تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796632405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چند پیشنهاد برای حل معضل اعتیاد در کشور


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سیامک داودی:در عصر كنوني تجارت مواد مخدر و روانگردان‌ها و تشويق نوجوانان و جوانان براي رسيدن به نشاط كاذب، يكي از اساسي‌ترين چالش‌هاي كشور است. با وجود همه پيشرفت‌هاي علمي، فرهنگي و اجتماعي باز هم تعداد توليدكنندگان، توزيع‌كنندگان و مصرف‌كنندگان مواد مخدر رو به افزايش بوده و اين مسئله موجب شده رفع معضل اعتياد پيچيده، چندوجهي و عميق جلوه كند. معضل مواد مخدر دغدغه‌اي بحراني براي همه ماست و عزم ملي و صبر و بردباري براي كنترل اين بيماري بايد ميان مردم به‌وجود آيد و تمامي فعاليت‌ها و برنامه‌ها بر اساس آگاه‌سازي، پيشگيري و درمان باشد.
 

اعتياد علاوه بر آسيب هاي روحي و رواني و پيامدهاي زيان بارتنها به روح و جسم معتاد خلاصه نمي شود بلكه ابعاد اين فاجعه دامن جامعه و انسانهاي مرتبط با معتاد را نيز مي گيرد. گزارش‌هاي مسئولان نشان مي‌دهد سن اعتياد در کشور حتی به 15 سال نيز رسيده است و گرايش دختران به مصرف موادي مانند شيشه به دلايل مختلف كه مهم‌ترين آن زيبايي اندام است، افزايش يافته و مردم از اين جهت بسيار نگران هستند.
 
در بیشتر مطالعات علمی عوامل بروز اعتیاد در هر فرد به سه دسته تقسیم می شوند
 

الف)عوامل فردي ب)عوامل خانوادگي ج)عوامل اجتماعي
 

لذا با شناسایی این عوامل و رفع آنها می توانیم میزان اعتیاد در کشور را به حداقل برسانیم
 

نگارنده برای حل معضل اعتیاد در کشور پیشنهادات زیر را ارائه می دهد که امید است با عملی نمودن این پیشنهادات توسط مردم و مسئولین سبب خیر شود.
 

1-    بهترين راه مقابله با اعتياد، پيشگيري است و اين كار نيازمند به‌كار‌گيري كارشناسان، مشاوران و متخصصان در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، روان‌شناختي است ولی متاسفانه  بيشتر اهدافمان در کشور جهت كشفيات مواد مخدر است. پیشگیری از اعتیاد به عنوان یک استراتژی کلان و عمومی از سوی دولت مناسب ترین راهکار برای جلوگیری از وسیع تر شدن اعتیاد در کشور می باشد و کارآیی خوبی را نیزنسبت به معالجه بعد از اعتیاد نیز دارد.
 

2-    باور غالب اجتماعي اينست كه شخص معتاد موجودي است ، كثيف ، انگل، دزد ، نفرت انگيز و مجموعه اي از رذائل و خصوصيت  هاي منفي كه در يك انسان مي تواند وجود داشته باشد ، در معتاد متجلي است . بر پايه اين ديدگاه بايد از فرد معتاد حذر كرد و با نفرت و انزجار او را از جامعه دور كرده و يا نابودش ساخت . رفتار اجتماعي با معتادين توام با نفي و طرد ، نفرت و انزجار ، تحقيرو تخفيف و خلاصه به شكل بر خورد با مجرم خطر ناكي است كه عدم اش به از وجود .
 

3-    يكي از باورهاي غلط اجتماعي اين است كه مي گويند معتادان غيرت و اراده ندارند و اگر يك جو اراده در وجود آنان باشد ، اعتياد خودرا ترك مي كنند . اين بينش غيرمنصفانه و ضد اخلاق از ذهن كساني تراوش مي كند كه هيچ اطلاع و آگاهي از مساله اعتياد ندارند . بيماران معتاد نظير ساير انسان ها داراي اراده و غيرت و شرف هستند . اگرچه اعتياد بعضي از خصلت هاي انساني را تضعيف مي كند اما به معناي نفي و عدم وجود اين صفات در معتادان نيست .
 

4-    در هر محله ای در شهرهای کشور با کمک شهرداریها و استفاده از ظرفیت مراکز و اعضای سازمان مقاومت بسیج محلات و یا مردم خیر هر محله در پارکینگهای منازل مکانهایی در نظر گرفته شود تا در آن مردم خیر آن محله به طور خودجوش معتادین یا عوامل پخش مواد را درمحله خود را شناسایی نمایند و آنها را راهنمایی و نصیحت کنند و معتادین را در آن مراکز در نظر گرفته شده در هر محله  اسکان دهند و استفاده قانونمند از مدارس و مساجد نیز با طرح پیشنهادهای مناسب جهت مدیریت اسکان معتادان توسط افراد هر محله در مساجد یا مدارس بسیار مثمر ثمر است همچنین می توان در این مکانها افراد فقیر و بی خانمان را نیز در فصول نامناسب سال از لحاظ آب و هوایی اسکان داد قانونگذاران محترم مجلس نیز می توانند  قوانین مناسب برای کمک به این پیشنهاد و سایر پیشنهادات در این زمینه را با همکاری مردم و وکلای محترم دادگستری تدوین نمایند .
 

5-    بهترین روش تدریجی ترک معتادان و بهترين دارو براي كاهش عوارض ترك هر ماده مخدري ، خود آن ماده مخدر است که بهتر است توسط مسئولین تهیه شده و در اختیار کمپهای ترک اعتیاد  دایر شده در هر محله به همراه وسایل بهداشتی مصرف مواد،  قرار گیرد تا به تدریج با راهنمایی معتادانی که الان پاک هستند با کاهش مصرف تدریجی معتادان  بتوانند به ترک آن اقدام کنند، انجام ورزش اجباری معتادان برای مدتی در روزبا مدیریت، نظارت و راهنمایی داوطلبانه ورزشکاران محترم در هر محله در مکانهای ورزشی آن محله نیز امری بسیار مثمر ثمر است.
 

6-    فقر يكي ازعوامل افزايش اعتياد است، چرا که بيشترين معتادين را افراد فقير در جامعه تشكيل مي دهند، ولي نمي توان گفت بين فقر و اعتياد رابطه مستقيمی وجود دارد به هر حال می توان با شناسایی فقرا در هر محله به آنها توسط افراد خیر کمک کردو جویای احوال آنان شد و به آنان راهنمایی های مناسب توسط فارغ التحصیلان خیر در هر زمینه مانند اجتماعی، حقوقی ، روانشناسی و ... داد همچنین می توان در این محلهای اسکان زمینه کار خیاطی، آرایشگری ، قالی بافی ، صنایع دستی  و .... را فراهم کرد تا افراد اسکان داده شده بتوانند برای کمک به هزینه محل اسکانشان با مراجعه مردم محله جهت امور اشاره شده  منبع ایجاد درآمد باشند.
 

7-    کلیه کسبه ، پزشکان و ..... هر محله ای باید این امکان را داشته باشند تا با پرداخت کمک به محل اسکان معتادان فیش واریزی کمک را با تایید مسئولان محله به وزارت دارایی به هنگام پرداخت مالیات سالیانه ارائه نمایند تا این مبلغ جزو پرداختی مالیات آنان محسوب شود این امر که هر فرد نتیجه پرداخت مالیات خود را می بیند بسیار مثمر ثمر است همچنین کلیه قاچاقچیان دستگیر شده بیشتر مصادره اموال و جریمه و به کار اجباری که تولید درآمد کند محکوم شوند و اعدام آخرین مجازات و موردی و از روی ناچاری برای افراد سابقه دار غیر قابل اصلاح باشد دریافت جریمه های مالی از قاچاقچیان می تواند برای کمک مالی به حل معضل اعتیاد و کمک به خانواده های قاچاقچیانی که سرپرستشان زندانی می شود و در نتیجه بی پناه می شوند، در مملکت هزینه شود.
 

8 -  در مکانهای اسکان معتادین و فقرا والدین محترم در هر خانواده هر چند ماه یکبار دعوت شوند تا به آنها آموزش داده شود چگونه بر عملکرد فرزندانشان  نظارت داشته باشند و با فرزندانشان چگونه ارتباط برقرار و کنترل کنند که فرزندانشان، چه کاری انجام می‌دهند، کجا می‌روند .     
 
بر هر فرد سیگاری واجب شود که در منظر جوانان و نوجوانان سیگار نکشد و قوانین مرتبط برای ضمانت اجرای آن تدوین گردد.همچنین بزرگان هر محله به جوانان یا نوجوانانی که سیگار در دست دارند با روشی صمیمانه و پدرانه به این عزیزان تذکر دهند. در هر محله به مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی توسط مقاومت بسیج آن محله  روزهایی برای بروز شادی و سرور با رعایت شئونات مد نظر قرار گیرد تا با همیاری مردم با پخش نقل و شیرینی و اجرای برنامه های مناسب روحیه شاد میان جوانان بوجود آید و از افسردگی جوانان که زمینه بروز اعتیاد است جلوگیری به عمل آید.
 

9-    کلیه مدیران مدارس موظف شوند که افراد معتادی که از این بلا رهایی یافته اند و سخنور خوبی هستند در هر محله شناسایی و به مدارس دعوت نمایند تا از تجربیات خود در خصوص بلای اعتیاد به دانش آموزان توضیحات لازم را ارائه دهند و شرکت مستمر در این جلسات و نوشتن راه حلهای پیشنهادی حل مشکل اعتیاد و جلوگیری از آن توسط دانش آموزان درصدی از نمره انضباط آنها باشد. آموزش و پرورش نیز بهتر است در بعضی از مقاطع بالای تحصیلی کتابهایی در خصوص مواد مخدر، ابعاد حقوقی و خانوادگی آن تهیه و جزو برنامه های درسی دانش آموزان قرار دهد.
 

10-    کلیه کارمندان دولت و ........ در صورت اثبات اینکه به یک فرد یا افرادی در محله یا جامعه کمک نموده اند تا از دام اعتیاد رهایی یابند نمره ای به هنگام ارزشیابی سالانه آن در محل کار منظور شود.
 

11-    در صدا و سیما ساختن سریالها و ..... به گونه ای باشد که فرهنگ کار و زندگی افراد فقیر جامعه که چگونه شرافتمندانه زندگی می کنند در آنها ترویج  شود و حتی الامکان کمتر زندگیهای مرفه و آنچنانی نشان داده شود و همچنین صدا و سیما در میان برنامه های پربیننده در خصوص اعتیاد کلیپهای کوتاه تهیه نموده و در معرض مداوم دید بینندگان قرار دهد و همچنین فرهنگ ورزش را میان مردم بیشتر ترویج کند.
 

 عزیزان خواننده این مطلب،  ملت ایران ملت بزرگی است که سابقه تاریخی پرشکوهی دارد اگر همه با هم به این پند شیخ اجل سعدی عمل کنیم که:
 

 بنی آدم اعضای یکدیگرند**** که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار ***** دگر عضوها رانماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی ***** نشاید که نامت نهند آدمی
 

و یا به سخنان پند آموز مسئولین محترم کشور و یا بزرگان دینمان عمل کنیم نه اینکه عالم بی عمل باشیم مطمئن باشید با پیشنهادات ارائه شده و یا نقد و اصلاح و تکمیل این پیشنهادات توسط سایر هموطنان و عملی نمودن آن بلای خانمانسوز اعتیاد در کشور به حداقل خواهد رسید. به امید آن روز




۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن