تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797930266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سکولاریسم سیاسی به معنای جدایی دین از سیاست نیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک مدرس دانشگاه اظهار داشت:
سکولاریسم سیاسی به معنای جدایی دین از سیاست نیست

رادیو گفتگو


شناسهٔ خبر: 3884934 - دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } سید مهدی میرجلیلی در برنامه «انقلاب ماندگار» رادیو گفتگو گفت: مراد از سکولاریسم سیاسی، در ادبیات اسلامی به معنای جدایی دین از سیاست نمی تواند باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «انقلاب ماندگار» با موضوع (بررسی موضوع دین و سیاست در اساس انقلاب اسلامی) و با حضور حجت الاسلام محمد شجاعیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سید مهدی میرجلیلی دکترای اندیشه سیاسی و مدرس دانشگاه روی آنتن رفت. حجت الاسلام محمد شجاعیان به معنای واژه سکولاریسم در زبان فارسی و عربی پرداخت و گفت: واژه سکولاریسم را در زبان فارسی به عرفی شدن یا دنیایی گرایی و یا جدایی دین از سیاست ترجمه می کنند. در زبان عربی هم در دو قرن اخیر واژه علمانیت را به کار می برند. وی با اشاره به پیشینه سکولار در غرب، بیان داشت: این واژه و معنای آن به لحاظ کاربرد در فضای تمدن غربی بعد از رنسانس عمدتا مطرح شد، به ویژه بعد از جنگ های مذهبی اروپا در قرن هفدهم مشخصا در سال ۱۶۴۸ در جریان قرارداد وستقالی که در نتیجه آن دولت های جدیدی در اروپا ایجاد شدند و برخی از املاک کلیسا را دولت های اروپایی، مصادره می کردند، در آنجا واژه سکولاریزسیون به معنای این کار و بعدا سکولار مطرح شد. وی متذکر شد: از این مفهوم عمدتا یک چارچوب فکری مشخصی مطرح نبود بلکه معنای حقوقی و قضایی داشت یعنی گرفتن برخی از زمین ها و املاکی که در اختیار کلیسا بود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اظهار به اینکه با گذشت زمان شاهد سکولاریسم در حوزه آموزش هستیم، تصریح کرد: دروسی که به صورت سنتی توسط کلیسا تدریس می شد در آینده مباحثی مطرح شد که دیگر آن دروس سنتی نبودند و به آنها دروس سکولار می گفتند مثلا فیزیکی که در کلیسا پذیرفته شده بود فیزیک ارسطویی بود ولی در قرون جدید فیزیکی که توسط کپلر مطرح شد و بر خلاف نظر کلیسا بود با فیزیک ارسطویی در تعارض بود. وی با بیان اینکه هیچ وقت پاپ و مسیحیان امپراطور نبودند، خاطر نشان شد: همیشه این ایده مطرح می شد از آنجا که امپراطوران و پادشاهان مسیحی هستند، بنابراین ذیل قدرت مسیحیت و کلیسا قرار دارند اما در عمل گاهی شاهد همکاری دین و دولت هستیم. وی اظهار داشت: می توان گفت در اروپا ابتدا دین و سیاست در عمل از هم جدا بودند و آرام آرام این مسئله در حیطه های نظری و تئوری مطرح شد و به کار رفت. در ادامه دکتر سید مهدی میرجلیلی با اشاره به اینکه در برهه کنونی سکولاریسم بحث جدی روزگار است، گفت: اندیشمندان و فیلسوفان دینی در این زمینه مطالعات زیادی را دارند. وی با اظهار به اینکه دنیاگرایی به عنوان یکی از معناهای سکولاریسم در کتاب های اندیشمندان این حوزه مطرح می شود، یادآور شد: البته منظور آنها از دنیاگرایی، دنیا گرایی ممدوح است یعنی دنیا مهم است و این تفکر در سکولاریسم در دنیای غرب مقابل رهبانیتی است که در دنیای مسیحیت است که  کلا در کلیسای کاتولیک به دنبال نفی دنیاست. دکتر میرجلیلی متذکر شد: این نوع تفکر در درون تفکر صوفی گری در جهان اسلام نیز راه پیدا کرده ولی در اسلام و دین علاوه بر اینکه نگاه به آخرت وجود دارد، دنیا برایش مهم است. این مدرس دانشگاه به معنای دوم سکولاریسم اشاره کرد و گفت: معنای دوم این واژه به معنای نفی هرگونه ماوراء الطبیعه است یعنی ماوراء الطبیعه را حذف کنید و بگویید هرچه در طبیعت است و این معنا خدا را نفی می کند و این معنا با ادبیات اسلامی ما ناسازگار است. وی در رابطه با سکولاریسم به معنای سکولاریسم سیاسی توضیح داد: در ادبیات اسلامی مراد از سکولاریسم سیاسی، به معنای جدایی دین از سیاست نمی تواند باشد و اتفاقا سکولاریسم سیاسی ارتباطی با سکولاریسم نوع اول و دوم ندارد. ولی چون این ها دارای معانی مشترکی هستند و دلالت های متفاوتی است در جامعه ما به درستی منعقد نشده و دچار سرگشتگی اندیشه ها و جریان های فکری هستیم. میرجلیلی با اشاره به دین اسلام و توجه به دنیا متذکر شد: دین اسلام با توجه به جوهره و ماهیتی که دارد بنابراین نمی تواند از ساختن دنیا بی بهره شود و توجهی به آن نداشته باشد چون ما اعتقاد داریم که اسلام هم برای آبادانی مردم در این دنیا ساخته شده و هم اینکه توجه عمیق و گسترده ای به آخرت دارد. وی با بیان اینکه در سکولاریسم دینی دو موضوع مطرح می شود، عنوان کرد: یکی بحث جدایی دین از سیاست است و بحث دوم به معنای جدایی دین از حکومت است.  در اسلام دین و سیاست از هم بیگانه نیستند و اکثر احکام ما به مباحث دنیایی توجه دارد. وی در خصوص دلیل مطرح شدن جدایی دین از حکومت گفت: در اسلام مبنای تقسیم بندی کشورها، دین بود و می گفتند بلاد کفر یا بلاد اسلام و بعد در اروپا این نوع نگاه به حاکمیت وجود داشته که بر اساس عقیده مرزهای جغرافیا را جدا می کردند. در نوع این تفکر نوعی تفاوت و نامساوی بودن افراد وجود داشته است. وقتی حکومت های ملی تشکیل می شوند می گویند نباید این تبعیض ها وجود داشته باشد و اگر این تبعیض ها وجود دارد نباید دامن دین را بگیرد و لذا گفتند باید دین از حکومت جدا شود. در ادامه حجت الاسلام شجاعیان با اشاره به برداشت تجربی دینی در اندیشه سکولاریسم گفت: برخی آمده اند تلقی تجربه گرایانه و حس گرایانه ای از وحی ارائه داده اند  که مثلاً وحی هم نوعی تجربه ای است که برای پیامبر(ص) اتفاق افتاد و  این تجربه عبارت است از مواجهه پیامبر(ص) با امر مطلق و حقیقت و بعد پیامبر(ص)  می آید برداشت خودش را از این امر مطلق در اختیار دیگران قرار می دهد و این ایده کنار گذاشتن وحی به عنوان مبنای معرفتی است. وی افزود: آن وقت وحی برای ما تجربه می شود و چون تجربه برای ما قابل تکرار می تواند باشد یا نباشد، دچار برداشت های شخصی از معرفت می شویم و نهایتا وحی و قرآن جایگاه معرفتی خود را از دست می دهد چون نیازی نیست. آنها می گویند در عرصه سیاست نیازی به رسل و رسالت نداریم چون خودمان عقل داریم و کفایت می کند و فقط می توان نگاه تاریخی داشت و این با انسان گرایی عمیقی که فلاسفه غربی نوعا مطرح می کنند در تعارض است. قابل ذکر است، برنامه «انقلاب ماندگار» هر شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن