تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797568996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دشمنی با ایران،تنها نقطه مشترک ترامپ و اوباما | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در حالی که رئیس جمهور جدید آمریکا، کل سیاست‌های دولت اوباما را زیر سؤال برده و قول داده بود سیفون را در کاخ سفید خواهد کشید، طی همین چند روز نخست‌آغاز به کار خود ثابت کرد در زمینه خصومت با ایران، ترامپ نیز همان راه اوباما را خواهد پیمود.

به گزارش تراز ، ترامپ در آغازین روزهای ریاست جمهوری، قوانین جدیدی را علیه کشورمان اعمال کرده است. هدف اصلی سیستم حاکمه آمریکا، ادامه یافتن اقدامات ضد ایرانی اوباما توسط ترامپ است. 
خبرگزاری رویترز از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای سخت‌گیرانه‌تر کردن قوانین مهاجرت از کشورهای مسلمان به این کشور خبر داد.
بنا بر این گزارش، انتظار می‌رود ترامپ با حضور در وزارت امنیت داخلی آمریکا چند فرمان اجرایی مربوط به این محدودیت‌ها را صادر کند.چند نفر از دستیاران کنگره که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند که این محدودیت‌ها بیشتر شامل حال پناهجویان و اتباع ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن خواهد شد.
 
بنا بر این گزارش، احتمالا ترامپ به وزارت خارجه آمریکا دستور خواهد داد تا از صدور روادید برای اتباع این کشورها خودداری کند. علاوه بر این، احتمال دارد که ترامپ به اداره گمرک و مرزهای آمریکا دستور دهد که از ورود دارندگان روادید آمریکا که تبعه این کشورها هستند، جلوگیری کند.
 
همچنین انتظار می‌رود دولت جدید آمریکا محدودیتی چند ماهه برای پذیرش تمام پناهجویان تعیین کند، تا زمانی که وزارت خارجه و وزارت امنیت داخلی بتوانند ساز و کاری قابل اطمینان‌تر برای بررسی وضعیت متقاضیان ایجاد کنند.
اما ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی ابتدا از ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به آمریکا صحبت کرد و بعدها گفت: باید به دقت بر ورود اتباع کشورهای مسلمان نظارت کرد.«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه از پاسخ دقیق به برنامه ترامپ در این رابطه خودداری کرد.
 
وی گفت: این یکی از مسائلی است که وزرای خارجه و امنیت ملی باید پس از رأی اعتماد از کنگره، بررسی کنند و  یک برنامه کاری مشترک برای بررسی دقیق‌تر هویت افراد تدوین کنند.
ویزا ندادن به ابوطالبی و قانون محدودیت تردد به کشورهای خاصدر سال 93 دولت باراک اوباما- رئیس جمهور سابق آمریکا که مقامات ارشد دولت یازدهم وی را فردی مودب! و باهوش! معرفی کرده بودند- در اقدامی مغایر حقوق بین‌الملل از صدور روادید حمید ابوطالبی‌، سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل- با این ادعا که وی تروریست است- اجتناب کرد و دولت یازدهم نیز بعد از مدتی مجبور شد فرد دیگری را بدین منظور جایگزین گزینه ابتدایی خود کند. اینجا بود که عیار ادعاهایی نظیر تنش زدایی، رفع سوء تفاهم، احترام متقابل و تعامل برد- برد تا حدود زیادی سنجیده شد.
 
در آذرماه سال 94 نیز اوباما قانون «محدودیت تردد سفرکنندگان به کشورهایی خاص» را امضا کرد. پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را با 407 رأی مثبت در برابر تنها 19 رأی منفی به تصویب رسانده بود. براساس این قانون، چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان به عنوان کشورهایی معرفی شدند که اتباع کشورهایی که با آمریکا تفاهمنامه لغو روادید امضا کرده‌اند، در صورت حضور در آن‌ها، باید برای سفر به آمریکا روادید دریافت کنند. بر این اساس شهروندان 38 کشور جهان که برای تجارت یا گردشگری می‌توانستند مدت 90 روز را بدون داشتن روادید در آمریکا سر کنند، حال اگر طی 5 سال گذشته به این 4 کشور سفر کرده باشند، باید برای سفر به آمریکا در صف دریافت روادید قرار بگیرند.این قانون در حالی تصویب شد که تاجرانی که برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از برجام ابراز تمایل کرده بودند،آنهایی بودند که به آمریکا رفت و آمد تجاری زیادی داشته و در زمره این 38 کشور جای می‌گرفتند.
 
به اعتقاد کارشناسان قانون فوق نقض صریح برجام بود و می‌توان آن را «تحریم‌های اقتصادی جدید و مکارانه» واشنگتن علیه ایران نام برد. قانونی که به منزله بازگشت و اجرای غیرمستقیم تحریم‌ها علیه ایران و در حکم «نقض برجام» بود.
 
در بند 29 برجام که هدف از آن جلوگیری از ایجاد مانع برای تجارت با ایران با روش‌هایی به جز تحریم است، آمده است: اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام، خودداری خواهند کرد.
 
از تضمین امضای کری تا احترام ترامپ به برجام!
 
قانون «محدودیت تردد سفرکنندگان به کشورهایی خاص» شفاف‌تر از آن بود که بتوان تفسیر و تعبیر دیگری جز «نقض برجام» و «سنگ‌اندازی بر سر راه تجارت با ایران» بر آن نهاد. اما در این میان روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی از مدیران ارشد دولت یازدهم با استناد به نامه فریبکارانه جان کری- وزیر خارجه سابق آمریکا- مدعی شدند که به هیچ عنوان جای نگرانی نیست!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در اول دی ماه 94 در مطلبی با عنوان «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است» نوشت: «به دنبال اعتراض ظریف[به قانون محدودیت ویزا که نقض برجام از سوی آمریکا بود] جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت این قانون به‌هیچ‌وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم... عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران درباره این نامه تأکید کرد که این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است. عراقچی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».گفتنی است مدیر روزنامه شرق چندی پیش اذعان کرد که این روزنامه مشغول بزک و اغراق در برجام بوده است!
 
روزنامه زنجیره‌ای آرمان نیز در روزهای گذشته در مطلبی تحت عنوان «برجام محترم می‌ماند» نوشت:« وزیر خزانه‌داری انتخاب شده از سوی ترامپ، برجام و آنچه امضا شده را محترم می‌خواند. من فکر می‌کنم که این گفته اجرا می‌شود و برجام محترم خواهد‌بود».کارشناسان معتقدند که ترامپ در ادامه همان سیاست، قوانین جدید را تعیین کرده است. اما دو طیف «سهل اندیش» و «ماموریت‌دار برای بزک آمریکا» همچنان به تحریف صورت مسئله می‌پردازند.
 
سه طرح ضد ایرانی روی میز سناتورهای آمریکایی
 
به گزارش فارس، سه سناتور آمریکایی روز سه‌شنبه طرحی برای وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران معرفی کرده‌اند.«تاد یانگ»، «مارکو روبیو» و «جان کورنین» سه سناتور جمهوری‌خواه هستند که طرحی موسوم به «تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران» را برای وضع تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه تهران ارائه کرده‌اند.
 
قانونگذاران مجلس سنا با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و پیگیری اهداف تهدیدآمیز در برنامه موشکی هدف از طرح تحریمی جدید خود را مقابله با این اقدامات تهران عنوان کرده‌اند.یانگ در بیانیه‌ای گفت: «این طرح تبعاتی جدی به ایران تحمیل کرده و روشن خواهد کرد که روزهایی که فعالیت‌های تروریستی و موشکی ایران با پاسخی فراتر از بیانیه از جانب واشنگتن رو به رو نمی‌شد، به پایان رسیده‌اند».
 
حفظ برجام در کنار افزایش تحریم ها
 
تصمیم‌سازان (اندیشکده‌ها) و تصمیم‌گیران (سیاستمداران) آمریکایی از بیان این موضوع هیچ ابایی ندارند که برجام تنها قطعه‌ای از پازل رویایی آنان با جمهوری اسلامی است و هدف نهایی آنان تغییر رفتار و در نهایت تغییر ساختار یا همان براندازی است.در حقیقت جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران اختلاف نظری ندارند.
 
برجام محصول همفکری هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ها است و هر دو حزب سرمایه‌گذاری زیادی برای امضای آن کردند. آمریکایی‌ها می‌دانند که توافق بهتری نمی‌توانند با ایران به دست بیاورند، چراکه تمام اهداف و نیات هسته‌ای آنها در برجام تحقق یافته بدون اینکه دستاوردی برای طرف مقابل یعنی ایران داشته باشد.به عقیده کارشناسان، موضع آمریکا در دوران ترامپ در خصوص برجام متفاوت از دموکرات‌ها نخواهد بود و فشارها و تحریم‌ها تمام و کمال تشدید خواهد شد. همان‌گونه که پس از برجام بیش از 70 تحریم جدید علیه ایران اعمال شد و تحریم‌های قبلی لغو نشد، به نظر مي‌رسد ترامپ نیز با حفظ برجام، خط مشي بسيار سختگيرانه‌تري در قبال موضوع هسته‌اي ايران در پيش خواهد گرفت.
 
در روزهای گذشته، «ریچارد هاس» رئیس‌ شورای روابط خارجی آمریکا ضمن مخالفت با ادعاهای قبلی ترامپ مبنی بر پاره کردن برجام پیشنهاد کرد دولت جدید آمریکا افزایش تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید را علیه ایران در دستور کار قرار دهد.
هاس ضمن تحلیلی در وال استریت ژورنال با بیان اینکه «یکی از اشتباهات ترامپ می‌تواند پاره کردن و عمل نکردن به توافق برجام با ایران باشد» نوشت: «دولت ترامپ بهتر است بر تضمین این مسئله متمرکز شود که ایران به توافق موجود پایبند می‌ماند. در عین حال، آمریکا و شرکایش باید راهبردی تدوین کنند که شامل تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران باشد».
وی در ادامه تاکید کرد:«آمریکا همچنین می‌تواند برنامه‌ریزی برای یک پیمان متعاقب را آغاز کند که گزینه‌های هسته‌ای تهران را در زمانی که بخش‌های مهم توافق فعلی به پایان می‌رسد، محدود سازد».دولت باراک اوباما با تست رفتار دولت یازدهم مطمئن شد که تنها گزینه دولت روحانی «حفظ برجام به هر قیمتی» است.در همین راستا قانون محدودیت ویزا، غارت 2 میلیارد دلاری اموال ملت ایران، تمدید قانون ضد ایرانی آیسا و در خاتمه، تمدید وضعیت اضطراری آمریکا علیه ایران در کارنامه گستاخی‌های دولت اوباما علیه کشورمان ثبت شد.
 
حفظ برجام به هر قیمتی یعنی افزایش تحریم و استمرار گستاخی
 
ترامپ در آغازین روزهای ریاست جمهوری، قوانین جدیدی را علیه کشورمان اعمال کرده است. هدف اصلی سیستم حاکمه آمریکا، ادامه یافتن اقدامات ضد ایرانی اوباما توسط ترامپ است. با مروری کوتاه به کارنامه برجام به روشنی درمی یابیم که سیاست انفعالی دولت یازدهم مبنی بر حفظ برجام به هر قیمتی، به افزایش تحریم‌ها و استمرار گستاخی‌ها منجر شده است. فقط چند ماه تا پایان کار دولت یازدهم باقی مانده است. تنها راه برون رفت از وضعیت موجود، اقدام قاطع دولت یازدهم در مقابل عهدشکنی طرف مقابل است. با توهین به منتقدان، فشار ایمیلی به آمریکا و نامه نگاری به وزرا نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد. 
 
 



منبع: روزنامه کیهان

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 7 بهمن 1395 - 08:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن