تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797961006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کلاف سردرگم مبارزه با فساد چگونه گشوده می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: کلاف سردرگم مبارزه با فساد چگونه گشوده می‌شود
دولت همكاري نمي‌كند؛ اين خلاصه گلايه‌هاي دستگاه قضايي و نمايندگان مجلس از دولت در مصداق‌هاي مختلف مبارزه با مفاسد اقتصادي است.
نویسنده : کبری آسوپار 


دولت همكاري نمي‌كند؛ اين خلاصه گلايه‌هاي دستگاه قضايي و نمايندگان مجلس از دولت در مصداق‌هاي مختلف مبارزه با مفاسد اقتصادي است. مبارزه با مفاسد اقتصادي عزم همه دستگاه‌ها را مي‌طلبد و طبيعي است وقتي دستگاه مربوط آنجا كه بايد همكاري نمي‌كند، كار گره خواهد خورد. وقتي هم كه كار گره مي‌خورد، همه اشكال را از دستگاه قضايي خواهند ديد و قوه قضائيه زير سؤال مي‌رود كه چرا نتوانسته برخورد مناسب را با فرد مربوط و فساد واقع شده، انجام دهد. اما همه چيز دست قوه قضائيه نيست و كم‌كاري‌هاي قوه مجريه موانعي جدي مقابل دستگاه قضايي قرار داده است. در همين سالي كه گذشت، موضوعات متعددي بود كه دستگاه قضايي را در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي به بن‌بست دولت رساند و جدل‌هاي كلامي را دامن زد.
  
فيش‌هاي نجومي و پرونده‌هايي كه دولت نفرستاد
جنجالي‌ترين فساد اقتصادي سالي كه گذشت، با علني شدن فيش‌هاي حقوقي برخي مديران دولتي به سطح جامعه كشيده شد. فيش‌هاي نجومي با رقم‌هاي چند ده ميليوني و بعضاً چند صد ميليوني، جامعه را در شوك فرو برد و بعد اعتراض‌ها بالا گرفت؛ چه ميان مسئولان و چه در ميان مردم. آنقدري كه شخص رهبري هم صراحتاً و علناً چندين بار موضع گرفتند و در مهم‌ترين آنها، تيرماه در خطبه‌هاي نماز عيد فطر، اين حقوق‌ها را تحصيل مال نامشروع و صاحبان آنها را بي صلاحيت براي حضور در پست‌هاي مربوط دانستند و خواهان برخورد با اين موارد شدند. رهبري حتي تأكيد كردند كه « اين موضوع نبايد شامل مرور زمان شود بلكه بايد حتماً به صورت جدي پيگيري، و نتيجه آن به اطلاع مردم رسانده شود. » با اين همه دولت گرچه در ابتدا با دستور برخورد با نجومي‌بگيران به ميدان آمد و گرچه فضاي رسانه‌ها از نامه‌نگاري دولتي‌ها در مورد فيش‌هاي نجومي لبريز شد، اما عملاً هر چه زمان گذشت، از همكاري دولت با دستگاه قضايي براي برخورد با متخلفان خبري نشد و بارها از سخنگوي قوه قضائيه اين عبارت و عباراتي شبيه آن شنيده شد كه «در خصوص فيش‌هاي حقوقي دولت چيزي به قوه قضائيه اعلام نكرده است.» اما اين گلايه‌هاي چندباره هم راه به جايي نبرد و حتي در كمال تعجب، برخي نجومي‌بگيران ذخيره نظام ناميده شدند. طبيعتاً دستگاه قضايي براي برخورد با مديران دولت به اطلاعاتي نياز دارد كه در اختيار خود دولت است و از مرجع ديگري نمي‌تواند به آن اطلاعات دست يابد. همين امر باعث شد برخورد با نجومي‌بگيران در پيچ همان نامه‌پراكني‌ها ‌ گم شود.
   
پرونده بابك زنجاني و كمك ديپلماتيكي كه دولت انجام نداد
پرونده بابك زنجاني از آن مواردي است كه دولت يازدهم همه تقصير آن را بر عهده دولت قبل دانست. بارها اين پرونده موضوع اتهام و انتقاد اين دولت به دولت سابق شد و توانست كمك سياسي‌كاري‌هاي دولت باشد اما همين چند هفته قبل و پس از آنكه دولت باز هم نوك حملات خود را متوجه دستگاه قضايي كرد، سرانجام از قوه قضائيه هم گلايه‌ها و شكايات علني شد. عمده انتقادات متوجه دستگاه ديپلماسي دولت بود كه بايد در طول اين مدت رد پول‌هاي جابه‌جا شده توسط مجرم مربوط در خارج از كشور توسط وزارت خارجه پيگيري مي‌شد.
رديابي اموال بابك زنجاني در خارج از كشور هم با دولت است، نه با قوه قضائيه. اما اين امور انجام نشده است.
طبيعي است كه در پرونده بابك زنجاني رد مال به بيت‌المال از درجه اول اهميت برخوردار است، اما كم‌كاري دولت باعث شده شناسايي و بازگشت اموال به ايران عملاً به جايي نرسد.
  
صندوق ذخيره و فسادي كه بدهي معوق ناميده شد
8هزار ميليارد تومان سرمايه‌اي كه صندوق ذخيره فرهنگيان با كسر حقوق معلمان و سهم دولت به‌دست آورده، شده وام‌هايي ميلياردي در اختيار افراد خاص با شرايط خاص همچون نگرفتن وثيقه. پاداش‌هاي ميلياردي به خودي‌ها! 90 درصد كل تسهيلات صندوق ذخيره فقط در اختيار 30 نفر است؛ 30نفري كه وثيقه‌ها و ضمانت‌هايي هم به صندوق نسپرده‌اند و معلوم نيست اين مبالغ نجومي قرار است چگونه به صندوق ذخيره بازگردد؛ صندوقي كه مي‌توان گفت در بخش‌هايي كاملاً خانوادگي اداره مي‌شده است. با اين همه دولت نسبت به علني شدن فساد در صندوق ذخيره هم برخورد انتقادي داشت: « براي بعضي‌ها مثل اينكه بالا و پايين كردن فساد لذت‌بخش است. اينكه دستگاهي وامي داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهي شده است، برخي رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقي مي‌كنند؛ اگر فسادي است با آن مبارزه كنيم، نه اينكه آن را بزرگ كنيم. بعضي‌ها در جامعه فساد را عادي‌سازي مي‌كنند. كار بد را نبايد شيوع داد.»
  
ارتباطات مشكوك برادر‌
مدت‌هاست بحث ارتباطات مشكوك برادر رئيس‌جمهور سر زبان‌هاست؛ هم سخنگوي قوه قضائيه مي‌گويد و هم نمايندگان مجلس. ارتباط با بدهكاران بزرگ بانكي، ارتباط با رئيس متخلف بانك ملي و بعد شبهات جدي پيرامون وضعيت تحصيلي او در دانشگاه شهيد بهشتي. در اين خصوص ابطحي نماينده مجلس مي‌گويد كه «مالامير يك فرد دلال است و هيچ‌گونه فعاليت توليدي نيز نداشته و با تأسيس شركت‌هاي صوري و سفارش‌هايي كه از طرف برخي از صاحبان قدرت به برخي از بانك‌ها براي دريافت وام اين فرد مي‌شده، ثروت كلاني به دست آورده است. اسناد واريز پول، به حساب دختر حسين فريدون در لندن و كانادا وجود دارد كه نشان‌دهنده ارتباطات مالي بين فريدون و مالاميري است.»
ارتباط حسين فريدون با يكي ديگر از بدهكاران كلان بانكي نيز مشهود است، به‌طوري‌كه بنا بر گفته حاجي‌دليگاني نماينده مجلس، «دانيال‌زاده چندي پيش يك واحد مسكوني را به ارزش 16 ميليارد تومان در ميدان تجريش تهران به همسر حسين فريدون هديه داده است. » اين در حالي است كه پيش‌ازاين و ماه‌ها قبل، سراج رئيس بازرسي كل كشور اعلام كرده بود كه «صدقي زماني كه مديرعامل بانك ملي بود، پرونده سنگيني داشت كه هنوز هم در دادسرا مطرح است. همان زمان آقاي حسين فريدون اصرار كرد كه ايشان بيايد و رئيس بانك رفاه شود، حتي بنده مخالفت كردم، ولي متأسفانه با اصرار و لابي ايشان، وي رئيس بانك رفاه شد.» در حالي كه همه منتظر اخراج برادر رئيس‌جمهور از رياست جمهوري و باز شدن راه برخورد با وي توسط دستگاه قضايي هستند، او همچنان با عنوان برادر و دستيار ويژه رئيس‌جمهور در همه جا حضور دارد.  دولت به‌رغم شعارها، در مسير مبارزه با مفاسد اقتصادي سنگ‌اندازي و بن‌بست‌آفريني مي‌كند و با اين حساب آيا مي‌توان آينده‌اي روشن براي مبارزه با مفاسد در دولت يازدهم متصور بود؟


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن