محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797797850
فرناز رهنما:قدر نسل اولیهای تئاتر را بدانیم
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
فرناز رهنما:قدر نسل اولیهای تئاتر را بدانیم با حضور در سریال ساختمان پزشکان و در نقش همسر دوم دکتری روانشناس که نقش او را هم یک تئاتری کمتر شناخته شده بازی میکرد، چهره شد اما سالها بود پای ثابت نمایش هایی بود که منیژه محامدی با همراهی گروه پیوند اجرا میکرد و میکند.
به گزارش فرهنگ ینوز،به نقل از جام جم نه فقط او، بلکه بسیاری از تئاتریهای دیگر مثل حسن معجونی، محمد نادری و بهنام تشکر را هم تا وقتی پا به تلویزیون نگذاشته بودند، عموم مردم نمیشناختند. با حضور در سریال ساختمان پزشکان و در نقش همسر دوم دکتری روانشناس که نقش او را هم یک تئاتری کمتر شناخته شده بازی میکرد، چهره شد اما سالها بود پای ثابت نمایش هایی بود که منیژه محامدی با همراهی گروه پیوند اجرا میکرد و میکند. حالا 15 سال از این همکاری میگذرد و فرناز رهنما در تازه ترین نمایشی که محامدی روی صحنه آورده حاضر است؛ نمایش حادثه در ویشی، نوشته آرتور میلر. این نمایش، شنبه شب در سی وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت. با فرناز رهنما، بازیگر این نمایش، درباره حضور چندین ساله اش در آثار منیژه محامدی و اجرای متون ماندگار خارجی به گفت وگو نشسته ایم.
شما از ابتدای فعالیت تئاتریتان هر سال به عنوان بازیگر، نمایشی را روی صحنه دارید و از طرفی در پانزده سال اخیر، جزو بازیگران ثابت آثاری بودهاید که منیژه محامدی اجرا کرده است. چرا او انتخاب اول شماست؟
در اهمیت نقش منیژه محامدی در تئاتر ایران تردیدی نیست، اما ماجرای من با ایشان و کارکردن در آثاری که اجرا میکنند، به گذشته ها مربوط است؛ من دانشجوی ایشان در رشته تئاتر بودم. منیژه محامدی مرا وارد تئاتر حرفهای کرد. اولین بار او بود که مرا به کار گرفت و در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفتم. همه اتفاقهای خوب آغازین روزهای فعالیتم، مربوط به همان اجراست. از او یاد گرفتهام و یاد میگیرم. گذشته از این، گروه نمایش پیوند محصول زحمات خانم محامدی است و دهه هاست مثل خانوادهای کنار هم کار میکنیم. در این وانفسا که گروهها مدام و هر روز از هم میپاشد، این اتفاق مبارکی است و باید غنیمت شمرده شود.
به هر حال، ایشان اولویت من است، اما اگر نمایشی به من پیشنهاد بشود که قابلیتها و ویژگیهای نمایشی از جنس آثار محامدی را داشته باشد، در آنها هم ایفای نقش میکنم؛ چهبسا که تاکنون نیز همین طور بوده است.
مشخصا چه عناصری در کار منیژه محامدی هست که شما را به خود جذب میکند؟
او تجربه دههها کار تئاتر را دارد. یک نسل اولیِ کاردرست و کاربلد که خوشحالیم هنوز هست و کار میکند. تجربه دهه ها اشتغال در تئاتر، مشخص است که پختگی به همراه دارد، اما این تجربه و سابقه باعث نشده که خانم محامدی، درجا بزند و همین امر، مهمترین ویژگی آثار اوست؛ این که هر بار سعی میکند همه چیز را در اجرا بهروز کند، در کمتر کارگردانی دیده میشود، بخصوص در کسانی کمتر دیده میشود که به امضای خود دست پیدا کردهاند و تغییر و تحول را برنمیتابند.
در جشنواره فجر در تئاتر حادثه در ویشی به ترجمه و کارگردانی منیژه محامدی حضور دارید. از این اجرا بگویید.
این نمایش را پیش از جشنواره هم برای عموم مردم اجرا کردیم و شاید بسیاری از علاقهمندان هنر نمایش پیش از برگزاری جشنواره تئاتر فجر آن را دیدهاند، اما حضور این اثر در جشنواره بنا به دلایلی لازم بود. به هر حال روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر، روزهای حضور گروههای مختلف تهرانی، خارجی و مهمتر از اینها شهرستانی است. کسانی که در طول سال شاید فرصت تماشای تئاترها را پیدا نمیکنند، حالا در قالب برنامه جشنواره آنها را میبینند. دانشجویان هم اغلب خودشان را به این رویداد میرسانند و تماشای این تئاتر، بخصوص برای دانشجوها بسیار مفید است.
تاکیدتان روی دانشجوها برای چیست؟
از این رو میگویم حضور حادثه در ویشی در جشنواره لازم و تماشای آن برای دانشجوها مفید است که مگر چند منیژه محامدی داریم؟ از سویی، با این حقیقت تلخ مواجهیم که از نسل ایشان، فقط خودش در جشنواره حضور دارد. تئاتر ما مدتی است عوض شده، چرا این را میگویم؟ الان در همین تهران شبی صد نمایش اجرا میشود. آثار خوب بین خرواری از آثار کممایه گم میشود. جشنواره میتواند فرصت غربال باشد. پیش از این محامدیها زیاد بودند؛ از پیشکسوتها استفاده میکردیم و از آنها یاد میگرفتیم. چه جمعیتی برای تماشای بهترین تئاترها صف میکشید! حالا شور و هیجان بر فضای هنرهای نمایشی ما حاکم نیست. با این حال هنوز گاهی شاهد اتفاقهای خوب هستیم و امیدواریم که اینها تداوم یابد.
شاید یکی از دلایل استقبال نشدن از نمایشهای ماندگار خارجی، این است که انگار در تاریخ خود فریز میشوند و تن به بازنمایی نمیدهند. البته این اتفاق کمتر در آثار منیژه محامدی میافتد، چرا که او متون قدیمی را با ملاحظات اجتماعی روز همراه میکند.
دقیقا. او معمولا نمایشها را بهروز میکند و به همین دلیل از آسیبی که عنوان کردید دور میشود. فارغ از این حرفها، سوال اینجاست که پس کی میخواهیم به تماشای این نمایشها که اساس هنرهای نمایشی را شکل دادهاند بنشینیم؟ دانشجوها کی میخواهند اینها را ببینند؟
حادثه در ویشی قصه محصورین جنگ جهانی در آلمان نازی است. دقیقا با همین موضوع، یک رمان و یک فیلم به خاطرم میآید؛ یکی فیلم زیرزمین از امیر کاستاریکا و دیگری رمان تحسینشده سلاخخانه شماره پنج نوشته کورت وونهگات. در این هر دو اثر، فاجعه، کمدی میسازد و تلطیف میشود؛ در تراژیکترین لحظات ما میخندیم. این رویکرد، مدتهاست در بازنمایی فاجعه، غالب است. نگاه آرتور میلر به این فاجعه چگونه است؟
این که فاجعه را در مسیر خودش یعنی تراژدی دنبال کنیم یا برای تلطیف آن دست به دامان کمدی شویم، دو نوع نگاه و دو سلیقه است. میلر قاعدتا این روش را انتخاب نمیکند.
پایاننامه کارشناسی من در همین باره بود با عنوان آرتور میلر، زندگی، آثار و اندیشهها که اتفاقا استاد راهنمای این پژوهش، خانم محامدی بود. عنوان نتیجه گیری این پایاننامه هم بود: میلر، مرد تراژدیهای نوین. به هر حال او بود که بنیانهای تئاتر معاصر جهان را دستخوش تغییر و تحول کرد. البته در حادثه در ویشی هم در عمق فاجعه، ممکن است خندهتان بگیرد.
محامدی؛ کارگردان کار بلد
تجربه زیست و تحصیل منیژه محامدی در خارج از کشور، شناخت و آگاهی عمیقی را از نمایش در جهان برای او به همراه داشته است. همین تجربه و موانست و اشراف کامل او بر این هنر، سببساز این ممارست و تاکید و اصرار است. در نظر بگیرید که این تجربه، با اجرای چندین نمایش در داخل کشور عجین شده و از او کارگردانی ساخته که جامعه شناسانه به هر دو سوی نگاه میکند. او دست روی متونی میگذارد که به معنای دقیق کلمه تئاترند؛ متونی که جوانترها به خاطر سختی کار و ترس از به فروش نرسیدن بلیتها جسارت اجرایشان را ندارند. میپرسید مخاطب این دست از نمایشها باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ نخستین عنصری که باید در خودش تقویت کند، حوصله و صبر است. صبری که با لذت همراه است، اما کمتر کسی این روزها تاب تماشای اجرایی سه ساعته از متون کلاسیک خارجی را دارد؛ کاری که مثلا حمید امجد هم با چخوف میکند و البته مخاطب خاص خودش را دارد. اینها تئاترند. اجرای اینها، برای کسب شناخت از تئاتر واجب است. ما مدتهاست به جای تئاتر، با شبهتئاتر مواجهیم. پیش از اینها اگر ده تئاتر هر روز اجرا میشد نصفش مربوط به نمایشنامههای خارجی بود و از این رو حق انتخاب داشتیم. وقتی الان با چنین وضعی مواجه نیستیم، باید قدر محامدی و هادی مرزبان و اینها را بدانیم.
95/11/4 - 14:44 - 2017-1-23 14:44:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
قدر نسل اولیهای تئاتر را بدانیم
نه فقط او بلکه بسیاری از تئاتریهای دیگر مثل حسن معجونی محمد نادری و بهنام تشکر را هم تا وقتی پا به تلویزیون نگذاشته بودند عموم مردم نمیشناختند با حضور در سریال ساختمان پزشکان و در نقش همسر دوم دکتری روانشناس که نقش او را هم یک تئاتری کمتر شناختهشده بازی میکرد چهره شد اماجرای «زار» در صحنه تئاتر/ آیین جنوب را مثل کیارستمی و بیضایی قدر ندانستیم
کارگردان اگر شبی از شبهای تهران مسافری مطرح کرد اجرای زار در صحنه تئاتر آیین جنوب را مثل کیارستمی و بیضایی قدر ندانستیم جواد صداقت طراح کارگردان و دراماتورژ اگر شبی از شبهای تهران مسافری گفت در این نمایش نگاهی به فضای آیین جنوب شده و آیین زار کل سیستم کار را دربرگرفتقدردانی تعدادی از هنرمندان از نظارت کارشناسی بر تئاترهای کمدی
قدردانی تعدادی از هنرمندان از نظارت کارشناسی بر تئاترهای کمدی شناسهٔ خبر 3873599 - چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰ ۰۱ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; جمعی از فعالان تئاتر کمدی تهران طی نامه ای از حمایت توجه و برنامهریزی اداره کل هنرهای نمایشی در قبال فعالیت های اینگلاب آدینه و بهاره رهنما در تئاتر جلال تهرانی
گلاب آدینه و بهاره رهنما در تئاتر جلال تهرانی جلال تهرانی نمایش سونات پاییزی را سال آینده به صحنه میبرد جلال تهرانی این روزها در حال آماده سازی نمایش جدیدی با نام سونات پاییزی اثر اینگمار برگمان است که گلاب آدینه و بهاره رهنما هم دو بازیگر آن هستند به گزارش ایسنا محوناطق نوری: اگر الان در همه شبکه های تلویزیون هم از هاشمی تجلیل شود، فایده ای ندارد باید قدر هم را بدانیم و تهم
ناطق نوری اگر الان در همه شبکه های تلویزیون هم از هاشمی تجلیل شود فایده ای ندارد باید قدر هم را بدانیم و تهمت نزنیم فقدان هاشمی را مردم بعدها بیشتر متوجه میشوند هیچکس را به این اندازه اذیت نکردند رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری گفت آقای هاشمی در زندان قصر بسیار شکنجه شقدر دوستان انقلاب قبل از اینکه آنها را از دست بدهیم، بدانیم
محمدی ریشهری قدر دوستان انقلاب قبل از اینکه آنها را از دست بدهیم بدانیم تولیت مقدس عبدالعظیم حسنی در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیتالله هاشمی در جمع خبرنگاران گفت ایشان یکی از شخصیتهای تاثیرگذار و نقشآفرین چه قبل و بعد از انقلاب در نظام بودند آیتالله هاشمی در کنار امام نققدر چهرههای انقلاب را قبل از آنکه از دستشان بدهیم، بدانیم
قدر چهرههای انقلاب را قبل از آنکه از دستشان بدهیم بدانیم حجتالاسلام و المسلمین ری شهری گفت باید ترتیبی داده شود که قدر چهرههای انقلاب را قبل از اینکه از دستشان بدهیم بدانیم آفتابنیوز تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی در مراسم وداع با پیکر آیتالله هاشمی در حسینیه جماراهادی غفاری: باید قدر مردم ایران را بدانیم/هاشمی رفسنجانی پیشکسوت ما در مبارزات انقلابی بود
وداع با یار دیرین امام و رهبری هادی غفاری باید قدر مردم ایران را بدانیم هاشمی رفسنجانی پیشکسوت ما در مبارزات انقلابی بود تهران-ایرنا- عضو مجمع نیروهای خط امام به حضور با شکوه مردم در مراسم وداع با رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت باید قدر مردم ایران را بدانیمواگویی واماندگی نسلی نو/تئاتر اردبیل در مرحله پوستاندازی است
به بهانه نمایش تو را از من گرفتی واگویی واماندگی نسلی نو تئاتر اردبیل در مرحله پوستاندازی است شناسهٔ خبر 3875963 - شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱ ۱۸ استانها > اردبیل jwplayer display inline-block; اردبیل – هنر نمایش بیش از یک قرن در اردبیل قدمت دارد اما آثار جدیدی مزههای نخسترئیس فدراسیون شطرنج: نسل جدید شطرنج فارس نسلی قدرتمند باشد
رئیس فدراسیون شطرنج نسل جدید شطرنج فارس نسلی قدرتمند باشد شیراز- ایرنا- رئیس فدراسیون شطرنج گفت علاقه مندی مردم فارس در حوزه فکر و اندیشه عامل مهمی برای پیشرفت رشته شطرنج است و امیدواریم نسل جدید شطرنج فارس نسلی قدرتمند و اندیشمند باشد به گزارش ایرنا مهرداد پهلوان زاده سه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها