تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797103811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفسیر راهنما، راهنمایی برای محققان و مفسران است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک مفسر قرآن در گفتگو با مهر:
تفسیر راهنما، راهنمایی برای محققان و مفسران است

عادل نادر علی تفسیر رهنما


شناسهٔ خبر: 3878393 - پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی

.jwplayer{ display: inline-block; } عادل نادرعلی، استاد دانشگاه رازی کرمانشاه و مولف تفسیر روایی مطلع الانوار معتقد است: تفسیر راهنما، اثری ارزشمند در زمان خود بوده و در واقع راهنمایی برای محققین و مفسران است. به گزارش خبرنگار مهر، تفسیر موضوعی راهنما به همت مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی است که فیش برداری های آن در زندان پهلوی انجام شده است. درباره این تفسیر موضوعی با دکتر عادل نادرعلی، استاد دانشگاه رازی کرمانشاه و صاحب تفسیر روایی مطلع الانوار، گفتگوی کوتاهی انجام داده ایم. نادرعلی در ابتدا گفت: در عالم تفسیر از صدر اسلام تاکنون روش های تفسیری گوناگونی هم در میان اهل سنت و هم شیعه رایج بوده است. مثلاً روش روایی مانند تفسیر عیاشی و تفسیر قمی در شیعه و تفسیر الدر المنفور سیوطی و  طبری در اهل سنت. روش دیگر، روش تفسیر کلامی است، مانند تفسیر التبیان و تفسیر مجمع البیان در شیعه و تفسیر زمخشری و بیضاوی در میان اهل سنت. البته هم کلامی اشعری وجود دارد مانند تفسیر امام فخر رازی و هم تفسیری معتزلی مانند زمخشری و بیضاوی وجود دارد. وی گفت: روش دیگر، تفسیر فلسفی است مانند تفسیرهای منسوب به ابوعلی سینا و صدرا. در تفسیر کلامی از تفسیر تستری، یا تفسیر بیان السعاده سلطان علی شاه می توان نام برد. این اثر که الان پیرامونش سخن می گوییم، یعنی تفسیر راهنما، اثر مرحوم هاشمی رفسنجانی، در هیچ کدام از این مکاتب و روش های تفسیری نمی گنجد. از باب اینکه بر این باورم که مولف آن قصد تفسیر قرآن نداشته، بلکه مقصود آن تهیه مواد اولیه برای محققان و مفسرانی است که بعداً قصد کار در این زمینه را دارند. لذا همانگونه که صاحب اثر در مقدمه عنوان می کند، گروهی زیر نظر ایشان اقدام به این کار می کنند. دوم اینکه در زمانی این اثر نوشته می شود که در حقیقت نرم افزارهای امروزی وجود نداشته است. لذا به نظر می رسد که این اثر در یک مقطع زمانی خاص می توانسته است مورد استفاده محققین قرار بگیرد. اما امروز با این نرم افزارهای پیشرفته تقریباً از حیز انتفاع بیرون است. مولف تفسیر روایی مطلع الانوار افزود: روش نگارش این اثر به این گونه است که از اول قرآن تا انتها آیه یا آیاتی ذکر می شود، سپس با توجه به مفردات و لغات آیه موضوعاتی را که به نظر نویسندگان می آمده که ممکن است که در این آیات مطرح باشد، نام می برند. علاوه بر این با استدلال و با استفاده از روایات تفسیری باز مطالب مورد بحث آن آیه یا آیات تذکر داده می شود. لذا در حقیقت قصد این اثر تفسیر نیست، بلکه قصد آن تعیین موضوعات احتمالی مطرحه شده در آن مجموعه آیات است. حتی در قسمت روایاتی که به آنها استدلال می شود هیچ گونه بحثی نه در سند، نه در متن و نه در فقه الحدیث آن روایت  مطرح نیست. لذا بسیار دیده می شود که روایتی ذکر می شود که از روایات موضوعه است. نادرعلی در ادامه یادآور شد: مثلاً در آیات خلقت آدم و حوا و ماجرای اخراجشان از بهشت، به روایتی استناد می شود که بهشت  آدم و حوا یکی از باغات زمین است. حال اینکه متاسفانه به کلمه خروج و هبوط توجه نمی شود که هبوط به معنای فرود آمدن از بالاست. یا روایت اسرائیلی ای که حتی در نقاشی های توراتی هم دیده می شوند که آدم و حوا را در باغی لخت نشان می دهند که خود را با برگ های درختان پوشانده اند. پر واضح است که در متون معرفتی و تفاسیر کلامی و فلسفی ما باطن و معقول این آیات نمادین مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. والا اینکه اگر خوردن از آن درخت ممنوعه موجب می شود که عورت های بدن های خود را ببینند، ساده ترین سوال این است که مگر جز این دو در بهشت کسی بوده است؟ و مگر زن و شوهر نبوده اند؟ یعنی  اینکه توجه به ظاهر در این آیات امری کاملا غیر معقول است. علی الخصوص با توجه به روایت زیبای اهل بیت(ع) که فرمودند: «ما شجره طیبه ایم و پیروانمان شاخه ها و برگ های این شجره هستند.» لذا در متون معرفتی ما برگ، اشاره به ملکات انسانی دارد و شاید یکی از معانی دیدن عورت، اشاره به ملکات بالقوه و زشت خویش است که باید توسط ملکات بالقوه و ملکات زیبا پوشانده شود. این مفسر قرآن ادامه داد: یا در موضوع ورود ابلیس به بهشت آدم و حوا، ساده ترین سوال این است که مگر بهشت در و دیواری ندارد که ابلیس وارد آن می شود؟ در صورتی که در روایات داریم که سر سوزنی زشتی وارد بهشت نمی شود. لذا به نظر می رسد که  مقصود، ظهور ملکات منفی بالقوه انسان بوده است. همانطور که می دانید در ضرب المثل ما «هرچه در عالم است در آدم است». بنابراین آدمی مجموع زیبایی ها و زشتی ها است و الی طبق آیه إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً از آغاز خلقت آدم مقصود ظهور خلافت الهی بر زمین است، یعنی از نخست برای ماندن آدم و حوا در بهشت این  آفرینش صورت نگرفته است. بلکه مرحله انتقال بوده است. وی در ادامه گفت: به طور خلاصه این تفسیر یک اثر زیبا و قابل ستایش، اما در مقطع زمانی خاص برای استفاده پژوهشگران تهیه شده و قصد آن تفسیر قرآن نبوده بلکه به قصد راهنمایی محققان و مفسران نگاشته شده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا روش یا شیوه خاصی برای کارکردن محققان با این اثر وجود دارد، گفت: خیر، در حقیقت استفاده کامل از این اثر برای محققان و مفسران غیرمقدور است، به این دلیل که این کتاب به این صورت نیست که جمع آیات کل قرآن در یک موضوع مانند توحید یا معاد ذکر بشود، بلکه آیه به آیه از ابتدای قرآن هر موضوعی که به نظر می رسیده که در یک آیه مطرح است زیر همان آیه نام برده شده است. لذا کار محقق بسیار سخت می شود چرا که برای تعیین آیاتی که موضوع خاص مانند توحید، معاد در آن است محقق ناچار است کل این اثر را مطالعه کند. از آنجایی که صاحب اثر قصد تفسیر نداشته بلکه قصد تعیین موضوعات مطرح شده در آیات را داشته، لذا در این اثر هیچ بحث اعتقادی، کلامی، فلسفی، عرفانی و ... مطرح نیست. اما به هر حال اثری است که در زمان خودش به قصد خدمت انجام شده و انشالله از باقیات صالحات ایشان به حساب می آید و مشکور و مأجور در نزد حق است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن