تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797780318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئاتر اجتماعي يعني آنچه از «ابد و يک روز» آموخته‌ايم!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تئاتر اجتماعي يعني آنچه از «ابد و يک روز» آموخته‌ايم!
نمايش جزيره به کارگرداني سعيد دشتي و نويسندگي داريوش عليزاده روز گذشته در تالار سايه واقع در مجموعه تئاتر شهر روي صحنه رفت.
نویسنده : صابر‌الله داديان 
ابتدا لازم مي‌دانم خلاصه‌اي هرچند کوتاه از نمايشنامه را برايتان بگويم تا به واسطه آن بتوانيد به مضمون اين يادداشت پي برده و در آن غور کنيد.
«جزيره» داستان خانواده‌اي از طبقه فرودست جامعه است که فشارهاي اجتماعي و اقتصادي آنها را از آرزوهايشان بسيار دور کرده تا جايي که ديگر هيچ کدام از اعضاي اين خانواده آرزويي را بر خود متصور نمي‌دانند و تنها براي رفع مشکلات پيش‌رو و زنده ماندن و نه زندگي کردن، به هر طريق ممکن با مشکلات مي‌جنگند و در اين راه حتي به نزديکان‌شان نيز رحم نمي‌کنند. در اين خانواده که پدري معتاد به خاطر دختر جوانش تصميم به ترک اعتياد گرفته است، پسري بيکار، دختري که تنها فرد شاغل خانواده به حساب مي‌آيد در انتظار خواستگار، دامادي معتاد که ظاهراً به فکر ترک است و دختر بزرگ خانواده که باردار است و بزرگ‌ترين چالش برايش زندگي پس از اين با يک نوزاد به حساب مي‌آيد! حالا متصور شويد داستان اين خانواده چه مي‌تواند باشد جز دست و پا زدن‌هايي منفور و محقرانه براي ادامه حياتي که ارزش زندگي کردن هم ندارد، و در اين بين نه تنها مقصر از ميان خودشان مشخص نمي‌شود بلکه با نبود حتي يک تصوير نيمه‌روشن از اميد به آينده، اميد به خدا، اميد به همت والا و هر چيز کوچکي که بارقه‌اي از اميد درونش داشته باشد، سياهي و تلخي‌اي تصوير مي‌شود که انتها ندارد!
نمايش با بگو و مگوهاي دختر کوچک‌تر با پسر خانواده آغاز مي‌شود بر سر اينکه آيا النگوهاي به يادگار مانده از مادرشان را که اکنون در دست دختر است براي رفع گرفتاري‌هاي خانواده از جمله مجلس خواستگاري آتي دختر و خواستگاري احتمالي پسر و... بفروشند يا نه! در همين اثناست که پدر خانواده با بازي رضا جهاني از راه مي‌رسد و متوجه مي‌شويم با پدري سرخوش طرف هستيم که به نيت ترک کردن هم افتخار مي‌کند و قرار است اين زورق شکسته را به ساحل امني بنشاند.

داستان هرچه جلوتر مي‌رود ميزان سياهي‌ها بيشتر شده و ديگر بدبختي و ماتمي نيست که بر سر اين خانواده هوار نشده باشد، حقيقت ماجرا از اين قرار است که نه داماد و نه پدر هيچ کدام‌شان در فکر ترک نيستند و هنوز در دام اعتياد تنها اطرافيان‌شان را اميد واهي مي‌دهند، دختر خانواده در انتظار پسري به نام سامان براي خواستگاري‌اش است که از او باردار است!
اين داستان كه روابط و زندگي آدم‌هاي جزيره است مرا ياد اثر مملو از سيمرغ سعيد روستايي در فجر سال گذشته مي‌اندازد.

صحنه‌هاي رقص با آهنگ عروسي دختر همسايه، باز کردن چاه توالت در شب خواستگاري، ماجراي آمدن خواستگار براي دختر کوچک و مظلوم خانواده و... تنها شمه‌اي از ارجاعات جزيره به فيلم سعيد روستايي است و در نهايت خلاقيت نويسنده و کارگردان در عوض کردن نقش مادر پير «ابد و يک روز» با پدر مفنگي جزيره و انتقال نقش برادر بزرگ با بازي پيمان معادي به داماد بزرگ خانواده نقش مي‌بندد! والا مابقي همان ‌آش است و همان کاسه...

اما نبايد از حق هم گذشت؛ کار کارگردان و ايضاً نويسنده اثر در بازي با زمان دراماتيک و روايي قصه بسيار خوب است و برش‌هايي که کارگردان در متن ايجاد کرده همانند تدوين خلاقه‌اي در فيلم عمل مي‌کند که بدون لو دادن نقاط عطف قصه، به برخي مسائل داستان تأکيد کرده و با برش داستاني ذهن مخاطب را عقب و جلو مي‌برد تا تمام پازل‌هاي داستان در ذهن بيننده کنار يکديگر پيوند بخورد. اما اين نهايت ساده‌انگاري کارگردان است که نزد خود گمان کند حتي يکي از مخاطبانش نيز فيلم مشهور و پرفروش ابد و يک روز با آن بازي‌هاي خيره‌کننده و بديع را نديده و سپس پاي تئاتر او نشسته باشد!
اگر غير از اين هم باشد بايد در هوش و استعداد کارگردان شک کرد که چرا با آگاهي از اين مهم تا اين اندازه دست به تقليد آن هم صحنه به صحنه و حتي در برخي صحنه‌ها ديالوگ به ديالوگ زده است، البته طرز چينش صحنه‌ها و تسلط کارگردان بر قصه‌گويي مانع از اختيار اين حدس مي‌شود و در نهايت مرا تنها به يک پاسخ مي‌رساند که جوان‌هاي سينما و تئاتر ما به شدت اثرپذيرند و نگاه‌شان به سينما يا تئاتر و در کل ژانر اجتماعي تا حدي محدود است که با موفقيت يک اثر در اين ژانر همه نگاه‌ها و توجه‌ها به آن معطوف مي‌شود و خواسته يا ناخواسته اثرشان نه دوشادوش و نه سايه به سايه، بلکه بسيار عقب‌تر از آن آثار موفق ولي در همان مسير راه مي‌روند و در نهايت در ناکجاآبادي سر به نيستي مي‌گذارند، ناکجاآبادي که نه اقبال و خوش‌يمني سيمرغ را در پي خواهد داشت و نه اعتبار و عزت اسکار و گلدن‌گلوب را و نه هيچ جايگاهي در هنر اين مرز و بوم، چراکه تاريکي و تلخي و سياهي باب طبع هيچ ايراني و ايضاً هيچ آدميزادي نيست. آدمي به اميد زنده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن