محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797064893
شورش عليه نظم جديد
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شورش عليه نظم جديد
علم جامعهشناسي، كوششي براي تحليل رفتار اجتماعي و مدلسازي آن و بررسي مجموعه قواعد و...
نویسنده : پيمان محمودي*
علم جامعهشناسي، كوششي براي تحليل رفتار اجتماعي و مدلسازي آن و بررسي مجموعه قواعد و هنجارهاي موجود است. در غرب، نظام ارزشي شكل گرفته در جامعه كه خود را در ساختارهاي اجتماعي و روابط ميان فردي تعميم و توسعه داد از منظر جامعهشناسان مورد نقدهاي جدي واقع شده است. گرچه بسياري از جامعهشناسان با عينك مثبت به تحولات اجتماعي پس از مدرن نگريسته و مهمترين دستاورد مدرنيته را استقرار «آزادي»هاي اجتماعي برشمردهاند، اما كم نيستند جامعهشناساني كه اعتقاد دارند آنچه به اشتباه آزادي خوانده ميشود، در واقع به دام افتادن در حصر و قيود هنجاري يك جامعه مدرن است. از ساختارهاي بوروكراتيك گرفته تا ارزشهاي اجتماعي كه جبر جامعه اجازه نميدهد، رفتارهاي يك عضو جامعه خلاف آن چارچوب قرار بگيرد و در واقع ليبرالترين نظامات مدرن، داراي تنگنظرانهترين محدودسازهاي آزادي و داراي نظام ارزشي و هنجاري مخصوص به خود هستند. بررسي نظرات برخي بزرگان نظريهپردازي جامعهشناسي مدرن، ميتواند به درك بهتر از اين نگرش كمك كند. در يادداشت پيش رو، البته جريان جامعهشناسان متأخر و نيز جامعهشناسي پستمدرن، مورد تأكيد قرار نگرفته است، چه آن كه پرداخت به همين موارد و نقد جريانات مذكور به سيستم سرمايهداري غرب، بحثي مفصل ميطلبد.
در جست و جوي آزادي
در طول تاريخ، بشر همواره به دنبال آزادي و رهايي بوده است و اين ريشه در روح و فطرت آزادگي او دارد. به بيان ديگر روح بشر همواره از سلطه اسارت گريزان است و نميتواند پاي در بند باقي بماند. آزادي از جمله مفاهيمي است كه هر ايدئولوژياي يك تعبير متفاوت براي آزادي ارائه ميدهد. از سوي ديگر نكته اساسي تغيير مفهومي و انقلابي نسبت به برخي از مفاهيم است كه در نظامهاي تفكري روي ميدهد. از دوره روشنگري كه تمام آرمان و آمال آن به تعبير گيدنز و هابرماس رسيدن به «آزادي» بوده است، همه چيز ذيل تفكر اومانيستي تفسير شد. در تفكر اومانيستي ركن اساسي، عقل خودبنياد است و بنابراين بشر ميشود محور عالم و او خود را در جهاني خالي از روح ميبيند كه مسئول سرنوشت خويش است. در جامعهشناسي بسياري از جامعهشناسان نگاه مثبتي نسبت به تمدن غرب نداشتهاند و آينده غرب را محصور در سلطه دانستهاند كه شايد راه رهايي از آن وجود ندارد. از سوي ديگر امروزه برخي از جامعهشناسان همچون «باومن» كه داراي رويكرد پستمدرن نسبت به جهان هستند معتقدند كه غرب به پايان رسيده است و برخي ديگر هم چون گيدنز ميگويند مدرنيته و غرب هنوز به طور كامل بسط نيافته است علت اينكه گيدنز معتقد به مدرنيته متأخر است را بايد در زمينههاي شكلگيري غرب و در عصر روشنگري جستوجو كرد. يعني از آنجايي كه روشنگري معتقد به رسيدن به آزادي و رهايي بوده است كه البته اين را در انديشه هابرماس بهتر ميتوان فهميد، بنابراين آنها معتقدند كه مدرنيته هنوز به آزادي و رهايي به طور كامل دست نيافته است. از سوي ديگر برخي از جامعهشناسان همچون فرانسيس فوكوياما معتقدند نظام ليبرال دموكراسي غرب بهترين نوع حكومت و تكامليافتهترين است كه آن را مبناي پايان تاريخ برميشمارد.
نظريه تكامل در منظر جامعهشناسان منتقد سرمايهداري
از جمله جامعهشناسان پس از مدرنيسم كه نسبت به نظام غربي خوشبين نبودهاند و اساساً مسير خود را از راه ليبراليزه شده پيش روي مدرنيته جدا كرد، ميتوان به كارل ماركس اشاره كرد. ماركس معتقد به ماترياليسم تاريخي بوده و در انديشه خود معتقد به نوعي جبرگرايي بوده و از اين روي نگاه وي به تاريخ نيز يك نگاه خطي بوده است. به بيان ديگر ماركس پنج مرحله را براي تاريخ در نظر گرفته است. اين پنج مرحله عبارتند از كمون اوليه، بردهداري، فئوداليسم، سرمايهداري و سوسياليسم و البته سوسياليسم مرحله گذار به مرحله كمونيسم تلقي ميشود. هر كدام از اين مراحل از دل مرحله قبل بيرون آمده و به تعبيري هر مرحله حاصل ديالكتيكي است كه از دل تنشهاي مراحل قبل ايجاد شده است و گويي هر مرحله بشر به دنبال آزادي و رهايي از سلطه بوده است اما اين سلطه همواره وجود داشته است و در هر مرحله بيشتر ميشود تا در نهايت به كمونيسم و جامعه بيطبقه ختم شود كه در آنجا انسان رها از هر گونه سلطه است و هيچ گونه محدوديتي براي او وجود ندارد. از اين رو ماركس معتقد بود در مرحله سرمايهداري، تضاد بين طبقات سرمايهدار و كارگر به حدي ميرسد كه كارگران به خودآگاهي ميرسند و عليه سرمايهداري انقلاب ميكنند كه از دل آن نظام سوسياليسم بيرون ميآيد. به بيان ديگر ماركس سرمايهداري را محكوم به فنا ميدانست و معتقد بود بشر نميتواند سلطه را برتابد و در نتيجه راه رهايي از اين نظام سلطه را در انقلاب طبقه كارگر ميديد.
اگوست كنت يكي ديگر از جامعه شناساني كه واضع لفظ جامعهشناسي است معتقد بود جوامع از سه مرحله گذشتهاند و تكامل يافتهاند تا به مرحله امروزين پا نهادهاند. اين مراحل عبارتند از مرحله رباني كه در آن خدايان حاكميت دارند، مرحله متافيزيكي ذهن بشر به دنبال علت اول و آخر است و بنابراين انتزاعي است. مرحله سوم مرحله پوزيتيويستي و اثباتي است. او بيان ميكند پس از آنكه افكارمان درباره طبيعت از قيد باورهاي ديني و متافيزيكي آزاد شد، ميتوانيم با رويكرد علمي به مسائل انساني بينديشيم. اگر چه كنت گذر از مرحله ديني را لازمه انديشه علمي ميدانست اما در پايان عمرش بيان ميكرد كه جامعه براي اداره و حفظ خود نيازمند اخلاق است و او اين اخلاق را دين انسانيت نام نهاد و خود نيز در لباس يك روحاني ظاهر ميشد و گويي كه تعليم دين ميكند. بنابراين كنت نيز بر اين باور بود كه راه رهايي از نظام خشك و بيروح پوزيتيويستي غربي به راه انداختن دين انسانيت است تا بر آن اساس انسانها بتوانند ملالتهاي زندگي را تحملپذير كنند.
از جامعه بوروكراتيك تا اجتماع ارگانيك
از سوي ديگر ايميل دوركيم نيز يكي از جامعهشناساني است كه به تعبيري پدر جامعهشناسي به معناي آكادميك ميباشد. دوركيم دو نوع جامعه ارگانيك و مكانيك را از هم تفكيك ميكرد. او ميگفت جامعه ارگانيكي جامعهاي است كه در آن زندگي افراد بر اساس تمايزات ميچرخد در حالي كه در جامعه مكانيكي اين شباهتها هستند كه سبب قوام جامعه هستند. به بيان ديگر جامعه ارگانيك همان جامعه مدرن بوده است و جامعه مكانيكي نيز منظري از جامعه سنتي ميباشد. دوركيم افزايش جمعيت در جامعه مدرن را يك ركن اساسي ميديد كه لازمه آن تقسيم كار است و بنابراين در جامعه مدرن افراد به سبب تمايزاتشان نيازمند به تخصص هستند و اين تخصص و تقسيم كار است كه قوامبخش جامعه مدرن است. بنابراين بايد گفت دوركيم نسبت به جامعه مدرن خوش بين بوده و طرفدار اصلاح جامعه بوده است. نكته اساسي در بحث تقسيم كاري است كه بيان ميكند در حالي كه ماركس تقسيم كار را سبب ازخود بيگانگي افراد و انقياد آنان ميدانست اما دوركيم تقسيم كار را لازمه بقا و حفظ زندگي و جامعه مدرن تلقي ميكرد.
يكي ديگر از جامعهشناسان كلاسيك ماكس وبر است. وبر به نوعي معتقد به يك نگاه تكثرگرا در تحليل جامعهشناسي بوده است. او بر خلاف ماركس كه اقتصاد را پايه اساسي روابط جوامع ميدانست نقطه تحليل خود را در ايجاد سرمايهداري روي فرهنگ ميگذارد. در حالي كه ماركس دين را افيون تودهها ميدانست اما وبر معتقد بود كه نظام سرمايهداري از دل پروتستانيسم و از دل آموزههاي ديني مسيحيت بيرون آمده است. وبر ميگفت در عقلانيت ابزاري كه كنش معطوف به رسيدن به هدف معقول است، ارزشها جايي ندارند و ركن اساسي آن قانون است. از سوي ديگر از دل اين عقلانيت ابزاري سيستم بوروكراسي بيرون ميآيد. اگر چه وبر بوروكراسي را مختص جامعه مدرن نميدانست و ميگفت در تمام تاريخ جوامع با بوروكراسي اداره ميشدند اما در جامعه مدرن نظام بوروكراسي بر بشر سلطه دارد و گسترش زيادي يافته است. به گونهاي كه بوروكراسي بشر را در ساختارهاي خود له ميكند و پراكسيس و آزادي عمل را از بشر ميگيرد. از اين رو وبر معتقد بود نظام بوروكراسي غرب سلطهاش را بر بشر اعمال ميكند و ازآن به قفس آهنين تعبير ميكرد كه راه رهايي از آن وجود ندارد.
فوكو جامعه مدرن را جامعه انضباطي ميداند كه در آن نظم از طريق تكنولوژيهاي كنترلي مانند تفكيك فضا، مديريت زمان، محبوس كردن و مراقبت و سيستم امتحان، انسانها را بهنجار ميكند. فوكو نهاد قدرت در جامعه سنتي را پادشاه ميداند، اما معتقد است نهادهاي قدرت در جامعه مدرن شامل ارتش، كارخانه، بيمارستان و زندان است. به معناي ديگر فوكو معتقد است قدرت در جامعه انضباطي پراكنده است بنابراين ديگر از يك كل واحد سخن نميگويد بلكه او جامعه را به صورت خرد و ذرهاي ميبيند و بنابراين ميگويد مقاومت نيز در اين جامعه به صورت پراكنده است. فوكو تكنولوژيهاي كنترلي را عاملي براي سلطه ميداند كه همواره از سوي بخشهاي جامعه نسبت به آنها مقاومتهايي صورت ميگيرد. بنابراين بايد گفت فوكو راه رهايي از اين سلطه را در مفهوم مقاومت ميبيند و ميگويد يكي از راههاي مقابله با سياست انضباطي در تبارشناسي نهفته است.
فرجام سخن؛ انقلابي براي آزادي
همه آنچه در بالا آمده است نشان ميدهد در تفكر غربي نوعي نظم وجود داشته است كه برخي براي حفظ آن نظم براي رسيدن به زندگي بهتر تلاش ميكردند و برخي نيز نقطه مقابل آن نظم بودند و از اين رو نظم را عامل سلطه نظامها و ايدئولوژيها تلقي ميكردند. در جهان معاصر انقلاب فرانسه پايه و اساس يك نظم سياسي و اجتماعي نوين را در عرصه جهاني رقم زد و به گونهاي اولين انقلاب در معناي سكولار و اجتماعي را بهوجود آورد كه ساير جوامع نيز به تأسي از آن دست به انقلاب ميزدند و گويي كه انقلاب فرانسه به منزله آگاهيبخشي براي جوامع در راه رسيدن به آزادي بوده است. اما در انقلاب اسلامي ايران ميبينيم كه تازيدن و اعتراض به نوسازي و غرب هم در عمل و هم در نظر با رهبري امام خميني (ره) به وقوع ميپيوندد. اين انقلاب ديگر متناسب با آموزههاي انقلابات پيشين نبود. به معناي ديگر انقلاب اسلامي فضاي انقلابي جهان را هم در نظريات و هم در عمل دچار چرخش و چالش كرد به نحوي كه دقيقاً نقطه مقابل نظم نوين جهاني قرار گرفت. انقلاب اسلامي با احياي دوباره دين در فضاي سياسي و به معناي بهتر در عرصه عمومي، دوباره بر توان راهبري و نقش مهم دين در زندگي تأكيد كرد تا جايي كه برخي از انديشمندان غربي همچون ميشل فوكو يا تدا اسكاك پل از وقوع انقلاب اسلامي متعجب شدند. اسكاك پل كه نظريهپرداز جامعهشناسي انقلابها بود با وقوع انقلاب اسلامي مجبور به تغيير انديشه خود براي انقلابات اجتماعي شد. فوكو نيز با وقوع انقلاب اسلامي شگفتزده شد و به ايران سفر كرد. او انقلاب ايران را روح دنياي بيروح خواند. در واقع انقلاب اسلامي احياگر انديشهاي بوده است كه رهايي از قيد تفكر مبتني بر عقلانيت خودبنياد را رها ميكند و در بند اطاعت از خدا و بندگي پروردگار را عامل رهايي بشر ميداند. اگر چه در انديشه غربي بشر محور عالم بود، اما ميتوان گفت در انديشه انقلاب اسلامي نيز بشر محور عالم است اما تعريف انسان و چه انساني محوريت عالم را دارد بسيار متفاوت است. در انديشه غربي انسان منقطع از وحي قرار دارد در حالي كه در تفكر انقلاب اسلامي اين انسان متصل به منشأ وحي است مانند پيامبر (ص) و ائمه (ع) در محور عالم قرار دارند.
* كارشناس ارشد جامعهشناسي
منبع: سيدمن، استيون(1393). كشاكش آرا در جامعهشناسي، ترجمه هادي جليلي، نشر ني
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
تحلیگر ارشد پاکستانی: تلاش احتمالی دولت جدید آمریکا علیه برجام، ثمر نخواهد داد
در گفت و گو با ایرنا تحلیگر ارشد پاکستانی تلاش احتمالی دولت جدید آمریکا علیه برجام ثمر نخواهد داد اسلام آباد - ایرنا - یک تحلیلگر ارشد و رئیس دانشکده مطالعات معاصر دانشگاه دفاع ملی پاکستان معتقد است هرگونه تلاش احتمالی دونالد ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید برای ایجاد تغییراتی درموج جدید تظاهرات علیه کابینه ترامپ در آمریکا
موج جدید تظاهرات علیه کابینه ترامپ در آمریکاتاریخ انتشار سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱ ۰۴ گروهی از معترضان به گزینههایی که رئیسجمهور جدید آمریکا برای کابینه خود معرفی کرده قرار است روز سهشنبه امروز در این کشور تظاهراتی را برپا کنند به گزارش فارس یک سازمان لطرح جدید آمریکا علیه بریکس
طرح جدید آمریکا علیه بریکس آمریکا با قراردادهای موسوم به تیسا TISA به دنبال محدود کردن قدرت کشورهای بریکس است به گزارش فرهنگ نیوز پایگاه موسسه تحقیقاتی تحلیلی گلوبال ریسرچ نوشت ویکی لیکس در گزارش اخیر خود به مسئله تیسا TISA پرداخته است اما تیسا TISA به چه معناست خصوصی&اعتراضات جدید علیه رئیس جمهور آغاز شد - مجله اینترنتی بهترین ها
صدها هزار تن از معترضان به ریاست جمهوری ترامپ از امروز شنبه در واشنگتن علیه پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده دست به راهپیمایی می زنند بهترینها به نقل از خبرگزاری فرانسه معترضان قرار است ظرف چند روز در سراسر ایالات متحده دست به راهپیمایی بزنند اما تظاهرات ضد دونشورشی جدید در زندانی در برزیل بیش از ۳۰ کشته داد
شورشی جدید در زندانی در برزیل بیش از ۳۰ کشته داد شمار تلفات درگیری بین زندانیان در یکی از زندانهای برزیل به بیش از ۳۰ تن رسید به گزارش ایسنا بنابر اعلام مقامات محلی شهر ناتال در ایالت ریوگراند شمالی دستکم سر سه زندانی از بدنشان جدا شده و بیش از ۳۰ تن دیگر جان خود را از دست دادتاریخ مختصر فلسفه جدید منتشر شد
توسط انتشارات حکمت تاریخ مختصر فلسفه جدید منتشر شد شناسهٔ خبر 3861079 - شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱ ۰۷ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; تاریخ مختصر فلسفه جدید از دکارت تا ویتگنشتاین نوشته راجر اسکروتن به همت اسماعیل سعادتی خمسه ترجمه و توسط انتشارات حکمت ماتهام جدید پنتاگون علیه ایران
اتهام جدید پنتاگون علیه ایرانتاریخ انتشار پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳ ۰۵ جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا ایران را به تلاش برای هک رایانه های آمریکا متهم کرد به گزارش فارس «مارسل لتر» معاون وزیر دفاع آمریکا در یک نشست در کمیته نیروهای مسلح آمریکا گفت که کسوریه در 24 ساعت گذشته آزادسازی 70 درصد «منبج»/ فضاسازی جدید الشرق الاوسط علیه بشار اسد
سوریه در 24 ساعت گذشتهآزادسازی 70 درصد منبج فضاسازی جدید الشرق الاوسط علیه بشار اسد آزادسازی 70 درصد منبج انتقال تجهیزات داعش به الطبقه اعلام آمادگی دمشق برای گفتوگوهای سوری-سوری بدون پیش شرط و فضاسازی جدید الشرق الاوسط علیه بشار اسد مهمترین تحولات میدانی و سیاسی سوریه در 24گزینه نظامی علیه ایران به دلیل اقتدار کشور بایگانی شده است/ نباید از فتنههای جدید دشمنان علیه نظام غافل شویم
گزینه نظامی علیه ایران به دلیل اقتدار کشور بایگانی شده است نباید از فتنههای جدید دشمنان علیه نظام غافل شویم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت افرادی قدرت دفاعی و نظامی کشور را نشانه گرفتهاند اگر نمیفهمند باید کنار بروند و اگر هم میدانند در واقع به این نظام خیانت میکنند زیرادبیرکل جدید سازمان ملل :مردم آمریکا از وضعیت کنونی در کشورشان خسته شده اند
دبیرکل جدید سازمان ملل مردم آمریکا از وضعیت کنونی در کشورشان خسته شده اند دبیرکل جدید سازمان ملل با اشاره به رویدادهای اخیر در جامعه آمریکا به ویژه حوادث بعد از انتخابات آن کشور گفت آمریکایی ها از وضعیت کنونی در کشورشان خسته شده اند و خواستار رویکردی متفاوت هستند آفتابنیوز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها