تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796896143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شغل سخت آتش‌نشاني، فقط روي كاغذ!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شغل سخت آتش‌نشاني، فقط روي كاغذ!
هر چند كه شغل داوطلبانه آتش‌نشاني در گروه مشاغل سخت و زيان‌آور قرار گرفته است، اما شرايط و ضوابط دست و پاگير مانع از اجراي كامل قانون و مصوبات جديد در اين زمينه شده است.
نویسنده : نيره ساري 


آتش‌نشاني تنها سازماني است كه پرسنل آن زير زنگ تلفن هوشيارانه به خواب مي‌روند و بايد همواره اين آمادگي را داشته باشند كه در هر شرايطي چه غذا خوردن و چه استراحت، به محل وقوع حادثه اعزام شوند و اين استرس، بهترين قسمت ماجرا است.

وقتي آتش‌نشان وارد صحنه حادثه مي‌شود، با دو گروه مردم مواجه مي‌شود، عده‌اي كه در حال فرار هستند و عده‌ ديگري كه گرفتار شده‌اند و توانايي فرار ندارند. همين امر باعث مي‌شود تا اين شغل همواره از پتانسيل ريسك بالايي برخوردار باشد؛ چراكه در بروز هر حادثه، اين امكان وجود دارد امداد‌رسان خود گرفتار شود.

بر همين اساس است كه عشق و علاقه حرف اول را براي ورود به اين شغل مي‌زند و نيروي انساني با آگاهي از خطرات احتمالي، خدمت به مردم را انتخاب مي‌كند.
حادثه غم‌انگيز و پر رنج ساختمان پلاسكو، مصداق بارز و پررنگ اين عشق بود كه نشان داد «آتش‌نشاني شغل نيست؛ عشق است» و براي اولين بار بدنه جامعه را از نزديك درگير مصائب و سختي‌هاي عميق آتش‌ستيزان فداكار كرد.
  
مشكلات و مصائب پرخطر آتش‌ستيزان
همين حادثه و شهادت تعدادي از آتش‌نشان‌ها بهانه‌اي شد تا مشكلات و مصائب اين شغل پرخطر را از انتخاب داوطلبانه گرفته تا حقوق و مزاياي پايين بررسي و به مسئولان گوشزد كنيم.
بر اساس شرايط محيط كاري و همچنين استناد به قوانين و مقررات و استاندارد‌هاي معتبر، شغل آتش‌نشاني در زمره مشاغل پر خطر قرار گرفته و مطالعات و بررسي‌ها نشان داده است كه اميد به زندگي در اين شغل در مقايسه با ساير مشاغل بسيار كوتاه‌تر است و حتي عمر مفيد يك آتش‌نشان بعد از بازنشستگي به صورت تقريبي 5 تا 10 سال تخمين زده شده است.
اگر يك آتش‌نشان دست‌كم 15 سال در اين سازمان خدمت كرده باشد، آثار زخم و جراحت روي اعضاي بدن وي نمايان مي‌شود و تعداد زيادي از پرسنل آتش‌نشاني هستند كه بر اثر شدت حريق‌ها دچار سوختگي‌هاي عميق شده‌اند و اين در حالي است كه آتش‌نشانان در طول سال‌هاي خدمت، با صحنه‌هاي دلخراش زيادي مواجه مي‌شوند كه روح آنها را دچار افسردگي مي‌كند.
  
مصوبه گنگي كه بي‌سرانجام مانده است!
جالب است بدانيد، سرانجام براي سهولت در امر بازنشستگي اين قشر زحمتكش مصوبه‌اي در سال 92 براي احتساب سخت ‌و زيان‌آور بودن اين شغل به تصويب هيئت وزيران رسيد كه حتي شرايط و ضوابط دست و پاگير مانع از اجراي كامل قانون براي اين مشاغل شده است.
در اين مصوبه قيد شده بود كه افراد با 20 سال سابقه كار و 50 سال سن مي‌توانند از قانون مشاغل سخت و زيان‌آور براي اين حرفه بهره‌مند شوند.

اين در حالي است كه بر اساس شرايط خاص اين شغل، حداكثر سن جذب در سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران 25 سال است و به فرض اينكه اين افراد در نهايت تا 25 سالگي نيز جذب اين سازمان شده باشند با 20 سال سابقه كار 45 سال دارند. در نتيجه بايد پنج سال ديگر براي بهره‌مندي از اين امتياز به عنوان آتش‌نشان فعاليت داشته باشند.  نكته ديگر اين است كه بر اساس اين مصوبه تنها هشت شغل عملياتي شامل آتش‌نشان، كاردان، فرمانده، معاون عمليات، معاون فرمانده، رئيس ايستگاه و مدير منطقه را شامل مي‌شود كه همه اين مشاغل عملياتي هستند و منطقي نيست كسي كه در بخش اداري فعاليت مي‌كند، مشمول اين قانون باشد.
  
بنياد شهيد، آتش‌نشانان را «شهيد» نمي‌داند
يكي ديگر از موارد مغفول مانده و اساسي در اين شغل، عدم پذيرش حمايتي از خانواده‌هاي شهداي آتش‌نشان توسط بنياد شهيد است، چنانكه به دنبال حادثه ساختمان پلاسكو مديرعامل سابق سازمان آتش‌نشاني تهران با گلايه‌اي از بنياد شهيد گفت: متأسفانه بنياد شهيد، آتش‌نشانان را «شهيد» نمي‌داند. اما با اينكه در اين سال‌ها ما لايحه‌اي در اين‌باره به شوراي شهر هم داده‌ايم، اما همچنان بنياد شهيد، آتش‌نشانان را جزو شهدا ندانسته و آنها را از حقوق شهيد برخوردار نمي‌داند.
همچنين به گفته مدير كل امور ايثارگران شهرداري تهران، شهداي آتش‌نشان از سوي بنياد شهيد حمايت نمي‌شوند (بنياد شهيد فقط افرادي را كه در مواجهه با دشمن جان خود را از دست مي‌دهند، شهيد مي‌داند) و شهرداري تهران به تنهايي خدمت‌رساني به خانواده‌هاي آنها را برعهده دارد.
  
طرح اصلاحيه مصوبه اعطاي تسهيلات به جان‌باختگان و معلولان آتش‌نشاني
به دليل همين كاستي بود كه چندي پيش طرح اصلاحيه مصوبه اعطاي تسهيلات به جان‌باختگان و معلولان آتش‌نشاني و كادر امداد و نجات حين عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران از سوي شهرداري پيشنهاد شد.
اين در حالي است كه آتش‌نشانان در راه نجات افراد از جان خود گذشته‌ و اقدامات ارزشمندي را براي نجات افراد انجام داده‌اند، به عبارتي مي‌توان گفت كار در سازمان آتش‌نشاني مصداق بارز از خود گذشتگي و بسيجي بودن است.
حال بر اساس مشكلات، سختي‌ها، نقصان‌ها و كاستي‌هاي موجود در اين شغل، سؤال مي‌كنيم:

چه تمهيداتي براي جذب نيروي انساني اين شغل سخت در نظر گرفته شده تا با ورود داوطلبانه افراد، شاهد افزايش نيروي انساني فداكار باشيم؟
مسئولان براي حفظ اين سرمايه‌هاي ملي در كشور، چه زماني نگاه جديدي به مسائل ايمني خواهند داشت؟
پاسخ كساني كه سهم خود را از سفره انقلاب برداشتند نسبت به فيش‌هاي حقوقي 2 ميليون توماني اين قشر زحمتكش چيست؟

آيا اساساً ميزان حقوق و درآمد آتش‌نشان‌ها متناسب با خطرات و ريسك‌هاي اين شغل است؟
سنوات ارفاقي مربوط به نحوه بازنشستگي آتش‌نشان‌ها چه زماني اصلاح مي‌شود؟
با توجه به حساسيت ايجادشده طي روزهاي اخير نزد افكار عمومي و شفافيت ابعاد فداكارانه اين قشر زحمتكش، رسيدگي به مشكلات و برطرف‌كردن خلأهاي قانوني در اين زمينه ميسر مي‌شود؟


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن