تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796890265




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایزه صدها میلیاردی به بانك‌های «بی‌کفایت» دولتی | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: برخورد دوگانه با 14 بانكي كه به دليل بي‌كفايتي اجازه همكاري با خارج را ندارند / جبران كم‌كاري در حوزه نظارتي و رعايت‌نكردن نسبت كفايت سرمايه با بخشش از جيب بيت‌المال براي افزايش «سرمايه پايه» نوعي پاداش براي ناكارآمدي مديريتي در بانك‌هاي دولتي است...

به گزارش تراز ، به غير از دو بانك تخصصي كوچك كه مجبور به مراوده ارزي بوده‌اند، همه بانك‌هاي بزرگ دولتي وضعيتي پايين‌تر از استانداردهاي حداقلي بانك مركزي دارند، به نحوي كه نسبت كفايت بانك ملي منفي و بانك‌هاي سپه، كشاورزي، مسكن و ‌پست بانك نيز كمتر از حداقل استاندارد(8 درصد) است. به اين ترتيب حتي بر اساس استانداردهاي عقب‌مانده كشور - استاندارد 28 سال پيش بانك‌هاي جهاني - بيش از 14 بانك در عمل اجازه فعاليت و همكاري با بانك‌هاي خارجي را ندارند كه اين اقدام به دليل كم‌كاري‌هاي نظارتي، عدم‌رعايت استانداردهاي بانك مركزي و چشم‌پوشي مداوم بر دارايي‌هاي سمي و بنگاه‌داري آنها محقق شده است. اين موضوع بار ديگر نشان مي‌دهد اصلاح سيستم‌هاي اقتصادي در داخل كشور ارجح بر برجام و توصيف آفتاب تابان آن بوده زيرا اكنون خود دولت عاملي بر نتابيدن آفتاب مدنظرش است!
 بر اساس آيين‌نامه كفايت سرمايه كه در سال 82 از سوي بانك مركزي «ابلاغ شده» بانك‌هاي دولتي موظف شده بودند حداكثر تا پايان سال 84 وضعيت خود را بهبود ببخشند اما بعد از گذشت 11 سال همچنان اوضاع بانك‌هاي دولتي وخيم است و انضباط مالي آنها در مسير درستي قرار ندارد. نسبت كفايت سرمايه حاصل تقسيم سرمايه پايه به مجموع دارايي‌ها (كه هر يك ضريب ريسكي تعيين شده دارند) است.
 
اين نسبت بنا بر آيين‌نامه 8 درصد است اما در بانك‌هاي جهاني و بر اساس استانداردهاي « بازل» جديد بايد نسبت كفايت سرمايه حداقل10/5 درصد در شرايط عادي داشته باشد تا در شرايط بحراني به كمتر از 8 درصد نرسد. اگر سرمايه بانكي كمتر از 10/5 درصد باشد، اجازه توزيع سود و باز خريد سهام به بانك داده نخواهد شد و مديران بانك بايد سرمايه بانك را از طريق مراجعه به بازار يا طرق ديگر به10/5 درصد برسانند. براساس اين نسبت براي بانك‌هاي بزرگ كه بانك‌هاي دولتي كشور عمدتاً جزو بانك‌هاي بزرگ به شمار مي‌روند به دليل خطر بروز بحران سيستماتيك آنها حدود 5/2 درصد بيشتر است (حدود 15/7 درصد).
 مانع بزرگ دولت جلوي آفتاب تابان!
 
نكته حائز اهميت در وضعيت قرمز بانك‌هاي دولتي آن است كه آنها مانند 9 بانك بخش خصوصي قادر به ايجاد روابط كارگزاري با بانك‌هاي خارجي نيستند، لذا يكي از عوامل مهم نتابيدن آفتاب توصيفي برجام (!) بر بازارهاي مالي و موانع اصلي عدم‌ارتباط بانك‌ها حتي با رفع شيطنت‌هاي خارجي خود عملكرد دولت در حوزه بانكي است.
 پوشش ناكارآمدي و بي‌كفايتي با بذل و بخشش!
 
همان طور كه در تعريف كفايت سرمايه آمده است، اين نسبت يك صورت و يك مخرج دارد كه بخش مخرج آن يعني دارايي‌ها با ضريب نقدشوندگي كمتر باعث شده تا ضريب كفايت سرمايه در اكثر بانك‌هاي دولتي و بانك‌هايي كه در آن نقش مديريتي دارد، پايين‌تر از حداقل استاندارد باشد و براي اينكه ناكارآمدي و كافي نبودن كفايت سرمايه را پوشش دهند به جاي اجراي مصوبه قبلي كه تأكيد بر واگذاري بنگاه‌ها و فروش دارايي‌هاست به تصميم جديدي روي آورده شده است، به عبارت ديگر اين تصميم به جاي حل مشكلات قبلي و كوچك كردن مخرج معادله نسبت كفايت سرمايه به بزرگ‌تر كردن صورت يعني «سرمايه پايه» مراجعه شده است و به نوعي جايزه دادن به مديريت ناكارآمد و متخلف از بخشنامه نسبت كفايت سرمايه است؛‌اقدامي كه جز با پشتوانه درآمدهاي نفتي در سال جاري و نقش پررنگ دولت در اقتصاد محقق نمي‌شد، به همين دليل در تبصره 17 بندهاي «ب»و«ج»لايحه بودجه سال 1396 كل كشور پيشنهادهايي براي افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي ارائه شده است.بند «ب» تبصره 17 درصدد اين است كه سود و وجه التزام خطوط اعتباري و اضافه برداشت‌هاي بانك‌هاي كشاورزي، سپه و ملي از بانك مركزي را بخشيده و به حساب افزايش سرمايه دولت در اين بانك‌ها منظور كند. بند «ج» نيز پيشنهاد افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي را تا سقف معين شده از برخي رديف‌هاي بودجه‌اي داده است.
 
بر اين اساس هيئت وزيران نيز چند روز پيش افزايش سرمايه شش بانك دولتي را تصويب و قطعي كرد. در عين حال، بررسي لايحه بودجه سال 96 كل كشور و تبصره مربوط به افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي نشان مي‌دهد سرمايه بانك‌هاي دولتي در چند سال گذشته با وضعيت نامناسبي روبه‌رو بوده و نسبت پايين‌تر از حد استاندارد كفايت سرمايه بانك‌هاي مذكور گوياي اين وضعيت است.
مركز پژوهش‌هاي مجلس طي گزارشي تحليلي دراين باره نوشته است: هرچند افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي در شرايط كنوني ضرورت دارد ولي روش‌هاي ذكر شده در بندهاي فوق داراي ايرادات متعددي است كه مهم‌ترين آنها عبارتند از:

- فقدان گزارش عملكرد قوانين مشابه تصويب شده در سال‌هاي اخير از جمله تبصره 19 و 35 قانون بودجه سال 1395 و اصلاحات بعدي آن.
- آثار سوء بخشش تخلفات بانك‌ها در اضافه برداشت از منابع بانك مركزي
- نبود شفافيت ابعاد مختلف افزايش سرمايه و مغايرت با اصول بودجه ريزي
- ايجاد تسلط سياست مالي دولت بر سياست پولي بانك مركزي
- استفاده غيرمستقيم دولت از منابع بانك مركزي (تكليف به بخشش بدهي بانك به بانك مركزي) جهت افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي. در جمع‌بندي و ارائه پيشنهاد گزارش مركز پژوهش‌ها نيز آمده است: با وجود آنكه سرمايه بانك مي‌تواند به عنوان ضربه‌گير عمل كند اما روند سه سال اخير نشان مي‌دهد كه ضربه‌گير بانك‌هاي كشور اضافه برداشت از بانك مركزي و تبديل آن به خط اعتباري است و سرمايه بانك نيست.
در اين شرايط افزايش سرمايه بانك‌ها (از محل‌هاي مناسب) هرچند ممكن است در كوتاه‌مدت حركت مثبتي در بانك‌هاي دولتي ايجاد كند ولي رويه بانك‌ها در مديريت نامطلوب اعتباري و وجود امكان اضافه برداشت از منابع بانك مركزي در كنار بي‌انضباطي مالي دولت و تكاليف به بانك‌هاي دولتي موجب از بين رفتن آثار مثبت افزايش سرمايه بانك‌ها مي‌شود.
در لايحه بودجه سال 96 نيز مانند برخي قوانين سال‌هاي گذشته روش‌هاي غيرمتعارفي براي افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي پيش‌بيني و پيشنهاد شده است.
 14 بانك با وضعيت قرمز كدامند؟
 
چندي پيش وضعيت كفايت سرمايه 21 بانك غيردولتي نيز بررسي و در آن اعلام شده بود وضعيت هفت بانك غيراستاندارد و چهار بانك وخيم است. در آن گزارش اشاره شده بود: ‌در فضاي پسابرجام در حالي كفايت سرمايه بانك‌ها اهميت دوچندان يافته است كه از مجموع ۲۰ بانك و يك مؤسسه اعتباري ۱۰ بانك نرخ كفايت سرمايه استاندارد دارند،  دو بانك در تلاش براي افزايش سرمايه و پاس كردن استاندارد هستند و چهار بانك نيز وضعيت بسيار وخيمي دارند.
در اين گزارش بانك‌هاي ملت (با نسبت كفايت سرمايه7/57 درصد)، سرمايه (با نسبت كفايت سرمايه3/1 درصد)، قوامين (با نسبت كفايت سرمايه 2/13درصد)، ايران‌زمين (با نسبت كفايت سرمايه 5/3 درصد)، آينده(با نسبت كفايت سرمايه 2/54 درصد)، تجارت (با نسبت كفايت سرمايه 7/5 درصد)، اقتصاد‌نوين (با نسبت كفايت سرمايه 7/75 درصد)، پارسيان (با نسبت كفايت سرمايه 7/9 درصد)، گردشگري (با نسبت كفايت سرمايه 6/44 درصد) و قرض‌الحسنه رسالت(با نسبت كفايت سرمايه 0/84 درصد) در وضعيت وخيم به سر مي‌برند كه بايد به اينها بانك‌هاي دولتي زير را نيز اضافه كرد:
 بانك ملي با نسبت كفايت سرمايه منفي، بانك سپه (با نسبت كفايت سرمايه 2/46 درصد)، بانك كشاورزي (با نسبت كفايت سرمايه5/47)، بانك مسكن (با نسبت كفايت سرمايه4/87) و بانك پست‌بانك (با نسبت كفايت سرمايه5/65).
 برخورد دوگانه با بانك‌هاي بي‌كفايت
 
در مجموع 14 بانك بزرگ و عمده كشور وضعيتي قرمز دارند كه نحوه برخورد با اين بانك‌ها متفاوت است. همان طور كه گفته شد قرار است بانك‌هاي دولتي كه كفايت سرمايه آنها ناكافي است با بخشودگي و بخشش دولت سرمايه خود را بالا ببرند اما بانك مركزي قرار است با بانك‌هاي بخش خصوصي به روش ديگري با آنها برخورد كند. در ماه‌هاي اخير بانك مركزي در قالب برنامه اصلاح نظام بانكي، طرح ادغام بانك‌ها را كليد زده است. رئيس كل بانك مركزي در اين باره گفته بود: بانك‌هايي كه نتوانند استانداردهاي تعريف شده را رعايت كنند، ادغام مي‌شوند! 
 
 



منبع: جوان

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 9 بهمن 1395 - 08:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن