقطاع کامل حکومت قاجار و پهلوی از مردم، تحقیر فرهنگ ملّی، ترویج فرهنگ «ما نمیتوانیم» و به خطر افتادن زبان فارسی در دوران سلاطین قاجار و پهلوی، عادت دادن مردم به مصرف کالاهای خارجی در رژیم پهلوی، تبیین مسئله کشف حجاب و ترویج بیحجابی بهعنوان اولین سوغات پهلوی از غرب، وابسته کردن اقتصاد به نفت و متزلزل شدن پایههای کشاورزی در دوران پهلوی و نابودی مجلس و نهادهای مردمی در همان دوران ازجمله مهمترین مباحثی است که این اثر به بررسی آنها پرداخته است. در این نوشتار تلاش شده تا معرفی اجمالی از مهمترین مباحث این کتاب صورت گیرد: تفاوت ولایت و سلطنت در اسلام آیت الله خامنهای بهعنوان یک اصل کلی، شاهنشاهی و ملوکیّت را به سبب تلقی ارباب و رعیتی پادشاه نسبت به مردم در نقطه مقابل اسلام میدانند: «ما با همهی شاهها بدیم. شاه بد است. اصلاً شاه نمیتواند خوب باشد. ملوکیّت بد است. ملوکیّت، به معنای مالکیّت است. آن کسی که خودش را مَلک مینامد، یعنی پادشاه مالکیتی نسبت به مردم و به اصطلاح رعیت خودش برای خود قائل است. در اسلام اصلاً ملوکیّت مردود است… خلافت و ولایت، نقطهی مقابل ملوکیّت است»(۲۲/اردیبهشت/۷۷). از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب ماهیّت امامت، با ماهیّت سلطنت، مغایر، متفاوت و متناقض بوده و اصولاً این دو ضدّ یکدیگر تلقی میشوند: «امامت، یعنی پیشوایی روحی و معنوی و پیوند عاطفی و اعتقادی مردم؛ امّا سلطنت، یعنی حکومت با زور و قدرت و فریب؛ بدون هیچگونه علقهی معنوی و عاطفی و ایمانی. این دو، درست نقطهی مقابل هم است. امامت، حرکتی در میان امّت، برای امّت و در جهت خیر است. سلطنت، یعنی یک سلطهی مقتدرانه علیه مصالح مردم و برای طبقات خاصّ؛ برای ثروتاندوزی و برای شهوترانی گروه حاکم.»(۲۶/فروردین/۷۹(. پسازاین معظّمٌله با ذکر مثالی بهصورت مصداقی به تبیین این مسئله میپردازند: «آنچه ما در زمان قیام امام حسین میبینیم، دوّمی[سلطنت] است، نه آن اوّلی[امامت]؛ یعنی یزیدی که بر سر کار آمده بود، نه با مردم ارتباط داشت، نه علم داشت، نه پرهیزگاری و پاکدامنی و پارسایی داشت، نه سابقهی جهاد در راه خدا داشت، نه ذرّهای به معنویات اسلام اعتقاد داشت، نه رفتار او رفتار یک مؤمن و نه گفتار او گفتار یک حکیم بود. هیچچیزش به پیامبر شباهت نداشت»(۲۶/فروردین/۷۹). مسئله قابل تأمل در اندیشه رهبر معظّم انقلاب بحث ایشان درباره تمایز یا عدم تمایز بین حکومتها و سلاطین پیش و پس از ظهور اسلام و در سرزمینهای اسلامی است. از منظر معظّمٌله: «ما حکومتهای اموی و عبّاسی را نظام اسلامی نمیدانیم. آن حکومتها هم نظام پادشاهی و شاهنشاهی است؛ منتها یک نوع و شکل دیگرش. حکومت هارونالرّشید یا عبدالملک یا هشام و امثال اینها، چه فرقی با حکومت اردشیر درازدست دارد؟ آیا چون اسمشان مسلمان است، برتری دارند؟ مگر اسم، مسأله را حل میکند؟ حکومت سلطان محمود غزنوی در این کشور، چه فرقی با حکومتهای جبّارانی که درگذشته بودند، دارد؟ ازلحاظ حاکمیّت، غزنویان چه تفاوتی با ساسانیان داشتند؟ تفاوتی که وجود دارد، مربوط به فضای اسلامی است. فضای اسلامی، سلطان محمود غزنوی را هم وادار میکند که نمازش را بخواند. آن کسی هم که در ظلّ حکومت اوست، او هم نمازخوان بار میآید. این، ربطی به سلطنت سلطان محمود ندارد. این، برکت همان مقداری از اسلام است که وجود دارد.»(۱۱/دی/۶۹) مصائب سلطنت برای ایران و ایرانیان در این بخش مروری کوتاه بر برخی خصوصیات و مصائب رژیمهای پادشاهی در ایران بخصوص در دوران قاجار و پهلوی خواهیم داشت؛ 1) استبداد، ظلم به مردم و ایستادگی در برابر خواست مردم: آیت الله خامنهای استبداد را از مهمترین ملاکها در ارزیابی عملکرد سلاطین در تاریخ ایران میدانند: «ما فراموش نکردیم که چند قرن در زیر چکمهی استبداد زندگی کردیم. بهترین پادشاهان ما در طول تاریخ که ممکن است به نام اینها افتخار هم بکنیم، جزو ظالمترین و قسیّالقلبترین مردم زمان خودشان و حکام دوران خودشان بودند. نادرشاه از لحاظ قهرمانی و به عنوان یک قهرمان ملّی یک اسطوره است؛ امّا برای مردم خودش، درآن زمانی که زندگی میکرده، یک دیو مهیبی است. شاه عبّاس هم همینجور است. ما به اینها افتخار میکنیم، به خاطر اینکه اینها کارهای بزرگی کردند. خوبهایشان آنهایی که بهاصطلاح خوب بودند و اهل تقوای نسبی بودند چه جور عمل کردند، آنهایی هم که اهل تقوا نبودند، چهجور عمل کردند»(۲۵/شهریور/۸۷) 2) فساد و شهوتپرستی پادشاهان: متأسفانه آلوده شدن به فساد از نقاط تیرهوتار زندگی سلاطین در تاریخ ایران محسوب میشود. رهبر انقلاب در این باره میفرمایند: «از نجسترین انسانهای روزگار، همین پادشاهانی هستند که گذشتند. همهشان همینطورند و هیچ فرقی باهم ندارند. من تاریخ را زیاد خواندهام و در میان پادشاهان، واقعاً استثنایی سراغ ندارم. همین امیر اسماعیل سامانی، همین آلبویهی شیعه، همین سلجوقیان و غزنویان و دیگران، هرکجای کارشان را نگاه کنید، میبینید که مظهر زشتترین خصوصیّات بشری بودند و چقدر از نعم الهی سوءاستفاده کردند»(۱۱/دی/۶۹). ایشان همچنین درباره شدت فساد اخلاقی سلاطین که تا حدودی ناشی از نوع نگاه فضاحتبار آنان نسبت به زنان نیز بوده میفرمایند: «از حرمسراهای پادشاهان ساسانی مطالبی شنیدهاید. حرمسراداری یعنی چه؟ حرمسراداری یعنی همان اهانت به زن. یک مرد چون قدرت دارد، به خودش حق میدهد که هزارنفر زن در حرمسرای خودش نگه دارد! اگر همهی ملّت آن پادشاه هم همانطور قدرت داشتند، هرکدام بهقدر خودشان هزار نفر، پانصد نفر، چهارصد نفر یا دویست نفر زن نگه میداشتند! این حاکی از چه نگرشی به زن است؟!»(۴/دی/۷۰) 3) بیتوجهی به ارزش علم و از بین بردن استعدادهای ایرانی: از دیگر انتقادات رهبر معظّم انقلاب نسبت به پادشاهان ایران و بطور خاص در دوران قاجار و پهلوی بیتوجهی به علم و از بین بردن استعداد و نبوغ ایرانیها بوده است. از دیدگاه معظّمٌله بزرگترین خیانت دویست سال گذشته در ایران فراهم نکردن زمینههای بروز استعدادهای علمی بوده است: «ما بر اثر سلطهی حکومتهای فاسد و وابسته، در طول سالهای متمادی از میدان رقابتهای جهانی بیرون مانده بودیم. ملّت ایران که یک روز پیشاهنگ دانش و فرهنگ بود، بر اثر سلطهی پادشاهان جبّار و قدرتهای منقطع از مردم وضعش به جایی رسید که از حدود دویست سال قبل به این طرف که مسابقهی علمی و سیاسی در دنیا آغاز شد، بیرون از میدان مسابقه قرار گرفت. وقتی ملّتی در مسابقهی ملّتها وارد نیست، بهطور طبیعی تواناییهای او تحلیل میرود و موفّقیّت های او ناچیز میشود.»(۱/ فروردین/۸۶(. ۴) وابسته کردن همهجانبه کشور: رهبر معظّم انقلاب وابستگی را مادر آفتهای ملّی میدانند. ایشان همچنین سوء تدبیر، ضعف نفس و استبداد را از دلایل وابستگی هرچه بیشتر قاجار و پهلوی به بیگانگان دانستهاند: «سیاست وابسته و سوءتدبیر و ضعف نفس و استبداد در رژیم پهلوی و قاجار، در ظرف دویست سال، ایران را که روزی به برکت اسلام پرچمدار دانش جهان بود، به ویرانهای محتاجِ بیگانگان و تحت سلطهی آنان بدل ساخت. روستاها متروک، شهرها مصرفزده، مزارع بیثمر، صنعت مونتاژ و مغزها معطل شدند»(۱۰/خرداد/۶۹). معظّمٌله معتقدند که: «به گمان من، یکی از بزرگترین جرائم و گناهان رژیم محمدرضا پهلوی، عبارت بود از اینکه کشور را از لحاظ فنّی، صنعتی و اقتصادی، وابسته نگه داشت و وابستهتر کرد. سرنوشت یک کشور را در نانش، در گندمش، در سیلوی گندمش، در وسیلهی آرد کردن گندمش، در مواد غذاییش و در همهچیزش، به خارج وابسته کرد!»(۹/اردیبهشت/۷۷) ۵) مقابله با دین، نهاد روحانیّت و دفاع از مقولهی «جدایی دین از سیاست»: مقابله با دین و یا ارائه تفاسیر مطابق با منافع شخصی و همچنین مبارزه با نهاد روحانیّت از سوی برخی پادشاهان از مسائل حائز اهمیّتی است که رهبر معظّم انقلاب اسلامی به آن پرداختهاند: «همیشه انگیزه برای معارضه با حوزههای علمیّه وجود داشته است. سلاطین قاجار با علما و حوزههای علمیّه مخالف بودند و افراد حوزوی را هم لشکر علمای بزرگ قلمداد میکردند. آنها با علما مخالف بودند؛ چون علما در کارهای آنها دخالت میکردند. اگر میخواستند قرارداد رژی امضا کنند و با انگلیسی ها رابطه داشته باشند و یا اگر میخواستند با دو خواهر ازدواج کنند، علما نمی گذاشتند و در مقابلشان می ایستادند.»(۱۴/شهریور/۷۴). معظّمٌله در رابطه با این موضوع بطور خاص از رضاخان پهلوی نام میبرند: «یکی از بزرگترین مسؤولیّتهای رضاخان، برچیدن بساط روحانیّت برای نابود کردن دین بود؛ بنابراین به مجرّد اینکه قدرت پیدا کرد، در سالهای ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ شروع به برچیدن بساط روحانیّت کرد»(۱۰/ آبان/۷۴). همچنین از نظر حضرت آیتالله خامنهای بحث «جدایی دین از سیاست» از مقولاتی است که از سوی سلاطین و با حمایتهای بیگانگان دنبال شده است: «حکام و سلاطین مستبد، اوّلین پیشروان فکر انحرافی «جدایی دین از سیاست» محسوب میشوند. قبل از استعمارگران و قبل از دشمنان خارجی و قبل از طرّاحان سیاسی صهیونیسم و دیگران، کسانی که بر این کشور و بر دیگر کشورهای اسلامی، سالها مستبدانه حکومت کردند، مروّج و منادی این فکر بودند که «دین از سیاست جداست» وقتی در زمان ناصرالدّین شاه، یک عالم روحانی در یک امر سیاسی دخالت کرد و همهی تدابیر و مکر استعماری را که منافع مشترک کمپانی ها و دربار پادشاهی ایران بهوسیلهی آن تأمین میشد، به هم ریخت، آیا اطرافیان و درباریهای ناصرالدّین شاه به این فکر نیفتادند که چرا دین در امر سیاست دخالت میکند؟ کمااینکه در ادبیّات دوران ناصرالدّین شاه- دوران اواسط و اواخر قاجار- همین معنا وجود دارد که « چرا علما و کسانی که به امور دینی مشغولند، در امر حکومت دخالت میکنند؟»(۱۸/اردیبهشت/۷۵). ۶) خودباختگی و عدم اعتقاد به اصل «ما میتوانیم»: رهبر معظّم انقلاب اسلامی معتقدند که از اواسط دوران قاجار نوعی از بیگانهزدگی در ایران بشدّت رشد داشته است: «از اواسط دوران قاجار، یک فریفتگی و بیگانهزدگی در ما پیدا شد؛ البتّه عوامل طبیعیای هم داشت و این عوامل روزبهروز شدت پیدا کرد؛ در دوران حکومت پهلوی به اوج رسید و بر اساس آنها، پایههای فرهنگی بسیار خطرناکی را در کشور پایهگذاری کردند: مثل اینکه ایرانی «نمیتواند»، ایرانی عُرضهی حضور در میدانهای علم و فرهنگ را ندارد؛ و نگاه منفی نسبت به همهی گذشتهی فرهنگی و مواریث ارزشمند تاریخی و علمی ما؛ اینها چیزهایی بود که در این کشور اتّفاق افتاد»(۲۵/شهریور/۸۵). این امر آنچنان در روحیّات مسئولان دوران پهلوی و بالطبع مردم آن روز ترویج میشد که حتی مسئولان ردهبالای کشور در نطق و سخنرانیهای خود توان انجام کوچکترین کارها را بدست متخصصین ایرانی نفی نموده و در عمل اعتماد به نفس و خودباوری مردم و نخبگان را لگدمال میکنند: «آن روز به ما میگفتند شما بروید لولهنگ بسازید؛ آفتابههای گلیای که آن وقتها میساختند؛ یعنی آفتابهی حلبی هم نه! ما حتّی دستهی بیل را هم از خارج وارد میکردیم؛ همچنین بقیهی چیزهای مورد مصرف و مورد نیاز روزافزون صنعتی را. سطح زندگی پیشرفت میکرد و نیازهای فراوان روزبهروز پیش میآمد؛ همهی اینها را ما باید از دیگران میگرفتیم و وارد میکردیم. برنامهریزان آنوقت هم افتخار میکردند!»(۵/اسفند/۸۳).
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]
صفحات پیشنهادی
معرفی کتاب «تحریر ایقاظ النائمین» اثر آیت الله جوادی آملی
معرفی کتاب تحریر ایقاظ النائمین اثر آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 3892138 - دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶ ۲۳ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; ایقاظ النائمین که نتائج مهم ترین تأملات فلسفی عرفانی صدرالدین شیرازی قدس سره است تلاشی است در جهت تعالی فمعرفی آثار مرحله دوم کتاب سال در گروه فلسفه
سی و چهارمین دوره کتاب سال معرفی آثار مرحله دوم کتاب سال در گروه فلسفه شناسهٔ خبر 3873019 - دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; ۲ کتاب در بخش فلسفه اسلامی ۹ کتاب در بخش فلسفه غرب و یک کتاب در بخش منطق از مجموع ۹۴ کتاب درآثار راه یافته به مرحله دوم کتاب سال در گروه «دین» معرفی شدند
سی و چهارمین دوره کتاب سال آثار راه یافته به مرحله دوم کتاب سال در گروه دین معرفی شدند شناسهٔ خبر 3883432 - شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; آثار راه یافته به مرحله دوم سی و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران درمعرفی آثار راه یافته به مرحله دوم کتاب سال در گروه علوم اجتماعی
معرفی آثار راه یافته به مرحله دوم کتاب سال در گروه علوم اجتماعی شناسهٔ خبر 3892181 - دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶ ۵۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; آثار راه یافته به مرحله دوم داوری سی و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه هایکتاب/ "شب ظلمانی شاهنشاهی" از بیانات رهبر معظم انقلاب | پایگاه خبری تراز
تراز کتاب شب ظلمانی شاهنشاهی مجموعهای است دربردارندهی بیانات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای دربارهی حکومتهای پادشاهی در ایران که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است به گزارش تراز این اثر در 5 فصل با عناوین تفاوت ولایت و سلطنت در اسلام مفاسد سلطنت دو هزار ومعرفی شش کتاب تازه در حوزه ادبیات کودک
معرفی شش کتاب تازه در حوزه ادبیات کودک عناوین جدیدی از سوی نشر چکه برای ردههای مختلف سنی کودک و نوجوان منتشر و راهی بازار شده است به گزارش خبرنگار ایلنا چند عنوان از مجموعهی" زوزو میگه چکار کنیم" برای ردهی سنی الف و ب توسط نشر چکه وارد بازار کتاب شدمعرفی آثار مرحله دوم کتاب سال در گروه علوم خالص
معرفی آثار مرحله دوم کتاب سال در گروه علوم خالص ۱۱ کتاب از مجموع ۲۳۳ کتاب در گروه علوم خالص به مرحله نهایی سی و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی راه پیدا کردند به گزارش ایلنا در سی و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ۲۳۳ کتاب در گروه علوم خالص به دبیرخانه این جشنواره ارساکتابشناسی امام جعفر صادق(ع) بنیان گذار مکتب جعفری و احیاگر تشیع
کتابشناسی امام جعفر صادق ع بنیان گذار مکتب جعفری و احیاگر تشیع دوران امام جعفر صادق ع در میان دیگر دوران های ائمه اطهار ع دورانی منحصر به فرد بود و شرایط اجتماعی و فرهنگی عصر آن حضرت در زمان هیچ یک از امامان وجود نداشت و این امر به دلیل ضعف بنی امیه و قدرت گرفتن بنی عباس بودمعرفی آثار مرحله دوم جایزه کتاب سال در گروه علوم خالص
معرفی آثار مرحله دوم جایزه کتاب سال در گروه علوم خالص شناسهٔ خبر 3887045 - چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۲ فرهنگ > کتاب jwplayer display inline-block; ۲ کتاب در بخش ریاضیات ۴ کتاب در بخش نجوم ۱ کتاب در بخش شیمی ۲ کتاب در بخش زیست شناسی ۳ کتاب در بخش زمین شناسی و ۱ کتابکتاب «شکلگیری علم اسلامی» نامزد جایزۀ بهترین کتاب سال شد
به قلم مظفر اقبال کتاب شکلگیری علم اسلامی نامزد جایزۀ بهترین کتاب سال شد شناسهٔ خبر 3887210 - چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; کتاب شکلگیری علم اسلامی اولین کتاب منتشرشده در انتشارات ترجمان علوم اسلامی است که ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها